[Teszt] Might and Magic: Heroes VII

Might and Magic: Heroes VII

Oldern2015.10.26. 18:00

Kezd egyszerre kínos és fárasztó lenni számomra, hogy bizonyos játékok, bizonyos műfajok kapcsán olyan kiszámítható gondolataim születnek, mintha csak egy közepesen jól sikerült mesterséges intelligencia lennék. Igen, a Heroesról van szó. Arról a heroesról, amiről minden rajongó nagyon gyorsan, nagyon vehemensen szereti leszögezni, hogy Csak és Kizárólag a Harmadik Rész az Igazi. Persze ez szerintem sincs másképp: bár mind a negyedik, mind az ötödik (jó, talán a hatodik is) külön-külön tartalmazott olyan elemeket, amik kellemesek lehetnek, az összkép tekintetében ezek a folytatások kínosan elmaradtak a klasszikusnak számító harmadikhoz képest. Egészen mostanáig.

“Miért, változott valami?”, fogalmazódhat meg benned a kérdés ezt olvasva. Áh, dehogy, csak próbáltam megtörni kicsit a kiszámíthatóságomat. Pedig ezt a részt ezúttal az a Limbic készítette, akiknek a meglepően jól sikerült Might and Magic X-et köszönhetjük. Ők ismét megpróbálták a kvázi lehetetlent, és a nulláról építették fel újra a Heroes már jól ismert, évtizedek óta szeretett alapjait. Adott egy térkép, amiben új hősöket vásárolva, egységeket toborzva szépen felfedezel, majd leigázol, a pályán változó erősségű szörnyeket annak megfelelően kerülgetve vagy legyűrve, hogy elég erős-e a csapatod hozzájuk képest. Ez az alap a hetedik részben is megmaradt - csak hát teljesen új lapkiosztás mellett.

Nyilvánvaló, hogy az első benyomás egy játéknál rettentően fontos. Nem ennek kell meghatároznia az egész játék megitélését, de azért az sokat elmond az egészről, hogy a Heroes VII-et elindítva, majd a játék sebessége után megriadva az options menüben turkálva igyekszek valami normális performanszt kicsikarni a játékból (megjegyzem, nem túl nagy sikerrel, pedig azért itt nem seregek ezrei csapnak össze..), az összkép pedig még normális beállítások mellett sem túl impozáns. Sőt, mondjuk ki: randa. A térkép egy kusza katyvasz, bármiféle vizuális koherencia nélkül. A harcokban lévő karaktereket mintha a Fantasy 101 asset-packból válogatták volna össze (nem tudom, hogy létezik-e ilyen, de ha van, az úgy néz ki, mint a Heroes VII-ben...), az interfészben a színek úgy harcolnak egymással a szemünkért, mintha egy kezdő webdizájner akarná lenyűgözni a megrendelőit - és mindezt tetézik a bugyuta animációk (amik a sebességet felpörgetve elkezdenek kiszámíthatatlanul viselkedni), és a kriminális töltögetések mindenütt. Szóval arcon csap ismét az a realitás, amiben a 3d-s elemekhez való ragaszkodás minden szempontból a játék útjába próbál állni.

Az első próbálkozások után sóhajtozva döntöttem úgy, hogy érdemes megvárni legalább az első nagyobb patchet - és jól tettem. Mostanra picit jobb a teljesítmény (még mindig szörnyű, de már átlépte az elviselhető határait), az ellenfelek körei SOKKAL gyorsabban telnek (halleluja!), és ez már lehetővé tette számomra azt, hogy alaposabban belemerüljek a játékmenetbe anélkül, hogy megőszülnék. És mit találtam? Azt, hogy az alapok meglepő módon kifejezetten jól sikerültek. A hősök ezúttal egészen jó kis talent-körgyűrűvel rendelkeznek, amin egy pillanat alatt el lehet igazodni: láthatod a vásárláskor, hogy mi a hős maximális potenciálja, tehát hogy mely képességeket tud master szintre fejleszteni. Minden szintlépéskor talentpontot kapsz, az egyes skillek szintjei között még belül is újabb megkaparintható bónuszok árnyalják a képet - ez lehetővé teszi számunkra azt, hogy valóban azt erősítsük a hősben, amit igazán használni akarunk, de azt NAGYON. A lopakodás, a morálhoz kapcsolódó képességek pedig azokat a lényeket, pontosabban azokat a lény-típusokat turbózzák fel igazán, amire építenénk - így a testreszabhatóság maximális, és mindez sokkal jobb, mint eddig bármikor.

A konkrét harcok ezúttal is négyzetrácsban, aktívan harcoló (de nem megsebezhető) hőssel jelentkeznek - kvázi az 5/6 után szabadon. Ha eltekintünk a középszerűnek sem tekinthető látványvtól és a vanilla fantasy kliséktől, akkor tulajdonképpen most egy szolid Heroes-epizódot kapunk, ami a harcok bonyolultságát illeti: az egyes egységeknek teljesen cool különleges képességei vannak, némelyik TÉNYLEG felforgatja a terveinket, és a jobbak köré egészen egyedi buildeket lehet építeni. Olyan sem nagyon volt még Heroes játékban, hogy valóban hasznos neutral egységeket tudjunk vásárolni a térképről - most ezt is sikerült elérniük a Conflux elementálokkal, amik szinte minden seregtípushoz remekül illenek majd. Érdekesebbek az ostromgépek is, mint eddig bármikor, és még a “visszatámad-nem támad vissza” elemekkel is sikerült annyit játszani, hogy egy egészen stabil rendszer épüljön ki az egészből.

Szóval ott tartottam, hogy az ember belemerül kicsit, elkezdi felfedezni a térképet, morgolódik egy sort, mert a kamera megint az ellensége (francért kell erőltetni a 3d-t egy ilyen játéknál, komolyan...), aztán morgolódik a dizájnon, de aztán egyszer csak összeáll a kép, elkezdik adni magukat a gyorsbillentyűk, és hirtelen egy remekül kezelhető, egy csomó hasznos funkcióval és lehetőséggel ellátott Heroest kapunk, amiben a fejlesztők igyekeztek mindent beletenni, amit régen annyira szerettünk - és persze ízléstől függően egy pár olyan dolgot is, amit sokan ki nem állhatnak.

Aztán eltelik több óra, a nap is lement, és még csak egy mapon bohóckodik az ember.

Oké, mondjuk máshol nem is érdemes: a történetes mód mintha nem is létezne - és nem azért, mert H3-jellegű szadizmus van benne, hanem azért, mert egyszerűen nem veszi komolyan a játékost, és átvált egy lebutított King's Bounty jellegű adventure móddá, ahol kihívással vagy valódi szabadsággal egészen ritkán találkozunk. De sajnos ezt is meg lehetett szokni Heroes-rajongóként: a skirmish és a multiplayer bőven elegendő lenne az embernek, nincs itt szükség flancos sztorira, szomorú átvezető animációkra, meg ilyesmikre.

És akkor megint visszatértem a kiindulópontra. Egy-két tucat játékóra is csak a felszínt kaparja a Heroes VII-nél, de a játék NAGYON megnehezíti annak a dolgát, aki szeretne a mélyére járni a gameplay lehetőségeknek. Nyugodt szívvel csak azoknak tudom mindezt ajánlani, akiknek nem számít, hogy hogyan néz ki egy stratégia, csak legyenek benne stackelhető egységek, nagy térképek, legyen fantasy, és a borítón legyen rajta a Heroes kifejezés - na, ők lehet, hogy a kezdeti durcáskodás után ezt kellőképp megszeretik majd. Pláne, ha a patchek ilyen ütemben próbálják javítani a számos bugot, bizarrságot, teljesítményproblémát.

De van, amit nem lehet kijavítani. Ilyen az, hogy valószínűleg megint - pont mint az MMX-nél - nem kapott a csapat elég erőforrást egy rendes fejlesztési ciklusért, egy normálisan optimizált teljesítményért, egy letisztultabb kezelőfelületért. A Heroes VII még így, árral szemben úszva sem egy szörnyű játék: elvégre sikerült nekik megint lecsupaszítani a szériát az alapokig, és újra felépíteni azt, meglepően szórakoztató módon. De hogy miért kellett megint a 3d-t erőltetni, így, ennyiből - az kérdéses. És hogy miért nem kapott a csapat érezhetően elég időt egy alapos playtestelésre a végleges verzióval, az is újabb rejtély.

Egy érdekes katyvasz ez a játék. Ott van a Heroes-DNS az egész mögött, ez tagadhatatlan, de hiányzik belőle az a profizmus, a letisztultság, az a báj, ami a korai epizódokra jellemző volt. A Heroes III volt az utolsó olyan rész, ami nem állt a külsejével és az interfészével a játékos útjába - csak remélni tudom, hogy a fejlesztőknek lesz lehetősége vagy helyrepofozni a VII-et, vagy építeni végre egy olyan Heroest, ami nem harcol az elődei által lefektetett rendszerek ellen, hanem csak továbbfejleszti azt.

A Heroes VII egy hibáktól hemzsegő, kiforratlan stratégiai játék, amiről süt, hogy nem kapta meg a megfelelő odafigyelést a kiadójától. Nem szabad teljesen leírni azonban a játékot, hiszen a silány külső és a klisés egységek mögött azonban egy tartalmas, viszonylag szórakoztató játékmenet lapul - és valahol ez az, ami igazán fontos. Jelenlegi formájában azonban csak a bátrabbaknak tudom nyugodt szívvel ajánlani.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

30 perce

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

16 órája
3

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

9 napja
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==