[Teszt] XCOM 2 (PS4, One)

XCOM 2 (PS4, One)

VegaNagy-Sz. Ferenc2016.10.07. 09:00

Talán volt, aki elhitte, hogy az XCOM 2 - visszatérve gyökereihez - kizárólag PC-re készül el, valójában azonban háromnegyed évet sem kellett várni arra, hogy megérkezzen Xbox One-ra és PS4-re is az év egyik - ha nem "a" - legjobb stratégiai játéka. A portolást nem a Firaxis Games végezte, hanem kiszervezte egy kisebb amerikai cégnek, a The Workshopnak, így hát joggal merülhet fel a kérdés, hogy milyen lett az átirat, ha már maga az eredeti is hemzsegett a technikai problémáktól. Akit az érdekel első lépésben, hogy milyen játék az XCOM 2, annak ajánlom szeretettel Oldern szigorú, de teljes mértékben igazságos írását az év elejéről. Az átirat a játékmechanika irányából szemlélve ugyanezt az élményt nyújtja, és bár egy-két savanyú kritikus megírta, hogy sokkal rosszabb benne a mesterséges intelligencia, az útkeresés és a random találati százalékok működése, ez nem igaz, gyakorlatilag egy az egyben ugyanazokat az alapokat kapják a konzolosok, mint korábban a pc-sek. Amiről tehát érdemes értekezni az nem más, mint a port technikai oldala, emiatt kérlek nézzétek el nekem az írás esetleges szárazságát.

Ahogy szó esett Oldern idézett cikkében is erről, a néhány hónappal ezelőtt megjelent számítógépes változat tele volt kisebb-nagyobb bugokkal, és az a helyzet, hogy ezeknek csupán egy részét javították azóta. Talán nem meglepő, hogy a konzolos verzió készítésekor is erős kompromisszumokat kellett kötniük a készítőknek. Ahhoz, hogy vizuálisan nagyjából ugyanazt a minőséget kapjuk, be kellett áldozni az eleve nem túl acélos képfrissítést. Alapból maximum 30 fps körül indul a legtöbb pálya, amit egészen addig képes is tartani, amíg valami akció be nem indul, de ahogy elkezd szanaszéjjel rombolódni a környezet vagy egy magas pontról túl nagy területet látunk be, jóval alacsonyabbra zuhan ez az érték. De még rosszabb a helyzet a filmes kameranézetekkel, amiknek az lenne a célja, hogy a hangulat fokozása mellett még közelebb hozza a játékoshoz az akciót, csak éppen a váll mögötti nézettel még kevésbé képes megbírkózni a hardver, és össze-vissza szakad ilyenkor a kép. Ugyanez a helyzet azok alatt az átvezető jelenetek alatt, amelyek csupán azért kerültek be, hogy elfedjék a háttérben zajló masszív töltést, de az egész fordítva sül el, minden és mindenki elkezd rángatózni és darabossá válik az összes animáció. A különféle kamerázásokról egyébként sincs jó véleményem, szinte minden másodiknál belelóg a képbe valamilyen objektum, és pont azok a bénázásokat hozza felszínre, amelyeket inkább érdemes lenne elfedni, például amikor egy jobbos sarok mögött állva a balkezes katona rossz irányba fordul be célzásnál. És ha már belelendültem, nem hallgathatom el, hogy a semmiből bepoppoló tereptárgyakat és ellenfeleket is az előző generáció elején láttunk utoljára ennyit.

Ezeket az apróbb problémákat a végtelenségig lehetne sorolni, de - és ez egy fontos de - ezek a kellemetlenségek a hangulatot ugyan rombolhatják, de egy körökre osztott játéknál egyáltalán nem végzetesek. Ennél sokkal nagyobb gond lenne az, ha az irányítást és a kezelőfelületet nem tudták volna “konzolosítani”. Apró érdekesség, hogy míg az első rész a megjelenés napján közel tökéletes kontrolleres támogatással bírt, addig a második a mai napig nem kapta ezt hivatalosan meg. Nem tudom, hogy ezzel is erősíteni akarták-e azt a képet, hogy ez most aztán teljes egészében a master race-nek szánt hardcore stratégia, amit egérrel és csakis egérrel lehet irányítani, vagy más oka volt ennek, ugyanakkor látható, hogy a kezelőfelület már eredetileg is úgy volt megtervezve, hogy minimális átalakításokkal elbírja a kontrollert. A bázison és a térképen a jobb kar emulálja az egérmozgást, a gombokra tett shortcutok segítségével pedig pillanatok alatt eljuthatunk bárhová. A központ egyszerűen nem áll annyi részből, hogy képesek lennénk elveszni, és úgyis fél óra alatt készség szinten elsajátítjuk, hogy melyik gomb hova visz. A küldetések során egy kicsit árnyaltabb a helyzet, a pálya folyamatos pásztázását, a saját és ellenséges egységek kényelmes kiválasztását és a különböző parancsok közötti váltást egész egyszerűen nem lehet annyira jól megoldani, mintha egérrel végeznénk el ugyanezeket. A scroll egy kicsit lassú, ha túl messzire nézelődünk a karaktereinktől, néha nehéz visszatalálni, az egységek közötti váltogatás pedig kényelmetlen. Nem tudunk kiválasztani egy konkrét karaktert, hanem elkezdjük nyomkodni az R1-et/RB-t, amíg az nem kerül a középpontba, akit szeretnénk, de háromból egyszer tutira túl is nyomjuk és lapozgathatunk tovább, amíg ismét sorra nem kerül. A keményebb helyzetek áttekintéséhez nagyon hiányzik az egérgörgős zoomolás, másik oldalról viszont jó ötlet volt a d-padra tenni az emeletenkénti ugrálást, konkrétan a nagyobb épületekben így sokkal precízebben el tudjuk találni azt a szintet, ahova menni akarunk.

Az irányításról persze ugyanazt lehet elmondani, amit a vizuális problémákról, ahol bármi kényelmetlenség adódik, az sokszor magából a koncepcióból következik, és aligha lehetett volna sokkal jobban megoldani. Aki nem próbálta a PC verziót egérrel, annak maximum helyenként lesz egy kicsit idegen a kezelőfelület, de valószínűleg az elejétől kezdve adottságként fogja fel, hogy ez így működik, változtatni úgysem lehet rajta. Szinte nem tudnék olyan szituációt említeni, ahol ez komolyan belerondítana a játékélménybe.

Van azonban a portnak egy olyan pontja, ami nagyon közel sodorja az XCOM 2-t ahhoz, hogy konzolon csak fenntartásokkal lehessen ajánlani. Ez pedig a töltési idők kérdése. Bizonyára mindenki találkozott már olyan játékokkal, amelyek nagyon hosszan töltöttek. Azt hiszem kockázat nélkül kijelenthető, hogy egyik sincs sehol ehhez képest. Természetesen nagyban függ az éppen játszott pályától, hogy mennyi időt kell várni a betöltődésre, de körülbelül kettő-négy perces szünetekre számítson mindenki. Namost az XCOM 2 nehéz. Sokkal nehezebb, mint az első rész, és bár nyilván vannak, akik vasember módjára töltögetések nélkül képesek boldogulni vele, a legtöbb szituációt nem lehet elsőre, veszteségek nélkül megoldani. És a veszteségek nem megengedhetők, mert soha ennyire még nem büntette a sorozat a sima sérüléseket, amíg nem kapjuk el a fonalat, addig olyan emberekkel fogunk visszajönni a küldetésekről, akik utána huszonöt napot pihennek. Már ha azokban a kritikus helyzetekben meg tudtuk őket egyáltalán menteni, és halál helyett csak sérüléseket szedtek be.

Szóval legyünk őszinték, ilyenkor visszatöltünk. Sokszor. Aztán előbb-utóbb bekészítünk egy könyvet vagy egy mobiljátékot magunk mellé, mert a három perces töltéseket máshogy nem fogjuk kibírni, így lesznek a húsz perces pályákból másfél órásak. Két fajta játékos kezdjen csak bele konzolon az XCOM 2-be, az, aki nagyon ügyes és vakmerő, valamint az, aki végtelenül türelmes. Mindenki más ha teheti, válassza a PC verziót, ami bár elméletben semmivel sem jobb, mégis folyamatosan bent tartja a játékost, nem rántja ki abból a jóleső állapotból, amibe a kemény kihívás és a megfelelő jutalmazás egyensúlyának köszönhetően kerül. Mert nem attól fogsz félni, hogy túl hatékonyan használják ki az ellenfelek a hibáidat, sokkal inkább attól, hogy ezért több perces kizárással bűnhődsz.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 órája
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

16 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

20 órája
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

4 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

6 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

8 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==