Viking: Battle for Asgard - teszt

Viking: Battle for Asgard - teszt

StingerCsere Krisztián Gábor2008.04.25. 16:30

*"Ha egy viking vezető meghal, kérdőre vonják feleségeit, szolgáit, hogy ki lesz az, aki elkísérné Valhallába az elhunytat. Szinte mindig találnak valakit, aki hajlandó eme nemes feladatra: ilyenkor elővezetnek két kutyát, és két lovat, amiket addig hajszolnak, amíg össze nem rogynak. Az állatokat kardokkal ölik le, hogy szolgálják az elhunytat a másvilágon. A kísérő nő ekkor látogatást tesz a többi vezetőnél, ahol felajánlja szolgáltatásait. A vezetők, ha nem akarják megsérteni a holttestet, elfogadják az ajánlkozást. Ezután az elhunythoz vezetik, két oldalról kötelet dobnak a nyakába, és kardot szúrnak az oldalába. A rituálé alatt a törzs harcosai a kardjaikkal a pajzsaikat verik, hogy ne hallatsszon messzire a halálhörgés. A kísérőt ezután a holttest koporsójaként szolgáló hajóra teszik, és meggyújtják a máglyát..."

(részlet a Skandináv mitológiából...)*

Nos, ha a Viking: Battle for Asgard című játékban hasonlóval nem, de halálhörgéssel, lovakkal, kutyákkal, démonokkal és lángoló épületekkel úton-útfélen összehoz majd bennünket a sors. A rettegett északi törzsek, a legendás vikingek koráról számos legenda, saga és mítosz kering a köztudatban, így gyaníthatóan a Creative Assembly is a skandináv mitológiára vonatkozó ismereteinkből, az Edda-versekből szűrte le a legújabb akció-fantasy játékának alapanyagát. A véres, hódító szándékból elkövetett népirtás zivataros századaiba tett utazás azonban csak a kezdet: a kalózkodó-felfedező és zsákmányoló életmódot folytató kaland mitikus, elképzelt világba repítő kalandjáról maga Terry Pratchett lánya, a Heavenly Sword-ban már bizonyított Rhianna Pratchett gondoskodik. A háttérben a SEGA által felbérelt Spartan: Total Warrior-t jegyző stratégák képzelete nyaldossa az északi-óceánt, így az akció-orientált játékmenetet sejtő olvasóink is fellélegezhetnek, mert a Viking: BfA-ban elméleti síkon minden adott ahhoz, hogy az egyedi stílusok keveredéséből feléledve unikumként szolgáljon a középszerű játékokba beleunt kalandorok számára.

A vikingek odaadó, ámde alázatos, az isteneiket félő népség hírében álltak. Az áldozati helyeken történt szertartások idővel azonban megrészegítették a fő- (Odin, Thor) és alsórendű istenek közötti hierarchiát, így az északi uralkodók között lassan, de biztosan viszályt szított az önteltség. A helyzetet kihasználva, és a legfőbb istenek hatalmának megdöntését remélve Hel ravasz lépést tesz: élőhalott seregeivel elárasztja az emberek birodalmát, és irtózatos pusztítást visz véghez. Az istenek elfordulnak a halandó néptől, a hátrahagyott nemzet pedig önmagára marad a megsemmisítő hordák ellen. Együttérzést csak a saját útját járó Freya istennő nyilvánít feléjük, aki a túlvilági létre szenderült hatalmas Viking harcost felélesztve, Skarin-t szemeli ki a szent háború leszervezésére. Az apja halála miatt iszonytatóan bosszúvágyó groteszk óriásnak csak egyetlen esélye marad a népe megmentésére: ráncba szedni a Viking birodalom földjén széthullott egységeket, megmenteni a megkínzott és megsanyargatott harcosokat, majd az ősök szent erejét felhasználva véget vetni az átkozott háborúnak.

Szeretem a mitológiai témákat feldolgozó játékokat: Kratos lebilincselő kalandja sem azért fogott meg, mert gyönyörűségében lemászott a képernyőről, számomra ez csak hozzájárul a tökéletességhez, önmagában azonban nem elegendően magas faktor a minőséghez. A görög mitológiai tartalom mesterszerű felhasználása azonban minden tekintetben párját ritkítóvá avanzsálta a spártai kalandot, és valahogy ez a helyzet Skarin mondai környezetével is. Bár hősünk kitalált személy, az őt körülölelő világ igenis a klasszikus viking sagák mondanivalóját tükrözi, amely egy grandiózus kiterjedéssel rendelkező fantasy kalandjátékként igyekszik a játékost megfogni. Már az alapfelállás is kecsegtető, hiszen az első tíz perc után nyilvánvalóvá válik, hogy klasszikus stílusok keveredésének lehetünk szem- és fültanúi. Elemi részeket vélhetünk felfedezni a Heroes of Might and Magic, az Elder Scrolls, a God of War, vagy épp a Bladestorm-Dynasty Warriors jellegzetességeiből, eredményül pedig egy kötetlen, ugyanakkor véres és kaszabolós, sárkánytűztől forró, akciódús stratégiai univerzumban tehetjük próbára a tudásunkat.

A Viking: BfA cselekménye epikus, száznál is több résztvevőt számláló csatákban csúcsosodik ki, de az ide vezető útvonal sem akármilyen: a kezdeti egyszerű vándorlásokból, felderítésekből rövidesen hatalmas területeket átívelő tisztogatási művelet lesz, ahol egyre-másra szabadítjuk majd meg a kisebb emberlakta településeket Hel gonosz kompániájától. Hatalmas seregeket toborozhatunk, hogy a zöldellő erdőkben, a tágas mezőkön ritkítsuk az ellenség által vert táborokat, hogy aztán a felszabadított falvak közül egy-egy ideiglenes otthonunkként szolgáljon a későbbiek során. A megfáradt kalandor amellett, hogy a nagyobb településeken kifújhatja magát, a Diablo mintájára felépült rendszerben (fegyvert a kovácsnál, löttyöket az alkimistánál, varázsigéket, bűbájokat és elementálokat a sámánnál) fejlesztheti, felvértezheti önmagát a fantasy világ ajándékozta apróságokkal, és a zöld spotokkal jelölt karakterektől elvégzendő feladatokat és küldetéseket is szerezhet, vagy tudakozódhat a már meglévő információs bázis segítségével. A vadonba kilépve, a felgöngyölített eseteket, vagy a szükséges információk megszerzését követően egyre-másra nyílnak meg az elérhető régiók, amelyben a Kain mítoszban is megtalálható portál rendszer teszi könnyebbé a közlekedést.

Bár a Viking sztorija a bosszúállást, és a véres hadjáratra való felkészülést helyezi előtérbe, számtalan érdekes és izgalmas mellékszál kibogozására van lehetőség - hol kemény harcok, hol a lopakodás, hol pedig a stratégiai érzék bevetésének segítségével. A játék egyik pozitívuma a változatos feladatokban rejlik, hiszen a stílusok keveredésével bőséges repertoár állt rendelkezésre a jobbnál jobb ötletek felhasználásához. Jól leszűrhető az eredmény például azoknál a misszióknál, ahol a sárkányok tűzerejét bevetve megtisztíthatjuk a környéket a masszív ellenállástól, hogy aztán a vér áztatta nedves földre toccsanva hatalmas szeletelést hajtsunk végre a minket körülvevő zombihadtesten. Ha a falvakban vásárolt elementálokkal (villám, víz, stb.) vérteztük fel fegyverzetünket, akkor egy-egy brutálisabb kombó esetén a varázsfegyver hatása a társainkra is kihat, így igazán látványos küzdelmeket vívhatunk a hazáért egy-egy villámokat szóró balta bevetésével. Bár az Uruk-hai harcosokra hajazó démonok ellen bevetett vágófegyvereinket csak a történet előrehaladásával lesz módunk javítani, az itt-ott elszórt aranyzsákok, vagy a fellelhető étel jelentős segítségül szolgálhatnak - feltéve, ha közel járunk az egyik falu henteséhez, vagy a kocsmároshoz, aki szép summával jutalmazza szorgosságunkat. Fantasy világ révén azonban nem feledkezhetünk meg a különböző mitológiai történetekbe illő kincsekről sem, amelyekhez kincses térkép vásárlása során juthatunk hozzá.

Mivel a jó hack 'n slash akciójáték elengedhetetlen velejárója a fejlett harcrendszer, ezért a Viking kapcsán is valamiféle God of War variációra számítottam. Azt kaptam, amit reméltem, ráadásul a megvalósítás egyszerűen határozza meg a változatos öldöklés, és a brutális kivégzés fogalmát. Mialatt az élőhalottakat sorra megszabadíthatjuk a különböző testrészeiktől, és hektoliterszámra fröcsög a vér, visszatölthetjük az életerő szintünket, vagy a fegyverünk speciális tulajdonságát, amelyeket a falvakban beszerezhető rúnák segítségével tovább is fejleszthetjük, ha akarjuk. Bár a három fő helyszín (nevezzük őket szigetnek) meglehetősen jól van elszeparálva egymástól, mindegyiken felkutathatunk egy arénát, ahol egy halott harcos szellemét megidézve speciális kardforgatási mozdulatokat, vagy épp lopakodási trükköket tanulhatunk meg. Minél több energiát fordítunk egy adott tulajdonság fejlesztésére, annál jobbak leszünk az adott műveletben, ezért lehet például méterekre előre kiszúrni az áldozatot a bozótosban a lopakodás segítségével, vagy húsz-harminc zombit lekaszabolni egyetlen kiugrós mozdulat következtében.

Mivel a Viking: Battle for Asgard elsősorban a látványos akció köré fonta a mitológiát és nem fordítva, a Creative Assebly nem sajnálta az időt és az energiát az epikus csaták kivitelezésének megtervezéséhez: ha teljesítjük az adott terület felszabadításához szükséges direktívákat (megfelelő mennyiségű rab kiszabadítása, egy tűzsárkány medáljának megszerzése, vagy egy adott épületegyüttes elfoglalása), akár még Minas Tirith falainak ostromát is újraélhetjük a Viking köntösben. Az óriási, gyakran több képernyőnyi hatalmas szörnyetegek folyamatos ostorozása mellett a játék a látványos kivégzési-legyőzési scriptekben is bővelkedik, sőt! Alkalomadtán a viking ezredeink mellé még egy-egy sárkány segítségét is bevethetjük, ha a helyzet megkívánja. Az efféle húsz, gyakran harminc perces óriási ütközetek rendesen leterhelik a grafikus motor erőforrásait, így a fejlesztők a messzi egységek elnagyoltságával igyekeztek fenntartani a folyamatos képmegjelenítést.

Ettől az apróságtól eltekintve azonban igazi lélegző világgal találkozhat az, aki esélyt ad a játéknak: a csiripelő madarakkal, az erdő zajával átitatott hegyvidékek, fennsíkok és tágas mezők egyenesen a horizontig nyúlnak el, hogy a távolba tekintve ködösen sejtessék a kalandorral, hogy igazi veszedelem vár rá a sejtelmes sötétben. Bár a vidék Hel hordáinak köszönhetően csak a visszafoglalást követően borul virágba, a szálkás böszme nagy pengék csontig hatoló csattanásánál semmi sem jobb érzés egy groteszk viking számára, és ezt az érzést a játék is mesterien átadja. Szinte érezni lehet a kétkezes broadsword súlyát, ahogy keresztben szeli át a testet, mint a kés a vajat, és a hősünk torkából előtörő vérszomjas ordítás is szinte erőt sugároz a fegyvernek. A könnyen elsajátítható, logikus láncokból felépülő kombó rendszer, az ügyesen kihasználható varázstárgyak tudatában változatos küzdelmi felállásokat gerjeszthetünk egy-egy nagyobb csata alkalmával, így a kalandozás és felfedezés mellett ez is fontos mozgatórugóját jelenti a játéknak. A titkok felderítésével, a határtalan szabadságfokot adó kóborlással, és a mellékküldetések felgöngyölítésével akár negyven órát is beleölhetünk a Viking: Battle for Asgard által képernyőre varázsolt világba, amely a mai tendenciát figyelve egyáltalán nem elhanyagolható szempont. A játék a néhány apró programozói hibáját, és a zenei aláfestés-beli ritkaságát leszámítva kellemes csalódást okozott, és bár az újrajátszási faktor a másodszorra már repetitívnek ható élmény miatt jelentősen lecsökken, teljesítményét mégis egy kövér hetessel jutalmazzuk.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

7 órája
4

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

2 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

5 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

6 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

8 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==