[Teszt] Call of Duty: Black Ops 3

Call of Duty: Black Ops 3

liquidSomosi László2015.11.13. 14:35

A KAMPÁNY**

MULTIPLAYER + ZOMBIES + EXTRÁK**

A cikknek egyáltalán nincs vége, a következő oldalon a képek részletes magyarázatát olvashatjátok!

Hat éve, a Nagy Infinity Ward Botrány kirobbanása előtt sokan megmosolyogták volna, ha valaki határozottan állítja, hogy 2015-ben a Treyarch-tól várja a nép a minőségi Call of Duty játékot. Pedig ez történt, a korábban az IW mellett simán B-csapatként kezelt 3arc egyrészt elég szépet ment a két Black Ops játékkal, másrészt a kulcsembereitől megfosztott IW-nek azóta sem sikerült visszaküzdenie magát abba a pozícióba, amit az első két Modern Warfare idejében elfoglaltak. Jogos volt a feltételezés (elvárás?) hogy a kampány-szempontból rendkívül sótlan Ghosts és a klisé-hullámokon szörföző Advanced Warfare után a Treyarch lesz az, aki izgalmas egyjátékos kampányt, újragondolt multit, és izgalmas zombimódot pakol egy csomagba. Ez történt?

Ha keveset akarsz az idei Call of Duty-ról olvasni, így néz ki a válasz: javarészt igen, a csomag szép nagy és bőséges, de az eddigi leggyengébb Black Ops kampány található benne. A kampánnyal több probléma is van. Elsőként talán az, hogy ez a történet alig-alig indokolja, hogy "Black Ops 3"-nak hívják a játékot, pár elejtett megjegyzésen, félmondaton kívül semmi nem kapcsolja a korábbi két epizódhoz, vagy azok világához. Mivel bőven (ötven évvel) a jövőben járunk, eltűnt a BO játékok másik nagy vonzereje is, az alternatív-történelemmesélés, ahol a játék valós történelmi események, konfliktusok mögé helyezte a saját fikcióját.

A Black Ops 3 sztorija meglepően zárt, pár ember belső viszonyaira (leginkább azok felbomlására) koncentrál, és a katonai összeesküvések világából átevez disztópikus sci-fi-k birodalmába. Viszonylag sikeresen, teszem hozzá - az elmesélt sztori nem rossz, csak nem eredeti, keményen össze van lopva más (ihletettebb) forrásokból, a leginkább lenyúlt, nem is olyan rég megjelent science-fiction regény szerzője helyében egy érdeklődő hangvételű telefonhíváson mindenképpen gondolkodnék.

Nem szolgálja az egyedül nyomuló játékos lelkesedésének fent tartását, hogy a kampány rendkívül gyengén (unalmasan!) indul, a legelső küldetés akár a "Minden, amit évek óta ununk a Call of Duty-ban" címet is viselhetné. Aztán lassan beindul a motor, a kampány a közepére érdekessé, az utolsó harmadára határozottan izgalmassá válik. A töréspontot egyértelműen a nyolcadik küldetés (összesen tizenegy van), a Demon Within jelenti, amit személy szerint végigvigyorogtam. Nem azért, mert mulatságos, hanem azért, mert itt ragyog leginkább a Treyarch: megengedik maguknak, hogy teljesen elboruljanak, a BO3 hirtelen átmegy Metal Gear-be (komolyan!), aztán Inception-be, aztán bontani kezdi a negyedik dimenzió falait, és meglepő őszinteséggel válik ön-reflektívvé. Lehet, hogy a Black Ops 3 kampánya összességében nem éri el az első két BO kampány színvonalát, de a Demon Within ettől függetlenül a kedvenc missziómmá vált a BO trilógiából. Kevés AAA játékfejlesztő vállalkozik az általa gyártott népszerű műfaj / sorozat dekonstrukciójára, a Treyarch itt megteszi, és jól teszi, hogy megteszi. Apropó, tizenegy küldetés: a kampány a megszokott 4-6 óránál hosszabb, ha a korábban ígérgetett tizenöt órát nem is éri el, de normál fokozaton tíz körül van.

Játékmenet területén nem voltak ilyen merészek, változások persze most is vannak. A két legfontosabb: 4 fős coop lehetőség és a karakterfejlődés. Kezdjük az utóbbival! A Treyarch áthozta a kampányba a multiban már régóta alkalmazott karakterfejlődést, gyakorlatilag ugyanúgy néz ki a dolog, ahogy a többjátékos módban: a küldetések során XP-t kapsz, szintet lépsz, a fegyverek is szintet lépnek, perkeket tudsz felpakolni (példák: a kampányban a falon futás egy perk; a képesség, hogy fegyvereket tudj felvenni, szintén perk - ezek nem járnak "alapból"), és kapsz kiber-képességeket is. Nevezzük nevén a gyermeket: ezek varázslatok, teljesen úgy működnek, mint pl. a plazmidok a Bioshock-ban.

Háromféle variációban érkeznek: ez a gyakorlatban 3*2 képességfát jelent. Hasznos a kiber-mágia? Igen, hasznos, mert elég hatékonyan tudsz vele pusztítani a lövöldözés mellett. Kötelező a használatuk? Nem, legalább is normál fokozaton nem, simán el lehet lenni nélkülük is. A sorozatot az első résztől követőknek valószínűleg erősen furcsák lesznek: az első Call of Duty-ról annak idején a (kor színvonalán) rendkívül látványosan és realisztikusan megvalósított sztálingrádi pálya okán beszéltük sokat, 2015-ben pedig eljutottunk oda, hogy rámutatsz két ellenfélre, megnyomsz egyszerre két gombot. És meghalnak. Egyből. Vagy felrobbannak, és úgy halnak meg. Vagy átveszed egy robot felett a vezérlést. Vagy az oldaladra állítod. Vagy kamikázeként beleküldöd a tömegbe. Más időket élünk, hol vannak már a daliás idők, amikor csak a gépkarabélyodra, és a benne lévő harminckét lőszerre számíthattál! És, teszem hozzá: konzolokon konstans hatvan fps-re, vagy ahhoz nagyon közeli értékre. Ez a BO3 (jelen-gen konzolos változatairól) nem mondható el, a legtöbbször megvan a hatvan képkocka per szekundum, de ha valami nagyot robban, vagy túl sok minden történik a képernyőn, a játék hajlamos 10-15 fps-es ugrásokat produkálni a negyvenvalahányas tartományba.

Az öreg motorosok jó eséllyel az új "taktikai" nézet láttán is megvakarják a fejüket: ez bármikor alkalmazható, pirossal jelöli ki a célpontokat, villogva jelzi a gránátokat, sőt még a földet is beszínezi annak megfelelően. hogy mennyire veszélyes ott ácsorogni. A kampányt négyen is lehet játszani, és mint minden koop-ra (is) tervezett játékot nagyon jó négyen játszani. De: egyáltalán nem kötelező, a Black Ops 3 egyedül játszva is teljesen jól működik. A koop jelleg egyébként a pályatervezésen is komolyan tetten érthető sokkal több a nagy, nyitott tér, mint korábban, és a bossharcok (mert ilyenek is vannak, a többségük egész jó) is láthatóan úgy lettek kialakítva, hogy többen, hatékony feladatmegosztással gyorsabban le lehessen gyűrni őket. Teljesen érthetetlen viszont, hogy miért választották szét a koop (online) és single (lokál) kampányokat - külön karakterfejlődés, külön mentések, külön megnyitott cuccok, ezt miért kellett?!

Ha előző generációs konzolokra tervezed beszerezni az új Black Ops-ot, elég, ha itt kezded olvasni a cikket, az eddigiek rád nem vonatkoznak, ezekben a verziókban nincs kampány, csak a kompetitív multi és a zombimód. A jó hír: mindkét multiplayer módozat jó, a rossz (továbbra is a prevgen konzolok tulajdonosainak): erős technikai limitációkkal, ami konkrétan komolyan visszatekert vizuális minőséget, és 30 fps-t jelent. Ebből talán kiderül: ha prevgen konzolod van, akkor vásárolj, hogy nagyon hiányzik az éves CoD-adag, mindkét (PS3, Xbox 360) verziót kényszer-portnak éreztem.

Ha a fentiek nem igazak rád, fordulj bátran a multihoz, megéri. A kompetitív multi a karakterfejlődést nagyjából változatlanul hagyja, bedob viszont kilenc választható karakterosztályt, két-két választható képességgel / speciális fegyverrel. Jó dolog? Úgy vagyok vele, hogy jó, de nem szükséges. Jó dolog, hogy van Még Egy Dolog az eszköztáradban, de létszükségletnek nem éreztem, kellemes bónusz, ami a Call of Duty "legyen sikerélménye mindenkinek, még akkor is, ha teljesen kezdő" filozófiáját erősíti. Ezek ugyanis előbb-utóbb maguktól újratöltődnek, és felsőbb szinten megnyitható karakterek egész combos képességekkel rendelkeznek, amiket az igazán profik a megfelelő játékmódokban és helyzetekben meccsek eldöntésére, a hétvégi játékosok a maguk örömére alkalmaznak majd. Látható, hogy a béta óta ezen a fronton is történtek változások, a sokat emlegetett Rejack (gyakorlatilag: újraéledés) butítva lett, a korábbitól eltérően már killstreaket szakít, ha meghalsz (nagyon helyesen).

A másik változás a jetpack/falon futás, ami (a bétánál látható volt) némileg megosztja a közönséget, legalább háromfelé. Vannak, akik szerint minden ilyen mozgásrásegítés hülyeség; vannak akik az AW hatalmas ugrásait és a boost-dodge lehetőséget sírják vissza, és vannak, akik szerint a Black Ops 3 rendszere jó kompromisszum a kétféle megközelítés között. Én az utóbbi tábort erősítem, a jetpack és a falon futás új dinamikát kölcsönöz a játéknak, de nem viszi el "mindenki folyamatosan ugrál" irányba, amit ellentételesnek érzek a CoD alap-karakterisztikájával. A Black Ops 3 jó pályaválasztékkal, és legfőképpen: az új lehetőségekhez jól igazított pályaválasztékkal támogatja meg az újdonságokat - a pályák nem mindig működnek száz százalékosan ebben a tekintetben (nem tudsz falon futni olyan helyeken, ahol látványra lehetne, de a pályatervezés nem engedi), de az összkép, így, pár nap játék után elég jó.

A megjelenés utáni napokban egyébként komolyabb gondok voltak az online résszel, szombaton pár órára állt az egész, a matchmaking pedig hol működött, hol nem - lehet, hogy nekem volt eddig szerencsém, de a korábbi CoD-oknál megjelnés környékén nem tapasztaltam hasonlót, kisebb gondok voltak, de nem ilyen mértékben. Sajnálatos módon a matchmaking gondok (nálam legalábbis) leginkább a Shadows of Evil-t, azaz a játék Zombies módját sújtották leginkább, a BO3 alig-alig talált csapatot, így javarészt szólóban voltam kénytelen zombulni, több/kevesebb sikerrel. Annak alapján, amit láttam belőle: a noir + zombi párosítás meglepően jól működik, a terület nagy és hangulatos, rengeteg rejtett dologgal, érdemes lesz komolyabb időt szánni rá.

Miért ilyen sikeres ennyi év után is a Call of Duty? Azért, mert ez nagyon jól fogyasztható formula, a tömegigényekhez igazított kampányokkal, és olyan multiplayerrel, amit kezdő és profi egyaránt élvezhet a maga képességi szintjén. Hiába érződik most már évről-évre, hogy a széria fárad, az Activision ezt volumenben ellensúlyozza: nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy milyen komoly tartalom van ebben a játékban. Lássuk csak: sp/koop kampány; kompetitív multi egy rakás játékmóddal, igény szerint botokkal; szóló vagy koop Zombies és az extrák: a Nightmares (a kampány remixe új sztorival és zombikkal) és a Dead Ops Arcade 2, ami egy rejtett duplaanalógos lövölde B-filmes körítéssel, a jobb fajtából. Szóval: zsáknyi tartalmat kapsz a pénzedért.

És ez a zsáknyi tartalom az, ami még mindig bőven a "jó játék" kategóriában tartja a sorozatot Az összetevői közül a kampány most hullámzó minőségű, a kompetitív multi és Zombies viszont jó és szórakoztató - a most már hároméves ciklusban, három stúdió által gondozott sorozat készítőinek A-csapata továbbra is kétségtelenül a Treyarch.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

13 órája
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

8 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

8 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==