[Teszt] Grim Dawn

Grim Dawn

LotharFuchs Róbert2016.03.20. 16:39

A sietős olvasóknak van egy rövid kivonatom a Grim Dawnról: ha szeretted a Titan Questet, akkor ezt is imádni fogod. Ilyen egyszerű. Ugyanis az előbbit fejlesztő, azóta jobb létre szenderült Iron Lore két oszlopos tagja Crate Entertainment néven szervezte újra magát még 2008-ban, majd egy Kickstarter kampány keretein belül adtak egy újabb löketet a nekromantikus szeánsznak. Ma pedig örömmel jelenthetem, hogy a rituálé sikerrel járt: a Titan Quest lelke egy többé-kevésbé korhű testben talált új otthonra.

Persze első ránézésre azért akadnak különbségek. Az egyik például egyből szemet szúr: a görög mitológiai körítést egy saját világra cserélték. Az elvárható és kötelező fantasy klisék mellett akadnak éteri és démoni, pontosabban Chthonian, azaz Cthulhu mítoszbeli (úgy látszik ez a téma kísért engem mostanában) lények is, melyek örök küzdelmének új színtere az eleddig relatíve békés Cairn világa lett, mindezzel a kihalás szélére sodorva az emberi fajt. Ez a címadó esemény, mely magyarul a Marcona Hajnal (elnézést a verbális merényletért, több ilyen nem lesz).

Az egész játék koncepciója nem csak a régi alapokra, de egy nagyon rokonszenves elképzelésre is épít: technikailag nem korlátozza a játékost semmiben. Nincsenek központi szerverek, se mindig online struktúra, se az ezzel járó késleltetés vagy átmeneti elérhetetlenség, azonban van multiplayer, négy fős kooperatív formájában. Se másolásvédelem, se bankalapács, se season pass, se zsákbamacska, se villogó kozmetikai kiegészítő limitált kiadású üdítőital vásárlóinak. A hangsúly magán a játékon van, aminek bár evidensnek kéne lennie, jól tudjuk, hogy manapság egyáltalán nem az. Mindezt megfejelik egy 100 óra után is szolid játékmenettel, modolási lehetőséggel, meg egy korrekt árcédulával (25 euró), és kész is a vásárlóbarát, egyben példamutató recept.

Jelenleg hat kaszt áll rendelkezésre, azonban itt máris akad egy csavar, ami új lehet azoknak, akik nem ismerték az elődöt. Nevezetesen az, hogy 10. karakterszinten lehetőséged adódik egy második kaszt kiválasztására is. Nem kötelező, ugyanis mindegyik életképes akár magában is, de a változatosság jegyében ajánlott, és nem utolsósorban szórakoztató. A másik, műfajtársaitól szokatlan húzása (ami már a kezelőfelületet vizslatva is feltűnhet), hogy sok képességnek adtak teret. Konkrétan tizenkettő érhető el egyszerre a gyorsbillentyűkkel, és ha ez nem elég, megszerzett tárgyakkal, konstellációban (gyakorlatilag egy univerzális képesség-fa, túl a kasztok sajátjain) kinyitható, valamint fejlesztésekkel járó további egyedi (!) skillek építhetőek a karakteredbe. A bőség zavarát pedig azzal oldja fel, hogy ezek közül akad, amiket nem te, hanem a szituációk aktiválnak. Például alacsony életerő, kritikus csapás, és így tovább. Ebből már sejthetitek, hogy egy magasabb szintű, jól kigondolt karakter milyen tűzijátékra képes ekkora repertoárral. Mindennek ellenére a játékmenet konzisztens: a legkönnyebb fokozaton csak bemelegítesz, ahol igény szerint egy bármikor be- is kikapcsolható veterán funkcióval emelheted a téted. Ha ez kész, jöhet a közepes, ahol már valószínűleg elhasalsz párszor, a legnehezebben pedig vért izzadsz már szinte minden harcban, két halál között pedig azon lamentálsz, hogy veterán léted ellenére már megint hol rontottad el. És kell is agyalnod rajta, ugyanis magasabb szinteken a halált a keservesen összekapart tapasztalati pontok ezreinek levonással honorálja. Rideg!

Amiben viszont a Grim Dawn béna, az az első benyomás. A karakteranimációk elavultnak hatnak, képességek nélkül (vagy csak pár darabbal) pedig egy íztelen-bűztelen favágásnak tűnik az egész. Grafikailag az összképen ugyan sokat javít a kézzel összerakott, semennyire sem randomizált terep, azonban a régi motor le sem tagadhatná a korát. Ugyan egy ráncfelvarráson átesett, de ilyen téren aligha fog díjakat nyerni. Ezért is várná az ember, hogy akkor legalább tükörsimán fusson régebbi gépeken is, azonban sajnos még combosabb vasakon is framerate gondokkal küzd bizonyos helyszíneken / nagyobb tömegek esetében. Nem végzetes mértékben vagy mennyiségben, de olykor pont annyira zavaró, hogy a másodperc tört része alatt bekövetkező késesek miatt megmakkanj. Az új játékosokkal sem valami megértő: néhány mechanikára magadtól kell rájönnöd, nem fogja a kezed sehol. A leírások néhol hiányosak, eligazodni a térképen vagy feladatokban pedig nem olyan egyszerű, ha még új vagy Cairn világában. És ugyanilyen okok miatt például Titan Quest rajongóként is kb a 40. óra után döbbentem csak rá, hogy vetélytársaival ellentétben itt igenis komoly potenciál van a kovácsoltatásban, nem pedig egy kötelező, de üres díszlet. Ahogy egyszerű mutatók sincsenek arra, hogy melyik felszerelésed érdemes újra cserélni, magadnak kell kimatekoznod, és nem meglepődni, ha mondjuk 70-es szintűként is egy régi, 35-ös szintű csuka a legjobb választás. Nincsenek átvezető animációk, csak egy rövidke intro, valamint zenei téren is abszolút felejthető. Ezek azok a pontok, ahol érezhetően lefaragtak a költségekből, hogy arra koncentrálhassanak, amire szeretnének: az újrajátszhatósági értékre. Ebben viszont a három számjegyű játékórához közelítve azt kell mondjam, hogy jelesre vizsgáztak. Még úgy is, hogy kifejezetten szemét módon az esetek többségében a kasztodnak hasztalan, mégis nagyon ritka tárgyak dobálásával provokál (spoilermentes tipp: van rá egy részmegoldás, de utána kell olvasni).

És akkor nem is csűrném tovább, remélhetőleg letisztult a kép: az aRPG műfaj egy újabb gyöngyszemmel lett gazdagabb, amiről a pénzvisszafizetési garancia korában nulla kockázattal meggyőződhet bárki. A zsáner kedvelőinek erősen ajánlott, ha pedig hozzám hasonlóan szeretted a Titan Questet, vagy mondjuk kapzsi kiadó- / fejlesztőcég vagy, akkor a Grim Dawn kötelező tananyag.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

15 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==