[Teszt] Mirror's Edge Catalyst

Mirror's Edge Catalyst

ne5hVáradi Dániel2016.06.20. 09:00

Az első kérdés, ami a Catalyst kezdeti óráiban felötlött bennem, hogy vajon mennyire volt szüksége ennek a franchise-nak a megújulásra, az újrakezdésre? Tudnak-e a svédek egy elég izgalmas induló sztorit tenni Faith rohamléptű karaktere mögé vagy az egész csak felfújt lufi lesz? Nos, a válasz és a megoldás is kicsit felemás ugyan, ahogy a játék még néhány további eleme, de a végeredménnyel viszonylag elégedettek lehetünk.

A történet kapcsán felmerülő kérdőjelek nem véletlenek, visszatekintve az események inkább Faith ismerős, jobb felkarján lévő tetoválásának történetét vázolják fel igazán és nem hősnőnk teljes pályafutását. A játék ugyanis már a legelején a dolgok közepébe hajít minket, villámlábú futónk épp a javítóintézetből szabadul. Hogy hogy és miért került oda, azt a manapság már bevett szokásnak számító előzményképregényből tudhatjuk meg. Ez már csak azért is probléma, mert a játék több ponton is utal, illetve reflektál Faith múltbeli cselekvéseire, ezeket azonban teljesen sosem bontja ki, a legtöbb esetben egymás utáni flashback jeleneteket kapunk, vagy a szereplők párbeszédeiből következtethetünk rájuk.

A fentiek miatt néhány karakter múltja jótékony homályba vész, így jellemük sem tud teljesen kibontakozni, ami azt eredményezi, hogy a legtöbbjüket sztereotípiák skatulyáiba leszünk kénytelenek helyezni, hogy aztán a végjáték felé egyre-másra kelljen átértékelnünk korábbi álláspontunkat velük kapcsolatban.

A történet egyébként nagy vonalakban úgy vázolható fel, hogy Faith szabadulása után egy adósságot igyekszik törleszteni, aminek köszönhetően egy rutinmunka során egy komoly összeesküvésbe keveredik bele, melynek végkimenetelében természetesen az ő karaktere a kulcsfigura. A sztori nagyjából minden ilyen szituációra jellemző elemet felvonultat, a végjáték azonban tartogat egy-két meglepetést és fordulatot.

A játékmenet magja szerencsére változatlan maradt, ezúttal is a féktelen rohanásé és akrobatikus közlekedésé a főszerep. Faith a börtönélet alatt kicsit berozsdásodhatott, ugyanis a repertoárjának bizonyos mozdulatait kezdetben nem tudjuk használni, azt a készítők "ügyesen" fejlődési rendszer mögé rejtettek. A béta során már szántunk erre néhány szót, és sajnos a végleges játékban is inkább negatívumként tekinthetünk a skillfára. A mozgásra építő fejlesztések 70%-a azonnal elérhető és aktív, nekünk csupán a maradékot kell feloldanunk. A harcra építő fejlesztéseknél jóval többet kell erősítenünk derék futónkon, a harmadik ággal pedig gyakorlatilag nem is kell foglalkoznunk, az ott található új képességek döntő többsége sztoriküldetések abszolválásával nyílik meg, tehát automatikusan hozzáférünk, amint a játék is úgy tartja indokoltnak.

Dacára a némiképp visszafogott kezdeti lendületnek, a játék közepétől már ismét a régi Faith-t tarthatjuk irányításunk alatt, sőt, a későbbi eszközeinknek hála sokkal dinamikusabban tudunk közlekedni Glass City háztetőin. A legnagyobb újításnak a M.A.G. Rope-ot szánták a készítők, mellyel a hatalmas távolságok között hintázhatunk át, illetve az elérhetetlen magasságokba kapaszkodhatunk fel, én mégis inkább a kesztyűnkbe épített (?) mini-EMP eszközt éreztem a leghasznosabbnak, melynek legalább annyi felhasználási területe van, mint a kötélvetőnknek, ráadásul jóval többször is tudjuk használni.

A nyitott világ egyenesági hozománya, hogy ezúttal már nem pusztán a történet eseményeire kell szorítkoznunk, Glass City steril városa bőven nyújt mellékes elfoglaltságokat is. Ha éppen nem más játékosoknak kreálunk új kihívásokat, akkor a futók mindennapjainak alappilléreként jelen lévő csomagszállítások és időmérő futások mellett a várost uraló cég, a KrugerSec jelenlétét csökkenthetjük, hirdetőtáblákat hekkelhetünk, jeladókat semlegesíthetünk, illetve eltereléseket hajthatunk végre.

És itt üti fel a fejét a játék egyik komoly negatívuma, a harc túlzott előtérbe helyezése. Már az előd során is találkozhattunk olyan szituációkkal, amikor jelentős túlerővel kellett szembenéznünk, ám ott inkább a gyors lefegyverzést és menekülést forszírozták, amivel nem is volt különösebb gond, hiszen hiába a közelharcban jártasság, Faith nem kommandós. A Catalyst azonban jóval több esetben kényszerít olyan szituációkba, amikor nem tudunk elmenekülni az összecsapások elől és mivel Faith mozgásarzenáljából hiányzik a lőfegyverek elkobzása, így a legtöbbször körbe-körbe fogunk futkorászni, hogy egyesével intézzük el ellenfeleinket. Erre egyrészt azért lesz szükségünk, mert a játék még mindig nem a belső nézetű harcra van kihegyezve, másrészt mivel a futással egy passzív pajzsot tudunk szerezni, ami jó szolgálatot tesz, hogy a ránk lőtt golyók ne azonnal az életünket csócsálják meg.

Tévképzeteink pedig ne legyenek, harcolni nagyon is sokat leszünk kénytelenek, mind a sztoriküldetésekben, mind a mellékes tennivalókban bőven akad ilyen pillanat. Csodával határos módon azonban a készítők megtalálták azt a hihetetlenül kényes egyensúlyt, amikor ezeket a szekvenciákat szinte azonnal egy fékevesztett rohanás követ, így azonnal elejét veszik az esetleges rossz szájíznek.

A futás-harc kettőse mellett a készítők egy harmadik elemet is bedobtak a levesbe, amit leginkább a Portal játékok logikai fejtörőihez tudnék hasonlítani. Egy viszonylag lekorlátozott toronyban kell adott pontra eljutni, hogy semlegesíteni tudjuk, mindez alatt pedig a játék valódi esszenciája köszön vissza, a színtiszta parkour és időzítések kombinációja, a későbbiekben kiegészítve a folyamatosan megnyíló új képességek megfelelő időben történő használatával. Sajnos ezekből a részekből meglehetősen kevés van a játékban (teljesítésük azonban ajánlott, ezzel nyílik meg a különböző bázisokra való gyorsutazás - hol is láttam már ilyet korábban?), azonban elmondható, hogy ezek és a további mellékmelók, amiket egy NPC-től kapunk visszahozzák azokat a feszes pillanatokat, amiért az elődöt sokan szerettük.

És ha már az előd szóba került, a készítők nem kis mértékben emlékeznek meg előtte, olyan ismerős helyszínekkel, mint... na de ezt tényleg nem fogom elspoilerezni, és hogy ne csak azzal vádolhassuk meg őket, hogy a már ismerős "pályákon" futtatnak meg újra minket, a játék vége felé egy olyan látványos és adrenalindús körre visznek minket, amit még a mai látványorgia FPS-ek is megirigyelhetnek.

Technikai oldalról a játék igazi kettős képet mutat. A lényegnek számító futások során szerencsére stabil 60FPS közeli framerate-tel van dolgunk, érezhető röccenést talán egy alkalommal fedeztem fel. Ennek hátránya, hogy a textúrák és a városban álldogáló karakterek kidolgozottsága jóval gyengébb, egy-két ingame átvezetőnél már-már olyan érzésem volt, mintha előző generációs jeleneteket néznék. A dolog még inkább szembetűnő, amikor a valódi átvezetőket nézzük, ahol valóban előjönnek a különbségek. A fejlesztők továbbá igyekeztek a korábbi bemutatókban látható tükröződéseket is visszaadni, sajnálatos módon ezeket azonban csak a küldetések során sikerült rekonstruálni, ott viszont meglepően jó eredménnyel (lábjegyzet: a küldetések során Faith tükörképe látszik a liftben található tükrökön, free-roamban azonban már nem). Ami viszont megint elismerésre méltó, az az audiós részleg, főszerepben a zenei betétekkel. A kis túlzással minimalistának nevezhető ütemek ezúttal is remekül egészítik ki a rohanást, a figyelmünket nem elvonva, inkább egy ritmust adva hozzá.

A Mirror's Edge Catalyst kicsit nyögvenyelős rajttal indul, a táv felénél azonban rákapcsol és a célegyenesre már teljes erőbedobással fordul rá. Új csúcsot nem állít fel, azonban a saját idejét tartani tudja. Dacára a némileg erőltetett és kicsikét fölöslegesnek ható újításoknak, Faith még mindig remekül tudja azt, amiért régen oly sokan megszerettük: futni.

***Mirror's Edge Catalyst | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One

Fejlesztő: DICE | Kiadó: Electronic Arts***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

1 órája

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

1 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

4 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

5 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

7 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

9 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

9 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

9 napja

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==