[Teszt] WRC 5

WRC 5

dragCsető Zsolt2015.10.21. 21:30

Aligha mondhatjuk, hogy a ralis műfaj reneszánszát éltük át az évtized első felében, hiszen hiába termelt ki magából sorozatban négy WRC játékot is a Milestone csapata, ezek sokkal inkább voltak hiánypótló címek, mintsem különösebben jók. A rali-világbajnokság hivatalos licence most új kezekben próbálkozhat a kiteljesedéssel: a Kylotonn Games versenyjátékokra szakosodott részlege vette át a stafétát, akik eddig csupán a kínosan gyenge Motorcycle Clubot tették le az asztalra. Sebaj, két év alatt éppen kiéheztünk annyira, hogy ez ne jelentsen akadályt, így kíváncsian vetettük bele magunkat a WRC 5 remélt örömeibe...

Hogy ezek az örömök végül tényleg reméltek csak, vagy ténylegesen is jól szórakoztunk, arra nehéz röviden válaszolni. Nem tudunk eltekinteni ugyanis attól a ténytől, hogy - legalábbis az újgenerációs konzolon - jelenleg ez az egyetlen rendelkezésre álló ralijáték, így a WRC 5 hiánypótló léte ebben az esetben sem kérdőjelezhető meg. Ha oldalra pillantotok, akkor nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom: a Kylotonn alkotása sem vezetési élményben, sem látványban, sem pedig tartalomban nem képes az átlagos szintnél komolyabbat felmutatni. Ezzel együtt azonban mégiscsak ott van az, hogy aki - hozzám hasonlóan - komolyan vonzódik az autósport ezen erősen elhanyagolt virtuális ágazatához, az mégiscsak kap most valamit, amivel csillapíthatja az étvágyát.

A gond csupán annyi, hogy a WRC 5 - ha maradunk az étkezésnél - nagyjából az általános iskolai menzás kaják szintjét hozza: nem túl bizalomgerjesztő, íztelen, itt-ott pedig kicsit rágós is. A vezetési modell tekintetében nagyjából azt hozza, amit az elődök: nem teljesen árkád, de a szimulátortól is távol áll, és összességében nem különösebben mély. Az ilyen jellegű autóversenyek esetében az "oké, de akkor mennyire szórakoztató?" kérdést szükséges általában felvetni, ami ugyan szubjektív műfaj, de ha választani kellene, én a Milestone-játékok fizikáját választanám, ami ugyan szintén távol állt a parádéstól, de alapvetően tudott szórakoztató lenni a megfelelő szakaszokon. Ez utóbbi pedig fontos kitétel, hiába vannak ugyanis a megszokottnál hosszabb (átlagban 6-7 kilométeres) pályák a Kylotonn játékában, ezek többsége rendkívül unalmas és fantáziátlan, és sokkal kevésbé adják át a sportág sajátos hangulatát, mint mondjuk a Milestone-féle WRC 4. Mindez felejthető technikai megvalósítással párosul: a látvány érezhetően az előző generációból lett átmentve, a látótávolság és a környezet kidolgozása kifejezetten gyenge, komolyabb sebességnél pedig rendkívül zavaróak tudnak lenni a rendszeresnek mondható framerate-problémák.

Ami igazán szomorú, az az, hogy a WRC 5 mindezek mellett mindent megtesz annak érdekében, hogy ne is lehessen komolyan venni, olyan illúzióromboló elemek vannak ugyanis benne, amiket egy professzionális videojáték egyszerűen nem engedhet meg magának. Nevetségesnek tartom például, hogy egyetlen (!) kivételt (meg persze a totálkáros állapotokat) leszámítva nem fejeztem még be úgy szakaszt, hogy néhány tizedmásodpercnél nagyobb különbség lett volna az első két helyezett között. A másfél- és a hatperces szakaszon is; könnyű és zehéz fokozaton is; akkor, amikor tökéletesen vezettem, és akkor is, amikor tíz másodpercet bóklásztam a susnyásban. Ennek tükrében lényegtelen is, hogy a játék az etapok közben semmilyen visszajelzést nem ad arról, hogyan is állunk a többiekhez képest - igazából úgyis mindegy. De hogy tartalmi furcsaságokat is említsek: a karrier elején több csapat közül választhatsz, melyek különféle célokat fogalmaznak meg a szezonra, ezek azonban szinte semmilyen módon nincsenek visszacsatolva magába a játékba. Az itt-ott előforduló itinerhibákon pedig azért nem akadtam már fenn különösebben, mert ezek úgymond szériatartozékok: az elmúlt 5 évben sajnos mindegyik WRC játékban jelen voltak.

Csak hogy bizonyítsam, hogy a sok nemtetszés ellenére nem hánytam visítva a WRC 5 tesztelése közben: akadtak említésre méltó pozitívumok is. Az egyik ilyen a versenyekben rejlő kihívás, amely némileg magasabb a megszokottnál. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy (megfelelő beállítások mellett persze) sokkal könnyebb olyan sérüléseket szerezni, melyek aztán hatással vannak a menetteljesítményre. Másrészta hibázás következménye is nagyobb, hiába van jelen ugyanis az idővisszapörgetés lehetősége, nem próbálkozhatunk újra minden egyes elrontott kanyarral. A rewind funkció használata ugyanis a legutóbbi részszakasz elejére tesz vissza bennünket, amely akár 50-60 másodpercnyi vezetést is kukázhat, így sokkal inkább meg fogjuk fontolni a használatát, ami egyben óvatosabb vezetésre is sarkall bennünket. Kíváncsian várom emellett, hogy mit takar majd a főmenüben kacsingató eSport menüpont, ahol elviekben a valódi szezonnal párhuzamosan zajlanak majd a versenyek jövő januártól. Addig is kisebb egymás elleni kihívások keretein belül csaphatnak össze az online versengésre vágyó játékosok, méghozzá pólókért és egyéb WRC-relikviákért.

Aki tehát sokat várt a fejlesztőváltástól, annak csalódnia kellett: a Milestone ugyan nem remekelt az elmúlt években, némileg mégis ügyesebben és - a maguk szintjén - profibban ültették át virtuális formába a rali-világbajnokságot, mint a Kylotonn csapata. A WRC 5 ennek ellenére nem rossz, ideig-óráig elüthetjük vele az időt, ha már nagyon éhezünk a sárdagasztásra, ám összességében azt kell mondanunk, hogy semmilyen szempontból sem közelíti meg azt a színvonalat, ami a 2015-ös videojátékok sajátja.

A WRC 5 hiánypótló alkotásként áll oda a rajtvonalra, hogy a hangulatos raliélményre vágyók kegyeiért versenyezzen, unalmas pályái és illúzióromboló játékelemei azonban hamar lerontják az esélyeit. Ha megelégszel a funkcionális és tartalmi minimummal, illetve az itt-ott kifejezetten amatőr megoldásokkal, akkor a Kylotonn játéka ideig-óráig akár szórakoztató is tud lenni, a WRC 5 azonban összességében meg sem közelíti azt, amit ki lehetne hozni ebből a műfajból.

***WRC 5 | PS4 (tesztelt), PS3, Xbox One, Xbox 360, PC

Kiadó: Big Ben Interactive | Fejlesztő: Kylotonn Games***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

19 perce
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

12 órája

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

16 órája

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

1 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

1 napja
5

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

1 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

3 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

3 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

3 napja
21

Heti megjelenések

4 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

5 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

7 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

7 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

8 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

8 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

8 napja
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

8 napja

Augusztusban jön a Star Wars Outlaws, bővül a Mortal Kombat 1 – ez történt kedden

Továbbá: Dredge filmadaptáció, Battlefield, 63 Days, Blizzard x NetEase, Runa, Amber Isle, Echoes of Elysium, Tales from Candleforth, Dicefolk, Hidden Grove, Prince of Persia: The Sands of Time Remake.

9 napja
9

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==