[Teszt] Persona 5
Kapcsold jtk: Persona 5 (ps4)
Eddig 24 hozzszls
ne5h
2017. prilis 14.
pntek 17:30
A jtett mindig elnyeri mlt bntetst. Hasonl cipben jr Fhsnk is (a nvtelensg nem vletlen), aki hamar megtapasztalja, hogy mivel is jr, ha rossz emberrel akadunk ssze. Javtintzet, iskolavlts, kirendelt felgyelet, van itt minden, ami egy egszsges kamasz letalapjt kpezi. Mindezeket tetzend szokatlan termszetfeletti esemnyek megmagyarzhatatlan sora is kezdett veszi, mi pedig nem meglep mdon az esemnyek kells kzepbe csppennk, radsul mg egy egszen kitekert valsgba is belpt vlthatunk.

Dihjban ennyi kpezi a Persona 5 trtnetnek vzt, a rszletek fejtegetsbe pedig nem is merszkednk, hiszen a jtk sok elemhez hasonlan ez is fokozatosan kerl bemutatsra, magyarzsra s elmlytsre. Ezen megoldsnak ksznhetjk, hogy bizonyos tekintetben a jtk teljes egsze felr egyfajta oktatmddal is; br egy ponton tl a program hosszabb przra enged minket, idrl-idre kiveszi a keznkbl a gyeplt, j tippeket, trkkket ad, korbban mr ismert elemeket bvt s magyarz jbl el.



A Persona 5 tevkenysgeit kt nagy csoportba oszthatjuk, melyek ugyan fggetlenek egymstl, mgis kapcsoldnak egymshoz, mi tbb, a msikra plnek. Elsknt itt van a dungeon crawler oldal, mely a jtk trtnetnek elrelendtsrt felel. Ezek a misszik felptskben azonosak, vagyis a cl mindig a terep feldertse, opcionlisan loot gyjtse, a vgs kincs megkeresse, majd tvozs a zskmnnyal. Termszetesen a dolgunk nem ilyen egyszer, hiszen menet kzben folyamatos harcokra kell kszlnnk s a hn htott kincset is mindig komolyan rzik s vdik. A harcrendszer alapja klasszikus JRPG-metdus, vagyis felvltva tmadunk mi s az ellenfl. A csavart a persznk s a kpessgeik viszik a buliba. Durvn leegyszerstve, ezek a dmoni kivetlsek kpezik a varzslatokat, amikkel kiegszthetjk a kzelharci s tvolsgi tmadsainkat. A duplacsavar pedig ott jn be a kpbe, hogy az ellenfeleink is "personk", gy egy k-papr-oll rendszer alakul ki, ahol az egyes ellenfelek ellen ms s ms taktikt kell bevetnnk, gyesen kombinlva a csapatunk tagjainak adottsgait. Csapatunk pedig npes lesz, igaz ebbl mindig csak egy kvartettet diriglhatunk, vagyis hrom segtvel ugorhatunk fejest az sszecsapsokba. A harcok kztt azonban brmikor lecserlhetjk a tagokat, hogy mindig a legjobb felllsban vrjuk az tkzeteket. A leosztst pedig clszer idrl-idre fellbrlni, hiszen nem csak a folyamatosan megnyl j kpessgek miatt, de a folyton vltoz ellenfelek miatt is rknyszerlnk, hogy trtkeljk a korbbi stratgikat. Erre csak rtesz az, hogy trsainkkal ellenttben az ltalunk irnytott Nma Levente nem csak egy persont birtokolhat, a klnbz tpus lnyek birtokban teht knnyebben varilhatjuk a kezd ngyesnket.



A msik nagy rszegysg a kzssgi letnk s ezzel egyidejleg az egyre gyarapod csapatunk tagjaival val kapcsolatok egyengetse. Ennek szerepe ketts, egyrszt a szabadids tevkenysgek sorn nvelhetjk ezen a tren rtkeinket t kategriban, valamint a csapattagokkal kzsen eltlttt id sorn mlythetjk velk a bizalmat. Utbbinak pedig nagy szerepe lesz, hiszen minl magasabb szintre tornzzuk velk a kapcsolatunkat, annl tbb aktv s passzv bnuszt kaphatunk tlk a harcok sorn s azon kvl is. rdekessg, hogy nem pusztn a velnk tart segtkkel tlthetnk idt s polhatjuk a viszonyt, megannyi partvonalas tag is brigdunk rszt kpezi, akik a harcok kzben ugyan nem szolglnak hasznos kpessgekkel, azonban nem rhatjuk le a tlk rkez ldsokat sem.

A fenti kett mechanikt pedig az idmenedzsment intzmnye foglalja tkletes keretbe. Ennek rtelmben minden tevkenysgnk a szks szabadidnkbl emszt fel, gy mindig rsen kell lennnk, mire is fordtunk figyelmet. Kszlnk az vkzi vizsgkra, hogy j benyomst tegynk a nevelnknl s biztostsuk a nyugodt felvigyzst? Suli utn sszefutunk a haverokkal, hogy kzsen mozizzunk? Esetleg betmadjuk az ppen aktulis dungeont, hogy mg a hatrid eltt biztostsuk az akci zavartalan kivitelezst? Ilyen s ehhez hasonl krdsek minden nap el fognak kerlni, radsul a dolgokat csak tetzi, amikor bizonyos esetekben mg a hatridk is szortanak bennnket.



Korbban mr sz esett a kzponti elemnek szmt dungeonk kipucolsrl, azonban vissza kell kanyarodnom hozzjuk, ugyanis kt mechanika mindenkppen szt rdemel. Az els a mr nmileg taglalt harcrendszerhez kthet, melyben az ellenfl gyenge pontjainak kiaknzsa a leghasznosabb segtnk. Ehhez a japnban npszer elementris k-papr-oll rendszert kell kiismernnk, mindezt kiegsztve a fizikai s tvolsgi tmadsokkal. Ha minden ellenfelnket egyidejleg sikerl kifektetnnk gyenge pontjuk sebzsvel, dnthetnk arrl, hogy egy erteljes frontlis tmadssal jutalmazzuk ket, esetleg lellunk alkudozni velk. Mindkettnek nagy szerepe van az elmenetelnkre, azonban nem clszer csak egyik vagy msik megoldst alkalmazni. A msik elem az eddig nem rszletezett fedezkrendszer, mely legalbb annyiszor fog segteni minket, mint htrltatni. Ennek segtsgvel bizonyos tereptrgyakhoz lapulva szlalomozhatunk az rszemek kztt gyakorlatilag lthatatlann vlva a szmukra s egy jl idztett tmadssal rajtuk tni, esetleg szorult helyzetben teljesen elkerlni ket. Eme jtkelem orbitlis htrnya, hogy ilyenkor meglehetsen korltolt mrtkben tudjuk a kamert kezelni, sokszor nehz s frusztrl szitucikba knyszertve magunkat.

s hogy ne csak a harchoz s a dungeonhz kanyarodjak vissza, a szabadids tevkenysgek kapcsn is ki kell trnem egy-kt aprsgra. Egyik ezek kzl, hogy bizonyos tevkenysgek vagy lehetsgek hasznlathoz elengedhetetlen, hogy kzssgi rtkeink (tuds, er, kpzettsg, kedvessg, srm) megfelel szinten legyenek, enlkl eslynk sem nylik az adott tennivalra. Ezen terleteken megannyi elfoglaltsggal tudunk fejleszteni, azonban ez is az oly' drga s rtkes idnkbl emszt fel - a tervezssel kapcsolatos zsonglrkds teht itt is visszakszn. Ha pedig ennyi nem lenne elg, mg a tudatalatti vilg egyre mlyebb bugyraiba is alszllhatunk, hogy megbzsokat teljestsnk s rtkes jutalmakkal gazdagodjunk.



s ezzel elrkeztnk ahhoz a ponthoz, amikor is a jtk egyik legnagyobb negatvumnak kell, hogy hangot adjak. Ez pedig sajnlatos mdon pont a mindent tleng s behatrol idkeretnk knyes beosztshoz kapcsoldik. Ahogy egyre inkbb kibontakozik a trtnet, gyarapodik kis tolvaj bandnk, gy kapjuk az jabbnl jabb tevkenysgekhez a hozzfrst, nylnak meg korbban nem ltott opcik. ppen emiatt klnsen fj, hogy az ltalban szabad jszakink jelents rszben semmilyen tennivalt nem vgezhetnk, olyannyira, hogy a szllsunkon elrhet lehetsgek (trgyak ksztse, olvass, edzs) is tiltott cselekednek minslnek. Hasonlan frusztrl tud lenni, amikor mindenfle elzetes rtests nlkl napok, esetleg hetek telnek el gy, hogy kizrlag csak a ktelez teendkkel foglalkozhatunk, teljesen megfosztva minket a szabad akarattl.

Hogy elejt vegyem a negatv lnek, rgtn meg kell emltenem azokat az elemeket is, amikben viszont kimagaslan teljest az j Persona. Ezek egyike a plyadizjn, ami a dungeonket jellemzi. Br felptskben mind egyeznek, hiszen vgs soron tbbszintes, nmileg labirintusszer helysznekrl beszlnk, mindegyikk merben eltr a tbbitl, ezt pedig az adott terlet fellenfelnek ksznhetjk, hiszen ezen sznterek mind a szemlyisgeik kivetlse. Hasonlan csak szuperlatvuszokban beszlhetnk a szinkronokrl (igen, az angolrl is, mg ha egy-kt orgnum nmileg el is marad a japn trstl), a szinkronsznszek kitettek magukrt, br ez bizonyos tekintetben elvrhat is volt. Szintn elismer szavakat rdemel a csapat- s szabadidmenedzselsi rendszer, radsul egy ponton tl a lehetsgek mg ssze is kapcsoldnak, gy egyidejleg tbb fronton is fejldhetnk, mind egyni, mind csapatszinten. Nem esett mg sz a karakterekrl (pedig akr egy kln cikket is megrdemelnnek), akikkel kapcsolatban a ksztk ugyan nem vllaltak tl nagy kockzatot, viszont taln pont emiatt olyan j kztk a kmia. Majd' az sszes sztereotpia felvonul, amit egy animtl (vagy akr a val lettl) elvrnnk: iskola szpe, osztly bajkeverje, ltanul, hallgatag mvszllek, zrkzott zseni, egyszval azok a karaktertpusok, akik mr-mr kteleznek szmtanak, s pont ennek a tanknyvi megoldsnak ksznheten mkdik olyan jl a dinamika a tagok kztt.



A Persona 5 remekl kitervelte, hogy belopja magt a szvnkbe, azonban a nagy tletels kzepette pont annyira sikerlt elgncsolnia sajt magt, hogy ne nevezzk tkletes sikernek az akcit. Az alapmechanikkhoz kthet problmkat s nehzsgeket pedig mg a legnagyobb mestertolvaj sem tudja elorozni a szemnk ell, m mindezen hibi ellenre is egy kiemelked JRPG-t ksznthetnk szemlyben. Csak Morgana ne pofzna annyit a kielgt alvsrl.

[7] ldave
pr 17., htf 18:20 #24
Vlasz Frumoz (#3) zenetre
Melyik SMT-ben nincs insta killes ellenfl?
3DS: 1950-7490-2178 | Wii U: ldave82
[24] Fatman
pr 17., htf 12:37 #23
80 rm van benne. Ha a ME Andromeda 8 pont akkor ennek 10-nek kne lennie. A kt lert negatv vals de akkor is tlzs...
"Bring us the DLC and wipe away the debt."
[27] Rudymester
pr 17., htf 12:18 #22

http://www.facebook.com/retrofaktor
[26] alf22
pr 16., vasrnap 7:31 #21
KATT!
Baszki tenyleg van ps3ra is.
[9] frg_dnl
pr 15., szombat 18:17 #20
Vlasz Fieldtom (#18) zenetre
Nemcsak hasonlsg, minden tren tovbbfejldtt a jl bevlt formula.
[22] Charlie64
pr 15., szombat 10:17 #19
Vlasz Frumoz (#13) zenetre
Kszi Csak jjjn nyugatra, akrmi is lesz de legyen SMT V!
A vilg problminak kb. 99%-t az ego okozza. Ebben biztos vagyok Szemlyes Biblim : Eckhart Tolle - A MOST hatalma
[34] Fieldtom
pr 15., szombat 8:45 #18
Vlasz ne5h (#16) zenetre
Sok a hasonlsg a 2 jtk kztt, csak erre cloztam. ☺️
Tegnap is ma fekdtem le, ma is holnap fogok. Nintendo switch friend code: SW-3226-4561-1915, PSN: Fieldtom
[5] Invisible
pr 15., szombat 8:30 #17
Vlasz ne5h (#16) zenetre
Szerintem csak arra cloz, hogy az rtkrendje szerint a P4 is hasonlan​ teljestett ann, ergo ugyanezeket a tulajdonsgokat fel lehetett vonultatni mind pozitv s negatv rtelemben.
"Tu t'demandes qui j'suis ouais Un mec amer, non Juste la partie sombre du nique ta mère Sans"
pr 15., szombat 0:30 #16
Vlasz Fieldtom (#15) zenetre
"Kis tlzssal ez majdnem megfelel a persona 4 tesztjnek is."

Nem tudom eldnteni, hogy ez most pozitv vagy negatv kritika.
I am such a B.A.
[34] Fieldtom
pr 14., pntek 23:20 #15
Kis tlzssal ez majdnem megfelel a persona 4 tesztjnek is.
😀
Egybknt mg csak 20 rm van benne, de Morgana esti "fektetstl" mr most a falra mszok.
A fantasztikus zenk mltatst hinyoltam.
Tegnap is ma fekdtem le, ma is holnap fogok. Nintendo switch friend code: SW-3226-4561-1915, PSN: Fieldtom
[15] torppapa5
pr 14., pntek 22:31 #14
Egybknt ha mr 20 ves vfordul, illene megemlkezni a P4-rl is, gyhogy itt hagyok egy j kis sszefoglalt a jtk trtnseirl.

KATT!
[32] Frumoz
pr 14., pntek 22:25 #13
Vlasz Charlie64 (#12) zenetre
Ha pont a Persona 5 nem is, de Shin Megami Tensei fog jnni a gpre: KATT!
All we had to do was follow the damn train, CJ!!
[22] Charlie64
pr 14., pntek 22:23 #12
Ez Switchre kne, hogy grindelhessek a melhelyen sznetben !
A vilg problminak kb. 99%-t az ego okozza. Ebben biztos vagyok Szemlyes Biblim : Eckhart Tolle - A MOST hatalma
[11] NandorHUN
pr 14., pntek 21:50 #11
Jtknak egyetlen hibja van - hogy nem jtt ki PC-re.
Mondjuk van mr emultor, de az jelenleg j ha 25fps-sel viszi.
Pedig nagyon vev lennk erre a cmre.
[1] SZUPERhun
pr 14., pntek 21:41 #10
n 4-5 nap alatt letoltam benne 60 rt kb, de most nnepek miatt haza kellett mennem, a konzolt pedig nem viszem haza, szval most elvonsi tneteim vannak. Van 1-2 hibja, de olyan hangulatot raszt, hogy kptelensg letenni. A sok rszlet amit beleraktak nagyon hinyzott, mert a mostani j nyugati jtkok gyrtsoron kszlnek s hinyoznak ezek a kis rszletek, amit lelket adnak a jtkoknak.
"SUPER POWER WONDERFUL" 3DS Friend Code: 5198-2498-4502
pr 14., pntek 21:13 #9
Orszgomat egy PS3 verzirt....
#Scalebound!!!
[15] torppapa5
pr 14., pntek 21:13 #8
Msfl hetet kellett vrnom a jtkra, hogy vgre elkezdhessem, de eddig (kb. 6 ra utn) azt kell hogy mondjam, megrte! A 3.-4. rsz sem volt piskta, de itt mr az els percektl fogva gy reztem, hogy "szintet lpett" a Persona szria. Valban, vzlatosan nzve a trtnet s a karakterek elgg sablonosak, de mindenben pont annyi egyedisg van, hogy ez teljesen megbocsthat legyen. Annak klnsen rlk, hogy a jtk ezttal nem habozik osztogatni a fordulatokat s a trtnetvezets is jval dinamikusabbnak, kiegyenslyozottabbnak hat.

Ami mgis a legnagyobb pluszpont az egszben, az a szoksosnak mondhat, mgis utnozhatatlan s egyedi Persona stlus. Az v egyik legjobb jtka nlam idig!
pr 14., pntek 20:45 #7
Vlasz Frumoz (#6) zenetre
rtem, kszi szpen! Arra gyanakodtam n is, hogy csak nem igazn rendeltek.
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
[32] Frumoz
pr 14., pntek 20:44 #6
Vlasz siklara (#5) zenetre
Nyugati verzi biztos van belle (lttam boltban), hogy Magyarorszgon van-e kszlet, azt nem tudom.
All we had to do was follow the damn train, CJ!!
pr 14., pntek 20:40 #5
Vlasz Frumoz (#4) zenetre
Van a nyugati verzibl is PS3-ra? Tbb boltban krdeztem mr s mindenhol azt mondtk, nincs. (egy bartnm miatt lennk r kivncsi)
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
[32] Frumoz
pr 14., pntek 20:35 #4
Vlasz Rafanir (#2) zenetre
Ez az 5. rsz van PS3-ra is. Technikailag kzelebb is ll ahhoz a platformhoz.
All we had to do was follow the damn train, CJ!!
[32] Frumoz
pr 14., pntek 20:33 #3
J, kiegyenslyozott cikk, kszi.
Sajnos nekem a 10 rs tutorial teljesen elvette a kedvem a jtktl, fleg a szabadsg hinya, a bna lopakods s az instakilles ellenfelek miatt, pedig az sszes SMT-t imdom, amivel jtszottam. Lehet, majd valamikor megint nekimegyek, de az nem most lesz.
All we had to do was follow the damn train, CJ!!
[1] Rafanir
pr 14., pntek 20:17 #2
A 3. s a 4. rsz letem egyik legjobb anims jtkai voltak. A karakterek, a sztori, a jtkmenet, az egsz felptse... minden klappolt benne. Ez az 5. rsz mr idszer volt. Egybknt rdekes, hogy ps3-ra nem volt Persona rsz, hanem a 4. PS2-es rsz utn a kvetkez PS4-re jtt.
Kszi a tesztet! Idvel mindkppen be fogom szerezni.
[9] frg_dnl
pr 14., pntek 19:36 #1
Szval most is el kell dntenem mint a 3-ban s a 4-ben, hogy pl. egy adott dlutn mit csinlok, egyszerre csak egy dolgot enged csinlni.
Persona 5 adatlap
Mg nincs besorolva Mg nincs besorolva
Kiad: Deep Silver
Fejleszt: Atlus
Megjelens: 2017. pr 04.
Kategria: Szerepjtk
Online jtkmd: Van

A szerkesztsg rtkelse:
9
Ami tetszett
+ Vltozatos dungeonk
+ lvezetes harcrendszer
+ Szabadids tevkenysgek
+ Csapatmenedzsels
+ A rszegysgek sszekapcsolsa, egymsra ptse
+ Sablonos, ugyanakkor kidolgozott karakterek
+ Remek szinkron
Ami nem tetszett
- A fedezkrendszer korltoltsga
- Az rthetetlen szabadids korltozsok
Olvasi rtkels: 9,5 (7 szavazat)
Ez a jtk nem jelent meg msik platformon

24 | [Teszt] Persona 5

Nem minden nap lesz egy sorozat 20 ves. A jeles vfordulra az Atlus is kszlt, a Persona 5 pedig mindent bevet, hogy az v egyik legsikeresebb JRPG-je legyen. Maszkot hztunk, lmokat s vgyakat ostromoltunk, szveket loptunk. s hogy mennyire szrakoztunk? Egy kattints utn kiderl.
Tovbb a jtk adatlapjra / frumba