[Teszt] Everybody's Gone to the Rapture

Everybody's Gone to the Rapture

mcmackoGéczy Attila2015.08.27. 18:25

Vannak olyan progamok, amelyeknél a készítők teljesen felrúgják a konvenciókat, és valamiféle térfordító lencsén keresztül tekintenek a virtuális közegre. Pontosabban a játékos az, aki végül a furcsa szemüveget magára ölti, és hirtelen nem is érti, hogy miről van szó. Ilyenkor gyakran bizony a videojátékokról alkotott képünk is megkérdőjeleződik, miközben tágra nyílt szemekkel csodálkozunk rá a különleges élményre. Ilyen megosztó, nem mindennapi mű volt a „bámészkodós kalandjáték” zsáner úttörője, a Dear Esther is, amely azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy minimális interakcióval, pusztán a felfedezés játékmechanikáját alkalmazva mesélte el a történetét. A dolog működött, aztán többen is átvették a formátumot, ma pedig sorról-sorra jelennek meg a hasonszőrű programok. Ezek ráadásul a szokatlanul szabad szellemben fogantatott történetük, és egyedi kidolgozottságuk révén a nagyobb szakmai díjakat is rendre bezsebelik. Szeretted a Gone Home-ot? Neked is a tavalyi kedvencek között volt az Ethan Carter utáni nyomozás? Most itt a sor, hogy Yaughton falucskájának misztériumát is felderítsd, hiszen az Everybody's Gone to the Rapture egy újabb megoldatlan rejtély közepébe helyez.

Vannak olyan történetek, amelyeket nem lehet jól elmesélni egy gyors élménybeszámolóval, mert pontosan a felfedezés öröme és a beleélésünk velőt rázó hatása veszik el a zanzásítás során. A Rapture sztorija önmagában nem is túl nagy szám, sőt, mondhatni sokszor láttunk-olvashattunk ilyet. A hidegháborús korszakban fogant, retró-zamatú sci-fi mesékre kell gondolnunk, amikor a Chinese Room új sztoriját próbáljuk valamelyik polcon elhelyezni. Azokról a tudományos-fantasztikus művekről beszélünk, ahol még a „tudománynak” is jutott kellő szerep, és az emberi szereplők halandóságából fakadt a mondanivaló lényege. Yaughton falucskája mintaközösség, mintaházakkal és mintakertekkel, valamint mindennapos mintalakók emberi problémáival. Ebbe az idilli miliőbe gázol bele két tudós, akik felfedezésükkel a völgy lakóira hoznak egy földöntúli Jelenséget, amely szépen lassan mindenki életét felforgatja. Orrvérzés, influenzára jellemző tünetek, később teljes karantén… a felizgatott közösség tagjai pedig sorra tűnnek el, miközben a völgyben maradt túlélők (?) megpróbálják összeállítani a kirakós elemeit. Nos, nekünk is ez lesz a feladatunk, csak annyi különbséggel, hogy mire magunk is megérkezünk a terepre, addigra a lakosok csak pulzáló emlékgócok, kontúros fényalakok formájában adnak nekünk tájékoztatást arról, hogy mi játszódott le a békés falu utolsó napjaiban.

Vannak olyan pillanatok, amikor a játékos annak ellenére is komfortosan érzi magát, hogy a játék tudatosan próbálja nyomasztó és konfúz impulzusokkal hatni rá. A Rapture környezete egyedülálló, talán az Ethan Carter szorongatja meg részletességben, természetességben, hangulatában - de az is csak egy picikét. Minden más valós környezetet imitáló játék csak illúziónak, plasztikszagú szemfényvesztésnek tűnik a Rapture mellett. A lágy fények és gyönyörű vegetáció kombinációja kényeztetés a szemnek, a háttérben szóló frenetikus nagyzenekari muzsika pedig balzsam a léleknek. (Innen küldenénk egy csokornyi jókívánságot Jessica Curry-nek, a játék zeneszerzőjének!) El tudja bárki képzelni, hogy ebben a tökéletes világban valami szörnyűséges borzalom történt? Ez a belső ellentmondás hihetetlenül erős élt ad a játék atmoszférájának. Olyan egyedi eszköz ez, amivel megkockáztatjuk, hogy más fejlesztők nem is, vagy csak nagyon ritkán tudtak eddig sikeresen élni. A technológia sajnos messze van azonban a makulátlantól - Yaughton vidékein történő királdulásainkat gyakran szakítják meg fényeffektusokhoz köthető belassulások. A fényeffektusok pedig lépten-nyomon követik hősünket felderítő útján, amitől borul a folyamatosság. Hiába, az új konzolgépek sem elég erősek ahhoz, hogy az ambiciózus víziót izzadtságmentesen tárják a nagyközönség elé.

Vannak olyan játékok, amelyek játékideje során prekoncepciók hullanak porba, amelyek harmincéves gamer berögződéseket röhögnek ki, és ahol az interakció élménye teljesen alárendelt szerepben bújik meg a látvány, az atmoszféra és a történet tartóoszlopai mögött. A Rapture is egy ilyen cím, amelynél a felderítésen kívül semmi más dolgunk nincs. A lassú (még egyszer mondjuk lasssssú) tempóban körbejárható vidéknek az az egyetlen elvárása a játékos felé, hogy az megtalálja a lakók „jeleneteit” ezen a terebélyes, de nem bántóan nagy terepen. A helyszínek felkeresésével jönnek elő azok az emlékképek, amelyek a szereplők-lakók utolsó napjainak meghatározó pillanatait vetítik a díszletek közé. A játékidő és a helyszínek is adott karakterek köré vannak szervezve. (Ezek a sztoriszeletek jelentik tulajdonképp az adott „pályákat” is.) A központosított szereplők jeleneteinél láthatjuk, hogy az emberek miként is élték mindennapjaikat, hogyan viszonyultak egymáshoz, milyen emberi gyarlóságokkal küzdöttek és mivel próbáltak tenni az elkerülhetetlen vég ellen. A záporozó nevek mögül szépen lassan felsejlenek a lélekkel rendelkező karakterek, és mialatt a játékos fejében összeáll a kép, mindenki felé kialakul egy kötődési mechanizmus. Lesz, akit sajnálunk majd, akad olyan szereplő, aki eleinte ellenszenves arcát mutatja, később azonban tetteivel kiérdemli a szeretetünket, de az apokalipszis előtti órákban a tudatos reformerből is lelkileg meggyengült pusztító válhat. Vérbeli karakterdráma tehát a Rapture, amely persze csak a videojáték médiumához, és az itt megszokott színvonalhoz képest tud kiemelkedő lenni, de ebben a környezetben nem is nagyon akad párja vagy konkurense. A lassú tempó nyilvánvalóan a lélektani mozzanatok mélyítését, hangsúlyozását szolgálja, de amíg az adott médiumhoz ragaszkodnak a készítők, addig nem hányhatnak fittyet minden szabályra. A menüben meg sem említett lendületes sétával is fárasztóan vontatott egy idő után a kalandozás. A tempó pedig idővel akaratlanul is az immerziót rombolja, ezzel csorbítva a Rapture elvitathatatlan érdemeit.

Pedig vannak olyan érdemek, amelyekről csak szuperlatívuszokban lehet értekezni. Hány játék mondhatja el magáról, hogy a gép-játékos kölcsönhatás minimalizálásával is húsba, mi több, lélekbe tud markolni? Hány olyan címre emlékszünk, amely abból tudott szórakoztató (!) PSN trófeákat felmutatni, hogy körbekacagja saját jellegzetességeit, vagy a kirándulás velejét ragadja meg az észlelés és a környezeti felderítés izgalmaival? Hány olyan kalandot tudunk felsorolni, amely az apokalipszis rettenetét ilyen békés puhasággal tárja szemünk-fülünk elé? Ezekre a kérdésekre nem muszáj, sőt jobb is, ha nem válaszolnunk, mert az Everybody's Gone to the Rapture megteszi ezt helyettünk. A Chinese Room játéka nem biztos, hogy neked készült, megkockáztatjuk nincsenek is túl sokan az olvasók között, akik pontosan ilyen élményt keresnek egy videojátékban. Ha a műfajjal szeretnél ismerkedni, akkor a kompaktabb, talán picikét csinibb és sodróbb lendületű Ethan Carterre ugorj rá (néhány hete a PS4 tulajok is megtehetik ezt). Viszont ha a fentiek tudatában picit is felkeltette érdeklődésed a Rapture világa, úgy itt az idő, hogy fejedre húzd az alufóliából eszkábált sisakot, és útnak indulj. Tudod, Tipworth után a yaughtoni elágazásnál találkozunk!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 órája
1

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

1 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

1 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2 napja
2

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

3 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

3 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

4 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

5 napja

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

5 napja
21

Heti megjelenések

5 napja
2

Stellar Blade fejlesztői napló, Final Fantasy VII Remake harmadik rész morzsák- ez történt pénteken

Továbbá: Sea of Thieves, Palworld, GTA+, The Rogue Prince of Persia, Crash Bandicoot 4: It's About Time.

7 napja
14

Drágul az EA Play, jön az új Remnant 2 DLC - ez történt csütörtökön

Továbbá: Fallout 4, WRATH: Aeon of Ruin, Beyond the Ice Palace II, Nanuka: Secret of the Shattering Moon, Heading Out, Ascendant Studios, Warhorse Studios.

8 napja
8

PlayStation Game Catalog: az áprilisi felhozatal

Tales of Kenzera: ZAU. DAVE THE DIVER. Animal Well. Indie premier dömping az előfizetéses szolgáltatás kínálatában!

9 napja

A The Triple-i Initiative-en túl – ez történt szerdán

Benne: Dead Space, The Bridge Curse 2: The Extrication, Let Bions Be Bygones, Super Monkey Ball Banana Rumble, Reigns: Beyond.

9 napja
2

Ilyen volt a The Triple-i Initiative

45 perc, majdnem ugyanennyi játék. Összefoglaljuk a lényeget.

9 napja
6

Hungame.Blog: TOP 50 magyar játék és interjúsorozat

A Hungame.blog alkotói folyamatosan próbálják a hazai játékfejlesztés történelmét és különböző aspektusait érdekes-színes formában tálalni a nagyközönség számára. Toplisták, interjúk, mutatjuk a tutit!

2024.04.10.
6

Final Fantasy progmetál koncert: MondoConra jön a Chocobo Band

Remek hírt hozott a tavaszi szél, meg a MondoCon szervezőcsapata, akik a Final Fantasy zenei felhozatalát a progresszív metál stílusában fogják nektek asztalra teríteni a Chocobo Band segítségével.

2024.04.10.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==