[Teszt] The Witness

The Witness

WarhawkLusztig Zsolt2016.01.31. 17:00

Mi az első dolog, amit a Witness kér a játékostól? Egyszerű: húzzon egy vonalat. És majd sok-sok óra múlva az utolsó feladat is ez lesz. Ami a kettő közt van az pedig egy olyan hullámvasút, mely az elején rendkívül izgalmas, majd szép lassan a bukkanók helyét egyenletes lejtmenet veszi át egészen addig, míg csak pillanatok választják el a kisiklástól.

Pedig az első órák, na azok mámorosak voltak, a feladványok nagyon ügyes, már-már csaliként funkcionáló elrendezése és még inkább a hihetetlenül profi vizuális megoldások szó szerint odaszegeztek a képernyő elé. Lehet hibákat találni a játékban, de azt nem lehet elvitatni, hogy valami egészen brutális művészi dizájnt raktak hozzá össze a Thekla műhelyében, kétségkívül komoly versenyző lesz kategóriájában az év végi toplistákban. A szikrázó napsütés, az élettel teli színek, az egyszerűségében is részletesnek tűnő objektumok egész egyszerűen belevésik magukat a retinánkba, szó szerint a szemünkön keresztül súgják azt, hogy „Gyere, fedezz fel, néz szét!”. Szigorúan technikai oldalról talán nem akkora eredmény amit összeraktak, de ez az a helyzet és ez az a játék, mikor nem textúra- vagy modell részletességgel kell foglalkoznunk, hanem egyszerűen élveznünk kell a táj gyönyörű nyugalmát.

És ha ez nem lenne elég, akkor ott vannak azok az említett kezdeti feladványok! Mert ugye ebből áll a játék, puzzle puzzle hátán, titokba csavarva, rejtélyekkel átszőve. Ami pedig a legérdekesebb: ha szigorúan nézzük, akkor összesen egy feladattípust kapunk - több százszor. Alapvetően mindig az lesz a dolgunk, hogy egy négyzetrácsos labirintus egyik végpontjából eljussunk a másikba, mely kezdetben, mikor szó szerint csak a labirintus áll velünk szemben, nem túl bonyolult, azonban a játék folyamán ez a recept egyre csak bonyolódik, új elemeket kap egészen addig, míg eljutunk oda, hogy maga az útvonal megtalálása lesz a legkisebb gondunk. Ez kezdetben tök jó, dinamikusnak tűnő, fokozatosan nehezedő. Egymás után következő táblákon kapjuk az újabb és újabb feladványt, melyek apró lépésekben bonyolódnak egésze addig míg - a fejlesztők reményei szerint - meg nem értjük az adott változat szabályait. Aztán vagy ez gabalyodik tovább, vagy szembe kerülünk egy egészen másik változattal, esetleg kettő vagy több változat keverékével. A The Witness szavak nélkül kommunikál, egyik feladványhoz sincs leírás, vagy segítség, cserébe viszont színtisztán a logikánkra (durván ferdítve: az IQ-ra) épít, nem kell hozzá bármilyen más ismeret. Ahogy írtam, ez a kezdeti órákban (feltéve, hogy nagyjából arra megyünk amerre a készítők gondolták) nagyon jónak tűnik, az első néhány tucat feladványnál szinte folyamatos az a nagyon jóleső, a játékost folyamatos haladásra ösztönző „heuréka-pillanat”.

Aztán viszont valami eltörik, vagy legalábbis nálam eltört. Órák múltán hiányérzetem támadt, egyszerűen a megoldás öröme nem volt elég mikor világossá vált, hogy egyedül ezt kaphatom, illetve további feladványokat. Ismerve Blow korábbi munkáját nem feltétlen számítottam pontosan körülírt, szájbarágós történetre, hiszen a Braid befejezése után is hosszas vitákat folytathattunk annak eseményeiről. Igen ám, de ott legalább volt min vitatkozni, ez a nagy különbség! Itt ezzel szemben nincs semmi, ami keretet adna kalandjainknak, a legtöbb amit találunk azok különböző hangfelvételek, melyek jellemzően idézetek híres emberektől, valamint néhány olyan videofelvétel, mely szintén nem elégíti ki a történetéhségünket.

Aztán, feltéve, hogy az IQ szintünk nem üti ki a mennyezetet, előbb-utóbb bele fogunk futni olyan feladványokba, melyek egész egyszerűen megakasztanak. Nem feltétlen azért, mert olyan nehezek (sokszor azok is, mondjuk), hanem akár azért, mert egy olyan változatba ütközünk, melyet még nem láttunk, nem tudtunk megtanulni. A Witness teljesen nyílt, nincs kikövezett útvonal, egyedül annyi a szabály, hogy a végjáték megnyitásához bizonyos feladatokat teljesítenünk kell - bár ezt se mondják el, egyszerűen rá kell jönnünk. Ez pedig azt is jelenti, hogy a játék elején még könnyedén vesszük, ha valami ismeretlennel kerülünk szembe, hiszen van még néhány száz másik feladvány, majd visszatérünk később. Azonban ahogy fogynak a teendők, egyre zavaróbbá válik, mikor valami olyan újdonságba futunk bele, ahova még nem „szabadott volna” eljutnunk, nincs meg a megfelelő tudásunk. Mondhatjuk, hogy szép organikusan terelget a játék és ez részben igaz, hiszen bizonyos "későbbi" területeken esélyünk sincs, ha a szabályrendszerük alapjait korábban nem tanultuk meg - viszont a nap végén ez azt jelenti, hogy a felfedezés sokszor inkább frusztrációba fordul. Ráadásul főleg a későbbi feladványoknál feltűnt, hogy a bonyolultabb változatoknál nem feltétlen működik a „soktáblás-tutorial”, maradnak olyan trükkök, melyeket azok nem mondanak el és éppen ezért szembe kerülhetünk olyan feladvánnyal, melynek egyes elemeit korábbról más ismerhetjük, de mégis, ebben a formában valahogy nem áll össze. És ilyenkor nem lehet tudni, hogy birtokában vagyunk-e a tudásnak és csak próbálkoznunk kell valamennyit, vagy egyszerűen csak nem jártunk valahol, ahonnan plusz információt szerezhetnénk. Ez az egész végül sokszor teljesen céltalan bolyongásba torkollik, kutatjuk, hogy lehet-e találni valamit, amit megoldva talán tovább tudunk haladni, mely folyamat nyűgét tovább tetézi, hogy a Witnessben a mozgás rémisztően lassú, még „futva” is belefájdul az ember ujja, míg a sziget egyik oldaláról a másikra jut.

És az ilyen "élmények" eredményezik azt, hogy dacára a vele töltött hosszú óráknak, dacára annak, hogy a játék alapvetően azokat a húrokat pengeti, melyek nálam működnének, egyszerűen nem tudtam megszeretni a The Witnesst. Nincs azzal baj, ha valaki járatlan úton indul el, nem vártam, hogy egy újabb Talos Principle-t, vagy esetleg egy másik Layton játékot kapjak, hiszen tudom, hogy a fejlődés követelménye az, hogy valaki elinduljon egy új irányba. Viszont Blow és csapata ezen a felfedezetlen úton haladva nem tudott semmi olyat hozzárakni a stílushoz, mely új szintre emelné azt, sok döntés (például a zene teljes kihagyása, mely hosszú távon nagyon idegesítő tud lenni) éppen ezért erőltetettnek és öncélúnak és kicsit értelmetlennek hat. Szóval akkor végül is milyen lett, rossz? Nem, egyáltalán nem lett rossz játék, sőt: ha szereted a titkokba burkolt titkokat, ha szereted az agyadat tornáztatni, ha bírod, hogy teljesen váratlan helyeken bukkansz rejtélyekre és állhatsz neki felgöngyölíteni őket, akkor mindenképp érdemes egy kört tenned vele. Egész egyszerűen arról van szó, hogy a fejlesztés kezdete óta eltelt hét-nyolc évben kaptunk olyan jól sikerült alkotásokat ebben a műfajban, melyek olyan magasra emelték meg azt a képzeletbeli lécet, hogy azt most nem sikerült átugrani.

***The Witness | PC, PlayStation 4 (tesztelt)

Fejlesztő: Thekla, Inc.***

És itt még nincs vége! Tartsatok velünk hétfőn 19 órától, mikor drag streameli a játékot és mondja el róla a véleményét!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

16 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==