[Teszt] Resident Evil 7: Biohazard

Resident Evil 7: Biohazard

dragCsető Zsolt2017.01.26. 07:00

A teszt spoilermentes!

Az ígéret kétélű fegyver: tökéletes eszköz az érdeklődés felkorbácsolására, ugyanakkor a csalódottság legfőbb katalizátora is tud lenni, ha felelőtlenül használják. Ilyesfajta ígéret a "visszatérés a gyökerekhez" is, melyet előszeretettel hangoztatnak a szórakoztató-ipar minden szegletében, ha egy franchise újragondolására esik sor, valódi igazságtartama azonban ritkán van - sokkal inkább egy olcsó trükk a régi rajongók figyelmének megragadására.

Mindezek alapján nem túlzunk, amikor azt mondjuk, hogy a Capcom a tűzzel játszott, amikor hasonlót ígértek a legújabb Resident Evil kapcsán, hiszen azok után, hogy a hatodik résszel kis híján a földbe állították húsz év munkáját, aligha fért volna bele még egy kínos kudarc. Most azonban itt ülök megdöbbent arccal, újból és újból lepörgetve a fejemben a mögöttem lévő tíz órát, az igazság ugyanis az, hogy a Capcom megcsinálta. Megcsinálta azt, amiről jó ideje már én is azt gondoltam, hogy talán nem is lehetséges. Pedig az: a Resident Evil 7: Biohazard igazi, vérbeli túlélő-horror - az előző évezredben ragadt Resident Evil-esszencia tálalása 2017-es színvonalon és megközelítésben.

Három demó ide vagy oda, az óriási titkolózás miatt az emberek többségét nem nagyon lehetett meggyőzni arról, hogy a Resident Evil 7 valójában több lesz, mint egy újabb variáció az Outlasttel azonosított belső nézetű horrorjátékokra. Ám az igazság az, hogy tényleg több annál, sokkal-sokkal több, erre pedig mindenki rá fog jönni, aki átverekszi magát a narratív felvezetésként szolgáló első egy-másfél órán. Ekkor ugyanis a Resident Evil 7 végérvényesen átadja a kezedbe az irányítást, hogy végképp meggyőzzön arról: itt nem lesz állandó menekülés és bujkálás, mint ahogy a játékélmény sem merül ki a tehetetlen rettegésben és a végeláthatatlan jumpscare-hullámvasútban.

Lényeg a lényeg: a belső nézet itt nem műfaji korlát, sokkal inkább egy hatásos kelléke a vérfrissítésnek. Olyannyira, hogy ha elvonatkoztatunk tőle, akkor hirtelen megkapjuk a széria eredeti, 1996-os formuláját, csak éppen rögzített kameraállások, renderelt hátterek és tank-irányítás nélkül. Ez A Resident Evil. A Baker-birtok például kiköpött Spencer-kúria: nem lineáris folyosók egymásutánja, hanem egy térben elhelyezkedő - és persze nem túlságosan komplikált - logikai feladvány, amely szobáról-szobára tárja fel előttünk rejtélyeit, az idő múlásával pedig sokkal nagyobb méreteket ölt annál, mint azt eredetileg elképzeltük. Emlékeztek még a kulcsokra, melyek több adagban fedték fel számunkra a térkép korábban ismeretlen sarkait? A falak mögött megbúvó titkos átjárókra? Vagy éppen az alagsorban várakozó titkokra? Mind itt vannak, pont mint régen, mégsem érződik olcsó újrahasznosításnak - márcsak azért sem, mert emberemlékezet óta nem volt olyan AAA-játék, mely ezt a klasszikus receptet használta volna.

A túlélő-horror persze nem attól lesz túlélő-horror, hogy egy házban és környékén szaladgálunk fel-alá, azon gondolkodva, vajon mi a következő lépés a továbbjutáshoz. Hogy akkor mitől? Attól, hogy a túlélést helyezi előtérbe, a lehető leginkább megnehezítve azt számodra. Leginkább az alábbi módokon:

*1. Valódi veszélyt jelentő ellenfelekkel

  1. Szűkös erőforrásokkal (muníció és gyógyítás)

  2. Amiket még jobban leszűkít azzal, hogy nem vihetsz magaddal bármennyit*

Bárhogy is nézzük, igazából ezek az elemek a klasszikus Resident Evil játékmenet alappillérei, és ezek azok, amik most újból visszaköszönnek a hetedik részben. Nagyjából tizenöt évet kellett várnia arra, hogy újból felfedezzék őket.

A Resident Evil 7 - az elődökhöz hasonlóan - attól lesz igazi túlélő-horror, hogy minden egyes összecsapásnak valódi tétje van. Nincsenek könnyű ellenfelek, szinte bármilyen szituációban meg tudunk halni, és éppen ennek a tudata az, amely feszültséget visz az összecsapásokba. Pedig azt hinnénk, hogy belső nézetből könnyebb dolgunk lesz, de a furmányos dizájnerek pont úgy álmodták meg a szűk tereket és a szörnyetegek kiszámíthatatlan animációit, hogy ne legyen könnyű dolgunk azokkal a fejlövésekkel. Sőt, valójában pont erről szól a játék, ha a teljes képet nézzük: arról, hogy folyamatos döntéseket hozunk arról, mennyit kockáztatunk. A testlövés pontosabb, de több lőszer megy el vele. A puska közelről egy lövéssel elintézhet bárkit, de lehet, hogy egy főellenfélharcnál jobban fognak kelleni azok a sörétek. Még csak fél életerőn vagy, várhatnál, de lehet, hogy a következő ütés után már nem lesz időd gyógyítani. Ezek azok az elemek, melyek folyamatosan fenntartják az izgalmat: az, hogy állandóan menedzselned kell az erőforrásaidat és az eszköztáradat. Nem pazarolhatsz ugyanis felelőtlenül, mint ahogy a hátizsákodban sem fér el minden, így döntened kell, hogy mit viszel magaddal és mit hagysz az egymással összeköttetésben lévő item boxokban. Félreértés ne essék: a Resident Evil 7-ben a fegyverek nem csak mutatóba vannak, használni fogod őket, méghozzá folyamatosan - a feszültség ettől nem válik nyomasztóvá, mert az eszközök a "győzelemhez" mindig adottak. De igenis meg kell becsülnöd azt, ami a rendelkezésedre áll: itt a lelőtt ellenfelek nem dobnak muníciót, mint ahogy regenerálódó életerő sincs. Még szerencse, hogy a korlátozott mentési lehetőséget nem hozták vissza a fejlesztők - igaz, aki erre vágyik, a legmagasabb nehézségi fokozaton ezt is megkapja.

Jól mutatja, milyen óriási hiánypótló alkotás a Resident Evil 7, hogy annak ellenére is abszolút frissnek hat, hogy a játékmenet tekintetében lényegében a klasszikus trilógiából ollózták össze a játékot - mindegyik epizódból szigorúan a legjobb dolgokat kivéve. Az első részből a játéktér felépítése, na meg persze az egész gameplay alapja köszön vissza. A másodikból a karakterekkel kapcsolatos, sokszor utólag értelmet nyerő döntési variációk. A Nemesisből pedig a csak ideiglenesen legyőzhető, rendre visszatérő ellenfél, illetve a bővebb crafting lehetőségek lettek ismételten felhasználva. Ezeken túl is van persze jó néhány kikacsintás: a puska megszerzése például egy olyan ikonikus megoldást húz elő ismét, ami garantáltan megdobbantja a rajongók szívét. De említhetném az opcionális backtrackinggel fellelhető rengeteg apró titkot és jutalmat, vagy éppen a szokás szerint akciódús végső felvonást, ahol végre a ránk özönlő mutánsokra zúdíthatjuk az item boxban őrizgetett "kincseinket", amiket a Nagy Végső Összecsapásra tartalékoltunk. Amit persze most is egy... na jó, megígértem, hogy nem spoilerezek.

De hogy lehet friss egy olyan játék, amely már réges-rég látott, évtizedes elemekre épít? A válasz ott van a bevezetőben: úgy, hogy képes más formában tálalni ezeket. És valójában itt dől el végérvényesen a belső nézet létjogosultsága, a Resident Evil 7 ugyanis éppen ettől új: szó szerint más szemszögből rakja elénk a klasszikus túlélő-horror élményt. A hetedik rész helyszínei nem csupán változatosak és hihetőek, de az új perspektívának köszönhetően még inkább átjön az erőteljes atmoszféra, amire még rádob egy lapáttal a fergeteges audio és a legjobb pillanataiban túlzás nélkül fotorealisztikus hatást keltő látvány.

A belső nézetnek emellett van még egy jól ismert előnye: sokkal jobban szolgálja a folyamatos, átélhetőbb történetmesélést azzal, hogy szükségtelenné teszi a hagyományos átvezetőket. A Resident Evil 7 cselekménye ezáltal végig feszes és izgalmas tud maradni, arra ösztökélve bennünket, hogy minél előbb végére járjunk a nagy rejtélynek. A sztori részleteibe - ahogy ígértem - nem szeretnék belemenni, annyit azonban mindenképpen érdemes megemlíteni pozitívum gyanánt, hogy nincs az az érzés, mint például a hatodik résznél vagy éppen a Revelations-nél, vagyis hogy túlságosan nagyot akar markolni. A hetedik rész emészthető léptékű, ugyanakkor érdekes történet, amely teljesen új alapokra épít és nem erőszakol meg semmit, ami a múltban történt - de elegánsan azért becsatlakoztatja magát a Resident Evil-univerzumba.

Két nappal a premier után elhamarkodott kijelentés lenne azt mondani, hogy a hetedik résszel a Capcom visszalőtte a Resident Evilt a videojátékok elitjébe, azt azonban be kell látni, hogy nem mindennap látunk ennyire bevállalós folytatást - mit folytatást, franchise-rebootot! Nem mondom, hogy a Resident Evil 7 hibátlan, mert vannak olyan élei, amiken lehetett volna még csiszolni. Ilyenek például a logikai feladványok, melyek tekintetében nem igazán ér fel az elődökhöz, vagy hogy az első pár bossfight során kicsit túlzásba estek a készítők a szűk terekkel és a szaladgálással. Összességében azonban egy olyan játékról beszélünk, amely sikeresen végigvitt egy őrületesen kockázatos, radikális újragondolást, ami már önmagában kiemeli a tömegből. Pláne akkor, ha annyira hiánypótló és minőségi, mint a Resident Evil 7.

*Hölgyeim és Uraim, a Capcom megcsinálta: sikeresen feltámasztottak egy olyan receptet, amiről azt hittük, sosem ízlelhetjük már meg többé. A Resident Evil 7 játékmenete klasszikus elemekre építkezik, élményként viszont teljesen új, összességében pedig alaposan feladja a leckét a trónkövetelőknek: a mára kissé eltorzult túlélő-horror titulus ezzel a játékkal visszanyerte a valódi, eredeti jelentését.

Még hogy nem Resident Evil? Ugyan: ez a játék Resident Evilebb, mint bármi, ami az elmúlt 15 évben megjelent.*

***Resident Evil 7: Biohazard | PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Fejlesztő: Capcom | Kiadó: Capcom***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

4 órája
2

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

15 órája
4

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

20 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

22 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==