Ha igazán szereted az Elder Scrolls világát, akkor biztosan nem kell bemutatni Morrowindet. A helyszín nem más, mint Vvardenfell, a Dunmerek (sötét elfek) hazája. A sziget minden szegletét (aminek szívében amúgy egy vulkán pöfög) kisebb-nagyobb gombák lepik be. Földjeit barátságtalan mocsarak szabdalják, amiket kilométerekre átjár a személy- és áruszállítóra szelidített Silt Striderek összetéveszthetetlenül visszahangzó vonyítása. Ez a legnagyobb lélegzetvételű kiegészítő az Elder Scrolls Onlinehoz, ezért most mi is vetettünk rá egy pillantást.
Az MMO interpretáció nem indult zökkenőmentesen. Ennek három éve, és szemmel láthatóan a Zenimax nem ült az akkor még kérdéses sorsú babérok magvain: az idők folyamán rengeteget fejlődött a TESO. Mára egy teljes értékű MMORPG-vé vált, azonban drasztikus változásra mégsem kell számítani. Amit már csak azért is fontos megjegyezni, mert a Morrowind név hozzám hasonlóan biztosan sokakat nosztalgikus élményekkel áraszt el. Ám ha a régi szép emlékek korhű felidézését várod tőle, akkor csalódni fogsz. Az Elder Scrolls Online továbbra is egy MMO, ami ha a műfaj sajátosságai végett nem nyerte el tetszésedet a debütáláskor, akkor most sem érdemes a vásárláson gondolkoznod.
Az emblematikus helyszínen túl az egyik nagy újdonság az új kaszt, a Warden. Egy hibrid, a klasszikus fantasy rendszer szerint leginkább druidára hajazó forma három iskolája a következő: állatokkal operáló, javarészt sebzésre fókuszáló varázslatok, növényi ihletésű gyógyítás, valamint védekezésre és támadásra egyaránt alkalmas jégmágia. Sokoldalúsága szinkronban van a játék filozófiájával, miszerint MMO léte ellenére magányosan is hatékonyan játszható szinte minden szituációban. Esztétikai szempontból külön említésre méltó az állatkodás „ultimate” képessége, ami egy permanens grizzly macival áldja meg a játékost. A PvE tapasztalatokat alapján méltó tag a meglévő repertoárhoz, mindenre kiterjedően ezt azonban már csak azért is nehéz most megítélni, mert a publikus teszt szerver természetéből fakadóan háromszor kellett szinte nulláról újrakezdenem a fejlesztését, ahogy emberek hiányában a PvP-ben sem tudtam kitapogatni az esetleges balansz problémákat. Ez a jövő zenéje, az viszont biztos, hogy ebben a kategóriában egy új battleground térkép is dukál, amiben három négytagú csapat csaphat össze.
Na, de térjünk a lényegre: Vvanderfellre, és az itt váró kalandokra. A fejlesztők cirka 30 óra tartalmat ígértek, amit 15 óra után nincs okom megkérdőjelezni (bár a resetek eléggé megnehezítették a dolgom). Hajótöröttként érkezünk a szigetre, egész pontosan Seyda
Neenbe, melyet veterán és új játékosok ugyanúgy fognak megélni, miután a kihívások a karakter szintjével együtt skálázódnak.
Mivel az Elder Scrolls III: Morrowind történései előtt járunk több száz évvel, Vivec városa még csak készülőben van, aminek tetején ott trónol a névadó költő-harcos, halandó istenség (nem rossz önéletrajz). Az említett dude zavart érez az erőben, egy ködös prófécia pedig a színei elé tereli a játékost. A feladatok között üdítően ritka volt a robotmeló, némelyik kifejezetten érdekes és szórakoztató a maga fekete, vagy inkább Dunmer humorával. A zárt helyszínek, például a mágikus gomba tornyok belterei hangulatosak, a kültereknek azonban bár kétségtelenül vannak jó pillanatai, design szempontjából néhol nem hatott elég organikusnak a látvány. Ezt meg is fejelik a sorozat méltán hírhedt karakteranimációi. Csúnyának semmiképp sem mondható az összkép, de az alkalmi textúra töltés késései, valamint az említett gondokkal együtt inkább „csak” egy erős jó osztályzatra elengedőek.
A játékmenet nem esett át hatalmas változásokon, amit az Online kedvelői nyilván nem bánnak, a sorozat (offline) hívei viszont valószínűleg annál inkább. Átmenet MMO és RPG között, az MMO javára... de erről már Warhawk is értekezett akkoriban jóval bővebben, másodízben is, így én ezt most nem tenném meg. Már csak azért sem, mert az eltelt évek ezen mit sem változtattak. Mi több, rá is térnék a klisés, de annál egyszerűbb konzekvenciára: ha élvezed az Elder Scrolls Online-t, akkor a Morrowindet is fogod. Ha nem, akkor inkább várj türelemmel egy újabb egyjátékos orientált kiadásáig, esetleg a Skywind mod megjelenéséig (ha valaha elkészül). Az idő által megszépített, III. epizód nyújtotta élményeket nem úgy fogod visszakapni, ahogy a név hallatán feltétlenül szeretnéd.
***Kiadó: Bethesda | Fejlesztő: Zenimax Online Studios
Megjelenés: 2017. május 22. (PC) / június 6. (PS4 / XB1)***