[Teszt] Xenoblade Chronicles X

Xenoblade Chronicles X

Gamer3652016.02.18. 13:35

MERÉSZ. Tetsuya Takahashi-ék nem arról híresek, hogy valaha is megalkuvó módon álltak volna kedvenc játékstílusukhoz. A Monolith Soft büszkén, merészen vállalta a Xeno- sorozat szokatlanságát, a játékosoknak pedig csak egy szűkebb rétege lett igazán rajongója a szériának. Történelem, vallás, filozófia, erkölcstan és hatásvadászat - a sci-fi stílusa mindet elbírja, pláne ha Japánból érkeznek az összetevők. A Xenoblade Chronicles X talán nem ás le olyan mélyre, mint a PS2 eltitkolt JRPG csodácskái (a három vaskos Xenosaga epizódra tessenek most gondolni), de így is bátor tett egy ennyire érzékeny, szűk közönségnek szóló témát, egy alapvetően még szűkebb bázissal bíró gép (mondd és írd: Wii U) platformján megjelentetni. Merészség ide vagy oda, a dolog működik, a Xenoblade Chronicles X pedig be is foglalja jól megérdemelt pozícióját a Wii U szűkszámú, érdemes alkotásai között.

PIMASZ. A Xenoblade Chronicles X (rövidítsük ezután csak XenoX-nak) alkotói nem csak merészségükről ismerszenek meg. A lassanként kibontakozó JRPG terebélyessége fittyet hány a Wii U korlátaira. Óriási térképek? Tessék, vegyétek és egyétek, a XenoX öt kontinense, négyszáz szegmentált négyzetkilométere igazi csemege a felderítésre éhező kalandorok számára, kiterjedése pedig a hasonszőrű történetorientált szerepjátékokat is kineveti. A Mira planéta nem csak a vadászok, hegymászók és roboteregetők számára remek játszótér, de egy érdekes felütést is magában hordoz. Az emberiséget majdhogynem teljesen elpusztítja egy idegen konfliktus, a balsorsú csata elől menekülők pedig a Földünkhöz nagyon hasonló bolygón hajtanak végre kényszerleszállást. A túlélők persze a rossz időkben is összetartanak, fabrikált hősünk pedig ebbe az ádáz küzdelembe csatlakozik majd be, amely az intergalaktikus miliő ellenére is képes olykor elemi kérdésekig, pofonegyszerű cselekményszeletkékig, és mangasablonokban fetrengő megoldásokig visszazuhanni.

PATTOGÓS. Na nem úgy, mint egy gumilabda, hanem mint egy feszes tánckoreográfia. A kolosszális terepeken, legyen szó tengerparti ösvényről, vagy sivatagi sziklarengetegről, a terep grandiozitásához passzoló szörnyek sertepertélnek. Ezek a monszták persze nem feltétlenül akarnak minket megkóstolni, de egy nyugalmasan legelésző, nálunknál sokkalta nagyobb szintű böszmét nem érdemes piciny kardunk hegyével felpiszkálnunk. Persze nem csak a helyi őslakosok (akik közt segítőt is találni) jönnek majd velünk szembe, a játék viadalaiból a hódító agresszor fajok is szép számmal kiveszik a magukét. A menetrend az összecsapások során félig időzített ütemben zajlik, nem hiába juthat eszünkbe a tánclépések egymásutánisága. Automata cselekvési parancsok áramvonalasítják a gombnyomkodást, hőseink hatékonyságát pedig Arts képességekkel, vagy gombidőzítős buffokkal fokozhatjuk, miközben akár körbe is járhatjuk a célba vett áldozatot. A tempó ritmusa olykor elemi hipnózisba is ringatja a játékost. Természetesen a mechák is beleszólnak majd a táncba, de ezért illik, és meg is kell küzdeni, akár a bálkirálynő csókjáért! A játék különben sem adja könnyen a fő csáberejének számító robotos akciót. Ki itt belépsz, bő húsz órányi felkészüléssel kell számolnod, mire az első vasparipád pilótafülkéjében helyet foglalsz.

Legalább nem mondhatja senki, hogy nincs motivációnk a játékidő első harmadának (?) laposabb szekcióin túljutni. Küldetések? Azok is vannak, ha az ember unja a fősztorit, akkor ezerfelé elbandukolhat, gyűjtögethet, a túlélők nyűgjeit a nyakába kaphatja (foglalkozás szintjéig vihetjük a dolgot, ha szeretnénk), sőt akár magányosan, akár a hálózaton keresztül (Squad) is lehet osztani az áldást. A sokszínűségnek természetesen ára van, mivel nem éppen két perc játékidő után szokunk a XenoX stílusához. Akár egy jó bor esetében, már az első kortynál érződik, hogy itt minőségi áruval van dolgunk, a komplexebb részletek feltárásához azonban nem elég a felületes ízlelgetés-nyalogatás. A közösségi élmény integrálása sem elhanyagolható faktor ebben a teljességben. A multiplayer integrálásának (és a Splatoon festéklocsolós párnacsatáinak) ismeretében sajnálhatja is mindenki, hogy a Nintendo csak 2015-re jutott el oda, hogy korszerű online élményt nyújtson a rajongóinak…

CSINOS. Már az első reklámvideók során sejteni lehetett, amit a játék végül maradéktalanul igazolt. A XenoX úgy néz ki, mint más semmi az alsóbbrendű Nintendo gépen! Mira tájképeitől nem jönnénk zavarba egy százhúszezres mainstream konzolon sem, a grafikai kompromisszumokat pedig minimum elnézzük egy olyan grafikájú játéknak, amely minden percében tartogat valamilyen természetes-természeti szépséget. A mechek egyenesen orgazmikus állapotba repíthetik a téma rajongóit - tudniillik minden apró részlet, animáció és áramvonalas gépelem úgy van kidolgozva, hogy szó ne érhesse a ház elejét. A végső robotos játékélmény kinyilatkoztatásával mondjuk várjuk meg a virtuális valóság idei beköszöntét. Addig azonban borítékolható, hogy kevés olyan lehetőségünk lesz a mechek meglovaglására, mint a XenoX-ban, ahol a bámulatba ejtő tájkép és a játékélmény egymás kezét fogva juttat el minket a felhők közé. (Szó szerint!)

KÖZEL PERFEKT. Majdhogynem az, amiről akár 6000, akár 60000 karakteren keresztül is lehetne mesélni. Hogy miért nem sikerült botlás nélkül végrehajtani ezt a mutatványt? (Nem a cikk karakterszámára gondolok. - kacsint!) Nos, ha a hullámzó lendület, a komplikáltsága mellett nem mindig ergonomikus felhasználói élmény, és a majd minden univerzális manga patront eldurrantó rendezés hagy maga mögött némi kívánnivalót, pláne Tetsuya PS2-es munkásságának ismeretében. A Xenoblade Chronicles X (most már visszatérhetünk teljes nevéhez) ambiciózus példája, hogy miként lehet a technológiai határvonalakat elegánsan összemosni, miként lehet merész, pimasz, pattogós és csinos szellemiséggel felruházni egy műfajt, ami talán már túl is van a fénykorán. Sőt! Jelenleg - ahogy a régi szerepjátékosok látjuk - amúgy sem találja az igazi helyét. A Monolith Soft Wii U-s opusa méltó arra, hogy a kék tokos szerénységével, vagy gyűjtői bázikus dobozával a polcod éke legyen. Hogy megéri-e miatta gépet venni? Nem, de ha már eleve ott van a kis berendezés a tévés polcodon, akkor szimplán butaság lenne elmenni az élmény lehetősége mellett.

Sgt. Pepper

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

13 órája
1

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

21 órája
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

1 napja
13

Heti megjelenések

2 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

4 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

5 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

6 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

8 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

9 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

2024.04.13.
14

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==