[Teszt] Layers of Fear

Layers of Fear

mcmackoGéczy Attila2016.03.07. 20:15

Rettentő divatos lett mostanában a sétaszimulátor műfaja, a különböző variánsok pedig egymás után érkeznek a legkülönbözőbb platformokra. Ha belső nézetű kalandozás, akkor a horror sem ritka téma; most pedig egy eddig relatíve ismeretlen krakkói csapat vállalkozott arra, hogy az elcsépelt műfajt néhány sajátos megoldással rázza fel.

A Layers of Fear első és legfontosabb jellegzetessége a sztori, amely gyakorlatilag a játékmenettől kezdve a vizualitásig mindenre kihat. Egy festőművész múltjának borzalmas puzzle darabkáit próbáljuk meg kirakni a kb. hat fő fejezetre bontható, nyomozgatós játékban. A téma, valamint a festői hivatáshoz tartozó részletek kidolgozottsága kellően egyedi ízt kölcsönöz a programnak, még akkor is, ha nem minden ötlet a Bloober Team irodájából származik. A játékmechanikák egy részét a lengyel barátaink neves címektől kölcsönözték - van itt minden, a Gone Home szekrénynyitogatásától, a sétaszimulátorok tárgykeresgetésén át a klasszikus 7th Guest, Alice vagy épp Undying atmoszférájáig minden, mi szem-szájnak ingere. Sőt, a mára kultikussá vált P.T. megoldásai is visszaköszönnek, de némileg finomhangolva (szerencsére). Bár tényleg egy helyszínen játszódik a történet, az első fejezet után széthullik a vén kúria alaprajza, a skizofréniában szenvedő antihős pedig keresztül-kasul, olykor dinamikusan változó, máskor egy-két minimális elágazást is felkínáló sorrendben járja be a már jól ismert helyszíneket.

A fejezetek egyre mélyebben ásnak bele a művész alkotói poklába, a korábban ismert szobák így alkalomadtán szó szerint a fejük tetejére állnak, a fokozatosan érkező borzalmak pedig remek rendezési érzékről tesznek tanúbizonyságot. Míg az első fejezetben úgy érezzük, hogy a Gone Home békés, század eleji házában kalandozgatunk, az utolsó körök már a Pokol kapuján túlra vezetnek. Ijesztgetések? Vannak bőven, de inkább az atmoszféra és a többféleképp értelmezhető sztorifoszlányok lesznek azok, melyek gyomrunkba ültetik azt a bizonyos görcsöt. Meglepetésként hatott, hogy az egyik klasszikus „jump-scare” kellékből a készítők játékmechanikai elemet is varázsoltak (befolyásolva ezzel a befejezést), de ugyanígy jópofa, hogy a gyűjtögetések is klasszikus videojátékos szemüvegen kersztül vannak kvantálva (ettől pedig sajnos kezdtünk elszokni az egyre egyszerűsödő stílustársaknak köszönhetően).

A cikkíró általában szájhúzással nyugtázza, ha Unity logó tűnik fel egy játék kezdőképernyőjén, a LoF viszont ügyesen használja a motort, és gyönyörű (mit gyönyörű, szájtátósan részletes és szépen kimunkált) kompozíciókat farag a környezetéből. Ráadásul az olyan nüánszok, mint a fejünk ide-oda himbálózása, valamint a minden kontúrt torzító kromatikus aberráció is jellegzetes látványt ad a játéknak. A motor hátránya, hogy talán picit kevésbé optimalizált (PC-n legalábbis), mint mondjuk egy Ethan Carter alá pakolt Unreal technológia, így belassulásokkal elég gyakran összeakadhatunk. A program zenei megoldásai, hangkollázsai sem B kategóriásak, bár a szinkronszínészek teljesítményén lehetett volna még picit finomítani.

Sokan szidták korai stádiumában a játékot, hogy az LoF direkte a Youtube-os streamelők hírverés-potenciáljához lett komponálva, a teszt során azonban kitisztult a kép. A Layers of Fear nem a közelmúlt trendjét próbálja meglovagolni, hanem a közeljövő VR technológiájához készült. Ezt bizonyítják a játék scriptjeibe rejtett nézelődős kapcsolók, a szinte mesteri módon kitalált, térbeliséget vastagon alkalmazó rémálomképek, és azok a pillanatok, mikor az ember még egy kontrollerrel a kezében, monitor előtt is azt érzi, hogy „bakker, csak nem kéne odanézni!” … Sajnos nem volt lehetőségünk VR sisakon keresztül átélnünk a főhős szenvedéseit, de szinte biztos, hogy a játék egy más élményszintet képvisel, ha a fejeden van a mátrixba tekintő okulár. Belegondolni is félelmetes, hogy milyen fiziológiai hatása lehet az emberi szervezetre az ilyesfajta horror, de ez is csak ráerősít: a VR-kitek érkezése után is érdemes lehet másodjára elővenni a játékot, pont a fokozott élmény kipróbálása végett.

Bár a szerkesztőséget megosztotta a program, én személy szerint egy erősebb műfajbeli próbálkozásnak érzem a Layers of Feart, amely több ponton is próbál több lenni, mint a konkurens sétálgatós kaland-FPS játékok. Ha elkap a hangulata, akár az értékelő doboz tartalmánál is többre tarthatod majd a bő három órára rúgó kaland értékét. Ha viszont nem klikkel a szívveréseddel a Layers of Fear sajátos tempója, sokszor bizarr kelléktára, akkor valószínű kicsit lassúnak, kicsit furcsának és néhol öncélúnak tűnhet a lengyel Bloober-ék játéka.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

1 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

2 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

3 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

4 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

4 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

4 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

5 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

5 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

5 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

6 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

6 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

7 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

8 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

8 napja
21

Heti megjelenések

8 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

2024.04.12.
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

2024.04.11.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==