[Teszt] Robinson: The Journey

Robinson: The Journey

mcmackoGéczy Attila2016.11.19. 10:20

A Robinson: The Journey első helyszíne mindent elárul a játékról és a fejlesztésének fogantatásáról. Ahogy a kis űrhajótörött kabinjában szétnézünk, egy kölyök játékkuckójának minden fontos elemét felfedezhetjük, a Robinson Crusoe kalandregénytől, a labdán át a high-tech kütyükig. És valóban! A Crytek legújabb játéka nem csak a robinzonád műfajt értelmezi újra sci-fi környezetben, hanem a készítők gyermeki vágyainak kiteljesedését is tükrözi. Ugyanis ki ne szeretne egy beszélő robotgömbbel cseverészve felfedezni egy ismeretlen bolygót? Ki ne akarna rácsodálkozni egy brontoszaurusz gigászi méreteire élőben is? Vagy úgy általában el tudunk képzelni királyabb kisállatot magunknak, mint egy T-Rex bébi?

Hát ezen pontok mentén született a Crytek belépője a konzolos VR univerzumába. Maga a Robinson amúgy belső nézetű, szabad mozgású kalandjáték, ahol a felfedezésen és a környezet manipulációján van a fő hangsúly. A környezet egyszerű akadályainak leküzdése mellett különböző gépek beüzemelésére, falmászásra (a'la Climb) az élővilág scannelgetésére (Hello Beyond Good and Evil!), és a pályákon szétszórt információtároló gömbök (HIGS-egységek) bezsákolására leszünk rákényszerülve kis hősünkkel. Ez utóbbi kütyük gördítik amúgy előre a cselekményt, amely a hajó tragédiájára, a kisfiú túlélésére, és a csipet-csapat (a minket kísérő aktív HIGS robot, Laika a dínóbébi és Robin) triumvirátusának kapcsolatára fókuszál. A játékmenet amúgy szabad kezet enged FPS nézetben. Ebből kifolyólag, pláne oldalra forgáskor, meglehetősen fárasztó tud lenni a játék, ami a VR-látvány idegeinkre gyakorolt hatását illeti. Ezt a készítők a következőképp próbálták megoldani. Numero 1 - Robin cammogósan halad, hogy véletlenszerűen se kapjunk a nagy sebességtől agyérgörcsöt. Numero 2 - a sima („smooth”) körbeforgást 45 fokos lépésszerű körbeforgásra („Pie-chart”) tudjuk cserélni az options menüben. Numero 3 - a VR újrakalibrálásával a fejmagasságot is újrarendezi a gép, így segítve a hihető és átélhető perspektívát. Emellett nem ártott volna még egy főbb térképpontok közé beiktatható helyszínválasztó-teleportálós opció is, mert a feladványok megoldásának keresése közben bizony sokat fogunk ide-oda bóklászni, a fülkagylónkban található egyensúlyközpontunk legnagyobb bánatára.

Érdekes, hogy a játékban markolászott manipulációs eszközünk pont úgy néz ki, mint a Move, a program ezeket az irányítókat mégsem használja, csak a DS4 kontrollert, pedig (régi rókák kedvéért a példa) vicces lett volna a rosszemlékű PC-s FPS, a Jurassic Park: Trespasser deszkapakolászós és csuklóból-célzós megoldásait viszontlátni egy magasabb profilú, modern VR játékprogramban. Ha valamiben viszont igazán jók Crytekék, az a grafika és a prezentáció minősége. A Cryengine kissé egyszerűsített változata hősiesen szolgál a Robinson alatt, még ha nem is tud olyanokat, amit a nyári trailerben láthattunk. A PS4 Pro változat pedig talán a jelenleg elérhető legszebb konzolos VR cím. Egyébként is, a Crytek játéka eleve azon programok közé tartozik, amelynél a PS4 Pro-ban rejlő lehetőségek nem csak úgy heverésznek azon a bizonyos parlagon. A bevilágítás, a terep látótávolságának dinamikus kezelése és talán az egyes geometriai modellek is jobban festenek Pro-n. Meglepően baromira sokat számít a VR élmény átélésében a megfelelő bevilágítási modell, a Robinson esetében pedig a Pro-ra belőtt SSDO/SSAO effektusok, valamint az erőteljesebbnek tűnő fényhatások simán kategóriányi ugrást adnak az egész élményhez. Ami viszont kifejezetten szomorú a régi PS4 tulajok számára: a játék láthatóan lecsökkenti a felbontást is a perifériánkban (mintha csak a képernyő közepe lenne éles), ez pedig tovább fokozza a mozgás émelyítő hatását.


PS4 vs PS4 PRO - screenshotok segítségével

Galériánkban megpróbáltuk összeszedni ugyanazokat a nézőpontokat PS4-en és PS4 PRO-n is. A játékból direkt mentett screenshotok megtévesztőek kicsit, mert nyilván a virtuális térben jóval látványosabbnak tűnik a képi világ, mint a kétdimenziós kivetülésen. Ennélfogva a változásokat is nagyítóval kell keresni a képeken. A PS4 PRO javára írható a kép középső részén jóval nagyobb kiterjedésű "éles folt" itt is látszik; a minimálisan jobb textúrák, a távolabb megjelenített fűcsomók, közeledésre részletesebbé váló sziklák és a szebb bevilágítás leginkább a VR-ban nyerik el értelmüket.

Pár ijesztő pillanatot leszámítva az egész sztori húzása simán kiskölyök-kompatibilis marad. Ám ez nem jelenti azt, hogy a Robinson gyerekes volna. Felnőtt fejjel is nagyon jól szórakoztam a 3-4 órán keresztül tartó kalanddal, ami játékidő egy teljes árú címnél felháborítóan kevés tartalomnak tűnik. Ezen az sem segít, hogy a felderíthető állatkák, a minijátékok, és a környezet titkainak felderítése is egész jól benn tartja az embert, pár órácskányi plusz elfoglaltságot szolgáltatva a legelszántabbaknak. Bízzunk benne, hogy csak a PS VR debütje miatt kapkodnak ennyire a fejlesztők a játékaik tartalmi soványságával. Az alapötletből itt is simán ki lehetett volna hozni egy kétszer-háromszor ilyen hosszú szórakozást.

  • A Crytek-ciklus körbeért: az X-Isle demótól ugyanis sikerült eljutni a virtuális valóság szédítő élményéig, ahol a T-Rex immár ténylegesen az arcunkba visít. A Crytek korábbi címeihez hasonlóan egyfajta luxuscikként lehet a Robinson VR-ra tekinteni. Drága mivolta egy kellemes, sokszor sajátos logikával, szórakoztató környezettel és karakterekkel teli kalandjátékot rejt, amely dicsérendő intuícióval nyúl bele a dínós-gyerkőcös témába. Ám mire belejönnénk a cselekmény sodrásába, már le is húzza előttünk a függönyt.*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 órája
2

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

13 órája
4

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

17 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

19 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

3 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

6 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

6 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

7 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==