[Előzetes] Blitzkrieg 3 - MI a terepen

Blitzkrieg 3 - MI a terepen

LotharFuchs Róbert2017.04.03. 12:20

Emlékszem, legutóbb a Civilization VI kapcsán siránkoztam a stratégiai játékok mesterséges intelligenciájának stagnálásáról. Szemmel láthatóan nem egyéni hasfájásom volt, azóta ugyanis a Blizzard bejelentette együttműködését a Google-lel, hogy megalkossák a Starcraft 2-höz a Deepmind névre hallgató, neurális hálózattal operáló AI-jukat. Miközben a Nival Games már elő is rukkolt a saját értelmezésével, melyet a Blitzkrieg 3 skirmish játékmódjába integráltak Boris néven. Igaz, korábban is voltak már erre próbálkozások, és ezekből a legismertebb (ami világra is jött), az a Supreme Commander 2 gépagya volt, viszont akad egy érdemi különbség közte és a tesztalany között: az utóbbi nem csal.

De mi is az a neurális hálózatú AI? Röviden és tömören egy több ponton oda-vissza kommunikáló mesterséges intelligencia rendszer, mely folyamatos adatgyűjtést követően (többé-kevésbé) komplex döntéseket hoz. Ennek célja, hogy előre programozott stratégiákat mellőzve, valamint tisztességtelen előnyökkel való visszaélés nélkül alkalmazkodni tudjon egy-egy szituációhoz, hogy végül győzelmet arasson az emberi faj felett. Mármint a játékban...

Ez mind jól hangzik, de lássuk, gyakorlatban mit jelent. Jelenleg négy (1vs1) skirmish pályával, valamint három nehézségi fokozattal operál Boris. A cél, hogy három területet elfoglalva és megvédve több pontot szerezzünk, mint az ellenfél. Az első meglepetés akkor ért, amikor egy ravasz szakaszomat elkerülő úton kiküldve Boris értékes tankjainak sérülékeny farával találkozott. Vagyis mesterséges orosz barátunk tényleg csak annyit lát, amennyit szabad neki. Frontális támadás esetén, vagy ha egy felderítője kiszúrt volna, a szóban forgó acélszörnyek szemből fogadták volna embereimet, ami a Blitzkrieg 3 esetében halálos ítélet. Pláne, amikor gyengébb, de mozgékonyabb egységekkel akarunk felülkerekedni. Ettől függetlenül ez nem egy egyszerű manőver, ugyanis a mesterséges intelligencia vastagon foglalkozik az amúgy elengedhetetlen felderítés feladatával is (amit korábbi AI-k szinte kivétel nélkül csalással oldottak meg), ahogy a stratégiai pontok körüli fedezékeket is szereti emberekkel feltölteni.

A térképeken bőven akadnak gyalogsággal működő céleszközök is (tüzérség, géppuska fészek, légvédelmi, valamint páncéltörő ágyúk), amelyeket szintúgy egész okosan használ: például gyorsan elfoglalja a tüzérségi ágyúkat, felderítővel pedig célpontot biztosít az üteg számára. Ez egyből arra kényszerít, hogy gyalogsággal a lehető leghamarabb átvegyem felettük az irányítást, és amint ez megtörtént, bombázást kért az épp csak elbitorolt nehézfegyverek felett. Nem rossz!

A célpontok priorizálásában is egész jól szerepelt, de nem hibátlanul. Itt is érvényes egyfajta kő-papír-olló elv, amivel elvileg tisztában van, de olykor hajlamos ráharapni egy-egy csalira, és rosszabb célpontoknál maradni annak ellenére, hogy a lőtávolságába közben értékesebbek is beosontak. Miután alkalmi hibáról van szó, ezzel egy egész emberi, gyarló ellenfél benyomását kelti. A három foglalható ponttal is folyamatosan foglalkozik, ugyanakkor itt az adaptáció nem volt az erőssége: az amúgy is vitathatóan erős, mozgásra képtelen pillbox ágyúkkal például nem igen tud mit kezdeni, katonáit rendre a halálba küldi anélkül, hogy más taktikával, vagy nagyobb kaliberrel próbálkozna. Másik sarkalatos pont az egységek mozgatása, pontosabban az a mechanika, ahogy, és amilyen gyorsasággal kezeli őket. Ezt ugye egy AI természetéből fakadóan jóval hatékonyabban el tudja végezni, mint egy átlagember. Erre a problémára egy meglehetősen egyszerű megoldást találtak. Boris minden meccs elején vár 5-10 másodpercet. A pályák kialakítása és a játékmenet sajátosságai (plusz az építkezés, makro teljes hiánya) végett ez pont elég is. Nem éreztem úgy egy csata alkalmával sem, hogy a mesterséges csápjai végett érdemi előnyhöz jutna. Márpedig ennek a menedzsmentnek kritikus része az is, hogy tankjainkkal megfelelően tolassunk és / vagy forogjunk, skirmish esetében akár a térkép három különböző pontján.

És hogy összegészében mekkora kihívás Boris? Ismerve, hogy milyen elvetemült stratégák bújnak meg a világ minden táján: nem elég nagy. Nekem másodjára sikerült elverni a legnehezebb fokozaton, és bár kétségtelen, hogy briliáns taktikai elme vagyok, de azért ennyire mégsem. Érezhető, hogy Boris nem csal, ami ebben a műfajban külön becsülendő, azonban a tanulás még rá fér, ha megjelenéskor mindenkit le akar nyűgözni. Aztán könnyen meglehet, hogy még visszasírom ezeket a békeidőket, amikor majd a rabszolgasorba hajtott emberi faj Boris 2.0 világhódító ambíciójának súlyát nyögi.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

4 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

17 órája
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

1 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

3 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

6 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

7 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

8 napja
9

Nevet vált a Gearbox Publishing, előbb jön a Fallout-sorozat – ez történt hétfőn

Továbbá: Konami fizetésemelések, Singularity 6 leépítés, Ready, Steady, Ship! megjelenési dátum.

9 napja
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==