[Teszt] Pro Evolution Soccer 2016

Pro Evolution Soccer 2016

dragCsető Zsolt2015.09.30. 19:25

Régóta vártunk már arra, hogy a Pro Evolution Soccer széria visszatérjen arra a szintre, amit fénykorában képviselt, tavaly pedig végre teljesült az álom, hiszen az előző rész hosszú idő után újból azt a futballélményt nyújtotta, ami iránt sokan áhítoztak. Ez pedig jó dolog, hiszen a Konami és a PES Productions végre olyasvalamit tehetett, amire mostanában nem volt túl sok lehetősége: jól működő alapokra építhetett a focis széria idei kiadásával, a Pro Evolution Soccer 2016-tal. Vitathatatlan, hogy ez meg is látszik rajta - végre nem "a következő próbálkozásként" tekinthetünk az aktuális PES-re, hanem egy ügyesen továbbcsiszolt, minőségi sportjátékként. Mert hogy az - efelől ne legyenek kétségeid.

Sport-, illetve a valóságot valamilyen szinten mímelni kívánó (pl. autós szimulátor) játékok esetében összkép helyett sokkal inkább szeretek "összérzetről" beszélni, ezen címek ugyanis jellemzően úgy működnek, hogy annál jobban élvezzük őket, minél inkább az történik a játékban, amire utasításaink alapján "számítunk", megkapva a virtualitás érzetét. Ez most így, ebben a formában persze nagyon áltudományosan hangzik, ám ezzel csak arra akarok kilyukadni, hogy a PES tavaly az irányítás, a játék képe és sebessége, valamint a játékosok viselkedése szempontjából sikeresen rálépett arra az ösvényre, ami egyszerre volt hihető és szórakoztató. Ez pedig nem egyszerű feladat. Hiába fejlődik ugyanis évről évre szemmel láthatóan az iparág, minél részletesebbek, minél mélyebbek a játékok, annál komolyabb elvárásoknak kell megfelelniük - a sportcímek esetében ez potenciális buktatók sorával párosul. A PES végre újból sikeresen cselezi ki ezeket.

Az elvárások ettől persze még nem szűnnek meg, így jogosan tesszük fel a kérdést: "oké, de jobb lett egy év alatt?" A válasz szerencsére az, hogy igen, ami pedig örömteli, az az, hogy a releváns területeken: a fizika és a mesterséges intelligencia terén. Előbbi esetében leginkább az ütközés-detektálásra, vagyis a játékosok közötti interakciókra szeretnénk felhívni a figyelmet, a szerelési kísérletek, a becsúszások és a labda megszerzésére irányuló harcok ugyanis minden eddiginél realisztikusabbak lettek. A végtagok mozgásával kapcsolatos valósidejű számítások persze jó ideje nem számítanak már újdonságnak a műfajban, a PES 2016 azonban mégis feljebb tudott lépni egy szinttel, oda, ahol nem csak változatosak és (jó értelemben véve) kiszámíthatatlanok ezek a igen kényes közeli szituációk, de egyben sokkal hihetőbbek is, mint korábban bármikor. Az új háttérmodellek mellett ez nagyban köszönhető az animátorok munkájának is, a PES 2016 futballistái ugyanis még részletesebb és még finomabb átmenetekkel bíró mozgásrepertoárral rendelkeznek.

Jól hangzó csavar lenne, ha kiderülne, hogy Kojima lopakodásban jártas kóder-nindzsái segítettek a PES-csapatnak a mesterséges intelligencia csiszolásában, de ismerve az anyacég és a dizájner zátonyra futott kapcsolatát, aligha erről van szó. Az AI ettől még persze remek: már tavaly is dicsértük, mert a csapattársak egészen jól olvastak a gondolatainkban, jól kihasználva az üres területeket, az ellenfelek pedig változatos reakciókat mutattak a legkülönfélébb játékhelyzetekre. Most azonban mintha minden szempontból egy szinttel feljebb lépett volna a játék: a gyenge pontok felismerése és kihasználása, vagyis a jó taktika alkalmazása minden eddiginél nagyobb szerephez jut. Félreértés ne essék: a PES 2016 anélkül is tökéletesen élvezhető és játszható, hogy érdekelne bennünket ez az egész. Az olyan magamfajta futballperverzeknek, akik a "valóságban" is szeretnek a játék mélyére nézni, bizonyára szintúgy örömet fog okozni, hogy a focis játékokat általánosságban jellemző ad-hoc támadásépítést (na meg persze az örök klasszikus "elfutok a szélen és beadom" húzást) valami sokkal tudatosabb, rendszerszinten működő valami váltotta fel.

Nem akarjuk persze a tökéletesség látszatát kelteni, hiszen azért vannak dolgok, amikkel nem voltunk maximálisan elégedettek. A gólszerzés például mintha egy kicsit könnyűre sikeredett volna az idei epizódban: nem is kell különösebben nagy helyzetbe kerülnünk ahhoz, hogy egy közepesen tiszta lövőszituációból, egy optimális erősségű löketből az esetek többségében gól (de legalábbis kaput találó lövés) szülessen. Ez leginkább akkor tűnt fel, amikor egyszer harmincvalahány százalékos labdabirtoklás mellett 5-1-es állással vonulhattam a félidőre. Általánosítani persze nem kell: lesznek itt bunkerezős 0-0-k és hosszabbításban kiszenvedett 1-1-ek is, de a gólátlag mintha magasabb lenne a szokásosnál. Vagy csak én lettem borzasztóan ügyes, de ilyen naív feltételezéssel azért nem élnék...

Levesz emellett picit az élményből a felemás látvány és prezentáció is: utóbbiban, vagyis a dolgok tálalásában sosem volt élenjáró a PES (a FIFA árnyékában meg főleg), de a külcsín összképe sem hozza azt az újgenerációs bombasztikus szintet. A karaktermodellek kidolgozottságára ugyan nem lehet panasz, hiszen a megfelelő pillanatban elkapva lélegzetelállító képeket is láthatunk a legnagyobb klasszisokról. A nem igazán eltalált bevilágítás, valamint a játékosok zombi-/viaszbábúszerű (ezt nem sikerült eldöntenem) külseje azonban együttesen igen fura hatást eredményez, nem is beszélve a félelmetesen bizarr mimikáról. Ha valahol, itt még van terület a javulásra - külsőségekről van csak szó ugyan, az élmény egészének azonban ezek is a részei. Akárcsak az új kommentátorduó, amely sajnos egyértelmű mélypont a széria elmúlt tíz évében...

Tartalmilag idén nem történt komoly változás, inkább csak apró, de kétség kívül jól működő újításokat kaptunk. A műfajban korábban etalonnak számító karriermód, a Master League egyre inkább háttérbe szorul (azért az új kezelőfelületről, illetve a keretmenedzselési lehetőségek mélyítéséről itt is említést kell tenni), méghozzá a Konami tavaly debütáló FUT-variánsa, a myClub rovására, ahol noname játékosokból kell világverő csapatot építenünk a legnagyobb sztárok "beszerzésével". A myClub több ponton is mélyült, amivel még inkább reális alternatívának mondható az Ultimate Team mellett, hiszen a még hangsúlyosabb csapatszinergia, vagy éppen a játékosok "betörése" trénerré jó ötletnek bizonyultak. Aki persze csípőből utasít el bármit, aminek akár csak köze is van a mikrotranzakciós modellhez, az inkább maradjon a Master League-nél, de ettől függetlenül el kell ismerni, hogy egy addiktív és jól kigondolt menedzser-karriermódról van szó, melynek "korrektsége" (vagyis hogy mekkora a pay-to-win-faktor) úgyis csak hosszú távon fog kiderülni.

A PES játékok örökös rákfenéjéről, a licenszhiányról sajnos most is kénytelenek vagyunk említést tenni, hiszen hiába a spanyol, olasz és francia ligák hivatalos jelenléte, a Premier League vagy éppen a Bundesliga szerelmesei most is kénytelenek lesznek beérni mindössze 4 "rendes" csapattal - sőt, a német bajnokság kimaradói még fiktív formában sincsenek jelen a felhozatalban. Aki PES-sel játszik, az persze már hozzászokott ehhez, ám ettől függetlenül továbbra is bosszantó, hogy nem csak a hiányt kell elviselni, de a kereteket aktualizáló frissítést is hiába várjuk szeptember végén. Ha ez az ára az élvezetes játékmenetnek (nyilván nem), hát legyen - a helyzet aligha fog változni a közeljövőben.

Ha hivatalosan licenszelt csapatokra és minden szempontból tökéletesen autentikus élményre vágysz, a PES valószínűleg továbbra sem a te játékod, el kell ismerni azonban, hogy lényegi részét tekintve a Konami szériája újból a csúcsra ért. A PES 2016 közel nem hibátlan, a játék- és futballélményt tekintve azonban már igen erősen közelít ehhez - a nap végén pedig csak ez számít, nemde?

***Pro Evolution Soccer 2016 | PS4 (tesztelt), PS3, Xbox One, Xbox 360, PC

Kiadó: Konami | Fejlesztő: PES Productions***

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bang-on-Balls: Chronicles - nálad a mémlabda

Nagyot gurít az Exit Plan, a Bang-On Balls egy támogató és elégedett közönséget tudhat maga mögött. A memejátékból lett platformer jópofasága előtt mi is meghajoltunk, most hogy kijöttek a konzolos verziók. Teszt.

21 órája
1

Heti megjelenések

23 órája
15

Unicorn Overlord - a Vanillaware ismét megcsinálta

A cég, ami egy lapra tett mindent - a Vanillaware következő játéka a stratégiai JRPG-k következő generációját hozza el. Kérdés, hogy minőségében azt kapjuk-e amit vártunk. Azaz kérdés ez? Hiszen mégiscsak a Vanillaware-ről van szó. Teszt!

1 napja
3

Üdvözöl a Dragon's Dogma II, jön a The Smurfs: Village Party – ez történt pénteken

Továbbá: Selfloss, Phantom Fury, Planet of Lana, Into the Dead: Our Darkest Days, Wild Bastards, Until Then, Phantom Spark, Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons, Squirrell with a Gun, Sacre Bleu, Surmount.

2 napja
8

Bemutatkozott a MotoGP 24, új Dungeons & Dragons a láthatáron – ez történt csütörtökön

Továbbá: Empire of the Ants, Shadows of the Damned: Hella Remastered, The Devil Within: Satgat, Crow Country, Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, Saviorless, Moonglow Bay, OTXO, Gigantic: Rampage Edition.

3 napja
2

PlayStation Game Catalog: a márciusi felhozatal

Marvel’s Midnight Suns. NBA 2K24. Resident Evil 3. Izgalmas friss címekkel és klasszikusokkal bővül az előfizetés katalógusa.

4 napja
12

Visszatér a Summer Game Fest, kivált a Saber Interactive – ez történt szerdán

Továbbá: Prince of Persia: The Lost Crown, PS5 rendszerfrissítés, V Rising, Resident Evil 4, Ereban: Shadow Legacy, Deceit 2, Paper Trail, Reggie, His Cousin, Two Scientists and Most Likely the End of the World, Sea of Stars, Venture to the Vile, Terra Memoria, Crypt of the NecroDancer.

4 napja
1

Slave Zero X - pixelszeletelő

A Slave Zero X őse egy PC/Dreamcast mecha TPS, ami szinte mára teljesen feledésbe merült. A mostani cím pedig egy japán stílusjegyekkel megáldott, scrollozós hack and slash, ami mintha csak Saturnról maradt volna rajtunk. Hogy kerültünk ilyen messzire a forrástól? Teszt!

5 napja
6

Stig Asmussen új stúdiója, noir nyomozás a jövőből - ez történt kedden

Továbbá: Emptyvessel, The Last Case of Benedict Fox Definitive Edition, TopSpin 2K25, Street Fighter 6, F1 Manager 2024, Children of the Sun, Grandia HD Collection.

5 napja
9

MultiVersus megjelenés, Capcom Highlights bejelentések - ez történt hétfőn

Továbbá: Destiny 2, Final Fantasy XVI, Forza Motorsport.

6 napja
8

Snufkin: Melody of Moominvalley - Múmintavasz

Múminék ritka szereplők a videójátékok világában. Most egy norvég csapat gondolta, hogy itt az idő kicsit előtérbe hozni az északi mesevilágot. És milyen jól gondolták! Teszt!

7 napja
8

Heti megjelenések

7 napja
3

Hivatalos az új Mario animációs film - MAR10 Day hírcsokor

Ha március 10., akkor MAR10 Day - a Nintendo készült is néhány említésre méltó bejelentéssel.

8 napja
6

Geometry Survivor

A Geometry Survivor címe rögtön két játékot is megidéz – de jutott-e saját elképzelés is vajon az inspirációs források mellé? Tesztlaborban a vibrálóan színes auto-shooter.

9 napja
5

Alakul a Watch Dogs mozifilm, bezár a Deviation Games – ez történt pénteken

Továbbá: Epic Games vs. Apple, Activision Publishing, The Night Wanderer, Thorgal, Outcast – A New Beginning, Ikonei Island, Reigns: Beyond, Dave the Diver.

9 napja

Lysfanga: The Time Shift Warrior – Az idő nem játék

A Quantic Dream csapata 2019 óta már nemcsak fejlesztőként, hanem kiadóként is jelen van a piacon, és bár eddig mindössze néhány külsős játékkal rukkoltak elő, a mostani címüket is érdemes górcső alá venni.

2024.03.08.
3

Nosztalgiázik az EA, még mindig ígéretesnek tűnik a Fallout sorozat - ez történt csütörtökön

Továbbá: Overwatch 2, Rise of the Ronin, Marvel's Spider-Man 2, Helldivers 2, Snufkin: Melody of Moominvalley.

2024.03.08.
12

Elhunyt Akira Toriyama

A Dragon Ball alkotója 68 éves volt, munkássága komoly nyomot hagyott a populáris kultúrában.

2024.03.08.
17

Új bejelentések az Xbox Partner Preview-n, megint balhézik az Apple és az Epic- ez történt szerdán

Továbbá: Ghost of Tsushima Director's Cut, Valiant Hearts: Coming Home, Princess Peach: Showtime!, ABYSS X ZERO.

2024.03.07.
15

Penny's Big Breakaway

A Sonic Mania fejlesztőinek debütáló alkotása teljes mértékben saját alapokra építve tör át a harmadik dimenzióba, de a klasszikus SEGA platformerek iránti alázat így is minden porcikáján érezhető. A végén talán még a kék sündisznót is sikerül megelőzniük? TESZT!

2024.03.06.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==