[Teszt] Gears of War Ultimate Edition

Gears of War Ultimate Edition

WarhawkLusztig Zsolt2015.08.28. 18:00

System seller - írta ezt szűk kilenc éve egy fiatal (és még rövid ideig agglegény - ah, azok az idők!) tesztelő és nem is lőtt nagyon mellé, Marcus Fenix valóban olyan meghatározó alakja lett az Xbox 360-nak, hogy nyugodtan lepacsizhatott a platform másik sztárjával, Master Chieffel. És most, pont ahogy kedvenc bádogkatonánk, Marcus és az ő bikanyakú haverjai is megkapták a maguk felújított változatát egy jó kis Ultimate Edition képében. És bár méretében nem feltétlen mérhető a Master Chief Collectionhöz, viszont a beleölt munka mennyiségét tekintve a Gears of War Ultimate Edition bőven a remaster-éra élmezőnyében találhatja magát.

Egy ilyen, közel egy évtizedes játék nagyon jó arra, hogy a régi emlékek felelevenítése mellett elmerengjünk kicsit azon is, hogyan változott a játékvilág ezen szeglete, valamint hogy mennyire szépíti meg emlékezetünk az adott játékot. Ez utóbbit mondjuk az Ultimate Edition esetében annyira nem tudjuk meghatározni, hiszen a Coalition nem szimplán tekert egyet a felbontáson, hanem lényegében az alapoktól újraépítette a játékot. Új modellek, textúrák, páncélok, ügyesebben megvágott átvezetők, új bevilágítás - tényleg minden teljesen ki lett cserélbe. A végeredmény pedig egészen lenyűgöző, az Unreal Engine 3 a végletekig lett tekerve, az Ultimate Edition kinézetben akkor is megállná a helyét, ha teljesen új címként és nem egy remasterként jelent volna meg. Az pedig külön bravúr, hogy mindeközben tökéletesen sikerült megőrizni a játék sötét, már-már monokróm tónusát - bár pontosan tudom, hogy anno mennyire elegünk volt belőle, most különös módon jól esett visszatérni a szürke-sárga-barna világba. Egy szó mint száz: innentől ezt a mércét várjuk el a remaster kiadásoktól és teljesen jogosan nyafoghatunk, ha egy-egy kiadó néhány nagyobb felbontású textúránál vagy PC-s „high” beállításnál nem hajlandó több energiát fektetni egy újrakiadásba.

Azzal viszont érdemes tisztában lennünk, hogy hiába a grafikai tuning, a nagyfelbontás és a csilivili modellek, ha a lényegi játékmenet nem állja meg a helyét a mai időkben, akkor az egész veszett fejsze nyele. Az igazán jó játékok sajátja, hogy öt-tíz-huszonöt évvel a megjelenésük után is élvezetesek maradnak és a Gears of War pontosan ilyen - valószínűleg mert akkor sem akart más lenni, mikor megjelent: egy igazán tökös akciójáték. A fedezékharc még mindig kitűnően működik, az active reload még mindig egy plusz, ügyességi réteggel fejeli meg a csatákat és még mindig példás, ahogy a játék (mostani mércével már-már feltűnően hosszú) története mennyire profin tudja adagolni a csaták és a már-már nyomasztóan feszült részek tökéletes keverékét - mondom ezt úgy, hogy közben tudom, hogy a későbbi részek még erre is képesek voltak rárakni egy kanállal. Vannak persze pontok, ahol nagyon-nagyon érezni, hogy az elmúlt közel tíz év alatt mennyit változott a játékvilág - hogy előnyére vagy hátrányára, azt döntse el mindenki maga. A Gears of War pályái egy-két ütemmel hosszabbak, mint ahogy az ember várná, az egész sztori tovább tart, mint egy mai akciójátéké, a checkpointok látványosan távol vannak egymástól… és pontosan tudom, hogy ezek így voltak a korábbi változatban is, csak azóta valahogy elszoktunk tőlük.

Egy évtizeddel később, a megjelenéskori hype nélkül újrajátszani egy játékot arra is jó alkalom, hogy észre vegyünk néhány olyan hibát, melyeken akkor, a lelkesedés miatt hajlamosak voltunk túllépni. Sajnos (vagy a történelmi hűség miatt szerencsére?) ilyen is maradt az Ultimate Editionben. A társak mesterséges intelligenciája például elég sokszor kritikán aluli, rendszeresen szaladnak bele lövedékekbe, állják el az utunkat, foglalják el a jobb (későbbi pályákon: egyedüli) fedezékeket. Ezt persze meg lehet kerülni azzal, hogy koopban játsszuk a játékot, de azért ezzel nem lehet egy ilyen hibát lerázni. A pályadizájn esetében is érezni az idő vasfogát, nem mondom, hogy soká éljenek a csőjátékok, de a kelleténél pont annyival sikerült több zsákutcába, nem helyes irányba elindulnom, hogy a dolog zavaróvá vált. És nem tudom eléggé áldani a checkpointokban lezajlott fejlődést sem, főleg mikor kiderül, hogy a legutóbbi mentés egy méretes (mondjuk legalább a legtöbb esetben átléphető) átvezető előtt történt.

Természetesen a multiplayer rész sem maradhatott a régiben és itt általánosságban tetszett, amit a Coalition művelt. A legnagyobb előrelépés mindenképp a képernyőfrissítési ráta feltekerése volt, a 60 fps nem csak az egyik legsimább multiplayer élményt adja, amit az elmúlt időszakban láttam, de valamennyire belenyúl a játék dinamikájába is, egyes fegyvereket (főleg azokat, melyeknél a pontos célzás létfontosságú, mint például a Torque Bow vagy a Longshot) lényegesen kényelmesebben lehet használni, valamint kicsit csökkenti a helyezkedés előnyét a reflexekkel szemben. Magába a lényegi játékmenetbe ezen kívül kevésbé nyúltak bele (bár az, hogy szemben a korábbi változattal most már nyolc irányba is lehet gurulni egészen finom újdonság), a finomítások inkább a háttérben zajlottak: dedikált szervereket kapunk, apró átalakításokat egy-egy pályán, hogy valamivel szimmetrikusabbak legyenek, egy egyszerűbb spectator módot, illetve olyan (egyébként Xbox One-n most először használt) fícsört, mint a LAN játék támogatása. És ugye illik megemlíteni, hogy a játék kapott egy jelentős mennyiségi frissítést is, nyolc játékmód, illetve tizenkilenc pálya várja a harcosokat.

A Coalition kitűnő munkát végzett a Gears of War Ultimate Edition esetében, szinte lehetetlen fogást találni a játékon. Szinte, mert azért maradtak benne olyan apróságok, melyek láttán érezni lehet, mennyit is fejlődött ez a stílus az elmúlt kilenc évben. Ettől függetlenül a Gears of War rajongóknak egyértelműen kötelező ez a változat, de nem csak nekik éri meg beruházni rá, hiszen novemberben a visszafelé kompatibilitás bekapcsolásakor a játék mellé ingyenesen megérkeznek a korábbi részek Xbox 360 verziói is, így annak is kitűnő bemelegítés lehet, aki csak most, ebben a generációban akar belekóstolni ebbe a sorozatba.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

10 órája
14

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==