[Teszt] Pathologic Classic HD

Pathologic Classic HD

siklaraSimon Klára2015.11.27. 14:00

A Pathologic az Ice-Pick Lodge indie csapat első játéka, amely hazájában sorra nyerte a díjakat, Oroszországon kívül azonban nem hogy sikerre, de ismertségre is alig tett szert, és csak egy szűk körön belül emelkedett kultstátuszba, manapság mégis horrorjáték toplisták élmezőnyében látni. Ennek az ellentmondásos helyzetnek a fő oka az, hogy az eredetileg 2005-ben megjelent pszichológiai túlélőhorror nemzetközi verziója meglehetősen befogadhatatlanra sikerült, de nem annyira az elborult és művészi jellege, hanem sokkal inkább az oroszról szörnyen lefordított és néhol csaknem értelmetlen angol szövegek, valamint a csapnivaló szinkron miatt. A fejlesztőknek tavaly ősszel látványos sikerrel zárult a játék remakejének elkészítésére indított Kickstarter kampánya, a jövőre megjelenő újragondolt Pathologic előtt azonban gondoskodni akartak arról, hogy se az ő alkotói szabadságuk ne sérüljön, se azok ne járjanak rosszul, akik pont olyannak szeretik az eredetit, amilyen tíz éve volt. Áthidaló megoldásként elkészült a Pathologic Classic HD kiadás, amelyben a grafikai ráncfelvarráson és új effekteken túl valamennyi szöveget újrafordítottak, a szereplők párbeszédeit újraszinkronizálták, illetve bekerült olyan eddig nem látott tartalom is, amit az eredeti Pathologicból az alacsony költésgvetés miatt ki kellett vágni.

A bizarr intró után, amelyben pár gyerek eltemet egy rongybabát, három gyógyításról vitatkozó alakot látunk egy színpadon: egyikük egy fiatal és tanult orvos, a Bachelor, a másik a nála kevésbé bizalomkeltő, belekből jósló és műtétekkel bátran kísérletező Haruspex, a harmadik pedig a Changeling, egy furcsa fiatal lány, aki szentül hiszi, hogy a kezeivel gyógyítani tud. Ők a három főszereplő, akik közül az első végigjátszáshoz csak a két férfi közül választhatunk, de érdemes a Bachelorral kezdeni. Mindhárman ugyanabba az orosz sztyeppén fekvő, mindentől távoli, és egészen furcsa helyi szokásokkal rendelkező orosz kisvárosba érkeznek, ahol hamarosan szörnyű pestisjárvány tör ki, a karantén miatt pedig ők sem menekülhetnek, ezért az életben maradáshoz minden tudásukat bevetve kell felvenniük a harcot a kórral. Erre mindegyiküknek csak úgy van esélye, ha minél alaposabban megismeri a várost és átlátja a fontosabb polgárok közötti bonyolult viszonyrendszert, az átlagemberek hiedelmeiről és pletykáiról nem is beszélve. A pestisjárvány megfékezésére mindössze tizenkét nap áll rendelkezésükre, és az idővel való versenyfutás mellett a kulcsszereplők életben tartásáért is mindent meg kell tenniük, egy-egy fontosabb egyén halála ugyanis szörnyű következényekkel járhat az egész közösségre nézve, hiszen nélkülözhetetlen információt vihet magával a sírba.

Bár két rejtélyes figurától kapunk némi eligazítást például arra vonatkozóan, hogy az emberek a viselkedésünk alapján ítélnek meg, vagy hogy ne felejtsünk el pihenni, a Pathologic az a játék, ahol az első pár órában fogalmad sincs, mi történik, és rossz esetben akár újra is kell kezdened. Az egyik legszigorúbb és legéletszerűbb húzása, hogy az események tőlünk függetlenül is zajlanak, vagyis egy küldetés nem feltétlenül akkkor kezdődik, amikor épp arra járunk, ha pedig a nap végére valamire nem jutott idő, másnap már nincs lehetőség bepótolni (éjfélkor minden küldetés törlődik a naplóból). A legfontosabb a napi egy főküldetés teljesítése, amin egy-egy jeles városlakó élete múlik, a mellékküldetésekkel pedig pénzt, vagy eladható tárgyakat szerezhetünk, amiből kaját és felszerelést véve saját túlélési esélyeinket növeljük. Hősünk állapotára is oda kell figyelnünk, mert kezdetben csak az éhség és a kimerültség okozhat gondot, később azonban gondoskodnunk kell megfelelő védőöltözetről, és különböző tabletták szedésével szervezetünk ellenállóképességét is szinten kell tartanunk, hogy ne kapjuk el a homokpestist. A város - részben tetteink és döntéseink tükrében - napról napra változik, hol alig észrevehetően, hol drasztikusan, és minél többet tudunk, annál visszásabb érzéseink lesznek a fő célt illetően, tudniillik egyre kevésbé tűnik majd megmentésre érdemesnek a sötét titkokat rejtő hely, mégis egyre elszántabban fogunk küzdeni érte.

A Pathologicra a készítők játék helyett a döntéshozó gyakorlat meghatározást használják, mivel úgy tartják, egy játék attól igazán jó, ha nem csak szórakoztat, hanem elgondolkodtat, és a manapság túlzásba vitt kézfogás mellőzésével akár kimondottan szokatlan, vagy kényelmetlen helyzetekbe hozza a játékost. Ilyen például, amikor az éhhalál elkerülése érdekében kénytelen házakba betörve fosztogatni, vagy akár egy sikátorban ártatlanokat ölni, a karantén miatt ugyanis felszöknek az árak, az egyre nagyobb fertőzött területen pedig eluralkodik a káosz. A helyi gazdasági szabályokat elsajátítva kukákból túrt kacatokat cserélünk a gyanúsan sok utcagyerekkel lőszerre és pirulákra, vagy részeg alakoktól szerzünk pár üveg ivóvízért kötszert, de előfordulhat, hogy pár nappal később teljes pánikban fogjuk eladni a javát, hogy vehessünk egy vekni kenyeret. A térkép csak a fontosabb NPC-k házát jelöli, úgyhogy időbe fog telni, mire nagyjából megtanuljuk a sok belső szervről elnevezett városrész helyét, viszont akadnak rettentő furcsa és titokzatos építmények, mint például a gyerekek lakta Polyhedron, amik segítenek a tájékozódásban. Bármelyik karaktert is irányítjuk éppen, két „kollégánk” is jelen van a történetben, többször találkozunk és beszélünk velük, ugyanakkor mindhármuknak megvan a maga baja, és a bizalmatlan légkör miatt még véletlenül sem dolgoznak együtt.

A mai szemmel még leporolva is kissé csúnyácska és lassú játékmenetű Pathologicot övező kultusz nem véletlen, hiszen történet és hangulatteremtés tekintetében olyan élményt nyújt, amihez hasonlóban a horror műfajon belül még nem volt részem. Az időben bajosan elhelyezhető város mintha egy rémálomszerű párhuzamos dimenzióban létezne, a benne lakók valamennyien furcsán viselkednek és rébuszokban beszélnek, az pedig mindenki számára magától értetődő, hogy egyesek megjósolják a jövőt, vagy hogy a pusztában emberre alig emlékeztető szörnyszülöttek élnek. A felnőttek és a gyerekek mintha külön társadalmat alkotnának, itt-ott egy rejtélyes bikakultusz motívumai bukkannak fel, miközben az őrültek háza-hullaház és a már említett, teljesen szürreális kinézetű Polyhedron mellett a húsfeldolgozó üzem az egyik városképet meghatározó építmény. Lehet, hogy ezek némelyikébe sosem tesszük be a lábunkat, ezért csak rémisztő külsejük, és az utcai szóbeszéd alapján tudjuk elképzelni, mi zajlik a falak mögött. A mellékszereplőkről sosem tudhatjuk, mikor mennyire őszinték, néha pedig olyan sérelmek érnek, melyekre sosem kapunk magyarázatot, legfeljebb egy következő végigjátszás során egy másik főszereplő szemszögéből nézve. A túlélés napról napra nehezebb, és meghalni egyébként is nagyon könnyű ezért a játékmenet egészen szadista túlélő-aspektusáról szintén oldalakat lehetne még írni, de sokkal izgalmasabb személyesen kitapasztalni.

A Pathologichoz befordult hangulat, jó adag elvetemültség és kitartás, valamint magabiztos angoltudás kell, sokszor pedig annyira könyörtelen, hogy az a legkevésbé sem szórakoztató. Ennek ellenére nem véletlen, hogy a Rock Paper Shotgun írója, Quintin Smith is úgy tartja, ez a valaha készült legjobb és legfontosabb játék, amivel sosem játszottál (zseniális háromrészes cikksorozatát akkor is csak ajánlani tudom, ha tényleg soha nem fogsz játszani vele). Igazi kuriózum, amely játéktól egészen szokatlan módszerekkel éri el, hogy napokig rágódjunk rajta és rettentő kényelmetlenül érezzük magunkat tőle. Az eredeti kiadás a játékosok 99%-ának kimaradt, a Classic HD verzió azonban jóval fogyaszthatóbb formában nyújt lehetőséget a pestis sújtotta város hátborzongató történetének bepótlásra, amire minden horrorkedvelőt csak bátorítani tudok.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bemutatkozott a Marvel Rivals, bezár a Smilegate Barcelona - ez történt szerdán

Továbbá: NOTTOLOT, Doronko Wanko, Boomeroad, Metal: Hellsinger, Hellgate: Redemption, Yellow Brick Games, No Man's Sky.

2 órája
2

PlayStation Plus: az áprilisi hármas

Űrvarázsló, kockaland és kicsontozott rogulike.

14 órája
4

South Park: Snow Day! - Kabbe gyíkok, megyünk hógolyózni!

South Park, ám ezúttal szolgáltatásalapú multiplayer hack n slash formájában. Avagy lehet-e várat építeni Kula Bából?

18 órája

Stellar Blade

A nagyközönség előtt próbálhattuk ki a SHIFT UP közelgő akciójátékát. De a ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk.

20 órája
4

Judas részletek, új Marvel játék közeleg - ez történt kedden

Továbbá: It Takes Two, Another Crab's Treasure, The Stanley Parable, V Rising, Dollhouse: Behind the Broken Mirror.

1 napja
1

The Thaumaturge – Depresszió és ördögűzés Varsóban

Vannak azok a játékok, amiket úgy lehet a legkönnyebben jellemezni, hogy fél pillanat alatt lehozzák az embert az életről, de jó értelemben véve, a The Thaumaturge pedig pont egy ilyen cím. A lengyel Fool’s Theory legújabb alkotása már a Steam Next Festen bemutatott demójával belopta magát...

1 napja

Stellar Blade demó, live service játék a Bend Studio-tól - ez történt hétfőn

Továbbá: Cyberpunk 2077, Final Fantasy XVI, The Elder Scrolls, Judas, handheld Xbox élmény.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
6

Outcast: A New Beginning - visszatér a kitaszított

Ulukai visszatérése egy hihetetlen történet. Szinte nem is lehet annak a szentimentumnak megfelelni, amivel a játékos az első epizódra gondol vissza. Most huszonöt évvel később nem csak Laura Palmer, de Cutter Slade is visszatért, így megnéztük, mit tudnak Adelpha lakói kínálni számunkra 2024-ben. Teszt!

3 napja
5

Taxi Life - über kis taxi?

Verőfényes katalán napsütés, és kellemesen ismerős nyíltvilágú játékmenet, mindez közel 460 kilométernyi barcelonai úthálózattal megspékelve. A Taxi Life-tól sokat vártak a könnyed polgári járműszimulátorok fogyasztói, és bár az alapok ígéretesek, ez a taxitársaság bizony messze van még a piacvezetőtől...

3 napja
4

Dragon's Dogma 2 - a sárkány éve

A Dragon’s Dogma cím azoknak is ismerős lehet, akik a 2012-es, mára már ikonikussá vált játékkal nem is játszottak, hiszen 2020-ban egy Netflix animációs sorozat is igyekezett bemutatni ezt a különleges világot. Nagy kihagyást követően, a napokban azonban megjelent a játék folytatása, amely még kifinomultabb játékmenetet, és még grandiózusabb kalandot ígér!

4 napja
27

Csúszhat a GTA VI, törölt Overwatch 2 tartalmak - ez történt pénteken

Továbbá: Final Fantasy XVI, Soulframe, Assassin's Creed Jade, SWORN, Larian Studios.

5 napja
9

A Future Games Show-n túl – ez történt csütörtökön

Shadows of the Damned: Hella Remastered, Broken Roads, Dead Island 2, Soul Covenant, Maliki: Poison of the Past, Blackout Protocol, Inazuma Eleven: Victory Road, Loretta, Anomaly Collapse, Shinji Mikami.

6 napja
2

Több mint 40 játékkal töltötte meg a csütörtök estét a Future Games Show

Összefoglaló a 90 perces traileráradatról.

6 napja
9

Rise of the Ronin

A Team Ninja ismét maradt a bevált formulájánál, ezúttal azonban egy nyílt világba ültette azt. A nagyobb játéktérrel pedig egy nagyobb közönség felé is nyitni akartak. A végeredmény? Nem hibátlan felemelkedés, de érdekes fúzió.

6 napja
6

Final Fantasy VII Rebirth

Eltelt idestova több, mint negyed évszázad, mióta boldog tizenévesként először tudomást szereztem arról a csodáról, amit Final Fantasy 7-nek hívnak.

7 napja
14

Marvel 1943 leleplezés, Chrono Odyssey erődemonstráció – ez történt szerdán

Továbbá: Golden Lap, Shin Megami Tensei V: Vengeance, Alpha Protocol, Dragon Ball: Sparking! ZERO, Epic Games Store, CorpoNation: The Sorting Process, Final Fantasy VII Rebirth, Card-en-Ciel, Foundry.

7 napja
13

Brothers: A Tale of Two Sons Remake

2013-ban a filmiparból érkező Josef Fares egy rendkívül egyedi debütáló alkotással vetette meg a lábát a videojátékok világában, aminek a koncepciója a mai napig egyedülállónak mondható. Ez elég indok arra, hogy egy évtizeddel később felpiszkálják a játékosok következő generációjának?

7 napja
5

Plunderstorm, avagy a WoW battle royale – ez történt kedden

Továbbá: Project Birdseye, Rise of the Ronin, Riven, Bleak Faith: Forsaken, Overwatch 2, SINce Memories: Off the Starry Sky.

8 napja
3

Game Pass: mozgolódás március második felében

A hónap végén debütál a Microsoft előfizetéses szolgáltatásában a Diablo IV! De talán a többi érkezőre is megéri odafigyelni.

8 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==