[Teszt] Hard West

Hard West

WarhawkLusztig Zsolt2015.12.15. 15:14

Elárulok egy kis szakmai… hát, ha nem is titkot, de érdekességet. A különböző kiállításokon az olyan kiadók, akik jellemzően több apróbb játékkal jelennek meg, szeretik őket „csomagban” kínálni, szóval ha látni akarod azt, ami érdekel, akkor általában kénytelen vagy időpontot foglalni azokra is, melyekről még talán csak nem is hallottál. Aztán viszonylag sokszor megtörténik az is, hogy ezen ismeretlen játékok közül egyik-másik egészen megtetszik, felírod a figyelős listádra. No így jártunk mi is tavaly, mikor a Devolver / Gambitious közös standjára kóvályogtunk be Siklara kolleginával - bevallom férfiasan, Shadow Warrior 2-t akartunk nézni, aztán mindent sikerült, csak azt nem (kérdezzétek Klárit a drogos / szadomazós beat'em upról, tuti emlékezni fog rá!). Emlékszem, hogy már a nap második fele volt, mi étel és ital helyett mindössze élményekkel voltunk tele, így mikor megkérdezték, hogy nem akarjuk-e egy elkerített szobában megnézni ezt az addig számomra ismeretlen játékot, már csak azért is igent mondtunk, mert székeket láttunk bent. Itt volt az, ahol először találkoztam a Hard Westtel, melyről a különös tematikája, az előadó még különösebb stílusa és egy jó nagy adag fáradtság miatt mindössze két dolog maradt meg: egyrészt ez volt az a játék, ahol cowboyok lövöldöztek démonokra, másrészt, hogy érdemes lesz figyelni rá, hiszen bakker, cowboyok lövöldöznek démonokra!

De hogy is jönnek ide a démonok? Nos, a Hard Westben a tradicionális western érát összefűzték a lovecrafti káosszal és horrorral, így alakult ki az, amit a fejlesztők úgy neveznek, hogy Weird West. Megtalálhatjuk itt a szokásos cowboyokat, szalonokat, aranyásókat, őslakosokat és persze a vadnyugatra jellemző kegyetlenséget, ahol a banditák néhány dollárért is képesek voltak valakit hidegre tenni, a pókerasztaltól pedig nem feltétlen az távozott, akinek a legjobb lapjai voltak, hanem aki utoljára életben maradt. Viszont itt az se meglepő, ha felbukkan egy őrült inkvizítor, ha egy környéken betegségként üti fel a faját az őrület, ha valahol kannibál kolóniára bukkanunk, vagy ha halálunk pillanatában maga a kaszás ajánl fel egy alkulehetőséget. És ez a keverék rémisztően jól működik, őrült, brutális, de mégis magával ragadó sztoriknak biztosít táptalajt. A fejlesztők pedig éltek is a lehetőséggel, a Hard West kampányai nagyon magukkal ragadtak, tipikusan azok a sztorik voltak, melyeknél beugrott a „na, még egy pályát” hatás. Külön érdekesség, hogy a nyolc kampány nem egy összefüggő sztorit mesél el, viszont azok mégis furcsa módon így vagy úgy kapcsolódnak egymáshoz. Ezért például teljesen jól működik, hogy három egymáshoz kapcsolódó fejezetben három teljesen más szemszögből látjuk a történetet.

No de a sztori és a körítés, legyen az bármilyen jó is, csak egy dolog, ami önmagában még nem elég egy játékhoz. Szerencsére a Hard West játékmenet tekintetében is jól működik, sőt kis túlzással azt is állíthatnánk, hogy két játékot kapunk egybecsomagolva. Egyrészről kapunk egy csapat alapú taktikai játékot, másrészt az egyes pályák közti űrt egyfajta „lapozgatós könyvhöz” hasonló játékmenet tölti ki. Utóbbi kampányonként különböző, van ahol az a cél, hogy minél nagyobb rombolást végezzünk, máskor egy mini alapanyag menedzsment játékot kapunk, de van olyan is, mikor egy misztikus szerkezet darabjait kell összeszednünk. A térképen folyamatosan jelennek meg újabb és újabb helyszínek, ezek egy része a cselekményt löki picivel tovább, másik részük pedig teljesen opcionális feladatokat, vagyis inkább lehetőségeket kínál. Közös tulajdonságuk, hogy a sztori szempontjából kritikus karaktereink nem tudnak itt meghalni, viszont cserébe szerezhetnek olyan sérüléseket és átkokat, melyek hatással lehetnek a teljesítményükre a soron következő pályán. Másrészről viszont erős bónuszokat és hasznos fegyvereket is találhatunk, szóval ügyesen kell egyensúlyoznunk a bónuszok és büntetések között.

Előbb-utóbb viszont elkerülhetetlen lesz csatáznunk és itt lép be a képbe az a rendszer, mely elsőre hasonlónak tűnhet ahhoz, amit például az XCOM-ban láthattunk, de azért bőven van benne annyi egyéniség, hogy még véletlenül se lehessen koppintásnak tartani. Az alap egyszerű, mikor ránk kerül a sor, akkor dönthetünk, hogy karaktereinkkel hova megyünk, illetve mit teszünk. Nyilván előbb-utóbb lövöldözni fogunk, de az egyszerű pisztolypárbajon túl karaktereinket még feltankolhatjuk különféle képességekkel (stílszerűen kártyák képében, melyeknél bónuszt is kapunk, ha párokat, full houset vagy hasonló pókerben használatos sorozatot rakunk össze). Van itt minden, arany lövedék, ami mindig célba talál, gellert kapó golyó, amivel lényegében a sarkon túl is eltalálhatunk valakit, de vannak itt olyan dolgok is, mint a környékünkön mindenkit sebző sikoly, a kannibalizmus, vagy mikor karakterünk a sötétben és árnyékban elkezd meggyógyulni.

A játék ízét pedig az ezen is túlmutató apróságok adják. Ilyen például, hogy a napsütésben mindenki árnyékot vet, ami alapján úgy is észrevehetjük (sőt, bizonyos esetekben le is lőhetjük) ellenfeleinket, hogy őket még nem is látjuk. Vagy ott a szerencse, mely egyrészt táplálja speciális képességeinket, másrészt kisebb-nagyobb részben szinte mindenbe beleszól. Ez viszont nem csak úgy töltődik magától, ha például ránk lőnek és nem találnak el, akkor is fogy valamennyi belőle (hiszen „szerencsénk volt”), cserébe ha eltalálnak, akkor feltöltődik. Azaz jó taktika lehet egyszer-egyszer bekapni egy gyengébb lövedéket, ha cserébe utána használni tudjuk valamelyik komoly képességünket. A szerencse támadásnál is fontos, ha elvétjük a célt akkor is töltődik valamennyit, amivel hirtelen sokkal „igazságosabb” lesz a játék, hiszen jóval kisebb az esély arra, hogy sorozatban többször pechesek legyünk, nincs az, hogy háromszor egymás után elvétünk egy 90%-os esélyt.

A Hard West által bemutatott rendszer az esetek többségében jól működik, bár azt is el kell ismernem, hogy van egy-két csiszolatlan része. A képességek némelyike például elég durván eltúlzott erősségűnek tűnt, melyeket ügyesen használva talán már-már túl egyszerűen írthatunk ki teljes falvakat is akár. Cserébe viszont ellenfeleink is kapnak olyan képességet, melyet viszont kicsit hiányoltam saját karaktereim repertoárjából: van egy bizonyos távolság, aminél közelebb merészkedve hozzájuk akkor is ránk lőnek, ha éppen nem az ő körük van. Ez valahol teljesen logikus (ne legyen olyan, hogy rálépünk az ellenfél lábára és közvetlen közelről főbe lőjük), viszont én ezt miért nem használhattam? Fura…

Prezentáció szempontjából bár nem leszünk elkápráztatva, a kötelezőt hozza a játék. Nyilván a sivatagos vadnyugatot nem túl bonyolult felépíteni, ennek megfelelően itt is megkapjuk a szokásos fából készült épületeket, farmokat és így tovább. Nem mondom, hogy élvonalbeli, de azért nem kell csukott szemmel játszanunk, sőt a démoni részek néha egészen különlegesek tudnak lenni. Az egész le van öntve valami rajzfilmes filterrel, ami számomra kicsit komolytalanná tette az egészet, de még ezen is túl lehet lépni. Azon viszont már kevésbé, hogy viszonylag sokszor sikerült elkeverednem a különböző szintek között, illetve a kilencven fokban forgatható kamera miatt a kelleténél többször sikerült olyan helyzetbe kerülnöm, mikor az adott pont egyik oldalról sem volt túlságosan jól látható. Mindenképp érdemes viszont megemlékezni a zenéről és a kitűnő narrációról. Utóbbi esetében lényegében egy személyről, a Halálról van szó, aki kicsit flegmán, mégis teljesen „élethűen” meséli el az eseményeket, egyszerűen jó volt hallgatni. A zenét pedig az a Marcin Przybyłowicz szerezte, akinek korábbi munkái között ott van például a Witcher 3 is és ez nagyon érződik, a Hard West zenéiben ugyanúgy észre lehet venni a saját stílusát, mint a helyszínre jellemző blues és bluegrass elemeket. Nem véletlen, hogy külön is meg lehet venni a játék zenei albumát, tökéletesen jól hallgatható lett magában is.

Szóval démonok és cowboyok - bármennyire is furán hangzik, értő kezek között ebből a témából is lehet valami. A CreativeForge Games pedig ért hozzá, mert a Hard West minden hibája ellenére egészen meglepően jó játék lett. Van benne tartalom, van benne kihívás (mazochistáknak még szupernehéz mód is!), van benne fordulat és egész egyszerűen jó játszani vele, ha nem veted meg a jófajta taktikai játékot, akkor mindenképp érdemes ránézned erre a játékra!

***Hard West | Windows, Mac

Kiadó: Gambitious Digital Entertainment | Fejlesztő: CreativeForge Games ***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

16 órája
6

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

1 napja
7

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

1 napja

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

1 napja
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

2 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

4 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

4 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

5 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

7 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

7 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

8 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==