Don't push the button

Don't push the button

dragCsető Zsolt2006.10.29. 15:43

Egy hónap múlva bezárul a kör: a hétköznapi halandó számára is elérhetővé válik mindhárom következő generációs masina - hogy milyen mennyiségben, az jelen esetben egyáltalán nem lényeges. Nem úgy, mint az új lehetőségek: lehetőség a kreativitás megcsillantására a fejlesztők részéről, és lehetőség a megszokottnál jóval interaktívabb élmény megtapasztalására nekünk, játékosoknak. A mostani generációváltás ugyanis nem csak a fejlettebb technikáról, a nagyszabású online funkciókról és a sokrétű multimédiás képességekről szól, hanem egy-egy újszerű irányításmód létjogosultságának éles teszteléséről is. A három versenyzőből kettő - méghozzá pont az a kettő, akikre türelmetlenül várakozunk - egyedi képességekkel felvértezett kontrollerekkel indul a végkimenetel szempontjából egyértelműnek közel sem mondható harcba, egyikük mindenét erre a bátor próbálkozásra feltéve, másikuk pedig a (kényszerű?) arany középutat és az opcionális lehetőségeket választva. A Wiimote és a SIXAXIS vajon a videojáték-történelem baklövéseiként, vagy pedig egy új irányvonal elindítóiként élnek majd néhány év múlva a köztudatban? A kérdésre jelen pillanatban sajnos képtelenség válaszolni, a fentebb néhányszor már ellőtt lehetőség fonémaláncon azonban érdemes lovagolni egy kicsit.

Nézzük, mire vagyunk most képesek. Repülőt, sárkányt terelgetünk mindenféle irányba dőlve, fejünkből kinézve nyakunk szerepét csuklónk veszi át, a levegőbe suhintva látványos pengetáncot járunk, két kezünkbe kormányt képzelve pedig autókkal száguldozunk - csak hogy a legjellemzőbbeket említsük. Azaz különböző zsánerek fontos (mitöbb: állandó és alapvető), általában analóg módon előcsalható momentumai lettek átértelmezve a mozgásérzékelős funkcióra, ám ennek ellenére sem mondható el az, hogy a gombok (melyekből még mindig van kontrollerenként vagy egy tucat) szerepe csökkent volna, a mainstreamtől igencsak távol álló, WarioWare, vagy EyeToy-szerű, értékelhető játékmenettel tulajdonképpen nem rendelkező kivételeket természetesen most nem figyelembe véve. Na de ugorjunk inkább egy kicsit előre képzeletben, hiszen világos, hogy nem az irányvonal első képviselői fogják bemutatni számunkra az igazi innovációt.

Gondolom sokan láttátok Steven Spielberg Minority Report című filmjét (nálunk Különvélemény néven fut, a napokban az egyik kereskedelmi csatorna is műsorra tűzte), így vélhetően annak talán legjellegzetesebb jelenete is ott van a szemetek előtt: a központi karaktert alakító Tom Cruise egy kesztyűben, különös kézmozdulatok segítségével vizsgálja és manipulálja a prevíziókat, mindezt látványos, mégis teljesen természetes módon. Vajon a jelenlegi lehetőségek mellett mennyire fiktív ez a jövőkép? Lesz-e vajon egy olyan bátor és kreatív fejlesztőcsapat ebben a generációban, aki belefog egy gombnyomást abszolút mértékben nélkülöző játékmenetű produktum készítésébe? Lesz-e olyan kultikus, akár művészi alkotás a két gép valamelyikére, ami pont emiatt ragad meg majd hosszú évekre a hardcore játékosok emlékezetében?

Nem csak a konzolos piac újbóli felosztása lesz ezúttal a feladata a három gigásznak a versenyfutás végén, hanem a következtetést is le kell majd vonniuk: korát megelőző próbálkozás, zsákutca volt-e a mozgásérzékelős irányítók bevetése, avagy végre egy igazi, forradalmi változást sikerült elindítaniuk az iparágban, ami a későbbiekben alapvető eleme lesz a piacra kerülő asztali masináknak. Köztes állapot kétlem, hogy kialakulna: a legnagyobb kiadók, az Electronic Arts, az Ubisoft már most egyértelműen támogatják a Nintendo és a Sony elképzelését, és nem titkoltan olyan speciális kiegészítőkön gondolkodnak többen is, melyek segítségével még több elem lenne átültethető a gombokról a konkrét mozdulatokra - a játékos közösséghez tehát mindenképp el fog jutni olyan mértékben az új technológia, hogy egyértelmű következtetéseket lehessen majd levonni.

A változás az utóbbi időkben tulajdonképp kimerült a gépek teljesítményében, és a modernebb formátumok megjelenésében, most viszont valami olyan érkezik, ami végre komolyabban is változtathat, és jóval közvetlenebbé tehetné a játékélményt. Milyenek lesznek pár év múlva az igazi klasszikusok Wii-n és PS3-mon? Az újszerű irányítás, vagy a fejlettebb technológia által nyújtott lehetőségek győzedelmeskednek vajon a nextgen fogalomért vívott harcban? Milyen lesz egy kontroller az ezt követő generációban? A válaszok még váratnak magukra, a lehetőség azonban már nem: játék gombnyomás nélkül.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

19 órája
12

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

2 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

3 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

5 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

5 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

6 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

6 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

7 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==