[Teszt] Outlast II

Outlast II

dragCsető Zsolt2017.05.03. 16:00

Ügyesség, bátorság, intelligencia. Ha végig szeretnél vinni egy játékot, jellemzően erre a három készségre lesz szükséged - szerencsés esetben mindháromra, egy kellően komplex élménycsomagot kapva ezáltal. Ami a közös bennük, hogy a játékos mindhárom esetben úgy érzi: saját képességeinek, saját tudásának köszönheti a továbbjutást, szert téve ezzel a mindig oly fontos jutalomérzetre. Ha azonban ezek a háttérbe szorulnak, és bejön a képbe egy másik tényező, akkor kártyavárként omlik össze az egész koncepció.

Ez az, amit a Red Barrels mintha elfelejtett volna az Outlast II esetében. Pedig egyszer már megcsinálták: az első Outlast máig a belső nézetű horrorok talán legtöbbször hivatkozott alapműve. Nem véletlenül: nem volt hibátlan alkotás, ám ritkán tapasztalt feszültséget helyezett a játékos vállára, ugyanakkor pedig nem felejtett el játékként sem funkcionálni, pont annyi gameplay-t csempészve a receptbe, hogy kellően eltávolodjon a sétaszimulátoroktól, mégis egy fókuszált, jól megrendezett horror-élményt tudjon funkcionálni. Az Outlast II nyilván nem szerette volna még egyszer eljátszani ugyanazt pepitában, így az első rész klisés, de jól működő elmegyógyintézetes körítését Arizona sivatagjaira és hegységeire cserélte. A fejlesztők pedig ezzel besétáltak a saját csapdájukba.

A Resident Evil 7 az év elején kiváló produkcióval prezentálta, miként lehet magas színvonalon vegyíteni a belső nézetű megvalósítást a klasszikus túlélő-horror játékmenettel. Az Outlast II ilyen szempontból más. Ahogy a játék is hangsúlyozza: a főhős, Blake - aki eltűnt feleségét keresi a felütésként szolgáló helikopterbalesetüket követően - egy riporter, nem harcos. Vagyis ha bajba kerülsz, akkor jó eséllyel véged van, nem tudod megvédeni magad. Ez így volt persze az első részben is, csak éppen ott a körítés és a pályadizájn sokkal egyértelműbbé tette, hogy mi a cél, meddig merészkedhetsz és hova rejtőzhetsz lebukás esetén. Itt most kicsit más a helyzet: különösen a játék első felében rengeteg nyitott pályarésszel fogsz találkozni, melyek sokkal bizonytalanabbá és kilátástalanabbá teszik a helyzetedet. Ami egyrészről jó, hiszen ettől valóban félelmetes és feszült lesz a kaland. Másrészről viszont totálisan aláássa az élmény egészét.

A játék szkriptelt jellege és a védekezés, mint lehetőség kihagyása miatt az Outlast II nagyon egyszerűen működik: ha nem azt csinálod, amire a készítők gondoltak, akkor jó eséllyel meghalsz. Ezzel önmagában nem lenne gond, számtalan játék működik így. A baj inkább az, hogy az Outlast II-höz az esetek többségében nem kell sem ügyesség, sem bátorság, sem pedig intelligencia. Egyszerűen csak tudnod kell, hogy hova és milyen útvonalon kell menned - ehhez azonban előbb meg kell halnod egy párszor. A videojátékos nyelv ezt csúnya angolsággal trial & errornak hívja, ami kis adagokban, oktató jelleggel abszolút működőképes tud lenni, az Outlast II azonban olyan szinten átesik vele a ló túloldalára, hogy totálisan rátelepszik az élmény egészére. Márpedig ha egy horrorjáték nem működik élményszinten - vagyis kizökkenti a játékost és megszűnik az immerzió -, akkor bizony horrorként sem működik.

Az Outlast II első felében a már említett nyitott jelleg szül kellemetlen szituációkat, halálos zsákutcákkal és váratlan meglepetéseket rejtő ajtókkal, melyekre előzetesen esélyünk sincs felkészülni. Az éjjeli látásunkat biztosító (és egyébként még mindig piszok látványos és hátborzongató képet produkáló!) kameránk mikrofonjával és a susnyásból való leskelődéssel ugyan tudunk valamennyit tapogatózni, de még így is rengeteg lesz az "oké, ezt honnan kellett volna tudjam" szituáció, melyek nem ritkán instant halálban végződnek. Később persze átjutunk ezen is, de nem túl gyakran fogjuk azt érezni, hogy saját magunknak köszönhetjük a sikert - egyszerűen csak megtanuljuk, hogy mit nem szabad csinálni. Ez pedig nagy dózisban elég frusztráló - abszolút rossz értelemben, hiába beszélünk horrorjátékról.

A játék második fele ilyen szempontból sokat javul, a zártabb, fókuszáltabb pályadizájn jóval inkább hangsúlyozni tudja az első rész erényeit, az adrenalinpumpáló meneküléseket és a lélegzetvisszafojtott bujkálást. A "rohanós" szekvenciáknál azért itt is sikerül olykor túlzásba esni, lesznek olyan jelenetek, amiknek akár tízszer is neki fogunk futni egymás után, mire "betanuljuk" az útvonalat, vagy egyszerűen csak rájövünk a szükséges trükkre, hiszen a korlátozott látási viszonyok miatt nem mindig működik intuitív jelleggel a dolog. Bennem azonban összességében mégis a játék második fele maradt meg jobban, mert sokkal kevesebb műfajidegen megoldással operál, nem próbál az lenni, ami amúgy képtelen lenne.

A sztori második felében kezd el kibontakozni egyébként az Outlast II Nagy Rejtélye is, amely egyben a legfőbb hajtóerő is a történet felgöngyölítésére. Persze az alapcselekmény sem unalmas, hiszen a Lynn utáni hajsza mindig tartogat valamilyen fordulatot, de inkább csak sokkolni próbálja a játékost a brutalitásával és a beteges vallási hátterével. A másik szál, Blake gyerekkori emlékei teszik azonban igazán érdekessé a történetet: ezek a flashbackek nemcsak érdekesek és kreatívak, de a leghátborzongatóbb jelenetek is ezekben várnak ránk. És bár a megvalósítást, valamint a dizájnt tekintve vannak jókora baklövései az Outlast II-nek, félelmet kelteni szerencsére továbbra is remekül tud. A jól eltalált jelenetek és az ütős kameraeffektek mellett pedig mindez elsősorban a zseniális hangoknak és zenéknek köszönhető - mindenképpen óriási dícséret illeti az audioért felelős csapatot, hiszen rengeteget hozzátettek munkájukkal az élményhez.

Az Outlast és annak folytatása kitűnő példája annak, amikor egy játék eléri a saját határait, és megpróbálja átlépni azokat, amikor nem lenne szabad. Az első rész szinte mindent kihozott a koncepcióból amit ki lehetett, az Outlast II azonban olyan területekre merészkedik, ahol sem élmény, sem pedig játékmenet szinten nem tud kellően működőképes lenni. Horrornak horror, félelmetesnek félelmetes, izgalmasnak izgalmas, a borzasztó mód túltolt trial & error jelleg miatt azonban esélye sincs arra, hogy annyira emlékezetes és immerzív alkotás legyen, mint az eredeti.

***Outlast II | PC, PS4 (tesztelt), One

Kiadó: Red Barrels | Fejlesztő: Red Barrels***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

17 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==