PlayStation 4: leleplezve

PlayStation 4: leleplezve

dragCsető Zsolt2013.02.21. 03:00

Hosszú idő után végre elhagyhatjuk a feltételes módot: a Sony a várakozásoknak megfelelően az éjszaka folyamán bejelentette következő generációs konzolját, amely az eddigi mintát követve a PlayStation 4 nevet viseli.

Magát a gépet nem mutatták meg, láthattuk azonban az új kontrollert, hallhattunk a hardveres teljesítményről, részletesen megismerhettük a gép koncepcióját és főbb funckióit, valamint játékokat is mutogattak szép számmal. Lássuk, mi minden történt a PlayStation Meetingen.

>> Fejlesztőbarát és erős hardver, új kontroller

A PlayStation 4 koncepciójának az alapja, hogy a játékosok és a fejlesztők kerüljenek a középpontba: minden szempontból az ő igényeik kielégítése volt az első számú, és a Sony igyekezett ezt minél többször kiemelni. "Fejlesztőktől fejlesztőknek", hallhattuk többször is - ezzel a megközelítéssel biztosíthatják a legjobb játékokat a közönség számára. Szuperkönnyű fejlesztői környezetet ígérnek.

Ami magát a hardvert illeti: az előzetes híreszteléseknek megfelelően egy PC-jellegű architektúrára tette le a voksát a Sony, melynek kapcsán a közel 2 teraflops számítási teljesítményt (GPU) és a 8 GB GDDR5 RAM-ot emelték ki, mint lényeges adatokat.

A konzolt egyelőre nem láthattuk, az új kontrollert, a DualShock 4-et azonban megmutatták, igazi meglepetést azonban ez nem jelentett: az irányító megegyezett a néhány napja kiszivárgott képeken látottakkal. A rend kedvéért azért vegyük végig, miről is van szó. Maga a kontroller külsőleg is eltér az elődöktől: méretesebb markolatokat, az ujjakhoz jobban tapadó analóg karokat kapott, de ezeknél is látványosabb újdonság a Start és a Select helyét átvevő érintőpanel, az azonnali tartalommegosztást lehetővé tévő Share gomb (erről később), valamint a hátulján található lámpa, amely a konzol mellé járó sztereo-kamerával, a PlayStation Eye utódjával kommunikál majd.

>> Azonnal, ahogyan te szereted

A felhasználói élmény javítása érdekében számos hasznos funkció bemutatásra került a konferencián. Bármikor szüneteltethetjük például a játékot akár hosszabb időre is, a kontrolleren található PS gomb segítségével ugyanis immáron a konzol elaltatására is lesz lehetőség. A háttérben ekkor is futhatnak a különféle applikációk és folyamatok: tölthetünk le például mindenféle tartalmat.

Utóbbi automatikusan is megtörténik: szintén a PlayStation 4 fő csapásirányai közé tartozik a személyre szabás, a konzol felhasználói felülete ugyanis rendre olyan tartalmakat fog ajánlani számunkra, melyek játékos szokásainkhoz illenek, és le is tölti nekünk ezeket a háttérben. Várakozás nélkül ugorhatunk bele tehát a nekünk tetsző tartalmakba.

>> Gaikai, avagy ezt nyújtja a felhő

Az új funkciók szempontjából a legnagyobb fegyvertény egyértelműen a tavaly felvásárolt Gaikai, amely a legnagyobb cloud gaming szolgáltatóként a világ leggyorsabb videojátékos hálózatát tudhatja magáénak. Az ebben rejlő lehetőségekkel a PlayStation 4 is élni fog.

Hogy miként? Ott vannak például a demók: ezeket streamelve játszhatjuk majd, így várakozás nélkül próbálhatjuk majd ki az egyes játékokat. De akár mi magunk is sugározhatunk "adást": a már említett Share gombbal nem csak saját játékunkról készült videóinkat tárolhatjuk és szerkeszthetjük - hogy aztán akár meg is osszuk azokat -, hanem mások számára is betekintést nyújthatunk. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy nézheted, ahogyan egy barátod játszik valamivel, ráadásul mindeközben kommunikálhatsz is vele, legyen szó szöveges- vagy hangüzenetről.

A felhő segítségével a Remote Play lehetőség is teljesen új szintre lép: a streamelésnek hála most már akár arra is lesz lehetőséged, hogy az otthonodtól távol játszhass PlayStation 4 játékaiddal egy PlayStation Vita segítségével, de különféle okostelefonos és tabletes megoldásokra is lehet készülni.

>> Killzone, Drive Club, inFamous a belsősöktől

Játékokat is láthattuk bőséggel: a sort a PlayStation történelmével szoros kapcsolatot őrző Mark Cerny és a Sony Japan akció-platformere, a Knack nyitotta, melynek különlegességét az apró elemekből összeálló főhős és a Pixar-szerű látvány adta.

A legnagyobb tüzijátékkal egyértelműen a Guerrilla Games készült, akik a Killzone: Shadow Fall személyében egy új epizódot mutattak be FPS-sorozatukból. Sőt, mi több: egy hosszabb gameplay bemutatót is láthattunk a játékról, amely a látvány tekintetében valóban egy konzolon eddig még nem látott szintet képviselt.

Az Evolution Studios is színpadra lépett, akik kapcsán szintén beigazolódtak a pletykák: a versenyjátékairól híres brit stúdió ezúttal is maradt a kaptafájánál, az offroad futamok helyett azonban ezúttal a méregdrága sportkocsik és a félárkád megközelítés világát választották. Új játékuk, a Drive Club a közösségi élményre épít majd első sorban - hogy pontosan miként, az egyelőre igen homályosan tükröződött csupán a bemutatóból.

A Sucker Punch is egy jól ismert, mégis jócskán átszabott franchise-zal jelentkezett: mindezt jól mutatja, hogy az inFamous: Second Son egészen a logó felbukkanásáig bármi lehetett volna. Természetesen ezúttal is egy sötét tónusú, nyitott világú szuperhősös sandboxra számíthatunk.

A Media Molecule csapata hosszasan ecsetelte új ötletét: konkrét játékot nem láthattunk, inkább csak koncepciót, melynek lényege az álmaink átültetése a valóságba - a videojátékos valóságba. A bemutató során láthattuk, miként kreálhatunk szabadon és intuitív módon a Move kontroller segítségével - hogy végül mi lesz a játék, melyet az ötletre ráépítenek majd, azt egyelőre nem láthattuk.

>> Új Capcom játék, Watch Dogs és Diablo III

A külsősök közül a Capcom szállította az igazi újdonságot. Ők Yoshinori Ono révén képviseltették magukat a rendezvényen, aki azonban nem egy új Street Fightert, hanem egy Deep Down kódnéven futó játékot mutatott be, melyet az igen meggyőző Panta Rhei (szintén kódnév) motor hajtott. Egy kissé Dark Souls beütésű fantasy játékról van szó, vastag páncélokkal és tűzokádó sárkányokkal - legalábbis ezt hihettük egészen az utolsó másodpercekig, melyek azonban érdekes fordulatot tartogattak. A trailert megnézve ti is láthatjátok majd.

A Square Enix és a Ubisoft ellenben már ismerős dolgokkal készült: előbbi az immáron Luminous Studio néven futó nextgen motort bemutató Agni's Philosophy techdemót játszotta le újból, utóbbi pedig természetesen a Watch Dogsot mutogatta, melyről egy új gameplay prezentációt láthattunk. A japánok emellett egy új Final Fantasy játék bemutatóját ígérték a júniusi E3-ra.

Kissé váratlan vendégként színpadra lépett a Blizzard Entertainment is, akik a már régóta pletykált konzolos Diablót jelentették be: a Diablo III nem csak PS4-re, hanem PS3-ra is meg fog jelenni. Utóbbi igaz a napokban bemutatott Destiny-re is: a tíz éves Activision-Bungie projekt exkluzív tartalmakkal fog debütálni a Sony platformjain.

Neves dizájnerek is kaptak néhány percet: Jonathan Blow (Braid) régóta készülő logikai játékát, a Myst-szerű The Witnesst mutatta be, amely időleges PS4 exkluzív lesz, míg a Quantic Dream (Fahrenheit, Heavy Rain) feje, David Cage egy kis technológiai erődemonstrációt tartott, konkrét játék nélkül.

>> Premier 2013 végén

A konferencia végén a premier időpontja is kiderült, amely a várakozásoknak megfelelően 2013 vége lesz, a régiókról, az árszabásról és az esetleges különféle kiszerelésekről azonban nem esett szó - ezekkel az infókkal minden bizonnyal kénytelenek leszünk megvárni a júniusi E3-at.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Két gigászi klasszikus tér vissza a THPS 3+4 kiadványban, amelyeket nem hogy megunni nem lehet, de csak fokozzák a Tony Hawk iránti étvágyunkat. Lássuk, mit tud felmutatni a két legendás rész remake-je!

6 órája

Life is Strange Collection bejelentés, indul a Frosthaven EA – ez történt kedden

Továbbá: Street Fighter 6, Metaphor: ReFantazio, Mato Fragments, Hyperdimension Neptunia Re;Birth.

21 órája
3

Patapon 1+2 Replay

Négyórányi megállás nélküli Pataponolás után komolyan elhittem, hogy a Zigotonok valójában egy multiverzumból szalajtott Excel-tábla cellái: fekete-fehér négyszögek, katonás rendben, és ha rossz parancsot dobsz be, azonnal rád omlanak. De ne aggódj, nincs titkos Patapon–MSOffice crossover lore – csak annyi történt, hogy egy Sony-játék megjelent Nintendo konzolon.

1 napja
2

Game Pass: mozgolódás júliusban

Tony Hawk’s Pro Skater 3 + 4. Wuchang: Fallen Feathers. Wheel World. Grounded 2. Többek között ezek a címek várják az előfizetőket ebben a hónapban.

1 napja
5

Hétindító sallangok – ez történt hétfőn

Benne: Mashina, GORN 2, Invincible VS, Ys X: Proud Nordics.

1 napja

Chronicles of the Wolf - új Castlevania helyett

A megszállott Metroidvania-rajongók köreiben a francia Migami Games csapat neve nem cseng ismeretlenül. Következő játékuk is a Castlevania-t idézi.

2 napja

Heti megjelenések

2 napja
9

Bemutatók keletről és nyugatról - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Mafia: The Old Country.

4 napja
1

Blades of Fire

A metroidos kitérők után a MercurySteam visszatért a Castlevania: Lords of Shadow hagyományosabb akció-kaland vonalához, új játékukban pedig ötletekben és ambícióban sincs hiány.

5 napja
9

Ghost of Yōtei bemutató - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Heartworm, Wild Hearts S, Flame Keeper.

5 napja
25

PlayStation Game Catalog: júliusi érkezők

Cyberpunk 2077, Banishers: Ghosts of New Eden és New World: Aeternum. Többek között ezek a címek várják a szolgáltatás előfizetőit.

6 napja
16

S.T.A.L.K.E.R. 2 PS-en, búcsúzik a Steel Hunters - ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Subnautica 2.

6 napja
7

Új The Last of Us Part II Remastered játékmód, Ghost of Yotei a SoP-ben – ez történt kedden

Továbbá: Endzone 2, Time Flies, SOMA, MAJJAM.

7 napja
12

Symphonia: elhúzza a nótád

Nemrég került be a Game Pass kínálatába a Symphonia, amely jó apropót adott arra, hogy ránézzünk a tavalyi dömping időszakban debütált művészi indie játékra. Precíziós ugrabugra, kézzel rajzolt látvány, csodálatos zenei háttér és muzikalitás - ez a Symphonia.

8 napja
3

The House of the Dead 2: Remake megjelenési dátum, Madragora frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Croc: Legend of the Gobbos, Mamorokun ReCurse!

8 napja
1

S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy

9 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
14

Apró bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Resident Evil: Survival Unit, Dragon Ball Z: Kakarot, Q Collection, Sonic Racing: CrossWorlds, HellHeart Breaker.

2025.07.05.

All-Star Superman: egy különleges kiadás

Mi az ott az égen? Egy repülő? Vagy egy madár? Nem! A legyőzhetetlen Acélember, ki szinte isteni hatalommal rendelkezik. És akinek most mégis a halállal kell szembenéznie.

2025.07.04.
2

Rooftops & Alleys: The Parkour Game

Michel Losch hiánypótló alkotása bő egy év után kilépett a korai hozzáférés fázisából és vele együtt megérkeztek a konzolos portok is. Sikerült megalkotni a free running elemek "Skate" szintű evolúcióját? Tesztünkből kiderül!

2025.07.04.
3