[Teszt] Late Shift

Late Shift

VegaNagy-Sz. Ferenc2017.04.18. 11:00

A teszt spoilermentes

Az interaktív filmek jó húsz éve megbuknak minden egyes megjelenéskor. Ez mégsem szegi kedvét azoknak, akik egy gyors matematikai művelet után a néhány hét alatt, harminc színésszel összerakott munkát olcsóbbnak és egyszerűbbnek látják, mint a másfél évig kétszer ennyi fejlesztővel készített programokat. És bár az élőszereplős kalandjátékok régebben képesek voltak egészen komoly szintű termékeket is kirakatba állítani, a filmek szinte végig megmaradtak ugyanazon a szinten. Azaz bizonyos pontokon elágazáshoz érkezik a történet, a játékos néhány percnyi passzív befogadói szerepkör után azonnal teljhatalmú döntéshozóvá, élet és halál urává lép elő. Mindezt egy gomb lenyomásával, hogy aztán újra hátradőlhessen egy rövid időre. Érdekes, hogy míg az élőszereplős próbálkozásokon talán örökre rajta marad a gagyi címke, addig az Until Dawn és a teljes Telltale-könyvtár ha nem is általános elismertségnek örvend, de eladásaira méltán lehet büszke.

A Late Shift minden szempontból klasszikus interaktív film. Nincsenek benne feladványok, statikus hátterek, a mozgóképes dinamikából kirántó gondolkodós részek és szerencsére teljesen nélkülözi a modellezett helyszíneket is. Nem ragozom tovább, a Late Shift 100%-ban egy film. Pontosabban nem egy, hanem több. Merthogy itt is a történet elágazásai jelentik azokat az interaktív pontokat, amelyeken keresztül korlátozott lehetőséget kap a játékos arra, hogy a szereplőket valamilyen irányba terelgesse. A Late Shift egy heist-film, azaz egy műkincsrablás többszörösen is félresikerült történetét mutatja be egy fiatal egyetemista szemszögéből, aki akaratán kívül kerül a történések középpontjába. Nagyjából tőlünk függ, hogy mennyire tudja kiverekedni magát a méretes kupac alól, ami a fejére omlik egy éjszaka alatt. (Hm, hasonlónak tűnik a sztori a Trance-hez. Tisztességesen borotvált Rosario Dawson is van a Late Shiftben? - macko) A teljesen vállalható színészek mellett a Late Shift felvonultatja a műfaj összes jellegzetességét, van benne dekoratív nő (Mondomén! - macko), gyors autók, trükkös rablás, átverés, jókora csavarok és egyszerre több oldal, aki a(z anti)hősök nyomába ered.

A játékból hét (tényleg) teljesen különböző befejezés csalogatható elő, és ezeken belül is lehetnek kisebb-nagyonn elágazások, akár teljesen kimaradt helyszínek és jelenetek. Nagyjából úgy kell elképzelni a teljes tartalmat, hogy egy átlagos végigjátszás (végignézés) hatvanöt-kilencven percig tart (sejthetitek, hogy előbbi nem hepienddel végződik), és ez összesen jó négy órányi anyagból áll össze, hogy minden elágazást le tudjanak fedni a beszélgetésekben és a sztoriban.

Döntések. Merthogy ha már interaktív film, ez a lényeg. Ez itt nem a Telltale-iskola, azaz súlyos morális döntésekre, erkölcsi dilemmákra, rossz és rossz közötti választásokra ne számítson senki. Ez egy akciófilm, nem egy dráma.

És ez az a pont, ahol a Late Shift nem képes kitűnni az egyediségével. Akciófilmnek erősen átlagos (nem akarom a középszerű szót használni, mert ahhoz inkább negatív érzet kapcsolódik), tehát nyilván senki nem ezt választaná esti szórakozásnak a munka után, ha mondjuk egy “rendes” film is lehet az opció. A választások egy része teljesen rendben van, viszonylag tiszta, hogy mikor visszük el a történetet az eddigitől egy teljesen más irányba. Magyarul a nagyobb fordulópontokon tényleg érezzük azt, hogy a kezünkben van a döntés, működik a rendezői hatalom illúziója. A kisebb döntések, amiknek a karakterépítés és a szereplők közti kémia bemutatása lenne a szerepük, ugyanakkor teljesen kamuk. Direkt megpróbáltam addig feszíteni a húrt a két főszereplő között, hogy a végén már gyűlöljék egymást. Ez egy ideig működött is, gyakorlatilag már csak fuckokkal kommunikáltak néhány percig. Aztán a következő fordulópontnál teljesen lenullázva az addigi párbeszédeket már megint puszipajtások voltak és csak olyan opciókból választhattam, amelyekből máskor is. Ezt a szintet azért mostanra a rosszabb kalandjátékok is meghaladták, hogy a szerepjátékokról ne is beszéljünk. Ez már csak azért is fájó, mert semmi más dolga nem lenne a játéknak, mint elágazásokkal szórakoztatni a vásárlókat, nem csak az akciókban, hanem a szereplők gondolkodásában és egymáshoz való viszonyában is. Ez utóbbi nem sikerül.

A Late Shift a fentiek ellenére is abszolút élvezhető, igazi guilty pleasure, aminek a platinázásával azért nem dicsekedsz el a haveroknak, de azért otthon titokban dolgozol rajta. Van a történetnek egy olyan rétege, ami a belső monológok és néhol már-már a negyedik fal lebontásával a párbeszédek egy fontos részét is képezik, és az első perctől az utolsóig jelen vannak. A főszereplő egy matematikus hallgató és gondolatai állandó részét képezik a valószínűségszámítások (Az egyik vonalon még egy tényleges fogolydilemmát is beépítettek egy az egyben.), és állandóan azon pörög, hogy vajon minek mennyi esélye lehet az élet különböző helyzeteiben. Vajon ha egy adott döntés nem jön be, akkor hogyan alakulnak majd a dolgok? Ez a döntés mihez vezet? Mennyi sansz van arra, hogy ezt az utat választva kikeveredjünk a slamasztikából? És közben a háttérben a játékosok pont ezeket a döntéseket hozzák meg, egyúttal igazolják vagy cáfolják ezt a kocamatekozást.

A közepes történet egyébként pont attól lesz élvezetes, hogy nem hagyja nyugodni a játékost, vajon az adott ponton másként cselekedve mi történhetett volna. És ebben viszont sokkal jobb, mint több másik, interaktív filmes eszközt használó játék. Bizonyos pontokon sokkal nagyobb csavarok és vargabetűk vannak benne, mint elsőre gondolnánk. Persze, vannak helyzetek, aminek a legvégén úgyis ugyanarra a helyszínre lyukadsz ki, de ahogy közeledik a befejezés, ez a megállapítás egyre kevésbé igaz. Látszik, hogy a négy órányi jelenetből a legtöbbet pont a befejezéseken dolgoztak. Ellentétben azzal a klasszikus és bevett hozzáállással, amely enged bármerre elmenni, de a végén úgyis azt kapod, amit kötelezővé tesznek neked. Szóval nem félek bevallani, amennyire átlagosnak éreztem itt-ott a film megoldásait, annyira nyugtalanított minden egyes végigjátszás után, hogy nem tudom mi maradhatott ki. Ez tulajdonképpen jó eredmény egy interaktív filmtől, mivel úgysem állok le, amíg meg nem lesz mind a hét befejezés. És egy érdekességként a végére: filmfesztiválokon filmként is vetítették a Late Shiftet, szóval nyugodtan teheted abba a rekeszbe, ahova szeretnéd.

Záró megjegyzés: a pontszámot - filmesztéta diploma híján - vegyétek a számomra nyújtott élmény, nem pedig a játék pontszámának. Klasszikus játékként aligha értékelhető egy hagyományos skálán.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

11 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==