[Teszt] Tyranny
Kapcsold jtk: Tyranny (pc)
Eddig 6 hozzszls
Gamer365
2016. december 01.
cstrtk 16:30
Az Obsidian fejleszti jl lthatan lvezik azt a kreatv szabadsgot, amit a Pillars of Eternity sikeres Kickstartere kampnyval szereztek vissza. Szabad kz ide vagy oda, azrt azt tovbbra sem engedhettk meg maguknak, hogy minden technikai jelleg munkt, amit a Pillars elksztsekor letettek az asztalra, felhasznlatlanul hagyjanak - gy szletett meg a Tyranny, ami vletlenl sem szndkozik a PoE utdja lenni. Inkbb csak egy darkosabb vonalat kpvisel tvoli rokon, ami egy alaposabb vizsglat utn tbb klnbsget mutat a Pillarssal, mint hasonlsgot. Itt a jtk, amiben a remnyteli kezds helyett a sttebb vonallal nyitunk: gyztt ugyanis a gonosz. Micsoda?

A reklmmal ellenttben nem a velejig gonosz hdtt kell eljtszanod. Ahogy a Pillars of Eternityben gy itt is eldntheted, hogy mennyire leszel knyrtelen vagy megbocst, vres elnyom vagy bkre trekv. A jtk trtneti kerete az, hogy jn egy hdt birodalom, ami rknyszerti az akaratt ms vrosokra s rgikra, ezt pedig katonai flnnyel s erszakkal ri el. Ezutn viszont nincs nknyes emberknzs. A meghdtott terletek ezentl Kyros birodalmhoz tartoznak, a lakosoknak pedig ktelessgk betartania Kyros szablyait. A jtkban tbbszr is elhangzik egy kifejezs: Kyros' Peace (Kyros bkje). Aki betartja a szablyokat, annak nem esik bntdsa, jformn szabadon lhet a kereteken bell – mrpedig keretei minden llamformnak vannak. Ahogy kalandozunk a jtkban beszlgetsekbl azt is megtudhatjuk, hogy Kyros eltt nem a bke szigete volt m az adott rgi, az gynevezett Younger Realms: ellenttek s bels hbork eddig is voltak, s Kyros nlkl is folytatdtak volna. St, ha figyelnk, mr a prolgusban elhangzik, hogy Kyros hadjrata azrt lehetett sikeres, mert a rgi vezeti nem brtak megllapodni egy kzs tervben, amivel megvdhettk volna magukat s a npket. Teht nem egy idilli ltformt zztak most szt a knyrtelen hdtk: sokkal hihetbb s realistbb kpet kapunk egy olyan helyzetrl, amire a trtnelemben is akadnak pldk. De nem is vrtunk kevesebbet az Obsidiantl.



Krdseket az vet fel, hogy pontosan mit tartalmaznak ezek az j keretek (Kyros' Peace) s hogy mirt kellett erszakkal egy birodalomba szortani addig fggetlen rgikat. A jtk erre koncentrl: hogyan lik meg az emberek s Kyros sajt seregei a hdtst, mi trtnik mikroszinten a rgiban. Ezt pedig gy tapasztalhatjuk meg szabadon, ha a ketttl valamelyest fggetlen ember brbe bjtatnak minket, aki ugyanakkor gy jr-kel ahogy neki tetszik: s gy lett a Cho--- khm, Faithbinder. A Faithbinder nem ms, mint egyfajta kihelyezett br s vgrehajt szemly, akinek a jogkre elg kiterjedt, mg a hadvezreknek is tiszteletben kell tartaniuk az dntseit. Mivel Kyros nem lehet ott mindenhol, ezrt a helyi gyeket jobbra a kihelyezett Faithbinderek felgyelik, intzik, s komolyabb krdsekben is az vk az utols sz. Ebbl kapunk nmi zeltt mg a jtk kezdete eltt: a karakterksztsnek szerves rszt kpezi a Conquest fzis, amelyben a hdt hadjrat legutbbi hrom vnek esemnyeit jtszhatjuk le, s dnthetnk foglyul ejtett hadvezrek sorsrl, az lelmezs mdjrl vagy a seregek sajt gyeirl. A fzis clja, hogy mr itt bele tudjunk helyezkedni a jtk trtnetbe, hogy hozzszokjunk ahhoz, hogy egy hdt hadjratban vagyunk, ahol nem egyszeren a j s a rossz kzl kell vlasztani. Szigoran vve a gonoszok oldaln llunk: az esetek nagy rszben meg van ktve a keznk, mgicsak Kyros kinevezett vgrehajtjt jtszuk el, m a ksbbiekben egyre nagyobb dntsi szabadsg trul majd elnk.




Ami htrnya a Tyrannynak, hogy a jtk sokkal ksbb indul be, pldul a PoE-hez kpest. Az olvasok - felfedezek - harcolok ritmus helyett sokkal tbb olvasnival vr rnk a jtk elejn, a kttebb trtnet miatt linerisabb a jtkmenet is, s csak ksbb kezdi el felvenni a jtk a ritmust. Ami krptl, az a jtkmenet jdonsgai s az ismt nagyszeren megrt dialgusok s vlasztsi lehetsgek. A legels jdonsg amivel tallkozunk (a Conquest utn) az a hrnvrendszer (Reputation). A jtk folyamatosan mri jfejsgnket a frakcikkal, csatlsokkal s nevesebb emberekkel, s errl mindig tjkoztat is. Amivel feldobja a dolgot az az, hogy nem egy skln mozgunk, hanem kt cskunk van: egy kedveltsgi (Favor vagy Loyality) s egy gylltsgi (Wrath vagy Fear). Dntseink alapjn hol az egyik, hol a msik vdrbe kerl tbb pont, ami befolysolja, hogy utunk sorn a klnbz frakcikhoz tartoz emberek hogyan llnak hozznk, vagy milyen tovbbi lehetsgek nylnak meg elttnk a beszlgetsekben (st, erre mg a Conqest alatt hozott dntseink is hatssal vannak, gy rdemes vgigzongorzni). Ezen fell mg j kpessgekhez is hozzfrnk, ha elg magas a kedveltsgi vagy gylleti szintnk. Fontos megjegyezni, hogy mindegyikrt jr bnusz harci kpessg, st, mg azt is el tudja rni az ember (fleg a csatlsokkal), hogy mind a kt kpessget elrjk, teht elgg szeressen s utljon is minket az illet. Ebbl pedig megintcsak a Tyranny bels mondandja kszn vissza: a vilg nem fekete-fehr.



Joggal merl fel a krds ezutn, hogy ez mennyire befolysolja az ember szerepjtszsi kedvt, hiszen innentl kezdve elfordulhat, hogy csak azrt szlk be valakinek, vagy teszek a kedvre valaki msnak, mert akkor elrhetv vlik egy harci kpessg. Amit javasolni tudok: a Tyrannyt nem rdemes gy jtszani (legalbb elsre semmikp), hogy az ember magra knyszerti az ilyen dntseket a jtkmechanikai jutalmak miatt. Sajnos tagadhatatlan, hogy ez keresztbe tud tenni, meg tudja akasztani a dumls szerepjtk rszt a jtknak. Knny s norml fokozaton nem lesz gondunk, nehz fokozaton mr taln, m a tapasztalat, hogy nagyon knny egy pr ilyen plusz kpessgre szert tenni, ami elg lesz a boldogulshoz. Az ennl mg nehezebb s szigorbb fokozatokon mr nem biztos. Fleg azrt nem, mert sajnos AI tekintetben sikerlt visszalpni a PoE-hoz kpest: nem egyszer elfordul, hogy a karakterek fennakadnak valamin, hogy az ellenfl egy szk helyen nem kpes megkerlni a helyet, hanem csak fel-al rohangl, ami elsre vicces, de amikor a mi embereinkkel trtnik hasonl, akkor mr nem annyira.

A Tyranny harcrendszere ms a PoE-hoz kpest, igyekeztek a fejlesztk j mechanikkat behozni a jtkba, ms dolgokon pedig vltoztattak. Elszr is a csapatunk 6-rl 4 fre cskkent, ami ugyan az tlthatsgot hivatott szolglni, a lehetsgeinket viszont korltozza. Taln nem vletlen, hogy trgyak hasznlata sokkal gyorsabb vlt (kvzi azonnali), gy ha egy karakter letereje lecskken, akkor gygyts helyett sokszor clszerbb csak elnyomni egy healing potit – ez pedig ellenttes azzal a sajt PoE-s stratgimmal, hogy folyamatosan buffolom s szinten tartom az egsz csapatomat, de a 4 fs limit miatt mg azt is meg kell fontolnom, hogy van-e hely dediklt healerre a csapatomban. De a helyzet nem ennyire bors, vannak rdekes j kpessgeket knl talentfk, Combo Abilityk s Spell Creation (varzslatkszt) fellet is. A Combo Ability olyan kpessgeket jelent, amit kt karakter egytt hajt vgre. Ezek ltalban ersebb kpessgek s jobbra valamilyen szint szeretethet vagy gyllethez ktdik. A problma ezekkel az, hogy a 4 fs limit miatt nha egsz egyszeren nem lttam clszernek kt embert is passzvba tenni amg elnyomjk a kpessget, mert addig a tbbiek (vagy k maguk) majdnem meghaltak az tsekben.



A Spell Creation fellet lnyege, hogy sajt magunk kszthetnk varzslatokat. Kt felttelnek kell teljeslnie. Egyrszt meg kell tanulnuk a varzslatok f komponenseit (pl. gygyts vagy sorvaszts alapjait) s ms rszeit (pl. milyen erssg vagy hogyan tartson tovbb egy buff). Ezeket a jtkban felvett paprokbl, knyvekbl vagy mgusokkal val beszlgetsekbl tanulhatjuk meg. Msrszt kpesnek kell lennie az adott karakternek azt hasznlni, ezt pedig a Lore tulajdonsgunk dtni el: minl komplexebb az a varzslat, amit sszeraktunk, annl nagyobb lesz hozz tartoz Lore kvetelmny is. Izgalmas fellet ez, ami arra is lehetsget ad, hogy sajt stratginkhoz s stlusunkhoz igaztsuk a varzslatokat.

Visszakszn a Stronghold (erd) s az Artficatok (ereklyk) is, ami a PoE: White March-bl mr ismers lehet sokak szmra. Az erdnk most tbb rszre oszlik. A Tyranny vilgban lteznek olyan si falak (Old Walls), melyeknek eredett s cljt homly fedi. A falak mellett helyenknt iszony magas oszlopok emelkednek, melyek krl rezhet egyfajta mgikus er is. Ezek az oszlopok (Spires) nem tartoznak senkihez, egszen addig, amg mi ki nem sajttjuk ket magunknak: innentl kezdve ezek egy erd klnll rszeiknt funkcionlnak majd, embereket brelhetnk fel, hogy minket tovbb edzenek, tantsanak, vagy ppen rtkes ereklyket, varzstrgyakat fedezzenek fel neknk. Az Artifactok kiemelked trgyak, melyekhez tartozik majd egy-egy extra kpessg is, megnyitsukghoz pedig a hrnevnkhz hasonl mdn "jban kell lenni" az adott trggyal. A Tyrannyban gy a fondik egymsba tbb szl: a felfedezs, a kldetsek, a trtnet s a harcrendszer.

sszessgben azt rzem, hogy lett volna mg mit tkletesteni a jtkmeneten. Ennek ellenre a stlus kedveli ismt egy remek kalandban rszeslhetnek – csak nem olyanban, amit egyrtelmen a Pillars of Eternity fl tudnk helyezni. Hogy mell vagy al, az pedig mr egyni zls dolga.

Szerz: Nami

[23] CeXzer
dec 03., szombat 16:51 #6
Vlasz Nyarlako (#5) zenetre
Nem tom, az srpg s az arpg msik mfajok. n ennl rzem leginkbb gy, hogy szlok a csapatnak, hogy mit kellene csinlni, k meg vgrehajtjk. Szval ezt rzem a legjobban immerzvnek, amit egy ilyen jtknl fontosnak tartok.
The laws of time are mine AND THEY WILL OBEY ME!
[13] Nyarlako
dec 03., szombat 12:03 #5
Vlasz CeXzer (#4) zenetre
Szmomra gy ltalban teljesen lvezhetetlen az ilyen harcrendszer, az RNG pedig masszvan beleszl mindenbe.
Valahogy nagyon leragadt a mfaj ott hogy no fun is allowed.
Akkor mr vagy legyen tisztessges akci harcrendszer, vagy krkre osztott, de gy az van hogy aki egy seggel kt lovat akar meglni tudjuk hogy jr.
Steam id.: Nyarlako
[23] CeXzer
dec 03., szombat 7:33 #4
Vlasz Nyarlako (#1) zenetre
Mi a baj vele?
The laws of time are mine AND THEY WILL OBEY ME!
[31] backstab
dec 01., cstrtk 23:54 #3
Vlasz Nyarlako (#1) zenetre
Sajna n is gy vagyok vele, hiba toltam vgig a Baldur's Gate-eket hromszor s a Planecape: Tormentet tszr. A Pillars s a Tyranny is nekem mr tl retro.
"Be an Optimist Prime, not a Negatron!"
dec 01., cstrtk 21:47 #2
Nagyon j teszt, rm volt olvasni.

A vontatott indtssal abszolt egyetrtek, nekem mr a Conquestnl inftladagolsom volt, s az els fejezet vgig kellett vrnom a kiadsabb csatrozsra is.
A hrnv rendszer hatalmas tlet, de magamon is szrevettem, hogy ahnyszor lehetsgem volt r, a hazuds-blffls vlaszt adtam a kpessghasznlatrt jr plusz pontokrt.
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
[13] Nyarlako
dec 01., cstrtk 18:21 #1
Ezek a jtekok valamirt vgleg megragadtak a borzalmasan gagyi harcrendszereknl amik egyestik krkre osztott s a valsidej megoldsok minden htrnyt az elnyk nlkl, ezzel agyoncsapva az egszet.
Steam id.: Nyarlako
Tyranny adatlap
Mg nincs besorolva Mg nincs besorolva
Kiad: Paradox Interactive
Fejleszt: Obsidian Entertainment
Megjelens:
Kategria: Szerepjtk
Online jtkmd: Van

A szerkesztsg rtkelse:
8
Ami tetszett
- jl megrt, felntt trtnet
- sok jl eltalllt jdonsg s aprsgok
- spell creation
- j animcik s effektek
- hihet vilg, szitucik s reputcirendszer
Ami nem tetszett
- problmk az AI-val
- dcgs induls
- nem elg csiszolt jtkmenet
- nincs friendly fire
- mg mindig sokat tlt szegny
Olvasi rtkels: 9 (1 szavazat)
Ez a jtk nem jelent meg msik platformon

6 | [Teszt] Tyranny

Az Obsidian szerencsre nem br nyugodni: ezttal egy igen tartalmas szerepjtkot tettek le az asztalra, ami a szoksos klisktl eltren ezttal dark fantasy kalandra invitl minket. Teszteltk a Tyrannyt.
Tovbb a jtk adatlapjra / frumba