[Teszt] Through the Woods

Through the Woods

siklaraSimon Klára2016.11.16. 19:00

Minden szülő legnagyobb félelme a gyermeke elvesztése, és tavaly a nemrég megjelent Through the Woodsszal szinte egyező időpontban a Funcomnak is eszébe jutott már egy erről szóló horrorjátékot készíteni Halloween alkalmából. A The Parkban egy egyedülálló anya kereste kétségbeesetten az eltűnt fiát, miközben saját félelmét legyőzve járt be egy olyan vidámparkot, ahol felnőttként sem szívesen tévednénk el, míg a TtW szintén elvált anyukája egy mondabéli szörnyekkel benépesített erdőben követi egy furcsa idegen által elhurcolt fia, Espen nyomát. A két játék közötti párhuzam a hasonló alapszituáción és műfajon túl véget is ér, az oslói Antagonist horror-kalandjában ugyanis központi szerephez jut a természet, azon belül is a skandináv mitológia és egy sűrű sötét erdő, ahol feltűnnek az északi népmesék (rém)alakjai. Szintén elvitathatatlan fontosságúak a hátborzongatóan élethű hangok és zörejek, amelyek az egészet már-már hihetővé teszik, és állandóan azt az érzést keltik a játékosban, hogy nincs egyedül, hanem a fák közül folyamatosan figyelik és követik.

A TtW hősnője magnóra felvett visszaemlékezések formájában meséli el fia eltűnésének történetét, vagyis játék közben egy furcsán érzelemmentes narrációt hallhatunk, de anyu sokszor tesz megjegyzéseket a környezetére is, amitől egyszerre érezzük magunkat egy már lezajlott, illetve mégis éppen a szemünk előtt formálódó történetben, ami elgondolkodtat, hogy van-e hatásunk a végkifejetre.

Minden egy félresikerült késő őszi hétvégével kezdődik: a sokat dolgozó anya leugrik fiával a hétvégi kabinba, de mivel a kimerültségtől többnyire csak alszik, Espen kénytelen egyedül elfoglalni magát. Egyik hosszas alvásából felébredve hősnőnk nem találja a gyereket, majd rövid keresés után a mólónál megpillantja egy távolodó csónakban, egy titokzatos idegen társaságában. Gondolkodás nélkül a jéghideg vizbe veti magát, de már nem éri utol őket, viszont a vízen ülő, áthatolhatatlannak tűnő ködön átérve egy rejtélyes szigeten ér partot. Miközben igyekszik fia nyomát követni, lassan rásötétedik, az erdő pedig fokozatosan átalakul, és némi skandináv fűszerezéssel megelevenednek azok a rémlátomások, amiket gyerekként a legtöbbünk a fák közé képzelt. Erre tesznek rá egy lapáttal a fantasztikusan jó (és sokszor csalóka!) atmoszferikus zörejek, és a már-már önálló életet élő árnyak.

Saját félelmünket leküzdve egyre mélyebbre kell hatolnunk a sűrűben, olykor kiérve egy-egy tisztásra, vagy néhai viking települések maradványaihoz, amelyek láttán olyan érzésünk van, mintha kisétáltunk volna a valóságból egy fantáziabéli létsikra. Ez az érzés akkor betonozódik be, amikor a kezdetben ártatlannak tűnő zörejek okozói is megjelennek, és mivel harcolni nem tudunk, ezeket a lényeket vagy lopakodással, vagy egyéb trükkökkel kell elkerülnünk, mert ha elkapnak, jön az azonnali game over. Ez már önmagában roppant ijesztő, mert sokszor azt sem látjuk, mi és honnan ugrott ránk, és bár kétségkivül az animáció megspórolására szolgál, mégis hatásos megoldás, hogy ilyenkor nem is látjuk, mi történik anyuval, a kamera ugyanis az elejtett, sötétbe elguruló zseblámpáját mutatja, miközben a borzalmas sikolyokat halljuk. Kellően bátrak az egyértelmű fenyegetés ellenére hosszabban is elidőzhetnek az egyes erdei szakaszokon, hogy a kisebb rejtekjáratok, barlangok, és egyéb erdei utak felderítésének ereményeképpen érdekes tárgyakat, vagy fejjegyzéseket találjanak, így egy alaposabb végigjátszás 3-4 órát vesz igénybe.

Van tehát egy rendkívül nyomasztó történet hátborzongatóan hangulatos és szürreális, ráadásul kis költségvetésű indie játékhoz mérten csodaszép környezetbe ágyazva, és mégis „csak” egy egész jó horror-kaland a Through the Woods. Ennek egyik oka, hogy technikailag nincs túl jó formában, és az optimalizálatlansága miatt még erősebb gépeken is elég döcögős élmény, amit egérrel és billentyűzettel irányítva kár is erőltetni, irányitóval viszont szerencsére teljesen rendben van. Az érdekes és eredeti téma, illetve a csavarok ellenére a történet kapcsán is marad az emberben némi hiányérzet, hacsak nem kimondottan jártas a skandináv mondavilágban, az angol szinkronhoz pedig hiába választottak szándékosan norvég anyanyelvű színésznőt, hallgatni nem túl nagy élmény. A játék működése sincs agyonmagyarázva (menteni nem lehet, helyette sziklákon világító rúnák jelölik a checkpointokat), és kicsit fájó a felismerés, hogy mivel ajtók nyitogatásán és szövegek elolvasásán túl nem igazán van interakciós lehetőség, a TtW tulajdonképpen egy külső nézetes sétaszimulátor, amiben meg lehet halni.

A skandináv mitológia elemeiből táplálkozó története és a sajátosan nyomasztó légköre miatt a Through the Woods mindenképpen megérdemli az igényes és újdonságra vágyó horrorkedvelők figyelmét, hossz, játékélmény és teljesítmény terén azonban hagy némi kívánnivalót maga után. A műfaj szerelmesei nem igazán tudnak vele mellélőni, de a rövidsége, illetve a minden erénye ellenére is kicsit amatőr összkép miatt érdemes megvárni egy leárazást.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

17 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
8

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==