[Teszt] Get Even

Get Even

StingerCsere Krisztián Gábor2017.07.03. 19:00

Volt már rémálmotok? És amelyikben nem tudtátok, hogy mi a képzelet és mi a valóság? Akár igen, akár nem, a Get Even merőben új oldaláról mutatja be a pszichikai hadviselés, a paranoia és a megmagyarázhatatlan esetek kivizsgálásának módszertanát, így az előbbit átélni, utóbbit pedig megélni is segíthet. Feltéve persze, ha egy nyomasztó és ijesztő állapot elérése a cél.

A Necrovision és a Painkiller: Hell & Damnation nem túl barátságos környezetében edződött lengyel srácok játéka nem véletlen csúszott bő egy hónapot a manchesteri Ariana Grande koncert eseményei miatt: egy sokk bőven elég volt a briteknek, ez a játék pedig csak olaj lett volna a tűzre. A Get Evenben ugyanis minden megvan ahhoz, hogy behúzzon, lenyomjon és mindezek fényében még jól meg is szurkáljon: a történet kicsit hollywoodi, a megvalósítás viszont hathatós érzelmi töltettel játszik az idegeinkkel - olyannyira, hogy néha valóban nem tudjuk majd megkülönböztetni a valóságot a képzelettől.

A Get Even alapjaiban véve a horror-walking sim-féle irányzatot követi, melybe jelentős mennyiségű paranoid és hallucinogén mozzanatot csempésztek a lengyelek. Az olyan alapszintű mechanika, mint a fegyver nélküli lopakodás manapság önmagában már nem elrettentő erejű, kell egy megfelelő környezet is hozzá. Egy rothadó elhagyatott elmegyógyintézet a lepukkant szétgraffitizett falaival és a pszichológiailag ránk ható jellegével (rozsdás, enyésző környezet, gyilkos pszichopaták, nyikorgó és csapódó ajtók, megmagyarázhatatlan fizikai események, suhogó szél), illetve egy végtelenül depresszív, ám szándékosan adrenalinpumpáló audiofil élmény máris sokkal kecsegtetőbben hangzik. Szükség van még egy kíváncsivá tevő kusza sztorira, némi paranoiás képzelgésre és emlékezetkiesésre, plusz... ha nem kap a játékos sikítófrászt már az elején, akkor egy bombasztikus gyújtópontra is. Utóbbi esetünkben egy lidérces rémálom, amelyben főhősünk, Black Cole megmaradt emlékfoszlányai közt ragadva próbál arra fényt deríteni, hogy a megfogható cél közelségében miért és kivel szemben vallott egyáltalán kudarcot.

A Get Even szinte mindent megtesz azért, hogy semmit és ugyanakkor mindent elhiggyünk neki: a látvány, a hanghatások és a hathatós körítés segít elveszni a történetben, amely gyermeki könnyedséggel kuszálja össze a szálakat annak ellenére, hogy a titokzatos RED fedőnevű „jótevőnk” a fejünkben szép lassan (bár összefüggéstelenül és titokzatosan) adagolja helyszínről-helyszínre az információkat. Cole, veterán zsoldosból testőri-nyomozói területre tévedt főhősünk utolsó emléke egy Blair Witch Project-szerű házban megtalált leányzó, akit fogva tartói alaposan helyben hagytak, mi több, a biztonság kedvéért egy bombával is elláttak. Cole az utolsó pillanatban kudarcot vall, és a következő emlékképe már egy elhagyatott gyárterület és egy elmegyógyintézet környékéről származik. Rémeket lát, hallucinál és a hangok a fejében arról árulkodnak, hogy talán nem is a saját testében van, és a gondolatai valójában nem is az övéi - így lépésről-lépésre próbálja összeszedni, hogy mi is történhetett egy olyan világban, ahol a valóság szinte összemosódik a képzelt paranoia téveszméivel.

Az egyes emlékképek helyszínei mind egy-egy visszaemlékező pontját jelentik a fő cselekménynek. A virtuális valóság, az ipari kémkedés és a rendőri intézkedések, vagy az izgalmas hajtóvadászat-szerű missziók-közti elmegyógyintézet-szekciók suttogó rémálomként térnek vissza, ahol egyre mélyebbre jutunk a sztori felgöngyölítésében. Olyan, akár egy pszichedelikus kirakó, ahol a paranoiás jelenetek közepette azért mindig a helyére kerül egy-egy újabb darabka. A formula kiválóan működik, minél jobban próbálsz koncentrálni a cselekményekre, annál több megmagyarázhatatlan dolog történik a környezettel: újabb és újabb logikai feladványok, képzelt átjárók, ajtók, rémisztgető ellenfelek bukkannak fel teljesen valószínűtlen helyeken, olykor valóban szívroham-gyanús közegben. Csak a játékosok múlik, hoy a Cole-nál található mobiltelefon funkcióit használva (UV fény, hődetektor, szkenner, és Mr. RED baljós üzenetei) hogyan jut át az egyes akadályokon és vállalja-e a döntései kimenetelét.

Némely esetben a tetteinknek ugyanis súlya van, így nem biztos, hogy mindig a játék által sugallt megoldás lesz a menekülés csúcsa, sőt: sokszor a büntetés talán jobb megoldás, mint az ésszerűnek tűnő akcióterv.

Alapjaiban véve a játék egy walking-horror sim, így a lopakodós, rejtőzködős gameplay picit túlsúlyban van a fegyverekkel szemben, mi több, a környezeti hatások gyakorta nem engedik hosszú ideig a bújkálást és szándékosan idéznek elő ilyenkor valamilyen eseményt. A lövöldözés amúgy teljesen korrekt, nem irritálóan vészes és nem is trial & error szintű, de az ellenfelek kissé gyengécske intelligenciájához mérten nem is annyira szórakoztató. A játék is büntet az indokolatlan gyilkolászásért, így a fegyverek használata még egyfajta bűnösséget is sugároz.

Egyetlen kivétel van csupán, ez pedig a cselekménybe is beépülő CornerGun, amely a puskacsövet és a hődetektort bekapcsolva akár még a sarkon kidugva is leszedi a gyanútlan ellenfeleket. Talán ez a legerősebb és leghatásosabb fejleszthető fegyver, bár végig az az érzésem volt, hogy a CornerGun inkább amolyan techie-kötelező dolog, mivel a használatát elsajátítva túlontúl erőssé teszi Cole-t és amúgy is elég galád dolgokat lehet vele művelni... Nem beszélve a már említett büntetésről, így szvsz élvezetesebb az eszünkre és a lopakodásra építeni, mintsem a nyers erőre hagyatkozni.

Valójában a Get Even remekül konspirál az egyes sztori elemekkel: a rémisztgető és kiszámíthatatlan gameplayben szinte felüdülés, ha a kirakós egy újabb darabja a helyére kerül, a többi viszont inkább időpocsékolásnak és eltévelyedésnek hat, akárcsak az ellentmondásokba taszító családi emlékkép-bevillanások, amelyek totál összezavarják a játékost. Kár, hogy a dupla-csavarok, a keresztfonalak és a nyomozás tüzében a játék vége olyan... [...] ... lett a tipikus „sokat markol, keveset fog” befejezéssel.

Spoiler nélkül természetesen, a játékban rengeteg potenciál van, de a középszerű és nagyképű beszólások, a gyengécske AI, a felesleges, és zavaró családi dráma, illetve a cél szem elől vesztése kicsit negatívan hat a megítélés szempontjából. A játékba végül nem került be az Oculus és a VR támogatás, de ettől eltekintve a pszichedelikus és paranoiát sugalló körítésével, a brutális hatást gyakorló hangeffektjeivel és zenei foszlányaival a Get Even igazi színfolt a szürreális nyomozós játékok palettáján.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

14 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==