[Teszt] Battlefield 1

Battlefield 1

dragCsető Zsolt2016.11.04. 08:00

Százéves technológia, százéves konfliktusok, százéves halálok. Úgy 15 millió. A Battlefield 1 olyan dolgokat mutat be, olyan dolgokról szól, melyek mai ésszel, egy évszázad távlatából nemes egyszerűséggel felfoghatatlanok. Tudjuk, érezzük persze, hogy az első világháború valami elképesztően borzalmas folt világunk történelmében - a DICE alkotása is már az első percekben megalapozza mindezt, ahol saját bőrünkön keresztül kell szembesülnünk alig húszéves katonák értelmetlen halálával. A Battlefield 1 azonban nem szalad bele a saját csapdájába. Nem próbál élményjáték lenni, nem próbál átadni semmit. Hogy nem tud, nem akar, vagy egyszerűen csak nem érezné erkölcsileg elfogadhatónak, az igazából lényegtelen. Ami számít, hogy a Battlefield 1 egy egyszerű háborús videójáték, az első világháború pedig nem valamiféle apropó - csupán egy eszköz, amivel új körítést adhatnak az egésznek.

A Battlefield 1-nek nem célja, hogy elrettentsen vagy éppen moralizáljon, sokkal inkább egy látványos történelemóra, amely ugyanakkor egy percig sem felejt el videójáték maradni. Hogy el tudod-e képzelni, hogy száz évvel ezelőtt tényleg így zajlott egy háború? Furán hangzik, de igazából lényegtelen. Sőt, bizonyára valamennyi "költői túlzás" is szorult a fejlesztőkbe, de az egész azért tud működni, mert nem ez a lényeg. Mint ahogy az Assassin's Creed sem azért működött soha, mert tökéletesen festette le a Szentföld keresztes hadjáratait vagy éppen a XVI. századi Konstantinápolyt. Hogy akkor mi a lényeg? Az, hogy kellett valami, amivel a Szokásos Őszi Modern Shootert - mert most ugyebár ez a változat a divatos - valahogy frissebbé lehet varázsolni. Ha kell, hát azzal, hogy visszamegyünk a múltba - méghozzá annak azon szeletébe, ahol nem sűrűn jártunk eddig.

Mindezt azért próbáltam ennyire hangsúlyozni, mert a Battlefield 1 kampányán egyértelműen érződik, hogy nem témaként használja az első világháborút, sokkal inkább eszközként, ami által ha nem is új, de az átlagosnál mindenképpen szokatlanabb szituációkba sodorhatja a játékost. Lomha puskák, pontatlan géppisztolyok és fájdalmasan hosszú újratárazások: a fegyverarzenálra és magára a harcra talán a "kényelmetlen" a legmegfelelőbb jelző. Fontos azonban, hogy ez egyáltalán nem negatív értelemben értendő, az elmúlt évek high-tech küzdelmei után mindenképpen felüdülés találkozni mindazokkal a vívmányokkal, melyek lényegében a modern harctechnika alapját képezték. Nem is beszélve a mustárgázról vagy éppen a lángszóróról, melyek a Battlefield 1-ben valóban pusztító erejűek - pedig gamer ösztöneink nem feltétlenül sugallnák ezt múltbéli játékos tapasztalataink alapján.

Mindezek tükrében talán nem is meglepő, hogy a Battlefield 1 nem a jól megszokott hatásvadász hullámvasút-sztorival vár bennünket, hanem úgynevezett Harci Történetekkel (War Stories), melyek teljesen különálló, bármilyen sorrendben teljesíthető minikampányként funkcionálnak. Az elmúlt évek Battlefield játékai nem éppen a kiemelkedő egyszemélyes kalandjaik miatt maradtak emlékezetesek, a Battlefield 1 esetében azonban nagyon szép munkát végzett a DICE. A felépítésből adódó kötetlenség miatt egyrészt nincsenek földrajzi határok, így Franciaországtól kezdve az Alpokon át egészen a Közel-Keletig több hadszíntéren is megfordulhatunk. De a játékmenetet illetően is bátran elengedhették fantáziájukat a készítők, melynek következtében vezethetünk tankot, lehetünk újonc pilóta, lopakodhatunk a sivatagban vagy éppen bádogba zárt egyszemélyes hadseregként is pusztíthatunk - mindezt anélkül, hogy az egyes epizódok egymásutánja erőltetetté válna. A 30-90 perces kis minisztorik többsége jól eltalált lett, és nem is igazából a háborúról szólnak - inkább személyes történetek, szerethető karakterekkel és aprócska katarzisokkal a végén. A DICE ugyanakkor a kontextusra is jól figyelt, így mindig megkapjuk a kapcsolódó történelmi hátteret is, extra "tanulsággal" szolgálva így az egyes fejezetek végén.

A kampányról összességében elmondható, hogy nem túl mély, nem túl emlékezetes és sajnos nem is igazán hosszú. Ugyanakkor koncepcionális szinten nagyon jól működik, éppen ezért elismerés illeti a DICE csapatát, hiszen nem a megszokott sablonok mentén próbáltak építkezni - a Battlefield 1 kampánya így utólag mégis olyan lett, mint amilyennek lennie kell. Remekül felkészít emellett bennünket a játék lényegére, a multiplayerre is. Hiszen nem elég, hogy alaposan megismerteti velünk szinte az összes szituációt, harceszközt és járművet, amik az online csatákban várnak majd ránk, de a küldetések során is folyamatosan szembesít bennünket azzal a nyitottsággal, ami a Battlefield játékok pályadizájnját jellemzi. Mert ne legyenek kétségeid: a Battlefield 1 továbbra is akkor mutatja meg igazán, mire képes, amikor 64 játékos egymásnak esik egy hatalmas mapen.

Ezzel át is térhetünk a lényegre, vagyis a multiplayerre, hiszen a Battlefield 1 társaságában töltött játékórák többségét ebben a menüpontban fogjuk leélni - ez aligha lehet meglepetés bárki számára is. Hogy miről szól a Battlefield multiplayere? Leginkább az óriási pályákról, a járművekről (a ló is az!) és az egymással párhuzamosan zajló, akár 64 játékost megmozgató csatákról. Hogy hozott-e bármi mást a Battlefield 1? Nos, ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, akkor nem, csak a kezdetleges harceszközök miatt mindenki sokkal bénább, mint eddig.

Mindez persze erős sarkítás, de olyan szempontból talán igaz, hogy a Battlefield 1 jó eséllyel az eddigi leginkább "skill-alapú" epizód, már ami a fegyveres harcot illeti. A gunplay azon túl, hogy baromi élvezetes, remekül átadja a kor technológiájának nehézkességét és kiforratlanságát, így a megszokottnál nehezebb a mesterévé válni egy-egy fegyvernek - ellenben ha sikerül, annál nagyobb lesz a játékélmény. Fontos szerepet kap emellett a körülményekhez való alkalmazkodás is, hiszen a fényviszonyok és a látótávolság változása - mondjuk egy homokvihar esetén - könnyen kihatással lehet egy-egy csatára. Nem is beszélve a rombolhatóságról, ami talán a Bad Company 2 óta nem volt ennyire részletes, így elég gyakran elő fog fordulni, hogy ami a meccs elején még tuti menedék vagy éppen tökéletes camper spot volt, abból az összecsapás második felére nem marad több törmeléknél. Ezek a "változók" egyfajta természetes balanszt visznek a játékba, hiszen előbb-utóbb mindenki ki lesz zökkentve a komfortzónájából. Arról nem is beszélve, hogy ezek az extrém körülmények igazán látványos momentumokat tartogatnak - na nem mintha a Battlefield 1 egyébként ne lenne csúcstermék audiovizuális szempontból.

Ami a játékmódokat illeti: visszatért a két legnagyobb klasszikus, a Conquest és a Rush, melyek közül előbbi a pályán kitűzött ellenőrzőpontok elfoglalásáról és őrzéséről, utóbbi pedig a támadó csapat folyamatos előrenyomulásáról szól. Kár is ennél jobban részletezni őket, hiszen igazi újdonságot nem jelentenek - az Operations már annál inkább, amely leginkább a két említett játékmód felturbózott, nagyszabású kombinációjaként jellemezhető. Az egész már attól különleges, hogy a küzdelmek történelmi háttérrel is rendelkeznek, arról nem is beszélve, hogy két-három mapen keresztül húzódó összecsapásokról van szó. Az Operationsben mindig van egy támadó és egy védekező csapat, akárcsak a Rush-ban, a frontvonal előretolása pedig kitűzött helyek egymással párhuzamos elfoglalásával lehetséges - innen a Conquest párhuzam. Mindezt azonban számos egyéb tényező bonyolítja, amiktől valóban magasabb szintre lép az egész. Ilyen például az, hogy a támadók számára meghatározott mennyiségű respawn áll rendelkezésre, így ebből kell gazdálkodni. Akkor sincs azonban vége, ha nem sikerül elfoglalni egy szektort, ekkor ugyanis egy Behemoth "szuperjármű" fogja segíteni őket a második hullámban. Lényegében egy olyan szisztémáról beszélünk tehát, melyben van egy beépített handicap rendszer - ez biztosítja, hogy egy több mapen át zajló küzdelem végig izgalmas maradjon, és akár egy órán át is eltartson.

A multiból természetesen nem hiányozhat a fejlődés és a testreszabás lehetősége sem. Utóbbira leginkább a Battlepackek nyitogatása ad lehetőséget, melyekből különböző ritkaságú fegyverskineket bonthatunk. Míg a fejlődési szisztéma lehetőséget ad arra, hogy bővítsük a rendelkezésünkre álló fegyverek tárházát, ezáltal még inkább a saját játékstílusunkhoz igazíthatjuk arzenálunkat.

Igazán komoly fogást nem nagyon lehet találni a Battlefield 1-en: aki egy minőségi online háborús játékot várt némi adalék sztorival, az megkapta. És... ennyi, ha van hibája a Battlefield 1-nek, akkor leginkább az, hogy "kiszámítható", összességében ugyanis nem nagyon gördíti előre azt a műfajt, amit képvisel. A rajongóknak ez bizonyára bőven elegendő lesz, a szokatlan körítés azonban inkább csak egyfajta friss érzetet nyújt, mintsem új impulzusokat, és ezt mindenképpen érdemes tisztázni. De ha ilyen szívonalon kapjuk mindezt, mint most, akkor ez legyen a legnagyobb bajunk...

A Battlefield 1 nem csillogtat innovatív szikrákat, az első világháborús körítéssel azonban éppen annyit tud frissíteni a recepten, ami miatt ismét érdemes fejest ugrania a grandiózus csatákba az online háborús játékok szerelmeseinek. Emellett - rövidségén túl - ezúttal a kampányra sem lehet panaszunk, így összességében egy színvonalas darabbal tért vissza az FPS-piacra a DICE szériája.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

19 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

23 órája
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==