[Teszt] NBA 2K16

NBA 2K16

GhzSzabó Ákos2015.10.05. 16:58

Egyre nehezebb évről évre más szavakkal leírni azt, hogy a 2K-s srácok hogyan képesek nem csak, hogy hozni a már megszokott minőséget de újra és újra feljebb is tornázni azt a virtuális lécet. Nem néztem pontosan utána, de szerintem tavaly is hasonlókkal kezdtem az elemzést, ezzel is azt bizonyítva, hogy jogos a dicséret. Ami annyira nem is egyszerű feladat, mármint a léc újbóli megugrása, hiszen ellentétben más műfajokkal, itt az alapkoncepció nem igazán változtatható. Kicsit csűrhető meg csavarható, de nagyon hozzányúlni nem lehet, a kosárlabda már jó ideje a labda kosárba való eljuttatásáról szól. Ettől függetlenül minden évben van valami, ami egyedivé teszi azt a részt, és feszegeti a rajongói visszajelzések alapján azokat a határokat, amit a zsáner még elbír. Idén ez a „Livin 'Da Dream” azaz "Élni az Álmot" mód, amit nem más, mint a méltán világhírű író és rendező, Spike Lee írt és rendezett. Aki nem tudná: Mr. Lee hatalmas kosárlabda és még annál is nagyobb New York Knicks rajongó, akinek konkrétan törzshelye van a csapat minden meccsén. Ez természetesen csak a szokásos „My CAREER” mód kicicomázott megfelelője az idei részben, amit próbáltak egy kis történettel feldobni.

Egy fiatal, és igen tehetséges harlemi kosaras bőrébe bújhatunk, akit végigkísérhetünk a középiskola bájos és álmokkal teli bajnokságán, egészen az NBA egyáltalán nem bájos, viszont annál könyörtelenebb világába. Bár néhol a hangulat egy-egy pillanatra elkapja az embert a történetmesélés közben, sajnos így sem tud tartósan abban az illúzióban tartani, hogy nem egy B-kategóriás filmeket kínáló csatornát nézünk szombat hajnalban egy átbulizott éjszaka után, amikor még pörgünk a piától, de mozogni már nincs erőnk, és tompán bámuljuk, amit elénk sodort az éjszakai műsorkínálat. Oké, ennyire azért nem rossz a helyzet, viszont pár átgondolatlan döntés miatt sok sebből vérzik ez a modernkori harlemi kosaras-mese.

Kezdjük már rögtön azzal az aprócska, viszont sokaknál minimum egy szemfelhúzást érő megoldással, hogy a karakterünk kreálásakor még azzal is elszöszmötölhetünk órákat, hogy a bal fülcimpájának a jobb felső sarka menyire legyen „spock”-kos vagy éppen „elf”-fes valamint ugye kiválaszthatjuk bőr színét is ahogyan azt már megszokhattuk. Na most a probléma ott kezdődik, és teszi az első képsorokat felettébb viccessé, hogy ha mi mondjuk egy derék texasi fehér srác bőrébe bújnánk (mert szerettük a Ewingokat nézni a tévében, mondjuk) - ne tegyük, mert a történet szerint mi egy afroamerikai srác vagyunk egy afroamerikai testvérrel (aki nem mellesleg az ikrünk és ezt többször is kiemelik, hogy egyszerre jöttünk a világra…) és hasonló származású szülőkkel. A kezdőképen mind ülünk egy kanapén. Na ez pont annyira bután néz ki, mint ahogyan azt most a fejedben elképzelted. Én megértem a mögötte álló döntést, hiszen minden dupla munka lett volna és gazdag fehér gyerekként nehezen jött volna át a „gettós” mondanivaló, de azért valami áthidaló történetet kitalálhattak volna erre az esetre. [Javaslat: nanomasinák, azok mindig működnek - a szerk.]

Ha túltettük magunkat ezen a családi idillen, jöhetnek életünk fontosabb megállói és egyben döntései. Mármint jöhetnének volna, ha lennének egyáltalán. A karakterek (igazából színészek, de annyira egy dimenziósak sajnos, hogy talán majd a következő részben kiérdemlik ezt a megszólítást) olyanok, mint akiket a nagy klisé könyvből ollóztak volna össze, vannak jobb pillanatok, de marad a B kategóriás feeling. A másik komolyabb probléma az ilyen lineáris történetvezetéssel, hogy a tetteinknek nincs súlya. Az egy dolog, hogy a több percben felvezetett kardinális döntésekben effektíve nem kérdeznek meg minket, hanem mivel úgy is csak egy irányba mehet, így egy huszárvágással megy is tovább a cselekmény. Viszont az már szinte nevetséges, hogy mondjuk második irányítóként a 3pont/meccs átlagod mellett is jól megdicsérnek, hogy mekkora sztár vagy és persze a Nike rögtön legyártja a Jordan témájú cipődet.

Az első „felnőtt” évünkben mondjuk esélyünk sincs jól szerepelni, mivel játékosunk átlag értékelése valahol 55 és 60 között lesz, ami nagyjából 20 ponttal van az NBA átlag alatt. Sok sikert a jó szerepléshez! Ebben nem segít az sem, hogy hihetetlen módon az idei év egyik legnagyobb negatívuma pontosan ugyanaz, mint a tavalyinak. Névlegesen a komplett tréning, vagyis gyakorlás hiánya. Egész egyszerűen föl nem foghatom, hogy milyen indokokkal alátámasztva hozták meg ezeket a dizájndöntéseket a Visual Concept-nél. Nincsenek rendes gyakorló feladatok, nincs "szabadon dobálok, amíg akarok" rész. A bemutató videók mind tartalomban mind pedig mennyiségben is nevetségesek, arról már nem is beszélve, hogy még mindig nem lehet kitenni őket teljes képernyős módba, ami aztán pláne érthetetlen. Mint minden évben idén is egy alaposat változtattak az irányításon, ergo még a veteránok is csak pislogni fognak, hogy most akkor mi micsoda.

Pláne egy 2K sorozat szűz, aki azt sem fogja tudni, hogy kedd vagy köd amikor pályára lép. Pedig hiába minden áramvonalasítás, ha egy kezdő játékos lelkesedését nagyjából 15 másodperc alatt úgy elveszik, hogy legszívesebben vinné is vissza a játékot a boltba. Volt szerencsém egyszerre látni 3 barátomat, akik szerény segédletem mellett próbáltak egy összeröffenés során elmerülni a játék szépségeiben (életükben először) és a lehető legfinomabban fogalmazok, ha azt mondom, hogy voltak gondok. Amivel természetesen semmi baj, hiszen a 2K16 pontosan olyan, mint méltán híres elődjei, nem egy könnyed délutáni programnak szánták őket. Illetve de, pontosan annak, csak előtte ott van az a pár hónap (év) mire az ember úgy megtanulja a dolgokat, hogy tudd már csak a látványra és a szórakozásra koncentrálni. Ez is egy nagy vízválasztó már rögtön az elején, hiszen bármennyire is remek játék ez, és fogok még róla a továbbiakban ódákat zengeni, igényel egy masszív mennyiségű elhivatottságot, ami ha nincs meg, akkor nem tudnám a játékot nyugodt szívvel ajánlani.

Ha az akarás (és nem mellékesen az idő) megvan, akkor egy csodálatos világ tárul elénk, ami az eddigi legmélyebb betekintést engedi az NBA világába. A „My CAREER” mód mellett ahol amúgy elsőként a sorozat történetében lehetőségünk van együtt gyakorolni a saját pályánkon barátainkkal, (viszont csak online ami pláne érthetetlen annak tükrében, hogy ezt egyedül miért nem lehet akkor megtenni?) itt vannak még a szokásos egyéb lehetőségek, mint a „MyPARK” ahol három, egymástól nagyban különböző városban hódolhatunk az utcai kosarazás örömeinek. A „MyTEAM” ahol saját valós vagy összeválogatott csapatunkkal mehetünk a bajnoki gyűrűért, valamint a „MyLEAGUE” és a „MyGM” ahol ugyanezt megtehetjük, viszont cserébe a komplett csapat minden ügyes-bajos dolga is a nyakunkba szakad, kezdve a pénzügyek menedzselésétől egészen a játékosok leszerződtetéséig, szinte mindent mi intézünk. Itt még ami nagyon menő, hogy barátainkkal összeállva közösen hozhatunk létre egy online ligát akár az összes csapatot egy barátunk által irányítva. Gondolom, itt nem kell ecsetelnem, hogy az igazi fanatikusoknak ez milyen mélységet is jelent, van aki simán elvan egész évben a játékkal úgy, hogy egy percet nem fog unatkozni. Viszont nekünk halandóknak idén is maga a játékmenet és a pályán való történések fogják jelenteni a fő attrakciót.

Amint azt már fentebb említettem újfent sikerült változtatni az irányításon, és javítani a látványon - így, bár az előzetes videóknak egyáltalán nem hittem, döbbenten, tátott szájjal bámultam a képernyőt az első meccsemen. Idén sem beszéltek a levegőbe a fiúk, amikor arról a „pár” (10ezer) új animációról és a tejesen új „Living World” fizikai motorról áradoztak. Ez annyit jelent, hogy a játék figyeli és számolja a játékosok magasságát, súlyát és ami a legdurvább: a talpuk helyzetét és kapcsolatát a földdel. Ha ez elsőre nem is tűnik akkora nagy dolognak, megnyugtatok mindenkit, hogy az. Biztos sokan emlékeznek azokra a béna, a valóságtól teljesen eltérő helyzetekre, passzokra, testtartásokra, ami a kosaras játékok jellemzője volt oly sokáig. Na ezeket sikerült szinte teljesen eliminálni a játékból és valóban megalkotni minden idők legjobb mozgás rendszerét. Klisé tudom, de ezt tényleg látni kell, szavakkal nem nagyon lehet leírni, egész egyszerűen olyan, mint a valóságban aminél nagyobb bókot nem lehet adni.

Amennyire nem hallgattak ránk a gyakorló mód hiányánál, annyira sikerült odafigyelni, amikor a túlontúl nehéz védekezésről panaszkodott mindenki. Idén végre kaptunk egy rásegítő rendszert, ami azért nem azt csinálja, hogy labdát lop meg blokkol helyettünk viszont bekerült egy indikátor ami akkor zöld ha pont a megfelelő távolságban védekezünk a ellenfelünkön. Ez azért rettentő fontos, mert ha túl közel vagyunk (ami a 2K15-ben a fő problémát okozta) akkor simán elmentek mellettünk egy csellel, és már csak hátulról nézhettük, ahogy kosarat kaptunk. Ha meg túl messze voltunk, a jobb játékosok simán „bevarrták” a labdát szinte bárhonnan. Így is rengeteg gyakorlást igényel a védekezés elsajátítása, viszont egy jó nagy kategóriával emészthetőbb lett, főleg a kezdők számára.

A másik nagy újítás ami elsőre szintén nem tűnt akkora újdonságnak viszont használat közben hamar nélkülözhetetlenné válik, az a dedikált passz gombok megjelenése. Eddig ugye egy volt amit egy másik gomb együttes lenyomásával lehetett módosítani. Na ezt az amúgy nem olyan rossz, de mégis csak egy kicsit komplikált rendszert cserélték le arra, hogy mostantól három gombbal plusz a jobb analóg karral (ez egy másik gombbal a manuális passzért felel) adogathatjuk a labdákat. Van itt sima földön pattanós, fej fölött át emelős, véletlenszerűen kiválasztott „menő” passz (láb között, hát mögött, oda nem nézve...) és természetesen a kedvencünk, az „Alley-oop” (zsákolásra feladás) aminél kevés vérpezsdítőbb látvány van egy kosár meccsen. Sokkal folyamatosabbak a meccsek, sokkal gyorsabb a labdaadogatás, könnyebben pozícióba lehet kerülni és egy úttal kevesebb gomb kombinációra kell emlékezni.

Erre a kicsit felgyorsultabb és kreatívabb játékmenetre szükségünk is lesz, mivel az ellenfelek mesterséges intelligenciáján húztak egy jó nagyot. Természetesen, mint mindent a játékban úgy ezt is személyre lehet szabni, de már az alapbeállítások is megfelelő kihívást biztosítanak. Konkrétan arról van szó, hogy az ellenfél csapata alkalmazkodik a játékstílusunkhoz. Ha rendszeresen egy figurát ismételgetünk, akkor alkalmazkodnak, és szépen levédik. Ha egy játékosunknak nagyon jól megy és emiatt folyamatosan vele szórjuk a kosarakat, sokkal gyakrabban fognak ráváltani, illetve rásegíteni védekezésnél. Így ha ilyenkor nem keressük meg a szabadon maradt játékost nem nagyon fogunk tudni érvényesülni. Vége annak az időszaknak, hogy egy pár csel után ugyanazzal a játékossal végignyomjuk az egész meccset. Itt folyamatosan tanulni és alkalmazkodni kell, megismerni a kosárlabda alap figuráit és szabályait, mert nélkülük nem nagyon leszünk eredményesek.

Vizuálisan sem lehet belekötni a dolgokba, a karakterek végre tényleg úgy néznek ki, mint akikről mintázták őket, itt van minden egyedi mozdulat és szokás, pontosan úgy dobnak, örülnek, bosszankodnak mint a való életben. Végre nem csak két sprite-ból áll a közönség, fantasztikusak az arénák, van rendes félidő show, közben készülnek az interjúk a játékosokkal, a meccs végén kapunk egy komplett elemzést és összefoglalót kiemelve a meccs legjobbját, egész egyszerűen minden itt van, ami az NBA-t és magát a sportot jellemzi és olyannyira szerethetővé teszi. 3-4 méterről nézve nem biztos, hogy elsőre megmondja az ember, hogy nem a tv-ben nézi a meccset hanem „csak” egy játékot lát. A sorozat eddigi rajongói idén is megkapták amit annyira várnak és szeretnek minden évben, aki pedig kedvet kapott egy kis virtuális pattogtatásra annak talán még soha nem volt jobb alkalom, hogy belevágjon mint most.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 órája
2

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

17 órája
5

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
10

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

6 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

7 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

9 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==