[Teszt] Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (3DS)

Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King (3DS)

Gamer3652017.02.15. 15:00

Amikor eszembe jut a Dragon Quest sorozat nyolcadik epizódja, egy nosztalgikus emlék ugrik be. Egy emlék, ahogy lágy zene kíséretében ott állok egy hegy tetején, körülöttem fák, gyönyörködöm a hullámzó tengerben, miközben a lassan narancsba váltó égboltot nézve a naplementét várom. Több mint tíz évvel ezelőtti ez a kép, de még mindig jó visszagondolni rá, mert kifejezi azt a nyugodt tökéletességet, amit a Dragon Quest VIII áraszt magából. A PS2-es korszak legjobb klasszikus JRPG-jéről van szó, ami az egyik személyes kedvencem. A 3DS változattal szemben így volt egy határozott elképzelésem. Arra számítottam, hogy megkapom a defenitív DQVIII-at. Hogy teljesült-e az elvárásom? Ha egy szóval kellene válaszolnom, azt mondanám: majdnem. De ne szaladjunk ennyire előre.

A DQVII-ről szóló tesztemet azzal zártam, hogy a játék az igazi hardcore DQ rajongóknak szól. Akik még csak ismerkednek a sorozattal, jobb, ha megvárják a nyolcadik részt. A Dragon Quest VIII ugyanis tökéletes ellenpontja a hetedik résznek, és most itt leginkább a PS1-es eredetire gondolok, de valamennyire a 3DS-es remake-re is igaz ez az állítás. A hetedik ugyanis egy rendkívül komplex történet, amely lassan folydogál, linearitását pedig folyamatosan megtöri az időutazás, és a shardok gyűjtögetése. Szimbolikus, hogy míg a hetedik epizódban az első harcra órákat kellett várni, addig a nyolcadik részben fél perc után ránk támadnak az első slimek. A hetedik résszel szemben a nyolcadik figyel arra, hogy ne csak a rajongóknak szóljon. Nézzük csak meg a játék tartalmi részét. A DQVIII pontosan annyit nyújt, amit kell. Fura ezt mondani, de a hetedik epizód már-már túl hosszú, túlságosan is tartalmas volt egy átlagos játékosnak. Ezzel szemben a DQVIII valamivel rövidebb, kompaktabb. Na megijedni nem kell, a hetven óra így is meglesz, de aki teljességre törekszik annak ez még több is lehet. A siker azonban más okokra is visszavezethető.

A DQVIII-at játékosbarát megoldásaival szerette meg a közönség. A történet könnyedebb, a világ megismerésének folyamata pedig tanítanivalóan profi. Adott egy főhős, akit egy kisebb csapat kísér, célunk pedig a Dhoulmagus nevű gonosz varázsló megállítása, aki átváltoztatta a társaságunkban kalandozó királyt és lányát. Miközben Dhoulmagust követjük, haladunk városról városra, helyszínről helyszínre, csapatunk egyre több taggal bővül, miközben a világ kinyílik előttünk, a háttértörténet pedig apró darabokból és flashbackekből lassan összeáll. Ismerős ez a formula? Számtalan sikeres JRPG épül fel így. Hogy csak a legismertebbet említsem, ott van például a Final Fantasy VII; emlékezzünk, amikor Sephiroth-ot követtük végig az egész világon.

Azt is mondhatnám, hogy a DQVIII ugyanazt a szerepet tölti be a DQ sorozatban, mint a FFVII a Final Fantasy szériában, a DQVIII szerethető lineáritása azonban soha nem válik terhessé. A játék leginkább az elején fogja a kezünk, amin aztán szépen lazít, ennek hála nem érezzük elveszve magunkat. Szerencsére ez nem sérti a játék monumentalitását, ami a DQ sorozat egyik legnagyobb erénye. A siker másik titka, hogy a történetnek, és leginkább a szereplőknek és a játék világának van egy semmihez sem hasonlító bája. A DQVIII dolgozik a legjobb karakterekkel a sorozatban, a szereplők mind fantasztikus egyéniségek. A címszereplő Trode király, de Yangus, vagy akár Angelo és Jessica is kiemelkednek az átlagos Dragon Quest karakter színvonalból. A történet is sokkal letisztultabb, nem akar több lenni egy kalandos fantasy sztorinál, és ez nagyon jót tesz neki. A játékot ennek hála nagyon könnyű megszeretni és nagyon nehéz tőle elszakadni.

A történet, a világ és a karakterek mellett a harci - klasszikus körökre osztott - és a fejlesztési rendszer is annyira letisztult, hogy könnyen megszereti a játékos. Abban az értelemben egyszerű, hogy gyorsan átlátható a fejlesztések iránya, és nem kell órákat töltenünk a megtanulásával. Ám mélysége is van, így nem mindegy, hogy melyik emberünknek milyen fegyvereket és skillpontokat adunk. A DQVIII sikerrel szeretteti meg a konzervatív DQ-s JRPG elemeket az új belépők számára. Olyan, mint egy jó kapudrog, mert ha egyszer megkedveljük, nehéz róla lejönni, ráadásul kinyitja előttünk a sorozat többi részét, miáltal könnyebb lesz elfogadni azok ultrakonzervatív megoldásait. Ez már csak azért is szerencsés, mert az elmúlt harminc évben megjelent tíz DQ játékból hatot is élvezhetünk 3DS-en (a japánok még az MMO X. részt is).

A maga idejében a DQVIII sok szempontból progresszívnek számított, legalábbis a sorozaton belül. Először is ott volt a szinkron. A DQ volt az első rész a sorozatban (és máig az utolsó), amely fantasztikusan jól sikerült szinkront kapott. Az egyes szereplők beszédstílusa tökéletesen leképezi az adott karakter társadalmi helyzetét, lásd például a bandita Yangus és Trode király stílusát, hogy a két végpontot említsem. Nekem nagyon tetszett a rendkívül stílusos brit akcentus, amelynek hála párbeszédek fantasztikusan szórakoztatóak. Az egyedüli változás, hogy Jessica egy teljesen új hangot kapott, mert vannak új jelenetei a 3DS változatban, és a korábbi szinkronszínésznő (Emma Ferguson), nem vállalta a munkát.

A szinkron mellett ez volt az első rész, ahol láthattuk csatában az embereinket. Ezt még a DS-es részek remakejében sem változtatták meg a készítők. Aztán ott volt a világtérkép, aminél szebbet PS2-n nem láthattunk. PS2-n kezdtek kimenni a divatból a világtérképek a JRPG-kben, és megtapasztalhattuk azt a bizonyos csőhatást, lásd FFX. Ezzel szemben a DQVIII-ban már-már open world jellegű térképet kaptunk, óriási bebarangolható területtel, ami még ma, több mint tíz év után is jól néz ki. Grafikailag a játék a PS2 korszak legszebbjei közé tartozott, és az eredeti cel-shaded grafika annyira jól öregedett, hogy még most is megállja a helyét. A 3DS változat nagyon szép, talán az egyik legszebb játék a gépre, még jobban néz ki, mint a DQVII remake-je, ennek azonban az az ára, hogy le kell mondanunk a 3D-ről.

De milyen lett a 3DS változat? A legfontosabb, hogy sokat javult a játszhatóság. Végre nincsenek random harcok, hanem az ellenfeleink ott mászkálnak a terepen, ami nagyon megkönnyíti a haladást. További könnyítés, hogy a skillpontokat nem kell azonnal, szintlépéseknél szétosztani, hanem gyűjtögetve egyszerre is felhasználhatjuk őket, ezenkívül a program nem kevés tartalmi boostot is kapott. A történet során két karakterrel (Red, Morrie) többet fel tudunk venni a csapatba, akiket aztán harcban váltogathatunk, így a harcok menete is más egy kicsit. A történet ennek és még számtalan plusz jelenetnek hála tovább gazdagodott. A végigjátszás után két új labirintust is felfedezhetünk, de vannak új jelenetek, tárgyak, receptek és szörnyek is, sőt, ami a legizgalmasabb, hogy egy teljesen új befejezést is behozhatunk. Van ezenkívül egy teljesen új fotós minijáték, amelynek keretében képeket kell készítenünk a világon mindenféle dologról (szörnyek, tárgyak, helyszínek), extra jutalmakért. Nagyon hasznos, hogy van térkép, mind a városokról, mind a labirintusokról, ami szintén megkönnyíti a dolgunkat. Összességében tehát a 3DS változat tényleg sokkal tökéletesebb élményt nyújt.

Az nem is lehet kérdéses, hogy ha valaki még nem játszott a játékkal, akkor mindenképpen a 3DS verziót javallott elkezdenie a PS2-essel szemben, de akik annak idején kimaxolták, azok is tehetnek vele egy próbát. Vannak azonban dolgok, amikben a program visszalépett az eredetihez képest, és ezért nem vagyok 100%-ig megelégedve az átirattal.

Kezdjük talán a legkellemetlenebbel, a zenékkel. Az eredeti PS2-es változat nyugaton nagyzenekari hangszerelésben jött ki, akárcsak a japán 3DS változat. Ehhez képest a mostani nyugati kiadásban visszatértek a midihez (megjegyzem, hogy a PS2-es japán eredetinél sokkal jobb a midi minősége). Már csak azért is sajnálatos ez, mert a DQVIII-nak vannak talán a legjobb zenéi a sorozatban. A zeneszerző Koichi Sugiyama zsenije itt érzett rá a legjobban, hogyan kell a legszélesebb közönségnek dallamosan fülbemászó DQ-s muzsikát írni, ami még a midi ellenére is csodálatos. Fájó ez a változás, mert a zene a legfontosabb része egy JRPG-nek, a DQVIII esetében pedig a nagyzenekari hangzás mélységet adott a játéknak és a sztori egyes pontjainak.

A másik kellemetlenség, hogy a terepről a harci képernyőre váltásnál sokszor 3-4 másodpercet is várni kell - addig nézhetjük a fekete képernyőt -, ami egy 70 órás JRPG-nél, ahol folyamatosan harcolni kell, ez órákban mérhető mennyiségű üresjáratot jelent. A hetessel nem volt ilyen jellegű probléma, és még PS2-őn is gyorsabban jöttek be a harcok. Nekem hiányzott a PS2 változat nagyon szép menüje, mert ebben is visszatértek a korábbi részek minimalista, és kicsit kuszább megoldására. A cenzorok is dolgoztak. Jessica szexi bikinje eltűnt, és egy-két erőszakosabb jelenet is kivágásra került a játékból.

A fenti problémák miatt kedvem lett volna pontokat is levonni a játéktól, de két okból nem tettem végül. Egyrészt a játék még így is tökéletes, másrészt a 3DS változat pozitívumai ellensúlyozzák a hiányosságokat. A negatívumok sem változtatnak azon a tényen, hogy a Dragon Quest VIII egy nagyon hangulatos, bájos játék, az egyik legjobb, ha éppen nem a legjobb JRPG a gépre. Bátran ajánlom tehát mindenkinek, aki egy kihagyhatatlan klasszikust akar pótolni.

Veres Miki

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

11 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==