[Előzetes+Interjú] Vampyr

Vampyr

siklaraSimon Klára2016.08.23. 19:00

A 2014 végén bejelentett Vampyr 1918-ban, az első világháború után játszódik, főhőse pedig a hadisebész Dr. Jonathan Reed, aki egy újfajta vérátömlesztési eljárás feltalálójaként sokak életét megmentette a fronton. Amikor hazatér Londonba, megtámadják, majd egy tömegsírban tér magához nagyon is elevenen, és mivel a történtekből semmire sem emlékszik, a harapásnyom a nyakán az egyetlen nyom, amin elindulhat. Hősünk innentől végig arra keresi a választ, hogy ki tette ezt vele, és hogy folyamatos éhséggel küzdő vámpírként mennyire őrizheti meg az emberségét. Orvosként arról is meg van győződve, hogy a vámpirizmus gyógyítható, a körülmények azonban nem kedveznek a kutatásnak. Miközben London lakóit a spanyolnátha tizedeli, az utcákat pedig a félelem és erőszak uralja, a holttestek magas számához egy városban tanyát vert különösen agresszív vámpírfaj is hozzájárul. Az emberre kevéssé emlékeztető lények Jonathanra is fenyegetést jelentenek egy vámpírvadász renddel egyetemben, amely háborút indít a hirtelen elszaporodott vérszívók ellen, így próbálva úrrá lenni a káoszon.

Akárcsak a Dontnod előző két játékában, a Remember Me-ben és a Life is Strange-ben, a történet ezúttal is központi szerepet játszik, ám időmanipulálás helyett Jonathan belső vívódásaira kerül a hangsúly, amely leginkább abból a faramuci helyzetből adódik, hogy orvosként esküt tett a betegek gyógyítására, vámpírként azonban rendszeresen vért kell szívnia. Ez az erkölcsi dilemma végigkíséri a történetet, amelynek szereplőivel a párbeszédek során kiválasztott feleletek, illetve morális döntések útján alakíthatunk ki jó, avagy rossz viszonyt, de a legtöbbüket akár meg is ölhetjük.

A Vampyr egyik legérdekesebb játékmechanikai döntése, hogy kifejzetten bíztat az emberölésre, ezért ugyanis sokkal több tapasztalati pont jár, mint bármi másért. Ezzel magunk lőhetjük be a játék nehézségét, hiszen ha sokat vérengzünk, nagyon hamar szupererős gyilkológéppé válhatunk. Persze mindennek ára van, és ha vámpírtermészetünknek engedve bizonyos szereplőket idejekorán “kiírunk” a történetből, azzal gyökeresen megváltoztatjuk az események alakulását. Beauverger ennek kapcsán hangsúlyozta, hogy nincsenek jó és rossz döntések, hiszen a főhős maga sem tudja, kivé vált vámpírként, így szabadon alakíthatjuk a történetét: lehet könyörületes és elkötelezett orvos, de egy új helyzetét maximálisan kihasználó, várost rettegésben tartó vérszomjas fenevad is.

A Vampyr borongós világának másik nagyon izgalmas vonása, hogy a benne élő valamennyi szereplőnek van neve, háttértörténete, és személyes problémái, vagyis London negyedeinek egyetlen lakója sem holmi random NPC, akit nyugodtan megölhetünk, mert majd „újratermelődik”, meg úgysem fog hiányozni senkinek. Ha valamelyikükkel végzünk, az kihat a családjára és barátaira, és másnap megírja az újság, arról nem is beszélve, hogy ezzel elbukhatunk küldetéseket, eleshetünk fontos információtól, vagy nem juthatuk el bizonyos helyszínekre, hiszen egy vámpír meghívás nélkül nem lépheti át egyetlen ház küszöbét sem. Ránk van bízva, kivel mennyit foglalkozunk, a világváros látszólagos kis lélekszáma meg valamelyest megmagyarázható azzal, hogy járvány és zűrzavar idején akinek van egy kis esze, az elbarikádozza magát az otthonában. Ha valaki likvidálása mellett döntünk, hipnotizálással érdemes valami félreeső helyre csalni, ahol lelke kilehelése előtt még hallhatjuk az utolsó gondolatát, ami felfedi valódi jellemét. Minden városrész adott számú lakossal rendelkezik, akik közül ha túl sok meghal, akkor a kerületet elveszítjük, és ellenséges vámpírok kezébe kerül.

Bár a karakterek arca közelről nézve kissé még elnagyolt, a Unity 4 engine-t használó Vampyr már most gyönyörű a maga sötét és nyomasztó mivoltában, a kora 20. századi London ködös és zegzugos utcái pedig a legkevésbé sem hívogatóak. A demóban Whitechapelben bóklászó Jonathant láthattuk beszélgetni (a dialógusrendszer nagyjából ugyanaz, mint a Life is Strange-ben), vért szívni, illetve ellenséges vámpírokkal harcolni.

A harcrendszer egyszerű, dinamikus, és kellő kihívással is szolgál: közelharci és távolsági fegyverek mellett látványosan brutális vámpírképességeket is használhatunk, és ha nem akarunk ártatlanokat ölni, megpróbálhatunk harc közben egy ellenfelet is megcsapolni, ilyenkor azonban meglehetősen sebezhetőek vagyunk. Szintén nehezebb döntések meghozatalára sarkall, hogy ölés és vérszívás nélkül sok vámpírképesség eleve nem megnyitható, és használatuk is rendszeres vérfogyaztáshoz kötött. Némely vámpírképesség, mint a teleportálás, harcon kívüli szituációkban alkalmazható, az egyéb szerepjátékos elemekből azonban egyelőre vajmi keveset láthattunk. Az biztos, hogy a szintlépéskor kapott pontokat képességfák között oszthatjuk el, így kialakítva egy nekünk leginkább testhezálló harci stílust, illetve a crafting rendszer révén lehetőségünk nyílik saját fegyverek készítésére.

Interjú a Vampyrral (pontosabban annak írójával)

Mivel a Focus Home Interactive végtelenül segítőkész product managere a legutolsó gamescomos prezentációra nyomott be, Stéphane Beauvergernek, a játék narratív rendezőjének volt még utána ideje (és kedve!) beszélgetni velem a Vampyrról, és a Dontnod korábbi munkásságáról.

Gamer365: Honnan jött a vámpíros játék ötlete?

S. Beauverger: Onnan, hogy nem akartunk egy ezredik zombis játékot csinálni. Viccet félretéve, vissza akartuk térni a 19. századi gótikus regényekből ismert vámpír alakjához, hogy ezúttal egy sötét tónusú, igazán felnőtt történetet mondhassunk el, amelynek főhőse egy olyan ragadozó, aki tettei súlyának teljes tudatában van.

G365: Hogyan hat a történetvetetésre, hogy időmanipulálás helyett ezúttal egy morális dilemma a központi téma?

Stéphane Beauverger: Az igazat megvallva sehogy, mert nálunk ezek a témák eszközök csupán, amelyek mind azt a célt szolgálják, hogy egy lebilincselő és fordulatos történetet teremthessünk. Időmanipulálás vagy vérszívás, nálunk kis túlzással egyre megy, mert a lényeg a döntéseken és következményeken van, amelyek a történet menetét alakítják.

G365: Említette, hogy tetteink következményeivel naponta szembesít az esti újság. Ha a történet napokra van osztva, előfordulhat, hogy egy nap nem jut idő minden küldetésre?

S. Beauverger: Nem, és véletlenül nem is lehet lemaradni semmiről, csak szándékosan, ugyanis minden éjjel azzal zárul, hogy Jonathan nyugovóra tér a menedékhelyén, azt pedig a játékos dönti el, hogy mikor akarja lezárni az adott fejezetet, és továbbgördíteni a cselekményt.

G365: Ezúttal is számíthatunk többféle befejezésre?

S. Beauverger: Természetesen most is lesz többféle befejezés, de mivel a Vampyr jellegében visszanyúl a 19. századi gótikus horrortörténetekhez, ebből szükségszerűen következik, hogy nincs happy ending, csak nyomasztó lezárások a kínszenvedés különböző fokozataival. Van például arra is egy külön befejezés, ha szinte mindenki meghal.

G365: Hogyan kell helyesen kiejteni a játék címét, és miért írják így?

S. Beauverger: Várjunk csak, te magyar vagy, neked tudnod kellene! (Beauverger itt elneveti magát - a szerk.) Mivel egy ilyen prezentációt angolul kell tartani, ezért végig az angol kiejtés szerint ejtettem ki a a játék címét, pedig helyesen úgy kell, ahogy az előbb közösen kimondtuk. Ennek az az oka, hogy vissza akartunk ásni egészen a vámpírtéma gyökeréig, és mivel a vámpír szó első írásos említése egy magyar nyelvű forrásban fordul elő, méghozzá így írva, ezért lett Vampyr a játékunk címe.

„Igyál vért, ments meg egy életet!” - szól a Vampyr kissé hatásvadász szlogenje, mégis minden okunk megvan bízni abban, hogy a tavaly a Life is Strange-el hatalmas meglepetést okozó Dontnod jövőre is egy olyan egyedi hangulatú történettel örvendeztet meg minket, amelyet sokáig emlegetünk majd (vagy inkább amelybe sokáig beleborzongunk).

Vampyr | PC, PS4, One

Fejlesztő: Dontnod Entertainment | Megjelenés: 2017

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

9 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

21 órája
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==