Számos alkalommal előfordult már a videójáték-iparban, hogy bizonyos dolgok végül nem éppen úgy történtek, ahogyan arra előzetesen számítani lehetett: biztos és kevésbé biztos dolgok változtak meg - hol előnyükre, hol hátrányukra -, hardverek, játékok, koncepciók módosultak, vagy éppen tűntek el. Az adott pillanatban egy-egy döntés sokszor furcsának, vagy éppen meglepőnek tűnt, legtöbbjüket azonban a hónapok, évek során mégis könnyedén elfelejtettük, és manapság már a legtermészetesebb dolognak tartjuk következményüket - még akkor is, ha eredetileg máshogy indult az egész.
Az 'Alternatív jelen' címet viselő cikksorozatunkban pontosan ilyen esetekre fogunk kitérni, és megvizsgálni őket évek távlatából - egyesek biztosan emlékeznek majd rájuk, mások pedig rádöbbenhetnek, hogy milyen múltbéli érdekességekről maradtak le.
A második felvonásban ezúttal is három témáról olvashattok, és ezúttal nem csak hardverekkel kapcsolatos változásokra, hanem konkrét játékokra is ki fogunk térni. Tessék lapozni.
RESIDENT EVIL 3.5
Ha valami, akkor a Resident Evil 4 tökéletes példája annak, hogy az elhúzódó fejlesztési időből is kisülhet egy fantasztikus produktum: mert hogy nem indult minden simán - olyannyira nem, hogy a játéknak több változata is volt az évek során. A munkálatok még 1998-ban kezdődtek meg a második rész rendezője, Hideki Kamiya felügyeletével, ám idővel a project olyan irányba fordult, ami túlságosan eltávolodott a Resident Evil tradícióitól. Sokan nem tudják azonban, hogy ez a formula nem került a kukába, sőt, a mai napig köztünk él: Devil May Cry néven híresült el. Ezútán újabb koncepció, és újabb rendező, Hiroshi Sibata, a harmadik rész háttérdizájnere következett, erről pedig már trailert is láthattunk, méghozzá a 2002-es TGS-en. A 'Fog Version' néven elhíresült változat helyszíne az Umbrella európai főhadiszállása lett volna, és nagy csavarként azt találták ki, hogy Leon a játékban megfertőződik az anyavírussal, a Progenitor-vírussal, a trailerben pedig érdekes, ködszerű ellenfelek voltak láthatóak - innen is kapta a nevét a verzió. Szép csendben azonban ezt az ötletet is elvetették.
A harmadik, és egyben leginkább felfedett változat a 'Hooked Man Version' nevet kapta, és a 2003-as E3-on mutatták be. Leon ezúttal egy kísérteties kastélyban találta magát, és rendkívül bizarr kreatúrákkal kellett szembenéznie: első sorban az előbb említett Hooked Man-nel, aki a harmadik rész Nemesis-éhez hasonlóan visszatérő ellenfél lett volna. A furcsaságok ellenére ennek a verziónak a környezete rendkívül félelmetesnek bizonyult a nagyából öt percnyi ingame anyag alapján, a játékmenet tekintetében pedig feltűntek az első, már a végleges változatba is bekerült elemek. A legfontosabb a váll felett elhelyezkedő kamera - igaz, itt még csak a célzásnál, alaphelyzetben a jól ismert kameraszögeket, és a klasszikus "tank" irányítást kaptuk -, de feltűnt a célzást segítő lézerpointer, és a QTE jelenetek is. Az ígéretes koncepció végül mégsem látott napvilágot a túlságosan paranormális körítés miatt. A sorozat szülőatyja itt únta meg a dolgot: Shinji Mikami kezébe vette a projectet, és elkészítette azt, amit mi, ma Resident Evil 4-ként ismerünk - kezdetben zombikkal, akik végül lecserélődtek az ominózus új ellenfelekre.
Örültünk volna neki?: Nehéz kérdés. A korai változatok is abszolút meggyőzőnek tűntek: a 'Fog Version' alapötlete számtalan érdekes lehetőséget tartogatott, a 'Hooked Man Version' pedig a látottak alapján igencsak nyomasztó élményt nyújtott volna, de ami a legfontosabb: ezek a játékok még közel álltak ahhoz, amit Resident Evil-nek nevezünk. A kérdésre mégsem lehet egyértelműen igennel válaszolni: a negyedik rész hiába lett már csak nevében a sorozat tagja, mégis olyan minőségi cím kerekedett ki belőle, amely megreformálta a lassan saját magát felemésztő túlélő-horror műfajt, és ami nélkül mi, videójátékosok egy fantasztikus címmel lennénk szegényebbek.
**>> RESIDENT EVIL 4 TGS 2002 TRAILER RESIDENT EVIL 4 E3 2003 TRAILER RESIDENT EVIL 4 'HOOKED MAN VERSION' GAMEPLAY