A KAMPÁNY**
MULTIPLAYER + ZOMBIES + EXTRÁK**
A cikknek egyáltalán nincs vége, a következő oldalon a képek részletes magyarázatát olvashatjátok!
Hat éve, a Nagy Infinity Ward Botrány kirobbanása előtt sokan megmosolyogták volna, ha valaki határozottan állítja, hogy 2015-ben a Treyarch-tól várja a nép a minőségi Call of Duty játékot. Pedig ez történt, a korábban az IW mellett simán B-csapatként kezelt 3arc egyrészt elég szépet ment a két Black Ops játékkal, másrészt a kulcsembereitől megfosztott IW-nek azóta sem sikerült visszaküzdenie magát abba a pozícióba, amit az első két Modern Warfare idejében elfoglaltak. Jogos volt a feltételezés (elvárás?) hogy a kampány-szempontból rendkívül sótlan Ghosts és a klisé-hullámokon szörföző Advanced Warfare után a Treyarch lesz az, aki izgalmas egyjátékos kampányt, újragondolt multit, és izgalmas zombimódot pakol egy csomagba. Ez történt?
Ha keveset akarsz az idei Call of Duty-ról olvasni, így néz ki a válasz: javarészt igen, a csomag szép nagy és bőséges, de az eddigi leggyengébb Black Ops kampány található benne. A kampánnyal több probléma is van. Elsőként talán az, hogy ez a történet alig-alig indokolja, hogy "Black Ops 3"-nak hívják a játékot, pár elejtett megjegyzésen, félmondaton kívül semmi nem kapcsolja a korábbi két epizódhoz, vagy azok világához. Mivel bőven (ötven évvel) a jövőben járunk, eltűnt a BO játékok másik nagy vonzereje is, az alternatív-történelemmesélés, ahol a játék valós történelmi események, konfliktusok mögé helyezte a saját fikcióját.
A Black Ops 3 sztorija meglepően zárt, pár ember belső viszonyaira (leginkább azok felbomlására) koncentrál, és a katonai összeesküvések világából átevez disztópikus sci-fi-k birodalmába. Viszonylag sikeresen, teszem hozzá - az elmesélt sztori nem rossz, csak nem eredeti, keményen össze van lopva más (ihletettebb) forrásokból, a leginkább lenyúlt, nem is olyan rég megjelent science-fiction regény szerzője helyében egy érdeklődő hangvételű telefonhíváson mindenképpen gondolkodnék.
Nem szolgálja az egyedül nyomuló játékos lelkesedésének fent tartását, hogy a kampány rendkívül gyengén (unalmasan!) indul, a legelső küldetés akár a "Minden, amit évek óta ununk a Call of Duty-ban" címet is viselhetné. Aztán lassan beindul a motor, a kampány a közepére érdekessé, az utolsó harmadára határozottan izgalmassá válik. A töréspontot egyértelműen a nyolcadik küldetés (összesen tizenegy van), a Demon Within jelenti, amit személy szerint végigvigyorogtam. Nem azért, mert mulatságos, hanem azért, mert itt ragyog leginkább a Treyarch: megengedik maguknak, hogy teljesen elboruljanak, a BO3 hirtelen átmegy Metal Gear-be (komolyan!), aztán Inception-be, aztán bontani kezdi a negyedik dimenzió falait, és meglepő őszinteséggel válik ön-reflektívvé. Lehet, hogy a Black Ops 3 kampánya összességében nem éri el az első két BO kampány színvonalát, de a Demon Within ettől függetlenül a kedvenc missziómmá vált a BO trilógiából. Kevés AAA játékfejlesztő vállalkozik az általa gyártott népszerű műfaj / sorozat dekonstrukciójára, a Treyarch itt megteszi, és jól teszi, hogy megteszi. Apropó, tizenegy küldetés: a kampány a megszokott 4-6 óránál hosszabb, ha a korábban ígérgetett tizenöt órát nem is éri el, de normál fokozaton tíz körül van.
Játékmenet területén nem voltak ilyen merészek, változások persze most is vannak. A két legfontosabb: 4 fős coop lehetőség és a karakterfejlődés. Kezdjük az utóbbival! A Treyarch áthozta a kampányba a multiban már régóta alkalmazott karakterfejlődést, gyakorlatilag ugyanúgy néz ki a dolog, ahogy a többjátékos módban: a küldetések során XP-t kapsz, szintet lépsz, a fegyverek is szintet lépnek, perkeket tudsz felpakolni (példák: a kampányban a falon futás egy perk; a képesség, hogy fegyvereket tudj felvenni, szintén perk - ezek nem járnak "alapból"), és kapsz kiber-képességeket is. Nevezzük nevén a gyermeket: ezek varázslatok, teljesen úgy működnek, mint pl. a plazmidok a Bioshock-ban.
Háromféle variációban érkeznek: ez a gyakorlatban 3*2 képességfát jelent. Hasznos a kiber-mágia? Igen, hasznos, mert elég hatékonyan tudsz vele pusztítani a lövöldözés mellett. Kötelező a használatuk? Nem, legalább is normál fokozaton nem, simán el lehet lenni nélkülük is. A sorozatot az első résztől követőknek valószínűleg erősen furcsák lesznek: az első Call of Duty-ról annak idején a (kor színvonalán) rendkívül látványosan és realisztikusan megvalósított sztálingrádi pálya okán beszéltük sokat, 2015-ben pedig eljutottunk oda, hogy rámutatsz két ellenfélre, megnyomsz egyszerre két gombot. És meghalnak. Egyből. Vagy felrobbannak, és úgy halnak meg. Vagy átveszed egy robot felett a vezérlést. Vagy az oldaladra állítod. Vagy kamikázeként beleküldöd a tömegbe. Más időket élünk, hol vannak már a daliás idők, amikor csak a gépkarabélyodra, és a benne lévő harminckét lőszerre számíthattál! És, teszem hozzá: konzolokon konstans hatvan fps-re, vagy ahhoz nagyon közeli értékre. Ez a BO3 (jelen-gen konzolos változatairól) nem mondható el, a legtöbbször megvan a hatvan képkocka per szekundum, de ha valami nagyot robban, vagy túl sok minden történik a képernyőn, a játék hajlamos 10-15 fps-es ugrásokat produkálni a negyvenvalahányas tartományba.
Az öreg motorosok jó eséllyel az új "taktikai" nézet láttán is megvakarják a fejüket: ez bármikor alkalmazható, pirossal jelöli ki a célpontokat, villogva jelzi a gránátokat, sőt még a földet is beszínezi annak megfelelően. hogy mennyire veszélyes ott ácsorogni. A kampányt négyen is lehet játszani, és mint minden koop-ra (is) tervezett játékot nagyon jó négyen játszani. De: egyáltalán nem kötelező, a Black Ops 3 egyedül játszva is teljesen jól működik. A koop jelleg egyébként a pályatervezésen is komolyan tetten érthető sokkal több a nagy, nyitott tér, mint korábban, és a bossharcok (mert ilyenek is vannak, a többségük egész jó) is láthatóan úgy lettek kialakítva, hogy többen, hatékony feladatmegosztással gyorsabban le lehessen gyűrni őket. Teljesen érthetetlen viszont, hogy miért választották szét a koop (online) és single (lokál) kampányokat - külön karakterfejlődés, külön mentések, külön megnyitott cuccok, ezt miért kellett?!
Ha előző generációs konzolokra tervezed beszerezni az új Black Ops-ot, elég, ha itt kezded olvasni a cikket, az eddigiek rád nem vonatkoznak, ezekben a verziókban nincs kampány, csak a kompetitív multi és a zombimód. A jó hír: mindkét multiplayer módozat jó, a rossz (továbbra is a prevgen konzolok tulajdonosainak): erős technikai limitációkkal, ami konkrétan komolyan visszatekert vizuális minőséget, és 30 fps-t jelent. Ebből talán kiderül: ha prevgen konzolod van, akkor vásárolj, hogy nagyon hiányzik az éves CoD-adag, mindkét (PS3, Xbox 360) verziót kényszer-portnak éreztem.
Ha a fentiek nem igazak rád, fordulj bátran a multihoz, megéri. A kompetitív multi a karakterfejlődést nagyjából változatlanul hagyja, bedob viszont kilenc választható karakterosztályt, két-két választható képességgel / speciális fegyverrel. Jó dolog? Úgy vagyok vele, hogy jó, de nem szükséges. Jó dolog, hogy van Még Egy Dolog az eszköztáradban, de létszükségletnek nem éreztem, kellemes bónusz, ami a Call of Duty "legyen sikerélménye mindenkinek, még akkor is, ha teljesen kezdő" filozófiáját erősíti. Ezek ugyanis előbb-utóbb maguktól újratöltődnek, és felsőbb szinten megnyitható karakterek egész combos képességekkel rendelkeznek, amiket az igazán profik a megfelelő játékmódokban és helyzetekben meccsek eldöntésére, a hétvégi játékosok a maguk örömére alkalmaznak majd. Látható, hogy a béta óta ezen a fronton is történtek változások, a sokat emlegetett Rejack (gyakorlatilag: újraéledés) butítva lett, a korábbitól eltérően már killstreaket szakít, ha meghalsz (nagyon helyesen).
A másik változás a jetpack/falon futás, ami (a bétánál látható volt) némileg megosztja a közönséget, legalább háromfelé. Vannak, akik szerint minden ilyen mozgásrásegítés hülyeség; vannak akik az AW hatalmas ugrásait és a boost-dodge lehetőséget sírják vissza, és vannak, akik szerint a Black Ops 3 rendszere jó kompromisszum a kétféle megközelítés között. Én az utóbbi tábort erősítem, a jetpack és a falon futás új dinamikát kölcsönöz a játéknak, de nem viszi el "mindenki folyamatosan ugrál" irányba, amit ellentételesnek érzek a CoD alap-karakterisztikájával. A Black Ops 3 jó pályaválasztékkal, és legfőképpen: az új lehetőségekhez jól igazított pályaválasztékkal támogatja meg az újdonságokat - a pályák nem mindig működnek száz százalékosan ebben a tekintetben (nem tudsz falon futni olyan helyeken, ahol látványra lehetne, de a pályatervezés nem engedi), de az összkép, így, pár nap játék után elég jó.
A megjelenés utáni napokban egyébként komolyabb gondok voltak az online résszel, szombaton pár órára állt az egész, a matchmaking pedig hol működött, hol nem - lehet, hogy nekem volt eddig szerencsém, de a korábbi CoD-oknál megjelnés környékén nem tapasztaltam hasonlót, kisebb gondok voltak, de nem ilyen mértékben. Sajnálatos módon a matchmaking gondok (nálam legalábbis) leginkább a Shadows of Evil-t, azaz a játék Zombies módját sújtották leginkább, a BO3 alig-alig talált csapatot, így javarészt szólóban voltam kénytelen zombulni, több/kevesebb sikerrel. Annak alapján, amit láttam belőle: a noir + zombi párosítás meglepően jól működik, a terület nagy és hangulatos, rengeteg rejtett dologgal, érdemes lesz komolyabb időt szánni rá.
Miért ilyen sikeres ennyi év után is a Call of Duty? Azért, mert ez nagyon jól fogyasztható formula, a tömegigényekhez igazított kampányokkal, és olyan multiplayerrel, amit kezdő és profi egyaránt élvezhet a maga képességi szintjén. Hiába érződik most már évről-évre, hogy a széria fárad, az Activision ezt volumenben ellensúlyozza: nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy milyen komoly tartalom van ebben a játékban. Lássuk csak: sp/koop kampány; kompetitív multi egy rakás játékmóddal, igény szerint botokkal; szóló vagy koop Zombies és az extrák: a Nightmares (a kampány remixe új sztorival és zombikkal) és a Dead Ops Arcade 2, ami egy rejtett duplaanalógos lövölde B-filmes körítéssel, a jobb fajtából. Szóval: zsáknyi tartalmat kapsz a pénzedért.
És ez a zsáknyi tartalom az, ami még mindig bőven a "jó játék" kategóriában tartja a sorozatot Az összetevői közül a kampány most hullámzó minőségű, a kompetitív multi és Zombies viszont jó és szórakoztató - a most már hároméves ciklusban, három stúdió által gondozott sorozat készítőinek A-csapata továbbra is kétségtelenül a Treyarch.