Az egyre inkább kizárólag évente visszatérő sorozatokban gondolkodó Activision jó lóra tett, amikor öt éve útnak indította az akkor még a Spyro frencsájz hátába kapaszkodó Skylanders szériát. A Skylanders milliárd dolláros siker lett, klónjai születtek, még a Nintendo sem tudott ellenállni a játékhoz kapcsolt figurákban rejlő extraprofit csábításának. Ami legalább ennyire meglepő: a Skylanders minőségi fronton is jól teljesített, és ugyan lehet vitatkozni arról, hogy az eddigi epizódok folyamatosan jobbak voltak-e az előző évi társuknál, az bátran kijelenthető, hogy a szériában rossz, unalmas játék még nem született. Az idei felvonás, a Superchargers pedig számomra - a játékhoz kapcsolt szub-zsáner kedvelőjeként - tán az eddigi legélvezetesebb.
Valószínűleg fut annyi ideje a sorozat, hogy magát az alap Skylanders játékmenetet ne kelljen bemutatnom, de mégis, itt van nagyon röviden: akció-RPG gyerekeknek, egymástól jelentősen eltérő (támadások + elementál-besorolás) karakterekkel, könnyű kezeléssel, sok gyűjthető dologgal és fejlesztési lehetőséggel. Mindez természetesen megvan a Superchargers-ben is, az idei epizód Nagy Újítása a járművek megjelenése. Nem véletlen a többes szám, a játékhoz alapból csomagolt autón kívül vásárolhatsz (külön) repülőt és hajót/tengeralattjárót is. Magában a játékban az autó kapja a legtöbb szerepet, egy-egy küldetés jellemzően háromféle szakaszt variál: a megszokott felfedezős-harcolós-ugrálós-puzzlemegoldós szekciót, egy árkád autóversenyes részt (ahol leginkább a pályaszakasz gyors leküzdése a cél) és egy autós-harcolós szakaszt, ahol (meglepetés) a járműved fegyvere kapja a legnagyobb szerepet.
A jármű(vek) természetesen fejleszthetők, többféle módon: külön valutából (fogaskerekekből) tudod felhúzni a pajzsodat és a fegyvered erejét, illetve több alkatrészt is jobbra cserélhetsz - ezeket vagy megveszed a (játékbeli) boltban, vagy összeszeded őket a pályákon. A Superchargers külön részleget tart fent a versenyeknek - a játékn ezen része méretes Mario Kart klón, amiért meg lehetne róni, ha rossz klón lenne, de nem az. Teljesen tisztességes Kart-játékot kapunk, apróbb egyszerűsítésekkel (a felvett bónusz azonnal aktiválódik), megszokott elemekkel (gyorsítósávok, gyorsítás drift után), és a "főjátékból" átemelt fegyveres harccal - igen, a járműved összes megszerzett vagy megvásárolt bónusztulajdonsága érvényes itt is.
A Superchargers gerincét ettől függetlenül továbbra is a (kellően hosszú) sztorimód alkotja. Évente elcsodálkozok rajta, hogy mennyire jól, ügyesen meg vannak írva ezek a játékok - nyilván, gyerekeknek, de nekik tényleg baromi jól, a dialógusok viccesek, a karakterek tényleg egyéniségek, és az egészben van annyi közönségre kikacsintás, hogy felnőttként is vigyorogni tudj rajta. A pályadizájn jó (helyenként nagyon jó), minden missziót bossharc zár, az egyes világok nem csak kinézetükben térnek el egymástól, a Superchargers még a késői szakaszokon is gondoskodik arról, hogy egy, a világra jellemző, csak ott alkalmazható játékmechanikát mutasson be, mindig van újdonság. Apropó, kinézet: a PS4 verziót teszteltük, a Superchargers az egyik legcsinosabb játék, amit idén képernyőn láttam, megdöbbentően jól tud kinézni, igazi "mint egy animációs film" minőséget ad át.
A Skylanders játékoknál rendszeresen a negatívumok sorában szerepeltettük az online koop hiányát - idén már nem szerepel ott, végre ilyen lehetőség is van, igaz, csak barátlistás partnerekkel, de a családbarát követelmények betartása mellett ez egy abszolút vállalható kompromisszum. Ha már a negatívumokról beszélünk: van ilyen is. A Skylanders játékok üzleti modelljének (teljesen nyilvánvaló) része, hogy új karaktereket, kiegészítőket próbálnak eladni az alapcsomag mellé, és erre megpróbálnak azzal ösztökélni, hogy bizonyos pályarészeket lezárva tartanak az alapból elérhető karakterek elől. A Superchargers nem egészen ezt csinálja: ő járművek alapján zár el szakaszokat. Teszi ezt minden egyes pályán - mindenhol van repülős és vizes mellékág is, amihez külön járművek kellenek. Ami még fájóbb: a Kart-rész 12 pályája és öt játékmódja közül kettő (igen: kettő) pálya és két játékmód (plusz az online verseny) érhető el alapból. Ismétlem: kettő. A tizenkettőből. Van ugye négy autós, négy repülős, négy hajós. De: a négy autósból a második kettő csak a szintén külön megvásárolható autós-akció-bigyó beillesztése után nyílik ki. És még nincs vége, van olyan játékmód, ahol csak meghatározott elementál-tulajdonságú jártművel lehet tovább haladni - azaz nem elég ha van egy járműved, annak (mondjuk) még tüzesnek is kell lennie. A Skylanders játékokra nyilván eddig is rá lehetett költeni a világ pénzét, de először idén éreztem úgy, hogy a játék szigorúan rám néz, és kasszához parancsol. Sikeresen, mert egy repcsit mindenképpen fogok venni - a játék jó, ha nem lenne jó, nem vennék hozzá semmit.
Az idei Skylanders megbízhatóan hozza a szériától elvárt magas minőséget: élvezetes, ötletes, változatos, és tartalmas családi szórakozás - az ifjabb játékosok örülni, a pénztárcád viszont valószínűleg szomorkodni fog miatta.