Devil May Cry 4 - teszt

Devil May Cry 4 - teszt

dragCsető Zsolt2008.02.15. 14:00

Igencsak kellemetlen dolog az, amikor az ember túlságosan magasra emeli saját maga számára azt a bizonyos lécet. Utólag persze ezt mindig könnyebb belátni, de tény: a Capcom hét évvel ezelőtt a Devil May Cry-al ezidáig megismételhetetlennek bizonyulót alkotott, amit eddig a két folytatás egyikének sem sikerült túlszárnyalnia. Ezek után nem meglepő, hogy a Devil May Cry 4 körül egészen érdekes légkör alakult ki: már a negyedik rész fejlesztésének korai szakaszában egyértelmű volt, hogy a japán cégóriás az új epizóddal egyben új etalont kíván felállítani a franchise neve alatt - a referencia végig a 2001-ben megjelent eredeti volt, amit természetesen az újgenerációs gépekben rejlő lehetőségeket kihasználva akartak tökélyre csiszolni.

Hogy sikerült-e a trónfosztás? Tudom, hogy nem illik lelőni előre a poént, de mivel oldalt egy szám és két mondat formájában úgyis látható egy rövid summázat, most mégis megteszem: nem, nem sikerült. Ennek az oka azonban százszorta érdekesebb, mint maga a tény - de vajon mégis mi lett ez a bizonyos ok?

Talán a történet és az új karakterek? Nem mondhatnám. Pedig a cselekmény középpontjában a sorozat történetében most először nem a Legendás Sötét Lovag fia, Dante áll, hanem egy teljesen új szereplő, Nero, aki - bár a külsőségek tekintetében erősen hasonlít "elődjére", és szintúgy démoni erő birtokában van - alapvetően másmilyen személyiség, mint a korábbi epizódok főhőse. A Capcom persze nem ostoba, és nem szúrta el a lehető legszembetűnőbb ponton a játékot: Nero hasonlóan - ha nem jobban - szerethető karakter, mint Dante, és hamar elnyeri a játékos szimpátiáját, amihez természetesen a sztori remekül eltalált nyitánya is hozzájárul. Ha már szóba került, beszéljünk is róla egy keveset. A bevezetőt követően egy váratlan vendég zavarja meg a The Order of the Sword nevet viselő vallási csoport gyűlését, aki egy hatásos belépőt követően megöli a vezetőt, Sanctus-t. A csoport védelméért felelős Credo evakuálja a lakosságot, valamint húgát - és egyben Nero titkolt szerelmét -, Kyrie-t a Főhadiszállásra, Nero pedig szembenéz a gyilkossal, akiről pár pillanat múlva bebizonyosodik, hogy Dante az. A két fél látványos vívását, illetve némi szóváltást követően Dante elmenekül, ám furcsa módon konkrét célját nem fedi fel - Nero-ról ellenben megtudjuk, hogy gipsszel álcázott jobb keze igazándiból démoni erővel bír. Főhősünk ezt követően csatlakozik a többiekhez, ám idővel kiderül, hogy a háttérben bizony csúnya összeesküvés készül - a továbbiak kiderítését a játékosra bízzuk.

A sztori tehát nem nevezhető a játék gyenge pontjának, akkor esetleg a külsőségekkel akadnak problémák? Ezúttal is rossz irányban tapogatózunk: az már az első percekben (sőt, már a trailerek alapján is) kiderül, hogy a történet tálalása A+ kategóriás, és hogy a Capcom ezúttal is remek kezekre bízta a drámai cselekmény képi formába történő átültetését. A fantasztikus átvezetők csodásan lettek megkoreografálva, cseppet sincsenek híján a látványos momentumoknak, de a dialógusok is kifogástalanok, amihez a remek szinkronhangok is nagyban hozzájárulnak (a dadogó Agnus zseniális). A játék ezen pontját tehát nem érheti rossz szó, mint ahogy maga a grafika is szemet gyönyörködtető: a negyedik rész alatt duruzsoló motor igencsak szép példány, és néha komolyan elképesztő jeleneteket pakol a szemünk elé, a pontot arra a bizonyos magánhangzóra pedig a nyálelválasztást erősen ingerlő effektek teszik fel - bár utóbbiról már a demó végén, a Berial ellen vívott főellenfélharc során is tökéletesen megbizonyosodhattunk. Röviden: a Devil May Cry 4 abszolút mai színvonalat képvisel a külcsín tekintetében, egyedül a szerencsére csak ritkán előforduló framerate-arány csökkenés érdemel egy kisebb mínuszocskát.

Minden bizonnyal akkor a játékmenet csorbult ki - gondolná az olvasó -, de ez sem igaz, a Capcom ugyanis az egyszerű, de nagyszerű 'ami nem romlott el, azt nem is kell megjavítani' taktikát alkalmazta: minden maradt a régiben. Kőkeményen harcorientált játékot kaptunk tehát ezúttal is, amelyet csupán a sztorivonal felgöngyölítése, valamint a továbbra is csak a változatosságot elősegítő egyszerűbb fejtörők, illetve a helyszínek sajátosságaiból adódó tényezők, mint például különféle akadályok legyűrése, vagy egy-egy hosszabb kocogás szakít meg kisebb időre. A kűzdelmek monotonitásának elkerüléséért természetesen a már megszokottan remek harcrendszer felelős, és külön öröm, hogy a fejlesztők nem a harmadik részben debütált, kissé bőség zavara érzést előidéző stílusrendszert erőltették (pontosabban részben igen, de erről később), hanem egy új szisztémát dolgoztak ki. A két kulcsszavunk: Devil Bringer és Exceed. Elsődleges harceszközeinkként ezúttal is egy kard-lőfegyver páros, a Red Queen és a Blue Rose szolgálnak, de mint kiderül, Nero jobb keze is különleges erővel bír, amely egy teljesen új dimenziót visz a harcba. A Devil Bringer segítségével a távolabbi ellenfeleket egy pillanat alatt magunkhoz ránthatjuk, a közelieket pedig egy-egy szituációfüggő, rendkívül erős támadással vehetjük kezelésbe, de nem csak a harc során jön majd jól, hanem bizonyos pontokon alapesetben elérhetetlen, magasabban fekvő helyekre is eljuthatunk segítségével. Az Exceed a kombózási lehetőségeinkhez ad egy teljesen új réteget: ezúttal már nem csak a különféle gombkombinációk, illetve időzítések segítségével csalhatunk elő jobbnál jobb mozdulatokat, hanem a Nero kardjában lévő propeller segítségével minden egyes ütést külön-külön felturbózhatunk, akár többszörösen is: mindehhez rendkívül jó időzítés, illetve a támadások kiismerése kell, igaz, a lustábbak egy helyben állva is "feltölthetik" kardjukat, de ez a módszer amellett, hogy lassú, kevésbé hatásos. Ez a két új lehetőség - főleg a csodás Exceed - igen komolyan kibővíti lehetőségeink tárházát a kűzdelmek során, és a korábbi epizódok harcrendszereit már totálisan kiismert játékosok is elismerően csettinthetnek: számukra is van új a nap alatt.

Rendben, leszűkítettük a kört, már csak egyetlen dolog maradhat: a harmadik rész bitang nehéz volt, biztosan most is ez lesz a gond! De nem, játékos kolléga, nem ez az a pont, ahol a negyedik rész elbukik. A fejlesztők nem hagyták figyelmen kívül a visszajelzéseket, így új játék indításakor kapásból két nehézségi fokozat közül választhatunk: a Human az újoncoknak, a Devil Hunter pedig a veterán Devil May Cry játékosoknak szól, utóbbi ráadásul valamelyest könnyebb is lett, mint a korábbi részek normál fokozatai, és tökéletesen belőtték vele azt a szintet, amit a játékos az első végigjátszásnál elvár - az elvetemültebbeknek pedig természetesen ott van a további négy behozható nehézségi fokozat. Játékosbarát húzás volt a készítők részéről a fejlesztési rendszer átszabása is. Alapvető különbség, hogy a Red Orbok mostantól csak és kizárólag tárgyvásárlásra jók, képességeinket pedig úgynevezett Proud Soul-ok segítségével fejleszthetjük ki, amiket az egyes küldetések végén kapunk - ezzel egy csapásra meg lett oldva az a korábbi kellemetlen dilemma, hogy mire is költsük a drága piros matériát. Az egyes képességek az eddiginél is jobban szeparálva vannak, és ami a legjobb az új rendszerben, az az, hogy ha úgy gondoljuk, hogy valamelyik támadás nem tetszik, vagy hasztalan, bátran lecserélhetjük: egy gombnyomásra visszakapjuk az összes Proud Soul-unkat, és ismételten elkölthetjük őket.

Látszólag tehát minden rendben, és úgy tűnik, hogy a sorozat rajongói megkapták azt, amire hét év óta várnak, ám ez mégsem igaz, és ahogy pár bekezdéssel ezelőtt is írtam, ennek borzasztóan különös oka van. Furán fog hangzani, de íme: a Devil May Cry 4 Dante miatt nem lett a sorozat legjobbja. A Capcom látszólag megpróbált elszakadni a korábbi főhőstől, de ez végül nem sikerült nekik, ám nem is ez a probléma, hanem az, hogy attól sem sikerült, amit összességében Dante képvisel, és így a játék azon harmada, amelyben őt irányíthatjuk végül a negyedik rész mélypontja lett. Próbáltak egyfajta nosztalgikus körítést adni különféle dolgokkal a játék ezen traktusának, és tényleg nem rossz dolog egy régről ismerős dallamra Frost-okat, vagy a szintén visszatérő Blade-eket püfölni az ezúttal Gilgamesh néven visszatérő Ifrittel, pontosan ugyanazokkal a cool mozdulatokkal, mint az első részben, de összességében ezt az egészet visszalépésként éli meg a játékos. Nem csak azért, mert a Nero által képiselt borzasztóan letisztult harcrendszer után a harmadik részből visszatérő, stílusokra alapuló szisztéma egyszerűen gyengébbnek tűnik, hanem azért is, mert ezen néhány küldetés alatt nem teszünk mást, mint hogy a Nero által már bejárt helyszíneket fordított sorrendben ismételten végiglátogatjuk, és újból, ugyanott megkűzdünk ugyanazokkal az ellenfelekkel, amelyekkel korábban is - mindezt úgy, hogy a történet közben tulajdonképpen egy helyben áll. A játék ezen egyharmadát egész egyszerűen egy az egyben ki lehetne hajítani, ezáltal pedig semmivel sem lenne kevesebb a negyedik rész - sőt. A Capcom nem bizonyult eléggé bátornak: egyetlen dolgot nem mertek csupán meghúzni, nem merték meghagyni mellékszereplőnek Dante-t, és összességében ez lett az oka annak, hogy nem sikerült a trónfosztás.

Óriási szerencse, hogy a játékot, és így a cikket sem kell negatív szájízzel befejezni, ugyanis egy borzasztóan epikus méreteket öltő főellenfélharcot követően - amekkorát legfeljebb csak a nagy rivális Kratos élhetett át - ismételten Nero bőrébe bújhatunk, hogy egyszer és mindenkorra pontot tehessünk a gyönyörű történet végére. A stáblistában gyönyörködve pedig a játékos nagy valószínűséggel nem lesz elégedetlen, és végül mégis csak elkönyvelheti magában, hogy egy remek élménnyel lett gazdagabb - ami nem mellesleg komoly újrajátszási késztetéssel, és említésre méltó endgame tartalommal párosul. Bosszantó csupán, hogy egy ilyen furcsa dolog állt annak útjába, hogy akárcsak Dante-é, Nero debütálása is igazi klasszikus legyen: ha a God of War II újgenerációs játék volt előző generációs platformon, akkor a Devil May Cry 4-re ez pontosan fordítva igaz.

Nincs azonban ok az aggodalomra sem a játékosok, sem a Capcom részéről: az új rész bepillantást engedett abba, hogy bizony van reális lehetőség a más irányba történő haladásra, és a japán kiadó is megmutatta már egyszer egy bizonyos másik négyes sorszámú játékkal, hogy hihetetlen reformokat képes véghez vinni. Íme tehát, itt az újabb feladat: egy új Devil May Cry-t kell készíteni. És érződik, hogy ők is ezt akarják - ez pedig már fél siker.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

5 órája
11

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

21 órája
5

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==