[Teszt] The Climb

The Climb

WarhawkLusztig Zsolt2016.05.29. 11:53

A The Climb az a játék, ami addig a pillanatig, míg ki nem próbálod, elképesztő hülyeségnek tűnik. Egy hegymászó játék (figyeljétek a szóhasználatot, nem szimulátor!), virtuális valóságban, ráadásul a kettő közül pont abban, ahol látszólag nincs meg egyelőre az ehhez szükséges hardver. Most komolyan, hogy lehet ebből valami jót kihozni? Nos, nagyjából úgy, ahogy azt a Crytek tette, a The Climb ugyanis lényegében az a játék, mely megmutatja, milyen dolgokat lehet csinálni VR-ben, ami máshol egyszerűen nem működne úgy, hogy közben nem válik olcsó gimmickké a dolog.

Talán mondanom se kell, sztorit, szereplőket, szokásos körítést ne nagyon keressünk. Adva vagyunk mi, adva van egy hegy és meg kell másznunk, George Mallory legendás szavaival élve, mert ott van. Jelen esetben ez nem számít hibának, teljesen felesleges lett volna beleerőltetni valami mondvacsinált történetet, csak hogy éreztessék velünk az előrehaladást. Főleg azért, mert azt ezen dolgok nélkül is érezzük, egyrészt a megnyitható tartalmakból, másrészt - és ez sokkal fontosabb - abból, ahogy képességeink fejlődnek, ahogy nő a magabiztosságunk.

És ez az, amiben a The Climb nagyon jó: egy viszonylag egyszerű alapmechanikát ad, melynek azonban van mélysége, van hely és lehetőség a fejlődésre, amit cserébe a játék meg is követel, ha meg akarjuk mászni a legveszélyesebb és legnehezebb útvonalakat. A három különböző helyszín (távol-keleti sziget, narancssárgás kanyon és zöldellő Alpok) közepes és nehezebb részeinek megnyitásához bizonyos mennyiségű pontot kell elérnünk, mely nagyjából a mászás idejéből, folyamatosságából, ügyességéből és egy-egy extra kihívás teljesítéséből adódik össze. Elsőre (másodikra és harmadikra) valószínűleg a szükséges cél közelében se leszünk, azonban idővel megtanuljuk a számunkra ideális útvonalat (több elágazás is van), felkészülünk a veszélyekre és szépen lassan elérjük a kitűzött pontszámot.

Veszélyek pedig vannak bőségesen, leginkább a saját, túlzott magabiztosságunk. A The Climb rendszere úgy épül fel, hogy mindkét karunkhoz tartozik egy-egy stamina-méter, ha egy kézzel kapaszkodunk, akkor az az adott karnál fogyni kezd, ha két kezünket használjuk, akkor szépen visszatöltődik. Ez pedig azt jelenti, hogy érdemes minden lépést megtervezni, figyelni, hogy legyen megfelelő kapaszkodó utána is. Karakterünk már-már földöntúli módon nyúlánk, de azért vannak határai, jó ezzel tisztában lenni. Ha pedig ez már nem kihívás, akkor jönnek a mechanikus akadályok: olyan kapaszkodó, mely hajlamos leomlani, olyan, amit meg kell tisztítanunk, vagy olyan növények, melyek csökkentik álló-, pontosabban kapaszkodóképességünket.

És hogy jön az egészhez a VR? Nos úgy, hogy a két kezünket nem a kontroller karjaival irányítjuk, hanem azzal, hogy hova nézünk. Igen, ez elsőre tényleg valahol a vicces és szánalmas között elhelyezkedő megoldásnak tűnik, de kipróbálva gyorsan kiderül, hogy egyrészt tökéletesen működik, másrészt ennek hiányában közel se lenne olyan mókás a játék. A kapaszkodó felé fordulni ugyanis nem elég, sokszor kell a falhoz „közelebb” hajolnunk, egy forduló esetén pedig nekünk is be kell fordulnunk. Ez így leírva nem feltétlenül tűnik mókának, de amikor ott vagy, kapaszkodsz és közben tekeregve lázasan keresed a következő kapaszkodót, na az nagyon szuper, rég kapaszkodtam ennyire a kontrollerbe.

Plusz az se mindegy, hogy a The Climb nagyon pofásan néz ki. Oké, nyilván egy statikus hegyet nem nagy was ist das megalkotni, de Crytekék azért eléggé odatették magukat, mindegyik helyszín teli van élettel, néhány egyszerű bogártól kezdve a hegy körül repülő helikopteren keresztül a szorosból előbukkanó, sikító siklóernyősökig, mindig lesz valami, ami megpróbálja picit elterelni a figyelmünket. A hegy is rejt finom titkokat, egyrészt segítő képek és felíratok bukkannak fel néha, másrészt néhány aranyos meglepetés is - az Alpokban például két szikla közé szorult kerti törpe vigyorgott rám néhány kínos másodpercig.

A VR játékok nagy problémája, hogy nem csak leírva, de még videóról se feltétlen mutatkozik meg, mekkora élmény velük játszani, ez pedig fokozottan érvényes a The Climbra. Írhatok hosszú oldalakat arról, mekkora élmény ügyesen kimérni a kapaszkodókat, mennyire ügyes, hogy karakterünk izzadni kezd, ha nagyon ki van fáradva, ha az ember nem tud túllépni a „hegymászás fotelből, haha” előítéleten, akkor ezen úgyse tudok változtatni. Viszont ha nem veted el alapból az ötletet, akkor ez a játék az, amit elsők között ajánlanék a Rift mellé: egyszerre mutatja be a rendszer különlegességét és ad a kezedbe egy nagyon élvezetes, tartalmas játékot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

8 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

20 órája
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==