Fegyverek, fogadások, félelmek

Fegyverek, fogadások, félelmek

WarhawkLusztig Zsolt2016.07.24. 08:49

430 millió forint. Jelenlegi középárfolyamon nagyjából ennyi az egyik CS:GO fogadási oldalon kifizetett nyeremények összege - naponta. Vagy legalábbis ennyi volt, egészen az elmúlt néhány napig, mikor a Valve úgy döntött, hogy megpróbál pontot rakni egy olyan, botrányoktól és mutyizástól hangos ügy végére, melynek, ha okozója nem is feltétlenül, de az egyik haszonélvezője volt. Amennyiben most kapcsolódtatok bele az ügybe, akkor (valószínűleg?) csak a végét láttátok, így a teljes kép érdekében érdemes talán picit visszautazni az időben és megnézni, honnan is indult ez az egész.

Az AWP | Asiimov árfolyama - jelenleg 25 euró felett lehet megvenni

2013 augusztusában indul a történet, mikor az Arms Deal nevű frissítéssel a Valve száznál is több, különféle kollekciókba (Assault, Aztec, Dust, stb) besorolt skint eresztett a játékosok kezébe, mely választék azóta már a többszörösére dagadt. Aki nem járatos a játékban, ezek a skinek, a nevüknek megfelelően tényleg egyszerűen lecserélik az adott fegyver textúráját - van olyan, ami egészen minimális előnyt is tud biztosítani (például beleolvad adott pálya környezetébe), de egyre több olyan jelent meg, ami egyszerűen csak jól nézett ki. Az egészben a legérdekesebb talán a skinek köré épült rendszer - csak dióhéjban, a skinek hét különböző osztályba sorolódnak, melyek a gyakoriságukat jelzik a legegyszerűbb Consumer Grade-től kezdve egészen a rémisztően ritka Gold osztályig. És itt nem áll meg a dolog, frissességüktől függően ezeket a skineket további osztályokba is besorolják, a Factory New szinttől kezdve a Battle-Scarred szintig (viszont ezek véletlenszerű dolgok, tehát egy skin nem tud „elhasználódni”). És hogy még tovább csavarjuk a dolgokat, a normál skineken kívül vannak úgynevezett StatTrak és Souvenir változatok is, előbbieknél valahogy jelezve van az adott fegyverrel lelőtt emberek száma, utóbbiakat pedig különböző események (például esport tornák) idején dobja a rendszer.

Dobja a rendszer? Pontosan. A dolog úgy néz ki, hogy amennyiben játszol a Global Offensive-vel a hivatalos vagy közösségi szervereken, akkor bizonyos időszakonként kapsz egyet-egyet, természetesen véletlenszerűen. Amennyiben VAC (Valve Anti Cheat) által védett szerveren játszunk, úgy esélyünk van arra, hogy a meccsek után valamilyen ládát is kapjunk, melyeket kinyitva fegyver-, illetve kés skineket találhatunk. A dolog érdekessége, hogy a ládákat csak bizonyos kulcsokkal lehet kinyitni, ezeket pedig úgy kell megvásárolnunk vagy a Valve-tól, vagy a Steam piacterén. Mely piactér a harmadik opció arra, hogy skint szerezhessünk, értelemszerűen másik játékosoktól vásárolva. És mivel bizonyos skinek ritkábbak a többieknél, így ezeknek élő, folyamatosan változó gazdaságuk van, a filléres tranzakcióktól akár a több száz dollárosig. Illetve egészen pontosan a négyszáz dollárosig, mivel a Steam piactéren ez a megengedett legnagyobb kifizethető összeg egy-egy digitális áruért. Illetve van még egy szabály, ami ennél ismertebb, de érdemes megemlítenünk, mert mindjárt fontos lesz: a Steam Walletbe betöltött pénzedet nem tudod onnan többet kiemelni - azaz a Steamen eladott cuccodért kapott összeget nem tudod a bankszámládra átemelni. (Egyébként ez azért van, mert különben a Steam egyfajta bankként működne és egy rakás extra szabályozás terhelné, amit így próbálnak elkerülni.)

És itt a probléma, van neked egy méregdrága textúrád, amit pénzé szeretnél tenni, de úgy, hogy azt utána a Valve rendszerén kívül is fel tudjad használni - mit teszel? Furcsa módon pont a Valve biztosít lehetőséget ezen probléma megoldására, a Steam API segítségével ugyanis külső szolgáltatásokba is be tudsz jelentkezni a Steam profiloddal, majd ezen szolgáltatásokon keresztül el tudod adni a digitális árut, illetve innen már ki is tudod venni a profitot, mondjuk PayPalen keresztül. Ez pedig azt jelenti, hogy ezek a skinek, legyenek bármennyire is egy játék virtuális kiegészítői, technikailag egyfajta valutává alakultak. Nem teljesen, hiszen az egyes fajták értékét a Valve tudja befolyásolni azzal, hogy módosítja azok gyakoriságát és minőségét, de ezt leszámítva, ha nem is fizetőeszközként, de mondjuk a kaszinókban használt zsetonokként egészen jól használhatóak lesznek.

És ezzel meg is van az egyik lába annak, hogy szerencsejátékot építhessünk a rendszer köré. A másik lábat maga a Counter-Strike: Global Offensive, pontosabban annak népszerűsége biztosítja. A CS:GO ugyanis népszerű játék. Nagyon népszerű. Milliók játszanak vele minden nap, esport közvetítéseinek nézőszáma pedig a League of Legends-zel és a Dota 2-vel vetekszik. És mivel népszerű játék, mivel sokan játszanak vele és mivel vannak sportesemények, melyek hozzá kapcsolódnak, kitűnő lehetőséget biztosít arra, hogy ezekre fogadni is lehessen. És persze ahol lehetőség van, ott igény is terem, ahol pedig igény terem, ott megoldás is születik - jelen esetben nem is egy, hanem több tucatnyi a CSGO Lottótól a CSGO Lounge-on keresztül a CSGO Live-ig. Ráadásul nem feltétlen hasonlítottam a skineket zsetonokhoz, ugyanis „sportfogadáson” kívül tényleg mindenféle más szerencsejátékra lehet őket használni.

Általában négy különböző kategóriába sorolják ezeket a szerencsejátékokat. Első a fent említett fogadás. A dolog nagyon egyszerű: becsatolod a Steam profilodat az oldalba, majd fogadsz valamelyik meccsre valamennyi skinnel, melyek ekkor átkerülnek egy bot által irányított virtuális profilba (ezzel egyébként megszegve a Steam felhasználói szerződését). Ha nyersz, akkor a bot visszaküldi a nyereményedet, ha vesztesz, akkor így jártál. Érdemes megjegyezni, hogy a megszokott sportfogadáshoz hasonlóan itt is odds-ok alapján kerül megállapításra a nyeremény, azonban itt ezt nem a csapatok képessége határozza meg, hanem az, hogy mennyien fogadnak rájuk, ami egyrészt kicsit fura, másrészt igen szép lehetőséget ad a fogadások bundázására. Ha valaki nem akar fogadni, akkor vannak más lehetőségei is. Van például olyan oldal, ami külön virtuális dobozokat állít össze, ami technikailag szinte ugyanaz, mintha a játék utáni ládát nyitogatnád, csak már „meglévő” skint adnak (azaz az adott tárgy globális mennyiségét nem növelik), illetve természetesen a pénzed máshova megy. Aztán ott vannak azok az oldalak, ahol valódi szerencsejátékot folytathatsz. Legyen az póker, blackjack, rulett, vagy akár kő-papír-olló, a különbség mindössze annyi, hogy nem valós pénzt teszel fel, hanem virtuális értéket. Végül ott vannak a szerencsejáték legegyszerűbb formái, a public pots, ahol adott (rövid) idő alatt bepakolnak a játékosok skineket egy közös kalapba és aki a legtöbbet (pontosabban: legértékesebbet) pakolta bele, az viszi a többit is.

Szóval látható, hogy egy egészen méretes (és brutális, milliárdokban számolható pénzmennyiséget megmozgató) iparág fejlődött ki, mellyel azonban van néhány probléma. Először is az, hogy nem különösebben érdekli őket, hogy legális-e amit csinálnak. Van olyan oldal, ahol konkrétan a felhasználónak kell tudnia, hogy abban az országban, ahol él ott legális-e amit csinál, ami azért eléggé érdekes megoldása a kérdésnek. Másik oldalról viszont ez nem feltétlen jelenti azt, hogy illegálisan üzemelnek az oldalak, mivel jelenleg nincs törvény, ami szabályozná ezt. Tekintve, hogy az értéküktől függetlenül továbbra is egy játék különböző digitális kiegészítőiről beszélünk, nyugodtan lehet azt állítani, hogy ez nem tartozik a törvény által szabályozott szerencsejátékok körébe és mivel nincs rá precedens (ami talán megközelíti az a tavalyi Mason vs. Machine Zone per, ahol egyébként az alperes cég javára döntöttek), így ezen az alapon nem is lehet tiltani. Persze próbálkozni lehet, jelenleg is van egy csoportos kereset beadva néhány fogadási oldal, illetve a Valve ellen, mely alapján ők is (sőt: leginkább ők) felelősek a kialakult helyzet miatt - bár egyelőre úgy tűnik, hogy maga a kereset eléggé megalapozatlan.

A másik probléma, hogy ahol nagy pénz mozog, ott előbb-utóbb felbukkannak azok, akik nem feltétlen tisztességes módon akarnak egy szeletet levágni maguknak a tortából - és sokszor előbb-utóbb kiderülnek az ilyen machinációk. Ez történt például nagyjából két hete, mikor két prominens youtuberről, Trevor "Tmartn" Martinról és Tom "Syndicate" Casselről kiderült, hogy tulajdonosai annak a fogadó oldalnak (a CSGO Lottónak), melyről rendszeresen készítettek videókat, melyekben jelentős összeget nyernek. De nem csak ilyen stikák fordulnak elő, nem sokkal később egy másik Counter-Strike játékos és népszerű Twitch közvetítő, például Moe "m0E" Assad vallotta be, hogy a CSGO Diamonds oldal reklámozását úgy csinálták, hogy meg volt bundázva a kockadobás, előre tudta az eredményeket. De nem csak mostanában fordulnak elő ilyen ügyletek, 2015 januárjában a Valve hét profi játékost tiltott el a versenyeken való részvételtől, miután kiderült, hogy meccseket bundáztak meg.

És ha az előző két problémát összeadjuk, akkor megtaláljuk a legnagyobb gondot: egy szabályozatlan, ködös tulajdoni körrel rendelkező, egyszerűen bundázható rendszerről beszélünk, mely ráadásul a CS:GO játékosait célozza be, akik nagyon sok esetben 18 év alatti fiatalok. Azok, akiknek a legtöbb országban a törvény szerint nem szabadna szerencsejátékot űzniük és akik fiatal koruk miatt lényegesen egyszerűbben befolyásolhatók például népszerű netes celebek által. Ráadásul a rendszer mivolta miatt szülői oldalról nehezen megérthető és még nehezebben kontrollálható dologról van szó és míg nyilván ilyen esetekben beszélnünk kell az ő felelősségükről, azért belátható, hogy jelen esetben azért nehezebb dolguk van, mint ha mondjuk a dohányzástól vagy a félkarú rablóktól kellene a gyereket megóvniuk.

Nagyjából ezen a ponton álltunk tehát néhány nappal ez előttig, volt itt egy nehezen megfogható, nem szabályozott, kicsit gyanúsnak tűnő rendszer, ami iszonyatos pénzt mozgatott meg. Kicsit talán meglepő módon a lépés magától a Valve-tól jött. Múlt héten egy nyílt levélben közölték a felhasználókkal, hogy ezek az oldalak megsértik mind az OpenID API, mind a felhasználói szerződéseket és ezért lépéseket tesznek az oldalak működésének beszüntetése érdekében. Nem sokkal ezután cease and desist ordert (jogsértés abbahagyására irányuló meghagyást) küldtek ki húsz népszerű CS:GO fogadási- és szerencsejáték oldalnak, melyben közölték, hogy Steam Subscriber Agreement megsértése miatt azonnal hagyják abba a Steam profilok kereskedelmi célra történő felhasználást, amennyiben ezt tíz napon belül nem teszik meg, úgy további, jogi lépéseket tesznek.

Az eredmény? Nos, egyelőre szinte semmi. Volt olyan oldal, mely rövid ideig bezárt, illetve van néhány olyan, mely (úgy tűnik) véglegesen bezárta a kapuit, de a legtöbbjük zavartalanul üzemel tovább (némelyik főoldalon közli, hogy ők ugyan be nem zárnak) és az a helyzet, hogy ameddig a Valve tényleg nem tesz komolyabb lépéseket (például az OpenID API szabályozásával), addig valószínűleg tényleg nem fogják abbahagyni amit csinálnak. De még ha tényleg jogi útra is terelődik a téma, akkor is hónapok, vagy akár évek múlnak el, mire az ügyet valahogyan rendezik - ne felejtsük, javarészt ismeretlen területről van szó. Persze az egész felgyorsulhat akkor, ha kiderül, hogy a fent is említett, Michael John McLeod által beadott keresetet megalapozottnak fogadják el, hiszen az lépéskényszerbe sodorja a résztvevőket, de valahol érhető, hogy egy éves szinten kétmilliárd dolláros üzletet senki se enged el szívesen.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

4 órája
1

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==