Dark Sector - próbakör

Dark Sector - próbakör

Tunyó2008.02.13. 19:00

A harmadik személyű lövöldék birodalmában az Epic által trónra ültetett Gears of War több szempontból is lehengerlő alkotásnak számított: egyrészt hihetetlenül finom arányérzékkel csempészte bele a taktikai elemeket a hátulnézetes akciójátékok műfajába; másrészt tette mindezt olyan élvezhető eleganciával és ragyogó körítéssel, amely miatt méltán válhatott az X360 akkori legnagyobb húzócímévé. A játék óriási népszerűségét természetesen más fejlesztők is megirigyelték, és számítani lehetett rá, hogy hamarosan felbukkan a piacon valami igencsak hasonló jellegű mű, amely megpróbálja majd a GeoW által definiált stílus szerelmeseit elcsábítani egy vásárlás erejéig. Nos, a kis huncut hamarosan megérkezik, Dark Sector a böcsületes neve, és egy előzetes verzió keretében volt szerencsénk megvizsgálni őkelme ambícióinak alapjait.

A kezünkbe került változat vajmi keveset árult el a játék háttértörténetéről, annyi azonban bizonyos, hogy a cselekmény Lasriában, egy fiktív szovjet tagköztársaságban játszódik valamikor a közeljövőben. A kelet-európai ország lakosságát megfertőzték egy vírussal, amely erős testi mutációk tünete mellett őrjöngő szörnyetegekké változtatta az ártatlan népeket. Az elkövető egy velejéig romlott erkölcsű úriember, aki annyira gonosz, hogy még a biológiai fegyverek használatát tiltó ENSZ konvencióra is öblös fityiszt mutatott. Azt még nem tudjuk, hogy ezt a szépet és jót miért cselekedte, azt viszont igen, hogy az Egyesült Államok kormánya szerint tettéért meg kell pusztulnia. Nagyon úgy tűnik, hogy a vérengzésbe belefásult, meggyötört, de csakis az emberöléshez értő és utolsó küldetésre visszahívott szuperkommandós porcogóig lerágott figuráján a fejlesztők még találtak némi emészthető hússzármazékot, hiszen pontosan egy ilyen karaktert tettek meg főhősnek. Hayden Tenno, a CIA tehetséges likvidátora szerepében kezdjük meg tehát ügyködésünket a vegyivédelmis öltözetben strázsáló katonák és a csökkent értelmiségi-, ám végletekre pörgetett agresszivitási szinttel bíró, olykor némi Silent Hill-es és B-sci-fi-s ihletettséget is mutató fémes-rozsdás monszták hordái közepette.

Ami a játékmenet részleteit illeti, a fejlesztő urak le sem tagadhatnák, hogy honnan sikerült inspirációhoz jutniuk: a kamerakezelés és az irányítási szisztéma alapkontúrjai, valamint a fedezékbe bújós, kihajolgatós, gránátdobálós koncepció egyaránt ismerős lesz a GOW-ot kedvelők számára. Taktikus vénával rendelkező lövölde révén eme produktum sem tolerálja túl jól azt a Schwarzi-féle klasszikus hollywoodi manővert, melyet talán a Kommandó című hőseposzában sikerült tökélyre vinnie (nevezetesen: beállok a tér közepére, szóróm az ólmot mint' állat, feszítek bickóra és mindenki lefekszik), ezért Tenno barátunk kalandjainak zömét a takarást biztosító tereptárgyak, hordók, falak mögött való guggolás és ki-ki pislogás/tüzelés kombinációja fogja kitölteni. Hősünket - kinek hangját a Smallville című sorozatban a kölyök Lex Luthort alakító színész, Michael Rosenbaum kölcsönözte - egyedül indítják útnak, ezért az ellenségek leküzdésében senki más segítségére nem számíthat. Magányos farkasunk egyszerre háromféle fegyvert birtokolhat: egy maroklőfegyvert, egy gépkarabélyt illetve géppisztolyt, valamint az elengedhetetlen gránátokat. A társak teljes hiánya mellett ez így elsőre nem tűnik valami komoly arzenálnak, azonban rögtön az első fejezet végén egy új, mindennél hatékonyabb gyilkoló eszközzel bővül a repertoárunk: héroszunk ugyanis egy durvulens mutánssal való roppant kellemetlen fizikai kontaktus eredményeképpen megfertőződik a vírussal, és jobb karja elkezd átalakulni. Mivel Tenno egy nagyon ritka, öröklődő betegségben szenved, és nem érez fizikai fájdalmat, ezért a többi halandóval ellentétben nem sorvad el az agya a fertőzést kísérő borzalmas testi kínoktól, sőt képes lesz a saját javára fordítania újszerű végtagját.

A kezéből kinövő hatalmas dobópenge, az ún. glaive úgy hatol át az ellenségeken, mint gammasugárzás a gyanútlan kiscicán, és rendkívül előnyös tulajdonsága, hogy bumeráng módjára mindig visszatér a markába. Ahogy a vírus mindinkább elburjánzik harcosunk testében, eme különös fegyver használatában újabb és újabb lehetőségek tárulnak fel előtte. Megfelelő időzítés mellett képes lesz überbika parasztlengő módjára úgy odasózni a monszták arcába a szerszámot, hogy még a legkeményebb pokolfajzatok is egyből beadják a kulcsot. Később megtanulja lelassítani az időt, hogy ezáltal közvetlenül is átvehesse a repülő penge irányítását az akkurátusabb vagdalthús-készítés valamint a kapcsolók megnyomása céljából. Munícióhiányos vészhelyzetekben hasznos trükknek bizonyulhat az is, hogy egy jól irányzott dobással elcsórhatjuk a katonáktól a fegyvereiket, habár csak korlátozott időre, hiszen a beléjük épített biztonsági mechanizmus érzékeli a fertőzöttségünket, és pár másodperc elteltével használhatatlanná teszi őket. Óriás shurikenünk kellemes attribútuma továbbá, hogy egy darabig átveszi bizonyos közegek jellemzőit, így a tűzbe dobva lángoló, a jégbe hajítva fagyott, elektromos kisülések közelében pedig árammal telítődött pengéhez juthatunk - ezek kreatív módon történő felhasználása gyakran szükséges a továbbjutáshoz. A számos alkalmazási variáns ellenére könnyen elsajátítható a glaive kezelése, és összességében jópofa módon színezi meg a játékmenetet.

A hagyományos lőfegyverek kedvelői azért ne keseredjenek el, hiszen ők is megtalálhatják a számításukat a játékban, ugyanis a hosszabb pályaszakaszok után mindig betérhetünk a föld alatt tanyázó illegális fegyverkereskedőhöz, akinél kemény valutáért cserébe új harceszközöket vásárolhatunk, illetve felfejleszthetjük a már meglévő csúzlijaink különböző paramétereit. Ha végleg nem marad más kiút, Tenno úr spéci dobószikéjét közelharcban is képes hatékonyan bevetni: az ellenfelek hátát vagy oldalát megcélozva azonnali kivégző operációt hajthatunk végre a pácienseken. Ez utóbbiak nem gyerekszemnek való jelenetek, melyekben hősünk profi hentes módjára szeleteli kompaktabb darabokba a mutánsokat.

Az életünkre törő humanoidok és elfajzott kreatúrák AI-ja viszonylag korrektnek mondható: a távolsági fegyverrel halált osztó lények hozzánk hasonlóan mindig keresik a fedezéket, tüzelőállásokat váltanak, és igyekeznek több oldalról is fenyegetni a létünket; a közelharci teremtmények pedig értelemszerűen azon ügyködnek - néha kicsit esetlenül -, hogy kiosszanak néhány sallert a részünkre. A mesterséges intelligencia az említettek ellenére azonban igencsak sablonos, és a legtöbb pályaszakaszon már előre fogjuk tudni, hogy melyik az a fedezék, ami mögé beállva simán leszedhetünk mindenkit. Az ily módon ismétlődő szituációk magas száma hamar ásítást váltott ki nálunk - a végleges változatban éppen ezért szívesen tapasztalnánk egy kis finomhangolást ezen a téren.

A játék vizuális porcióját szemügyre véve vegyes érzelmek tolultak fel pszichénkben. A látványt meghajtó saját készítésű motor, az Evolution Engine tetszetős ingerekkel masszírozza látóidegeinket, és a pazar fényhatások valamint a többtucat ellenség mozgatása közepette is szinte teljesen stabil framerate értéket pumpál ki magából. A pozitívumok mellett azonban meg kell említeni, hogy a Dark Sector a nevéhez hűen igencsak sötét, talán túlságosan is az: a lepusztult folyosók, gyárak termei, csatornák bűzös labirintusai mellett örömmel vettük volna, ha néhanapján a szabad ég alatt is oldhatjuk kicsit a folyamatos bezártság-érzésünk okozta feszültséget - arról nem is beszélve, hogy ily módon rejtve maradt előttünk, hogy mire lenne képes az engine a tágasabb térségek kezelése esetén. A technikai szempontoktól függetlenül a vizuális tálalás teljesen betölti a funkcióját, és igencsak borzongató atmoszférát teremt: zseblámpánk pislákoló fénytócsájában gyakran találunk majd vegyihulladékos zsákokba bújtatott tetemeket, frissen kiontott emberi vér és mutáns testnedvek által borított felületeket valamint egyéb ocsmányságokat, amik a frászt hozhatják a gyengébb idegzetűekre. A főmenü tanulsága szerint a Sötét Szektorban helyet kap majd egy többjátékos módusz is, azonban a rendelkezésünkre álló verzióban ezt sajnos nem tudtuk kipróbálni.

A játékról szerzett benyomásaink összességében kellemesnek mondhatóak. A Digital Extremes terméke egy tisztességesen összetapasztott-lopkodott akciójáték - se több, se kevesebb -, ami a taktikai TPS-ek rajongóinak vérbő kikapcsolódást biztosíthat a március végi megjelenése után.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 órája
14

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==