[Teszt] Event[0]

Event

VegaNagy-Sz. Ferenc2016.09.25. 10:00

Egyedül az űrben egy elhagyatott hajó fedélzetén - vajon hányszor láttuk, olvastuk, éltük meg egy játékban ezt a szituációt? Attól tartok túl sokszor, mint ahogy az ezévi független stúdiós élményjáték felhozatal is kezd egy kicsit túlfolyni. A kettő közül persze egyik sem lenne probléma, ha szikrák pattognának ki a sztoriból a lépteink nyomán, nem csak üresen konganának a rendre ugyanúgy kinéző folyosók.

Az emberiség egy alternatív valóságában járunk, a Föld bolygó stimmel, nagyjából az évszám is, csak épp semmi más nem, a bolygónkon uralkodó társadalmi osztály évtizedek óta járja több-kevesebb sikerrel az űrt, a nyolcvanas években épült űrhajóik természetesen kicsit mesterkélt retro sci-fi hangulatot árasztanak magukból bármerre is nézünk. (Apropó, megfigyeltétek már, hogy az élményjátékok jelentős része a nyolcvanas években játszódik, vagy arra hivatkozik minden sarkon? Az Event[0] sem kivétel.) Az általunk megszemélyesített magányos asztronauta elveszíti minden kapcsolatát szülőbolygójával, majd sok napnyi kilátástalan hánykódás után dokkol be sikerrel a Nautilus névre hallgató központi hajóba, ami kihaltabb és rejtélyesebb már nem is lehetne. Ez utóbbi persze nem igaz, mintegy két óra alatt a teljes történet feltárul előttünk.

A hajó persze nem teljesen üres, a Kaizen-85 névre hallgató központi komputer - vagy nevezzük mesterséges intelligenciának - irányítása alatt áll. És itt jön a játék előre beígért fő attrakciója, az időnk nagy részét a vele való beszélgetés fogja kitenni, mégpedig szöveges kalandjáték formájában. Igen, ha nem is szándékoltan, de egy újabb utalás a nyolcvanas évekre, bármit is akarunk tenni, gépelnünk kell. Az általunk irányított űrhajós ugyanis nem képes a sétán kívül szinte semmire, ha ki akarunk nyitni egy ajtót, meg kell kérni a számítógépet, hogy nyissa ki. Ha bármilyen kapcsolatba akarunk lépni valamivel, a legközelebbi terminálon keresztül tudjuk csak megtenni. Van belőle elég, szobánként gyakran több is. Nyilván ennek az egésznek csak akkor lehet értelme, hogy az MI komoly személyiséget kap, érdekes és érdemes vele kommunikálni, ha el lehet vinni a beszélgetést több irányba is, hiszen a mintegy öt darab végtelenül egyszerű feladványon kívül ez az egyetlen lehetőségünk bármilyen interakcióra. Mármint nem csak a karakternek, hanem magának a játékosnak is.

És ez az a pont, ami néhol valóban érdekessé teszi az Event[0]-t. Egyrészt 2016-ban teljesen kirángat minket a konfortzónánkból az, hogy nem menükben bóklászunk, hanem gépelni kell, mi több, nekünk kell kitalálni a kérdéseket. Megszoktuk, hogy kész opciókból kell kiválasztani egyet, itt a Her Story-hoz hasonlatosan fordított a logika, a kérdést kell nekünk kitalálni, és ha valami jót összehozunk, a válasz előrébb gördíti a történetet. Az, hogy a kérdéseinken keresztül milyen viszonyt alakítunk ki Kaizennel, valóban sok mindent átformálhat, és nem úgy, ahogy a Mass Effectben vagy a Telltale játékokban szokás, hanem akár végzetes következményei is lehetnek, hiszen ne feledjük, nem mi irányítunk. A történet gerincénél ki kellett mennem az űrbe, és a javaslatokat figyelmen kívül hagyva, kicsit nyersen utasítottam a számítógépet a légzsilipek kinyitására. Elvégeztem kint a dolgom, a levegőm szinte elfogyott, majd nem tudtam visszajönni. Hiába kértem, hogy nyissa ki a zsilipeket, hiába próbáltam másnak kiadni magamat, hiába káromkodtam, csak sértett válaszokat kaptam, esetleg kérdéseket a fulladásos halállal kapcsolatban. Legalább négyszer kellett visszatöltenem, mire rájöttem, hogy bocsánatot kell kérnem a korábbi viselkedésemért, és máris nyílik az ajtó. Jól hangzik, nem? Annyira igen, hogy emiatt a kulcsjelenet miatt öt helyett egy gyenge hatost adjak, de a végeredményt tekintve a koncepcióban rejlő lehetőségek szinte mindegyikét kiaknázatlanul hagyták.

Sok rosszat el lehet mondani a kalandjátéknak álcázott narratív sétálószimulátorokról, de ami szinte biztos pont mindben, hogy a mechanika teljes vagy részleges hiányát a világ végtelenül precíz felépítésével próbálják kompenzálni (aztán van akinek ez elegendő, mások csak üres díszletnek tartják az egészet). Az Event[0] sajnos nem tud világot építeni. Ehhez kevés Kaizen időnkénti sziporkázása, mert az űrhajó maga nem sokat mesél, nem tudunk meg eleget a korábbi lakókról, a Föld helyzetéről, a megtalált logok olvasgatása kínszenvedés, egyszerűen képtelenség elmerülni a világában, mert nem dolgozták ki eléggé. Ugyanez a helyzet a rejtvényekkel, amiket csakis idézőjelek között lehet “feladványoknak” hívni, annyira egyszerűek és ötlettelenek. És persze, jópofa ötlet a minden segítséget nélkülöző gépelős előrejutás, de az ötlet percek alatt teljesen átlagossá, majd már-már idegesítővé válik. Nem mindig van értelme egy játék hosszáról beszélni, hiszen lehet kevés órában is értékes szórakozást nyújtani, de az Event[0] egész egyszerűen nem futja ki magát két órában, néhol (rossz értelemben) egyszerű és összecsapott hatást kelt. Valamelyest persze legitimálja a fentieket, hogy a fejlesztőknek eredetileg a diplomamunkája volt, de ettől még a piacon megmérettetve csupán átlagos lehet, kiemelkedő semmiképp sem.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

6 órája
7

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==