A PSVR hivatalos hazai megjelenése tél végére/tavasz elejére tolódott, ráadásul az első készletek szűkös mivolta révén kevesen tudtak beleugrani az „olcsó” virtuális valóság forgatagába. Mostanra a helyzet normalizálódott; gyakorlatilag bárki be tudja szerezni a sisakot, akinek erre támadna ingerenciája.
Nos a Gamer365 ezen a ponton látta jónak, hogy mazsolázzon egy picit a régebbi és újabb PSVR megjelenések között. Sok indie játék, és még több hivatalos, Sony által gondozott játék jelent meg launchkor a platformra. Ezek közül válogattunk néhányat. Az Assembly-ben egy kissé skizofrén sci-fi kaland közepébe csöppenünk. A Fated: The Silent Oath vikingtörténetet mesél el, drámai húrokat is megpendítve. A Perfect VR gyakorlatilag inkább egy techdemo, amelyet a haverok kábítására, vagy saját lelki nyugalmunk masszírozására is elő-előkaphatunk. A Pinball FX2 VR a hazai Zen csapat diadalmenete a virtuális valóság meghódítása felé. A Tethered pedig egy VR mentesen is játszható kedves stratégiai játék - a PSVR platform egyik legizgalmasabb címe.
Vágjunk is bele, a lenti képeken direkt klikkeléssel elérhetitek a játékok kapszulatesztjeit!
The Assembly - Teszt
Ár: 7690 Ft; Link: PS STORE
Az Assembly volt az első játék, amely begurult az aktuális PSVR körképbe. Az nDreams alkotása nem csak a virtuális valóság kedvelői körében elérhető. Bizony, PC-től XO-ig mindenféle platformon kiadták a játékot, a PSVR megjelenés csak hab a tortán - elvégre sisak nélkül is végigjátszható kalandról beszélünk. Egy kalandjátékról, amely belső nézetben pörög, kicsit olyan formában, mintha egy sétaszimulátort kevernénk kombinálgatós logikai feladványokkal.
A feladványok esetében persze nem kell túl komplex dolgokra gondolnunk, de még így is jóval több és változatosabb a kihívás, mint az átlag trappolós, bámészkodós FPS-kaland programokban. A két hős között váltogató narratíva egy Black Mesa-ra emlékeztető sivatagi kutatóbázison játszódik. Természetesen a történetben érdekes kísérletekre és összeesküvés-jellegű szálakra botlik a szervezet két oldaláról érkező főhős páros. Amíg az egyikkel (Caleb Pearson) az irodákat és laborokat derítjük fel, mint egy tényleges kalandjátékban, addig a másikkal (Madeleine Stone) teszt-jellegű feladványokat, mini-játékokat oldogatunk meg. Óriási poén, hogy a mozgást nem erőlteti a játék úgy, mint a többi szabadon eresztős VR-FPS program. A félig-meddig Myst-jellegű, oda ugrom, ahová a kurzorral mutatok irányítás sokkal kényelmesebb, gyorsabb, és kevésbé fárasztó, mint a klasszikus FPS grasszálás, ez pedig jót tesz a játék fogyaszthatóságának.
A program készítői próbáltak a változatosságra is ügyelni. Amíg Caleb konspirációt felgöngyölítő feladatai kicsit ellaposodnak a játék második felére, addig Madeleine minijátékai, különböző kutatásokhoz kapcsolódó puzzle feladványai érdekes megoldásokat szolgáltatnak. A játék Unreal motort használ, de kicsit naivan - a rég nem látott textúra pop-up effektus (Tudjátok: amikor friss helyszínt tölt be a játék, pár másodperc kell a falakon lévő textúrák kisimításához.) még PS4 Pro-n is előjön, valamint néhány szoba-tereptárgy túlságosan is egyszerű látványt nyújt. Ezt leszámítva viszont egész pofás a technokrata, és direkte klausztrofób környezet.
A játékot eléggé lehúzta a sajtó (érdekes, hogy a VR nélküli változatok jobban állnak a mindenféle statisztikákban); mi nem akarjuk nagyon bántani az Assembly-t, mert a kezdeti lassú beleszokás után egészen tetszetőssé fokozódott az élmény-faktor. Csak ez a játékélmény itt nem bámulatos látképekkel, hanem a kalandjáték-elemek felhasználásával próbál érvényesülni. Akciósan, de akár teljes áron is érdemes lehet ránézni!
6/10
Fated: The Silent Oath - Teszt (Firma Studio)
Ár: 3090 Ft; Link: PS STORE
Milyen a vikinges sztori, ha nem tesztoszteron feszíti szét, és nem a kaszaboláson, nem a vagdalkozáson vagy szerencsétlen falusiak felégetésén van a hangsúly? A Fated: The Silent Oath a klasszikus hentelős alapszitut váltja fel egy kissé drámaibb, emberibb megközelítéssel, ahol egy halálból visszajött apa szerepében kell helyt állnunk a messzi észak zord tájain.
A Fated világa egyszerre próbál valós és fantasztikus lenni - eleve a kezdőfelállás is egy isteni közbeavatkozásnak köszönhető. Hősünk a saját törzsével, családjával való túlélés közben próbál némaságában is ember és családfő maradni. Közben pedig egyik viszontagság követi a másikat. Lesz itt vadászat, kocsis menekülés, ősi barlang-felderítése, de az érzelmes dialógusokra is kellő hangsúly kerül. A Fated ebben próbál meg eltérni a pályatársaktól, és nem is áll neki ez a dolog rosszul. Hősünk némasági fogadalma révén csak biccenteni tud környezete kérdéseire (ez is az interakció része), de kezeit (eszközöket) is tud használni. Kár, hogy a sztori nem tart ki másfél órától tovább. Mire belejönne az ember, már vége is a bulinak. Elvileg a készítők epizodikusan tervezték a sztorit (erre utal a PS Store linkjében található „EPISODE01” string is). Remélhetőleg tényleg csak az első falatokat láthatjuk a történetből, annyira hamar félbemarad, és annyira kifejtetlen marad minden bevezetett elem.
Technikailag a játék nem egy nagy durranás. Bár Unreal motorral pörög a buli, a látvány a kétezres évek közepét idézi - igaz, ez VR-ban akár még megkapó is lehet bizonyos pillanatokban. A készítők mindenféle komfort-fokozó segédlehetőséget is beraktak az interfészbe, így plusz geometriai alakzatok, talajfestés, és darabolt forgás segítheti a józan tájékozódást. Kár, hogy bizonyos helyzetekben a játék így is túllő a célon. A lovaskocsis jelenet után konkrétan ki kellett feküdnöm, olyan fejfájás és émelygés jött rám. Az is probléma, hogy a feliratokat nem lehet kirajzoltatni. Ennyi duma mellett jól jött volna egy kis vizuális segítség…
A Fated nem durran nagyot, de a rövidségén és kissé egyszerű látványán túl nagyobb kellemetlenséget sem okoz. Egyszer végig lehet pörgetni, csak ne várjunk tőle túl sokat. A sztori azért képes megérinteni az embert, így nem mondom, hogy nem lennék kíváncsi egy kettes számú epizódra is…
6/10
Perfect VR - teszt (NDreams)
Ár: 3090 Ft Link: PS STORE
A Perfect lényegében nem más, mint egy VR demonstrációs játék. Adott három helyszín, adott két napszak, és minden helyszínen van három stáció, ahol lehet álldogálni. Ennyi? Ennyi, bizony! A tesztünk itt azonban nem ér véget, mert azért a szimpla - és fejlesztői oldalról kétségkívül olcsónak tűnő - koncepció mögött azért egy picivel több is rejlik.
A helyszínek ugyanis mind úgy vannak kitalálva, hogy a tér, a fények és a fizika hatását a lehető legütősebben prezentálják nekünk. A hegyi színtéren például a tágas vidék dominál. A tóparton végigtekintve (vagy fentről a sziklára kiállva) tényleg érezzük a helyszín méretéből fakadó ámulatot. Éjszaka pedig az egészet megfejelhetjük a tábortűz fényének játékával, a sötétség és csillagfények kontrasztjával. A vízbe dobott tárgyak is valósan viselkednek, valamint a skybox (azaz az égre húzott textúrarendszer) is fainul működik.
A sarki fényeken sem spóroló északi tájnál szintén a tábortűz, az ég és a táj távoli részei azok, amelyeken percekig elmereng az ember. A tengerparti terepet éreztük annak ellenére is a leggyengébbnek, hogy valószínű a legtöbb játékos ide menekülne a mindennapok forgatagából. Merthogy a játék erről szól, egy rövid kiszakadásra a valóságból. A program Unreal 4 motort használ és a bemutatott játékok közül valószínű ő tudja a legjobban kiaknázni a technológia lehetőségeit - ezt úgy képes elérni, hogy a mozgást szinte teljesen beáldozza. A látvány már-már kurrens-gen képet nyújt, persze a PSVR felbontásának határain belül. A hangkép pedig csukott szemmel is a helyszínek közepére illeszti az embert.
Valódi interakció híján - merthogy a kavicsdobálást és a lokációkon elhelyezett rádió ki-be kapcsolgatását jóindulattal sem igazán lehet annak nevezni - a Perfect legfeljebb egy demonstrációs eszköz szerepét töltheti be. Arra tökéletes, hogy néha magunk is rácsodálkozzunk a beállított díszletek szépségén. És keresve sem lehet jobb demót találni arra, hogy a haverokat lenyűgözzük egy kicsit, amikor feljönnek hozzánk megsasolni a legújabb high-tech szerzeményünket.
[Nem pontozzuk]
Pinball FX2 VR - Teszt (Zen Studios)
Ár: 4590; Link: PS STORE
A jelenlegi válogatásunk talán legmívesebb darabját mutatjuk be, és ezt nem csak azért mondjuk, mert hazabeszélünk. A Zen csapat remekül érzett rá arra, hogy miként lehet a flipperjátékukat VR formába önteni, a játékélmény pedig, ha lehet ilyet mondani, csak fokozódik az alapverzióhoz képest.
A Pinball FX2 VR-nél egy menő és méretes loft közepén találjuk magunkat, ahol adott pozíciókban különböző asztalok vannak felállítva. Odalépünk egy már jól ismert Zen-asztalhoz, a háttér megváltozik (az ablakokon kinézve a külvilág képe is a pálya tematikájához igazodik), az asztal közvetlen környezetében pedig a pálya legizgalmasabb elemei is felbukkannak. Természetesen ez csak a körítés, a tényleges leosztás átláthatósága, valószerűsége, fizikai értelemben vett térbelisége is javul az új perspektívával, és olyan dolgokat is kiszúrhatunk a már jól ismert layoutok sarkaiban, amelyekre eddig igazán nem is terelődött a figyelmünk. Meglepődve tapasztaltam, hogy a néha kicsit árkádosnak tűnő Zen-fizika is jól vizsgázik a virtuális térben. Sőt, a minimális képernyő-késleltetést igénylő játékmenettel sem volt semmi lag-jellegű probléma.
A VR nézet egyetlen hátránya, hogy az asztalt sasolva nehezebb a dot-matrix kijelzőn történő eseményeket is lekövetni, valamint a PSVR felbontásából fakadóan néha annyira összeakad az alacsony pixelszám a pont-kijelző rácsával. Ember legyen a talpán, aki a kisebb feliratokat leolvassa egy heves labdajáték közepén, ráadásul itt a hunyorítás sem működik, ugye.
De ez csak kukacoskodás. A VR-flipperesdi tényleg új aspektust, friss lelkesedést tud vinni a már többször is szétjátszott asztalok irányába. Az gép körül úszkáló cápák, zuhanó repülők, kikandikáló misztikus teremtmények pedig eleve adnak egy olyan izgalmas körítést adnak a bulinak, amelyet korábban nem pipáltunk. A Pinball FX 2 VR az egyik legjobb befektetés a friss PSVR tulajoknak. Az alapjáték mellett plusz 7690 Ft-ért lehet az első szezoncsomagot megvásárolni. Majd' 2000 Ft-ért pedig a Walking Dead asztalt is bezsebelhetjük.
8/10
Tethered - Teszt (Secret Sorcery Limited)
Ár: 7390 Ft; Link: PS STORE
Jelen gyűjteményünk igazi nagy meglepetése. Maga a játék már megjelent tavaly, de úgy merült fel a neve a tesztelői körben, hogy nemrég jött hozzá a „VR-mentesítő” patch is. A Secret Sorcery agyszüleménye egy mini-stratégiai játék, egyfajta isten-szimulátor jellegű móka. Mondhatni Black and White light - a karakteres állatlények nélkül.
Égi szigeteken játszódó helyszínünkön pici tojásokból kikelő, Ratchetre hajazó gizmókat kell terelgetnünk, hogy gazdaságukkal kitermeljék nekünk a megfelelő áhitatot. Az elvárt mennyei-pontszám elérése után a sziget védőszelleme prosperálóvá varázsolja a kis szárazföldet, és onnantól kvázi készen is vagyunk a pályával. Mindez persze nem ennyire egyszerű. A kis gizmók irányítása úgy történik, hogy egy lélekfonallal összekötjük őket (Innen ered a játék neve is: Tethered.) a kitermelendő fához, a sziklához, az építési területhez, vagy a szüretelendő gyümölcshöz. Ahogy a nyersanyagok gyűlnek, újabb épületeket, templomokat, tavernát építhetünk, vagy alakíthatunk át. A lényekből szakosított specialistákat, hősöket változtathatunk - a fókuszáltan működő mikrogazdaságban pedig mindenkire szükség lesz majd, mikor jönnek éjjel a rémcsigák. Az ő támadásaikat visszaverve egy új napfelkelte új kalandokat, új felfedezendő relikviákat, új építési lokációkat hozhat. Ha pedig kész a pálya, jöhet a következő: összesen tizenhárom szigetet kell ilyen formában meghódítani.
A kihívás egy része eleve abból fakad, hogy a terepek sem szimpla sík terek. A sziget felett megjelenő felhőkkel könnyíthetjük a kis szolgálóink dolgát, például egy zubogó folyón való átjutást (egyszerűen lefagyasztjuk a folyó felszínét egy hófelhővel). De a pamacsos égi formák másra is jók: egymással kombinálva további buffokat, vagy támadásokat tudunk előhozni a felhőcskékből.
A Tethered szintén a legjobb és legszebb PSVR játékok között tanyázik. Azért is vicces, hogy a frisseb behozott VR-mentes módban talán annyira nem is üt akkorát a játék, pláne a DS4 mozgásérzékelős-döntögetős erőltetett irányítás mellett.
A csúcs összhatást nagyon kevés dolog rombolja - ezek közül az idővel ellaposodó feladatokat, vagy a quick save hiányát lehet felhozni. A játék fokozatosan nehezedik, de egy szinten túl jó lett volna, ha az autosave mellett saját hatáskörben is tudunk dönteni az állásunk eltárolásáról. Mindezek ellenére a Tethered vastagon megérdemli a belefektetett bizalmat. Kreatív, szép és jó - még több ilyet várnánk a platformon.