[Teszt] SOMA

SOMA

dragCsető Zsolt2015.09.22. 16:00

Meg kell hagyni, érdekes szituációba keveredett a Frictional Games csapata így az évtized derekára. Talán nem túlzunk feldolgozhatatlanul nagyot, ha azt állítjuk, hogy a helsingborgi stúdió lényegében új műfajt hozott létre belső nézetű horror-kalandjaival, a Penumbrával, majd a még népszerűbb Amnesiával, hiszen a zsáner most is zajló reneszánsza nagyrészt annak köszönhető, hogy indie fejlesztők tucatjai igyekeztek mímelni ezen alkotásokat - ilyen-olyan csavarokkal persze. Hogy mi adja a helyzet érdekességét? Az, hogy a svéd csapat legújabb műve, a SOMA nem csak első, de még sokadik blikkre is ezen - mára különlegességét vesztett - vonal folytatásának tűnik, jól látható ösvényt követni márpedig sosem annyira izgalmas, mint újat kitaposni. Hogy miként oldotta fel friss játékával a Frictional azt, hogy a többiek közben a fejükre nőttek? Nagyon egyszerűen: úgy, hogy a SOMA valójában nem is az, mint aminek elsőre láttatja magát.

A horror műfaj sokszínűsége számos videojáték-remekműnek nyújtott már erőteljes érzelmi töltettel és mély filozofikus háttérrel teli táptalajt, a SOMA pedig újabb kiváló példa arra, miként is lehet vér és belek nélkül diadalmaskodni. Pedig a játék helyszíne, a Pathos-II tengermélyi kutatóállomása mondhatni tankönyvi választás egy Alien-, vagy éppen Dead Space-féle mészárláshoz, hamar rájössz majd azonban, hogy a SOMA nem körítésében sci-fi, hanem témájában, és nem feltétlenül képi elemeiben horror, sokkal inkább az érzés miatt, amit benned kelt. Ettől más, ettől emlékezetes és ettől válik váratlan bravúrrá.

Hogy valójában miről is szól a SOMA, azt persze eszem ágában sincs elárulni, egy csipetnyit sem szeretnék elvenni ugyanis tőled abból az élményrengetegből, melynek maga a felfedezés is szerves része. Megteheted persze, hogy csak sodródsz az eseményekkel, és egyszerű befogadóként teszed magadévá a Frictional alkotását, őszintén meglepne azonban, ha ez bárkinek is sikerülne, a SOMA atmoszférája ugyanis olyannyira magával ragadja a játékost, hogy lehetetlen nem elveszni benne. Ezt természetesen a szó pozitív értelemben tessék érteni: alapvetően egy lineáris kalandról van szó, mégis van benne annyi szabadság, hogy úgy érezd, mindig lapul az árnyékban egy-két extra felfedeznivaló, amely közelebb vihet a háttértörténet megismeréséhez és az állomás rejtélyének megoldásához.

Anélkül tehát, hogy bármilyen mértékben is említést tennék a SOMA fő mozgatórúgájáról: az alany két dolgot csinál kiváló érzékkel a horror-hatás elérése érdekében. Az egyik a morális döntések és dilemmák alkalmazása. Nem, itt nem múlik rajtuk semmi, nem változtathatod meg velük a történetet, de pont ebben rejlik erősségük: nincs jutalom, se külső tényezők, csak te és a választásod. Mesteri példa arra, amikor egy apró játékbeli cselekedet nem a következmény révén szerez magának súlyt, hanem mert morális és érzelmi kicsengései tökéletesen simulnak bele a történetbe és a mondanivalóba. A másik dolog a félelem. Az az ösztönös, ismeretlentől való fajta, melyet szintén remekül alkalmaz a SOMA - nem csak az olcsó szkriptelt jelenetekkel, hanem akkor is, amikor szemtől-szembe kerülsz azzal a valamivel, amiről csak annyit tudsz, hogy a halálodat okozhatja. Sőt: engem a harmadik-negyedik órába lépve már annak a puszta ténye is felzaklatott, hogy fogalmam se volt, mi történik, milyen az, ha egyszer be is következik ez. Az első elhalálozás, és a vele járó képi párhuzam ezek után egy kisebb sokk volt számomra, mindenféle túlzás nélkül. Megkönnyebbültem. Mi ez, ha nem zseniális?

Ha már képi elemek: a SOMA elsősorban nem a művészeti dizájn terén brillírozik - a kissé Alienes-BioShockos látványvilág mellett sokkal inkább kiemelkedik a fantasztikus audió. A különféle neszek-zörejek és olykor szó szerint hátborzongató mechanikus zajok fontos szerepet töltenek be a hangulat fokozásában, a karakterek hangját adó színészek pedig szintén minőségi, lelkiismeretes munkát tettek le az asztalra, ami szintén erőteljesen segíti a beleélést. Nagy kár, hogy az általunk tesztelt PS4 verzió helyenként meg-megakadó képfrissítése képes kizökkenteni kissé a játékost - reménykedjünk egy megjelenést követő javításban, amely zavartalanná teszi majd az élményt.

Élmény, élmény, élmény... ezeknél a játékoknál valahogy sosem tudjuk elkerülni, hogy ne ez a szó kerüljön előtérbe. És bár nyilvánvalóan senki sem az innovatív játékmenet miatt fog szerelembe esni a Frictional vízalatti kalandjával, szerencsére attól is távol áll a SOMA, hogy egyszerű sétaszimulátornak csúfoljuk. A környezettel való interakció folyamatos és sokféle, a Pathos-II "régies" sci-fi környezetébe tökéletesen ágyazodó logikai feladványok pedig olykor az erőteljesebb videojáték-jelleget is megadják, nem is beszélve a menekülős-rejtőzködős szekvenciáktól. Összességében tehát elmondható, hogy éppen annyi gameplay van a SOMA-ban, amely még nem áll a fókuszba helyezett narratíva útjába, de már maga a játék sem ingerszegény.

Horror és sci-fi, belső nézetből: ha korábban ennyit hallottál csak a SOMA-ról, akkor valójában mindent tudsz a játékról, amit tudnod kell, de semmit sem tudsz arról, ami valójában vár majd rád. Téma és műfaj bátor párosítása ez, mellyel a Frictional nem csak a saját trónját őrizte meg a zsáneren belül, de egyben bennünket is egy olyan alkotással leptek meg (szó szerint), amely miatt tipikusan megéri videojátékosnak lenni.

A SOMA egyedi és elgondolkodtató történettel tör ki a belső nézetű horrorjátékok tömegéből, miközben azokkal sem felejt el törődni egy kicsit, akik egy kis gameplayre is vágynak a sodródás mellett. A Pathos-II atmoszférája és rejtélye nem csak hátborzongató élmény, hanem maradandó utazás is - nem feltétlenül csak az óceán mélyén...

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

7 órája
6

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

9 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==