[Teszt] Total War: Warhammer

Total War: Warhammer

LotharFuchs Róbert2016.06.02. 09:00

Remélem senkinek sem kell bemutatni a két felet: az egyik oldalon a játékvilág leglátványosabb történelmi stratégia sorozata, a másikon pedig az egyik legnépszerűbb univerzum, ami a science-fantasy levegőjét valaha is szívta. A fúzió ötlete annyira kézenfekvő, hogy tulajdonképpen az az eretnekség, hogy erre máig várni kellett. Persze ötletekkel könnyű előállni, a valódi érdem annak kivitelezésében rejlik.

Kezdjük a kampánnyal. Négy plusz egy faj áll rendelkezésre, hogy megalomán hajlamainkat kiéljük. Az Empire képviseli az emberiséget, és egyben az arany középutat: rendelkeznek mindennel, ami egy világhódító hadjárathoz szükségeltetik, ám semmiben sem nevezhetőek kiemelkedőnek. Ha csak nem soroljuk ide a diplomáciai készséget, ami a korábbi Total War-ok többségében aligha volt fegyvertény. Itt azonban komoly pénzügyi és hadászati előnyt jelent, ha hajlandóak vagyunk tárgyalóasztalhoz ülni másokkal. Kellemes meglepetés, hogy a mesterséges intelligencia rendszeresen áll elő magától is értékelhető (!) ajánlatokkal. Legyen szó szövetségről, kereskedelmi egyezségről, vagy erőszakkal kikényszerített békejobbról, nem hogy ésszerűen állnak elő ezekkel a javaslatokkal, de pénzügyi helyzetüktől függően pénzt sem restek bedobni az alkuba. Mindez kardinális jövedelmi forrást biztosít, amit a békésebb Total War játékosok minden bizonnyal üdvözölni fognak. Ebben egyik legjobb partner a törpék frakciója, akik a klasszikus mágia, a lovasság (és az ehhez szükséges testmagasság) hiányát robusztus páncélokkal, élen járó technológiai vívmányaikkal, valamint híresen szolid fegyelmükkel kompenzálják. Nemezisük, az orkok… nos, azok orkok. Ostobák, fegyelmezetlenek, agresszívak, népesedési politikájuk pedig pont annyira primitív, amennyire azt erős vonásokkal megvert ábrázatuk sugallja. Olyannyira a háborúnak élnek, hogy annak hiányában (jobb híján) egymás arcát faragják újra túlméretezett fegyvereikkel. És ha ez nem lenne elég: szükség esetén trollokat, vagy hatalmas óriásokat is bevetnek a siker érdekében. Már önmagában ez a szerelmi háromszög leteszi a konfliktus alapjait, azonban mindezen kever egyet a vámpír grófság, a maga élőhalottjaival, és egyéb istenkáromló teremtményeikkel, akik az életet nemes egyszerűséggel a világ rákfenéjének aposztrofálnak. Ennek ellenére velük sem lehetetlen a társas élet, ám az életről és halálról alkotott egyedi értelmezésük hosszútávú együttműködést egyik fajnak sem garantál. Mágiában kifejezetten erősek, természetükből fakadóan moráljuk nincs, csaták után pedig annak emberáldozatainak függvényében képesek megtépázott soraikat a halottakkal befoltozni. Azonban az igazi rosszfiúk még hátra vannak: a káosz harcosai. Nehéz lenne őket röviden összefoglalni, úgyhogy legyen elég annyi, hogy őket mindenki utálja, és ők is utálnak mindenkit. Lételemük a pusztulás, szenvedés, halál, és hát igen, a káosz. Működésre leginkább a barbár hordákhoz hasonlítanak, akik északról ömlenek ebbe a véres turmixgépbe, hogy válogatás nélkül öljenek halomra mindenkit, akik nem osztják az amúgy igencsak torz értékrendjüket. Külön érdekesség, hogy tesztalanyunk esetében a való életben sem rajonganak érte: mint játszható felet, ingyen csak azok kapták meg, akik május harmincadika előtt a vásárlás mellett döntöttek. És bár nagy port kavart a döntés, nyugodtan mondhatom, hogy nélkülük is jól megvan a játék: ez inkább egy plusz a korán vásárlóknak, mintsem mínusz a többieknek.

És ezek nem csak kozmetikai különbségek. Mind a térképen, mind a csatákban számottevő a különbség faj és faj, egység és egység között. A repertoár pedig hatalmas, csak arról oldalakat lehetne regélni. De nem fogok, hanem rátérek a mechanikai sajátosságokra. A térképes szegmens sokat örökölt a Rome 2-től, azonban nagy általánosságban egyszerűbb lett. Maradt a provinciális tagolás, az építkezés kevesebb opciót tartogat, viszont ebből következik az is, hogy könnyebben átlátható. Személy szerint nem bánom a döntést, mert ennek köszönhetően a körökre osztott rendszer is sokkal gyorsabban pörög (arról nem is beszélve, hogy az AI is mérhetően kevesebbet gondolkodik a korábbiakhoz képest). A városok és provinciák kezelése helyett a lordok, hősök, illetve a hozzájuk csatolt seregek mozgatása vette át a főszerepet. Az előző Total War-októl eltérően itt rejtőzik egy igen kellemes meglepetés: MINDEN szereplő - akiket opcionálisan haderőinkhez is csatlakoztathatunk - tiszteletét teszi a csatatéren. És ezek mindegyike magában hordoz némi RPG potenciált is: fejlődési fákkal rendelkeznek, felszereléseket aggathatunk rájuk, passzív bónuszokat adhatunk, illetve kapnak is attól függően, hogy miket éltek át. Vagyis ahol egyik kézzel elvettek, ott a másikkal adtak. Belpolitika csak alapszinten működik, és az is kizárólag embereknél és törpéknél, viszont ha emlékeztek arra, hogy a Rome 2-ben ez milyen túlbonyolított és rossz rendszer volt, akkor a mostani lenyesett verziója még inkább mondható pozitívumnak, mint hiányosságnak. Rendszeresen kapunk küldetéseket, és bár ezek közül néha akadnak lehetetlenül távoli célkitűzések, mentségükre szóljon, hogy az értük járó jutalom nem olyan mértékű, ami miatt érdemes lenne bosszankodni. Egy fakultatív program, ha épp nincs jobb dolgunk. Természetesen váratlan események, döntéshelyzetek is felütik a fejüket, de messze nem olyan horderejűek, mint azt eddig megszokhattuk. A már emlegetett diplomácia már nem csak alibiből van, rajta keresztül drasztikusan növelhetjük esélyeinket, főleg azokban a gondterhes időkben, amikor a káosz szülötteinek, vagy épp a zöldbőrűeknek portyázni támad kedve.

Azonban a Total War: Warhammer leghangsúlyosabb eleme a harc. Persze sosem volt elhanyagolható komponens, grandiózus mivolta pedig lényegében a sorozat védjegye. Ezzel szemmel láthatóan a Creative Assembly is tisztában van, hiszen ez az az aspektus, amiben nem hogy erős, de páratlan az egész piacon. Kezdjük azzal, hogy a Rome 2 botrányos debütálásának okait szinte maradéktalanul kigyomlálták. Medium beállításokkal (de nagy sereggel, néhány extra grafikai opcióval) hozta 25-30 fps-t egy HD 7790+Phenom II, már öregedőnek számító konfigurációval. Ez bizony nagy előrelépés, de ami ennél is fontosabb, hogy teljesen korrekt performansz a műfajban. Az AI az ostromok kivételével remekül vizsgázott: jól manőverezik, könyörtelenül oldalba és hátba támad, amint a legapróbb esélyét is látja a kivitelezésnek. És miután az összecsapások is gyorsabbak, olykor elég egy pillanatra elbambulni, hogy megtörténjen a baj. A hősök, valamint azok képességei, plusz a mágia léte friss vért pumpál az amúgy már megfáradt rendszerbe, nem utolsósorban pedig vizuálisan egy izgalmas és új módját kínálja a védekezéshez és támadáshoz egyaránt. Persze az egyensúlyon még van mit csiszolni, de miután több tucat varázslatról van szó, a kezdetek-kezdetén nem tartom fairnek ezt felróni neki. Azt annál inkább, hogy a már ősidők óta elérhető formációk, illetve egyes egységek speciális képességei egy az egyben hiányoznak. Gyanítom ez az az ár, amit a mágiáért és a sokszínűbb seregekért kellett fizetnünk. Összegészében én mégis úgy érzem, hogy nem rossz üzlet, valamint az új játékosoknak is barátságosabb közeget teremt. Ahogy azt már pedzegettem, az egységek száma és egyedisége letaglózó. Farkason lovagló (farkaló?) orkok, pókokat nyergelő goblinok, óriások, trollok, denevérek, lidércek, törp tüzérség számos kaliberrel, gőztank, repülő, vagy épp röpképtelen griffek, vámpírok, sárkány ogrék, mérgező káosz óriásfarkasok… van itt minden, mint egy nagyon vidéki búcsúban! 20 óra alapján írom ezeket, és még mindig nem láttam az összeset, kiismerni őket pedig végképp nem sikerült. A 4+1 egyedi kampány mellett több tucat előre koreografált csata játszható le (mint anno a történelmiek, csak nagyobb mennyiségben), a skirmishben pedig ennél is több pálya áll rendelkezésre. A társasági embereknek a kampány (akár kooperatívban is) és a gyors harc lehetősége egyaránt adott. Ergo a tartalom miatt nem érheti szó a ház elejét.

Vannak apróságok, melyek zömét modokkal orvosolni lehet - ami nem mellesleg pofonegyszerű a Steam Workshop korszakában. Ilyen például a szabály, ami fajonként korlátozza az elfoglalható városok típusát. Vagy ha a balansszal vagy elégedetlen, akkor csak annyit mondok, hogy Radious. A közösség már most nagyszerű modokat alkotott, azonban azon vélhetően semmi sem fog változtatni, ami a keményvonalas Total War rajongók szemét a legjobban csípi: sok mechanika leegyszerűsödött. Eltekintve a tesztalanytól a legtöbb esetben egyet is értek ezekkel a szólamokkal, ugyanis a PC mindig is az összetett játékok mentsvára volt, ami általában a háta közepére sem kívánja a trendi „áramvonalasítást”. Most azonban nem állok be a sorba. Annak ellenére, hogy néhol valóban veszített stratégiai, illetve taktikai mélységéből, nálam az év stratégiája, instant kedvenc Warhammer-je, és nem utolsósorban a Medieval 2 óta a leginkább szórakoztató Total War-ja. A násznép a Dark Omen óta erre várt, hát Sigmar áldja a boldog párt!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eladó a Gearbox, leépít a Sega - ez történt csütörtökön

Továbbá: Nine Sols, Predator: Hunting Grounds, Don't Nod, Visions of Mana, The Triple-i Initiative, Witcher 4.

4 órája

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

1 napja
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
8

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

2 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

3 napja
9

Heti megjelenések

4 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

5 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

6 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

7 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

8 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

8 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

8 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

9 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

9 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==