[Teszt] Kona

Kona

siklaraSimon Klára2017.04.06. 08:00

A Kickstarteren összekalapozott Kona (a szó a krí indiánok nyelvén havat jelent) 1970-ben játszódik Kanadában, azon belül is egy tóparti faluban Québec északi részén, ahová a koreai háborút megjárt Carl Faubert magánnyomozó egy idősödő angol úriember, William Hamilton kérésére vezet le piros Chevy kisteherautójában.

Hamilton gazdag iparmágnás, akinek befolyása a környéken tagadhatatlan, hiszen valamennyi helyi vállalkozás az ő tulajdonában van, és Atamipek Lake legtöbb lakója az ő alkalmazottja. A közutálatnak örvendő angol pazar vadászlakját vandálok rongálták meg, Carl feladata pedig a tettes kézre kerítése. Megbízója a krí indiánokra gyanakszik, akik a rézbányák újranyitása, de még inkább a termelés fokozása érdekében a szent földjeik elpusztítása miatt orroltak meg rá. Carl már az érkezésekor egészen különleges dolgokat tapasztal: egy váratlan baleset után egy látszólag semmiből támadt hóviharral érkezett nem evilági hideggel találja magát szembe, ráadásul nem csak Hamilton nincs a megbeszélt helyen, de a település összes lakójának is nyoma veszett.

A rövid bevezetés az útról lesodródott kocsijából kikecmergő Carllal és a mindent beborító hóval a Silent Hillt juttatta eszembe, de a továbbiakban ez a hasonlóság legfeljebb a borzongós hangulat szintjén marad meg. A Kona nagy részében hol gyalog, hol autóval és egy később összeszedett másik járművel járjuk be Atamipek Laket és a környező erdős területet nyomok után kutatva, hogy kiderítsük, mi történt, és hogy hová tűnt mindenki. Mivel Carl nem készült fel a rejtélyes kék kristályokat is eredményező abnormálisan hideg időjárásra, az elemekkel is meggyűlik a baja, és oda kell figyelnünk, hogy ne hűljön ki, ám ugyanakkor a hidegvérét is megőrizze, ugyanis túl sok borzalom láttán hajlamos elveszíteni a fejét. HUD elemek híján mindössze három kis ikon jelzi életerőnket, testhőnket és mentális állapotunkat, de vannak egyéb jelei annak, ha baj van: Carl a fagyhalál közeledtével lassul és egyre homályosabban lát, de a narrátor is jelzi, hogy hősünk épp azon töpreng, vajon meddig kell még kitartania, mert már nem érzi a lábujjait. A bepánikolás leginkább rettenetes célzásban nyilvánul meg, a haldoklást pedig a szokásos egyre vörösödő látómezővel és szívdobogással adja tudtunkra a játék.

A helyiek otthonát kipucolva rengeteg tárgyat szedhetünk össze, amelyeket aztán nem győzünk majd a kisteherautónk platójára hordani, mert jelentősége csak a tűzgyújtáshoz szükséges eszközöknek, illetve néhány közelharci fegyvernek van. Az erdőben túl mélyre merészkedve szokatlanul agresszív farkasokba futhatunk, akik ellen jól jön a fejsze vagy a pisztoly, de legnagyobb ellenségünk szinte végig a hideg (és adott esetben saját tájékozódóképességünk). A történet végére rengeteg gyufát, cigit, elsősegélycsomagot és egyebet cipeltem magammal, de a javára sose volt szükségem, és a lőfegyvereket is hanyagolhatjuk, a javításra szoruló második járműről nem is beszélve, aminek némelyik alkatrészét elég hülye helyre dugták el. A vezetés egyébként a töltések beröccenéseitől eltekintve nagyon hangulatos, főleg miután leszáll az éj, a vakító fehérséget felváltó sötétben azonban még nehezebb tájékozódni, és csak Carl autóstérképére hagyatkozhatunk, ami nagyon tetszett, bár néha elég idegesítő kotorászni utána a nem túl praktikus tárgymenüben.

A sietősen elhagyott otthonokban naplókat és újságcikkeket, illetve a túlélésünket segítő tárgyakat találunk, és szép lassan megismerjük az Isten háta mögött élő kis közösség tagjait minden sötét titkukkal együtt, de azért Everyone's Gone to the Rapture mélységű összefüggésekre nem kell számítani. Ránk van bízva, mennyire ássuk bele magunkat a falu ügyes-bajos dolgaiba, de minden fontosabb felfedezés magándetektívünk jegyzetfüzetébe kerül olykor fényképek kíséretében, alkalmanként ugyanis magától előkapja polaroid fényképezőgépét, hogy egy-egy fontosabb nyomot megörökítsen. Amíg van filmünk, bármit lefényképezhetünk, a nagy megvilágosodások azonban többnyire víziók formájában érkeznek: ilyenkor látjuk megelevenedni a közelmúltat, és ezek a látomások segítenek némelyik fejtörő megoldásában is. Fejtörőből egyébként nincs túl sok, gondot inkább egy-egy továbbjutáshoz nem is feltétlenül szükséges tárgy megtalálása okozhat (azt a rohadt mágnest mennyit kerestem!).

A Kona hossza alaposságunk függvényében 3-8 óra közé tehető, és én a kényszeresek táborát erősítve koppantam egyet, amikor 8 óra után közvetlenül a végcél előtt hirtelen vége lett. A rejtélyt lényegében nem is kellett megoldanom, mert egy látomásból kiderült, mi történt, és bár így is maradtak megválaszolatlan kérdések, a gyors lezárás miatt hiányérzetem van. Közrejátszhat, hogy a játék sokáig epizodikus kalandnak készült (mcmacko streamelte is a Kôna - Day 1 néven futó Early Access verziót), mostanra azonban kiderült, hogy négyrészes sorozat lesz, ami miatt talán máshogy kellett lezárni.

Szintén furcsállottam, hogy bizonyos dolgokra csak véletlenül lehet rájönni, például hogy nem kell visszacammogni a messze hagyott járműig, mert a legközelebbi mentés betöltésekor a játék automatikusan „utánunk hozza”, vagy hogy a két jármű csomagtartója össze van kötve, mint a régi Resikben a ládák. Az sem mindig egyértelmű, merre tovább, ezért előfordult, hogy nem megfelelő sorrendben látogattam meg helyszíneket, és némelyik feladatról csak később derült ki, miért kellett megcsinálnom. Szerencsére a fülbemászó zenék, a hallhatóan természetfilmes múlttal rendelkező narrátor megjegyzései, a korhű és az elszigeteltség érzéséből fakadóan nyomasztó hangulat bőven ellensúlyozzák a kisebb logikai bukfenceket.

Amit mindenképp megőrzök hosszú távon a Konáról az emlékezetemben, az a főcímdala, illetve a kiszolgáltatottság, amit akkor éreztem, amikor éjjel a fák közt botorkálva egyre közelebbről hallottam a nyomomban somfordáló farkas fenyegető morgását. A Kona természetfelettivel kacérkodó története, de még inkább a hangulata ügyesen feledteti a kisebb technikai malőröket, az összecsapott befejezést, és a tényt, hogy a folytatásra alighanem legalább egy évet kell várnunk.

***Kona | Platform: PC (tesztelt), PS4, Xbox One

Fejlesztő: Parabole | Kiadó: Parabole***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

10 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

18 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==