Remek egymondatos tesztet tudnék kanyarítani a Gamer365 Twitterére az Image & Forms legújabb, Nintendo 3DS-re megjelent Steamworld: Heist című játékából, amennyiben közhelyes Star Wars hasonlatokra épített SMS textben kellene véleményt formálnom róla - például így:
Steamworld Heist, avagy: a Kiborg Han Solo és Doggie Robot Csubakka rozsdás kalandjai az űrben. Merész, körökre osztott taktikai lootvadász akciójáték, ajándék bónusz rozsdagátlóval.
Nyugalom, óvatos voltam. Mindösszesen annyi beszédes spoilert engedtem át a kedves olvasónak, hogy elkottyintottam néhány alap összetevőt a játék lényegi mivoltából, amely momentán csak a jéghegy csúcsa. Bár a Steamworld: Heist ugyanazon univerzumba vackolja be magát, mint a két évvel ezelőtti rogue-like bányász-platformer, de ezzel vége is a párhuzamok feszegetésének. Ez ugyanis nem Metroidvania, mégcsak nem is platformer.
Meg kell hagyni, a Nintendo eShop platformja remek felület a szárnyukat próbálgató fejlesztőcsapatok számára, és az indie szekció által telített zsákot most már a Nintendo is gyakorta tömi olcsó finomságokkal. Nem csoda tehát, ha az Image & Forms decemberi 3DS eShop frissítéssel debütált játéka is új utakra téved és bőszen felfedezhető benne a kísérletezgetés: a remek fogadtatásra talált előd után a Steamworld Heist egy teljesen más stílust és küllemet céloz meg, egyedül csak a steampunk robotika rozsdás, ám annál jópofább nyekergő vizeskupeceit tartja meg főszereplőként.
A platformer helye tehát a múlté, a helyére egy steam világűrbe ágyazott sidescrolling-szerű, ámde körökre osztott taktikai lövöldözős játék került, melybe a játékkal töltött órák alapján nagymennyiségű XCOM faktort is beleszőttek a dolgos kezek. A szuper kombinációból született szellemi utód egy néhány száz évvel a Dig után játszódó történetet mesél el, amelyben a robotok felrobbant anyabolygójának szétszóródott roncsaiban serénykedő szakadárok elpusztítása a cél, persze az ártatlanok védelmével, mentőexpedíciókkal és az elengedhetetlen vízutánpótlással vegyített mókás fosztogatással felkavarva. Ahogy haladunk előre a fő cselekménnyel, a galaxis térképen mászkálva úgy nyilnak majd sorra a lehetséges alternatív uticélok, ám sehol sincs kényszer: valójában a játékos dönt, mihez kezd az opciókkal.
Piper Faraday kapitánynak (stílusra kiköpött Han Solo az öreg) kezdetben csak egy társra (robo-Csubakka) és egy navigátorra futja rozzant hajóján, ám a sztori előrehaladtával egész szép kis kompániát kalapálhatunk össze magunknak az elszánt, de mókás-szellemiségű SzuperJancsikból. Míg a nehézfiúkat (- és lányokat) saját rozzant bárkánkon és a bárok és kocsmák olajssaras szegleteiben bírhatjuk szóra, a gépolajkiszolgáló egység melletti zugárusnál fejlesztéseket, Tier 1-2-3 szintű vágó- és lőfegyvereket, különböző bombákat, vagy páncél alkatrészeket vásárolhatunk magunknak a megszerzett vízmennyiség fejében. A jelentősebb sidequestek egy része is a bárokban csíphető el, persze néha hasznos lesz faggatni a legénységet is - egyrészt a jópofa beszólásokért, másfelől némi loot lehetőségért cserébe. A bolygóközi ténfergést a cél kijelölését követő eligazítás löki tova, ahol már csak a (max. 4 fős csapat) magunkkal vitt cuccokat variálhatjuk össze.
Onnantól fogva viszont már csak a loot és a túlélés a legfontosabb. A harc mozgás-akció hibrid lépésekből áll, azaz: az általunk kiválasztott útvonal, az egy kör alatt megtehető távolság és / vagy támadási pont alapján lövöldözhetünk vaktában át a padozaton, aktiválhatunk kapcsolókat, zárszerkezeteket, vagy oszthatunk ki néhány gyomrost a gaz víztolvajok között. Lépéseink maximális hossza a karakter statjaitól és aktuális szintjétől függ, amit a teljesítményünk függvényében később a defense értékekkel együtt akár javítani is lehet. Utóbbi is fontos, hiszen szívósabb páncélzatot eredményez arra az esetre, ha mozgáspontunk limitációja miatt nem tudjuk a gőzkatonáinkat hordók, vagy ládák fedezéke mögé juttatni az adott körben.
Nem mindegy a célzási képesség sem: egy jól irányzott fejlövés akár egy uzival, akár robbanótöltettel de egy visszacsapódó ún. “tricky shot” eldurrantásával is lehet halálos, ha az aktuális gépkarabély robbanótöltettel, vagy lézeres irányzékkal bír. A megfelelő karakter-fegyver kombó eltalálásához a tapasztalat alapján kísérletezgetésre van szükség, a 6-7. szint környékén már nem lesz elég a puszta szerencse a győzelemhez; főleg, ha hardcore módban toljuk, ahol a permadeath szörnyű ténye bizony kockázatossá teszi a játékot, azaz ha egyszer ellövik a fejünket, nem éledünk többé fel a gyengélkedőn, fuccs lesz az adott karakternek - méghozzá örökre.
Bár a játék alkalmasint hasznos tanácsokkal is segíti a kezdőket, a belátható területek bármikor átpásztázhatóak a kamerával, a random generált ellenfelekkel és pályákkal pedig meghagyja a szerencsefaktort a szavatosság kinyújtásához. Nem kell aggódni, ha nem pattanunk mindjárt szét a gőz erejétől és egy elhibázott mozdulat miatt esetleg szétlövik a csapatot, mert bármikor újra lehet farmolni a már teljesített és mellékküldetésként felkutatott roncsokat is a pénz és XP harácsolás fejében. Az ilyenkor lootolt javak szintlépéskor további plusz hasznos képességekkel bővítik a repertoárt, amely a megfelelő mordály társításával már elégséges lehet egy újbóli próbához. Célszerű ugyanakkor olyan taktikus lépésekben gondolkodni, amellyel a lehető legtöbb lootot sikerül ellopni, mert a vízespalackok megszerzése mellett az őrzött szobák ládái elit cuccokat is rejthetnek, amelyek nagyban növelik egy-egy zsoldosunk hatékonyságát.
Szerethető karakterek, szépen kidolgozott, ugyanakkor egyszerű modellek és remek hangulatú körökre osztott lövölde 2015 utolsó nagyszabású 3DS játéka: ez röviden a Steamworld Heist, amely nagyszerűen egyensúlyoz a newbie és hardcore kihívások ingoványos mezsgyéjén. A tizenöt-húsz órányira rúgó történet kínálta kaland ideális lehet egy a stílussal csak most ismerkedő játékosnak, ám a nehézségi szint variálásával röpke idő alatt komoly fejtöréssel támadó fenevaddá válik, így az edzett XCOM-osok is megtalálhatják a benne kellő kihívást. A variálhatóság, a jópofa narratíva és zenei körítés már csak hab a tortán, így a játék minden bizonnyal sikert arat majd a többi platformon is - merthogy Piper Faraday és bandája 2016-ban szinte minden masinát átgőzöl egy kaland erejéig.