[Teszt] Syndrome

Syndrome

siklaraSimon Klára2016.10.17. 18:00

Amikor a belső nézetes sci-fi túlélőhorror Syndrome-ot megkaptam tesztelésre, a mögötte álló Camel 101 indie csapat szerencsétlenségére épp frissen pótoltam a fantasztikus SOMA-t, ami eleve feljebb tornázta a műfajjal szembeni elvárásaimat. Az első benyomások alapján úgy tűnt, a kis csapat hozzám hasonlóan kedveli a Frictional Games eddigi munkásságát, de az Alien Isolation hatása is felfedezhető a játékukon, amelyben a Dead Spacehez hasonlóan egy pechére szörnyvadászként helytállni kénytelen mérnököt alakítunk. Emberünk arra a nem túl derűs helyzetre ébred a hosszú hibernációból, hogy a munkahelyéül szolgáló űrhajó valóságos földi (űri?) pokollá vált, a legénység nagy része pedig halott, vagy eltűnt. A céltalanul sodródó Valkenburg a Novacore flotta egyik legfejlettebb hajója, a frissen megrongált gépek és a hátborzongató zörejek azonban egyértelművé teszik, hogy bármi is végzett a többiekkel, még a fedélzeten van. Emberünk feladata magától értetődően kideríteni, mi történt, megtalálni az esetleges túlélőket és a hazajutás módját, és nem utolsósorban valahogy túlélni ezt a lidércnyomást.

A kihalt folyosókon bóklászva eleinte csak földön fekvő, vagy plafonról lógó holttestekkel, vagy lángoló droidokkal találkozunk, a hátrahagyott logokat olvasgatva azonban lassan körvonalazódik, hogy akkor fordultak rosszra a dolgok, amikor zsoldosok érkeztek a hajóra egy titokzatos tárggyal. Röviddel ezután a személyzet szép lassan becsavarodott, és mire beindult az öldöklés, már csak néhány szerencsésnek volt ideje elrejtőzni. A túlélők némelyike velünk is kapcsolatba lép, de mindegyikük felszólít arra, hogy rajta kívül senkiben se bízzunk, fegyvertelen hősünket pedig a hibernálásból való gyors ébredés miatti hallucinációk is gyötrik. A játék kellemesen adagolja a feszültséget, és eleinte a felfedezésre, tárgyak gyűjtögetésére, valamint egyszerűbb feladatok megoldására kell csak összpontosítanunk, majd nem sokkal később felbukkannak a gyanúsan emberszerű szörnyek, akik elől fegyver híján sokáig csak bújkálhatunk. Sajnos a külsejük és a mozgásuk láttán nem az Alien Isolation, sokkal inkább a Colonial Marines ugrott be, de a Tool nevű… nos, eszköz összeszedéséig igyekeztem nem konfrontálódni velük. és a későbbieben is csak akkor, ha nagyon muszáj volt, mert rendszerint túlerőben vannak. Épp elég akadályt jelent sokszor maga a környezet, mert nem egyszer fordult elő, hogy jártamban-keltemben véletlenül feldöntöttem egy széket, ami mögött aztán örökre csapdába estem egy sarokban, arrébb lökdösni ugyanis nem tudtam, ugrani meg nem lehet.

A nyomasztó atmoszféra abszolút megvan, a történet előrehaladtával azonban nem csak a tempó és az intenzitás, hanem a frusztráció is fokozódik, ugyanis a növekvő kihívással egyre nyilvánvalóbbá válnak a játékmenet csiszolatlanságai. Az például ügyesen kölcsönvett ötlet, hogy csak ritkásan elszórt termináloknál lehet menteni, viszont egy bugnak hála néha vissza lehet élni vele velük. Példa: váratlanul megjelenő ellenfelek elől kellően messzire menekülve tudtam egyet menteni, és amikor visszatöltöttem az állást, eltűntek. A játék egyébként nem túl fair módon dobálja olykor közvetlenül elénk és mögénk a dögöket, és a túlélőhorrorhoz illően csekélyen mért lőszer, illetve a a Skyrimhoz képest is butított csapkodós közelharc miatt nem sok esélyünk van keménykedni, ezért nem éreztem különösebben megvetendőnek az efféle piszkos módszerek bevetését, ha épp sikerült élni velük. A számozott fedélzetekre lifttel tudunk eljutni, és sosem árt megjegyezni a visszavezető útvonalat arra az esetre, ha a szintet váratlanul elözönlik a szörnyek, mert ilyenkor egy rosszul bevett kanyaron múlhat az életünk (ez már a SOMA-ban is kiválóan működött). Ha esetleg mégis eltévednénk, még bízhatunk a nem mindig a helyzet magaslatán lévő mesterséges intelligenciában, és diszkréten elosonhatunk egy üveget az ellenkező irányba hajítva.

A Syndrome-ot az indie fejlesztők körében kedvelt Unity 5 hajtja, láttam azonban már nem egy sokkal látványosabb játékot is, ami ugyanezzel a grafikus motorral készült. A játék nem csúnya, de a futurisztikus-minimalista környezet ellenére többet ki lehetett volna hozni belőle, az pedig külön bosszantott, hogy némelyik effekt, például a túltolt és idegesítő lens flaret minden betöltés után újra meg újra ki kellett kapcsolnom, mert törlődtek a beállításaim. A csapat javára szóljon, hogy a pályadizájnra nem lehet panasz, és az egyes helyiségek kellően jellegzetesek ahhoz, hogy akár a memóriánkra hagyatkozva, térkép nélkül is tudjunk tájékozódni, ha épp nem csak hosszú folyosók vannak. Az is zavaró, hogy bizonyos dolgokat rávezetés híján a saját kárán tanul meg az ember, és sok alapvetőnek gondolt kényelmi funkció is hiányzik, amitől a játéknak kicsit fapados érzete van. Érthetetlen például számomra, hogy ha a játékenet viszonylag sűrűn rákényszerít a lopakodásra, akkor hogyan hiányozhat a folyamatos guggolást biztosító gomb? Rettentő kényelmetlen ám a WASD-dal navigálás mellett folyamatosan nyomva tartani a C-t is, és kontrollerrel se sokkal jobb a helyzet.

A Syndrome nem rossz játék, csupán súlyos középszerű-szindrómában szenved, ráadásul a sci-fi horror műfajon belül vannak nála sokkal kidolgozottabb címek is, amiktől előszeretettel kölcsönöz. A történet eléggé Zs kategóriás sablonokból építkezik, de tartogat érdekes pillanatokat, a grafika és a játékmenet lehetne polírozottabb, hangulat és pályatervezés terén azonban nincs oka szégyenkeznie. A készítők igyekezete is érződik rajta és a megjelenés óta szorgosan toldozzák-foldozzák a játékosok visszajelzései alapján, így aki ki van éhezve egy jó kis űrhorrorra, vagy csak némi elő-halloweeni borzongásra vágyik, kimondottan jól szórakozhat vele.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

11 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==