Ha Nintendo és futurisztikus versenyjátékok, akkor elsőre minden bizonnyal sokaknak az F-Zero franchise ugrik be. Captain Falcon és a többiek azonban bő tíz éve nem boldogítottak már bennünket, így ha valaki villámgyors száguldozásra vágyott Nintendo konzolon, az kénytelen volt alternatívák után nézni. Az elmúlt években a Shin'en csapata szállította számunkra az adrenalinfröccsöt a Fast szériával, mely most a harmadik résszel egyben a harmadik generációba is lép - igaz, a Switch-nyitócím Fast RMX, csak félig új epizód, hiszen tartalmilag az előző részre épít.
Az előző generációs alap olyan szempontból mindenképpen pozitív, hogy a Fast RMX kiemelkedően sok, 30 pályát képes felmutatni, ami jókora változatosságot csempész a versenyekbe. Pláne úgy, hogy a körítést tekintve is el tudták engedni a fantáziájukat a készítők: a futurisztikus miliő inkább téma, mintsem korlát, így a metropoliszoktól kezdve a sivatagokon át a dzsungelekig mindenhol megfordulunk a nagy száguldozás közepette. A vonalvezetést és a pályák kialakítását tekintve is rendre izgalmas megoldásokkal találkozunk: a szintkülönbségeket, a döntött kanyarokat és a gravitáció szabályait áthágó szakaszokat rendre jó érzékkel használják a fejlesztők. Vigyáznunk kell emellett a különféle környezeti akadályokkal is: egy rosszkor elnyomott boost könnyen kirepíthet bennünket a pályáról, de egyéb mozgó veszélyek is felbukkannak egy-egy szakaszon.
Ami a konkrét játékmenetet illeti: a Fast RMX alapvetően - márcsak a pályák miatt is - iszonyatosan szórakoztató, mélységeit tekintve viszont nem ér fel a műfaj koronázatlan királyának számító WipEout-széria mellé. Egyrészt nincsenek power-upok, az ellenfeleket kizárólag egy boostolással egybekötött pöccintéssel tudjuk kiforgatni. Másrészt a játék nem nagyon követeli meg a légfékek használatát: az ideális nyomvonal eltalálásával teljes gázzal teljesíthető a Fast RMX szinte összes pályája - maga a művelet persze sokkal nehezebb, mint amilyennek hangzik. Ezen hiányosságokat a széria egyik visszatérő játékeleme kompenzálja valamelyest, ez pedig a színváltás: egyetlen gombnyomással cserélhetünk a kék és a narancs fázis között. Ezzel használhatjuk ki a nyomvonalon elhelyezett sávokat: ha a megfelelő színnel hajtunk rájuk, begyorsítanak bennünket, ha azonban nem, akkor leszívják a boostunkat. Ez a szisztéma pont annyira dobja fel a versenyeket, hogy hosszú távon se váljanak unalmassá, hiszen nagyon komoly hangsúlyt fektet a minél nagyobb lendület megtartására - vagyis hogy a gyorsítópadok közötti szakaszokon jól osszuk be a pályán elszórt energiagömbökből tölthető boostunkat. Ha kellően ügyesek vagyunk, a Fast RMX egészen őrületes átlagsebességgel ajándékoz meg bennünket.
A Shin'en játéka nemcsak gyors, de baromi jól is néz ki: a fejlesztők a rivális konzolokhoz képest gyengébb hardver ellenére is olyan látványt hoztak össze, amely könnyen ámulatba tudja ejteni az embert. A részleteket és a geometriát tekintve persze nem tartogat a játék észveszejtő dolgokat, az általános összkép, na meg persze a jó érzékkel használt effektek összességében a Switch legpompásabban kinéző játékává teszik a Fast RMX-et a Breath of the Wild mellett. Arról nem is beszélve, hogy emellett tökéletesen fut: még a legnagyobb száguldozás közepette sem enged a 60 fps-ből, gyönyörűen és problémamentesen folydogálnak az események a képernyőn. Piros pont jár a szuperrövid töltési időkért is.
Tartalmi felépítését tekintve a Fast RMX semmi különöset nem tartogat - kicsit talán túlságosan is egyszerű, hiszen nincs például egyszerű Single Race, de a Time Attack is csak egy későbi frissítéssel fog bekerülni a játékba. A Championship mód 10 darab háromversenyes minibajnokságot kínál, melyben így szépen végigjárhatjuk a 30 pályát, közben folyamatosan megnyitva 15 különböző versenygépet, melyek közül a gyorsulás, a végsebesség, a boost és a test-test elleni küzdelmek során felértékelődő súly értékek alapján választhatja ki mindenki a versenyzési stílusához illőt. A bajnokságok teljesítésével két magasabb szintű liga is megnyitható, melyek némileg komolyabb sebességet nyújtanak, olyan radikális különbségekre azonban ne számítsunk, mint a már említett WipEout esetében, ahol az egyes osztályok között kis túlzással újra kellett tanulni a játékot és a fékek használatát.
A MULTIPLAYER
A Fast RMX a 2-4 fős osztott képernyős és a 2-8 fős lokális multi mellett online komponenst is tartalmaz, jelenlegi formájában azonban borzasztóan primitív a megvalósítás. Nincsenek bajnokságok vagy éppen egyedi beállítások, csupán egyszerű versenyek egymásutánja, melyek végén a játékosok pontokat kapnak, ami látszódik a profilnevük mellett. Ennyi - bízunk benne, hogy ez a játékmód is új funkciókkal bővül majd a jövőben.
Mindenképpen szót kell még ejteni a Hero módról, melynek sajátossága, hogy boostunk egyben a pajzsunk is, így jóval okosabban kell azt használnunk, hiszen kimerült energia mellett egyetlen apró koccanás is végzetes lehet. Ha összetörjük magunkat, véget is ér a verseny, így ez a mód egyértelműen komolyabb kihívást tartogat - arról nem is beszélve, hogy tükrözött pályákon zajlanak a futamok, ami ad egy kis extra frissességet a versenyeknek.
A Fast RMX nem emeli új szintre sem a műfajt, sem a szériát, ugyanakkor egy csiszolt, látványos és rendkívül szórakoztató darab, amely játszi könnyedséggel elégíti ki a futurisztikus versenyjátékok kedvelőinek igényeit. Egyszerűsége miatt erős túlzás lenne kiemelkedőnek nevezni, összességében azonban minden dicséretet megérdemel - nyugodtan mondhatjuk a Switch-nyitókínálat titkos gyöngyszemének.
***Fast RMX | Platform: Switch
Fejlesztő: Shin'en | Kiadó: Shin'en | Ár: €19.99***