[Teszt] Resident Evil 4 (PS4, One)

Resident Evil 4 (PS4, One)

dragCsető Zsolt2016.09.14. 11:15

A Nagy Videojáték Klasszikusok rendre előkerülnek, mint összehasonlítási vagy hivatkozási alap, időtállóságukról azonban ritkán beszélünk. A mostani remaster-hullám azonban kiváló lehetőséget ad arra, hogy hosszú évek távlatából is vessünk egy-egy újbóli pillantást azokra a címekre, melyek korábban trendeket, műfajokat és korszakokat határoztak meg. Mint például a Resident Evil 4, mely most PS4-en és Xbox One-on lett újrahangszerelve.

Ne legyenek hamis illúzióink: tizenegy év távlatából érződik a RE4-en, hogy nem mai darab - leginkább az irányításon, amibe azért akkor is bele kell rázódni egy picit, ha anno játékórák tucatjait tettük bele Leon spanyol túrájába. De ebben nincs semmi meglepő: ha valamiben, hát ebben biztos folyamatos a fejlődés a komplexebb 3D-s játékok esetében - sőt, ha úgy nézzük, még jobban is tartotta magát, mint kortársai. Mindez persze nem véletlen: a modern külső nézetű lövöldék ősatyjáról beszélünk, mely egy népszerű túlélő-horror újragondolásának indult, végül azonban úgy alakult, hogy a komplett TPS-zsáner számára nyújtott megkerülhetetlen inspirációt. És az a helyzet, hogy tizenegy év ide vagy oda, sok szempontból még mindig a legmagasabb szinten mozog a RE4...

Shinji Mikami életművének egyik ékköve talán a valaha látott legjobban rendezett játék - a léptékskála mindhárom szintjén. Az első, vagyis az összecsapások (vagy csúnya angolsággal "set-piece-ek") színvonala - ami alatt az ellenfél-dizájn, a gunplay illetve a harc-koreográfia és -leosztás együttesét értem - olyan szinten mozog, amit a mai napig kevés stílusbeli cím tud csupán megközelíteni. Őszinte leszek: nálam a mai napig a RE4 a referencia ilyen téren, ehhez hasonlítok mindent.

...ami részben a kettes szintnek, vagyis az egyes jeleneteknek köszönhető. A RE4 lényegében óriási szobák egymásutánja, melyek mindegyike egy-egy külön kis élménycsomag. Méghozzá olyan változatos, kreatív és húsbavágó formában, hogy egy évtized távlatából sem esik nehezére felidézni őket az embernek. Arról nem is beszélve, hogy vannak köztük olyanok is jócskán, melyek szépen megalapozzák a túlélő-horror műfaj besorolás létjogosultságát - gondoljunk csak az első láncfűrész-hörrenésre vagy éppen az első találkozásra a Regeneratorökkel. Félelmetes? Legfeljebb egy picit. Feszült? Na, az maximálisan - és ez az igazán fontos eleme a horroroknak.

Hol tartottam? Ja igen, a harmadik szint: a kampány egésze. A RE4 a történetét, karaktereit és átvezetőit tekintve pont olyan cheesy, mint az összes Resident Evil, a komolytalanul szórakoztató körítés mégis működik, mert jó érzékkel terelgetni a szereplőket a Salazar-birodalomban, mindig új és izgalmas szituációkba hajítva őket. És ami a legfontosabb: a RE4 nem fárad el, nem ismétli önmagát, és nem is megy át megalomán szemfényvesztésbe, mint napjaink akciójátékainak többsége. Mégis meg tud tölteni egy 15-20 órás kampányt, amibe még néhány titok is belefért - mindezt úgy, hogy akár egy pillanatra is unalmassá váljon. Csak ismételni tudom magam: a RE4 a rendezés magasiskolája, minden szinten.

És hogy mennyire élvezetes egy olyan játék - csak hogy ne kerülgessük tovább a forró kását -, amiben nem lehet egyszerre mozogni és lőni? Nos, minden attól függ, hogy megvan-e bennünk a hajlandóság, hogy elfogadjuk ezt a szabályrendszert. A RE4 ugyanis ettől nem primitívebb, mint modern társai, hanem épp ellenkezőleg: komplexebb, mert ez olyan extra gameplay elemekkel jár, amik ott vannak minden harcban - napjaink játékaiban ellenben szinte egyáltalán nem.

Szinte minden egyes másodpercben döntést kell hoznunk: futunk vagy lövünk? Ez egyrészt remek eszköz arra, hogy a RE4 szinten tartsa a feszültséget, másrészt megköveteli tőlünk, hogy valóban elsajátítsuk a játékot, ne csak úgy ímmel-ámmal. Ismerned kell a lehetőségeidet és a határaidat. Másrészt pedig ott van a ránk támadó ellenségek tömegkontrollja, mely a RE4 egyik leghangsúlyosabb és legfontosabb játékeleme. És az egyik legjobb, ami a már említett zseniális összecsapás-dizájnnak köszönhető. Ezen elemek összességétől lesz az egész szórakoztató - de mégis mély, és ugyanakkor kihívástól sem mentes.

Látványra az új portok nagyjából hasonló színvonalat képviselnek, mint a korábbi HD verziók, ami a mai napig abszolút fogyasztható. A RE4 a maga korának talán legszebb játéka volt Gamecube-on, a motion blur bekapcsolásával pedig kifejezetten könnyen emészthetővé tudjuk tenni, még akkor is, ha a geometria és a részletesség nyilván kategóriákkal elmarad a mai standardoktól. Ami pedig a tartalmat illeti: minden utólag megjelent bónusz benne van ezekben a verziókban is, beleértve az extra kampányokat és a Mercenaries játékmódot. Ár-érték arányban tehát aligha lehet panasz a csomagra - lényegében ezek most a játék definitív verziói.

A Resident Evil 4 hosszú évek távlatából is bizonyítja nagyságát, olyan összecsapásokkal és jelenetekkel, melyeket a modern kor alkotásai is joggal irigyelhetnek. Nem vitás: egy picit bele kell rázódni - ha valahol, itt érződik a tizenegy év -, ám ha valamibe, hát ebbe mindenképp megéri. A Resident Evil 4 ugyanis AZ a fajta videojáték-klasszikus. Az időtálló típus. Kötelező olvasmány mindenkinek.

***Resident Evil 4 | PS4 (tesztelt), One

Fejlesztő: Capcom | Kiadó: Capcom***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 órája
7

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==