Crysis - teszt

Crysis - teszt

LotharFuchs Róbert2008.01.24. 19:29

A játékok világában a Wolfenstein 3D óta érezhetjük igazán annak a korszaknak az eljövetelét, amikor is a történet, a hangulat, a pályatervezés és még számos egyéb szempont mellett egy teljesen új, addig csak (felszínesen) grafikaként definiált szempont alapján értékelhettünk egy-egy műalkotást. Ez az aspektus nem más, mint az engine, azaz a motor, mely a tesztalanyok szíve helyén dobog, és felelős (többek közt) a szemünk elé táruló látványvilág milyenségéért, sőt, a legtöbb szituációban, így pl. a kiindulópontunk esetében is többről volt szó. Ennek egyértelmű jele, hogy a nácizmus ellen felvonuló, jobbra-balra tekintgető hősünk eposza (ha jóval másabb körettel is, de) később a ma már kultikus erővel bíró Doom-á avanzsálódott. A folyamat elindítója az a bizonyos, John “when it's done” D. Carmack, aki korszakalkotó szellemi termékével új medrekbe terelte az ipart.

A visszatekintés szükséges annak érdekében, hogy a Crysis érdemi boncolásban részesülhessen, hiszen, mint az nemsokára kiderül, ettől az egy - korántsem jelentéktelen - szemponttól eltekintve a Crytek büszkesége nem számíthatna sok jóra. Azóta már megszokottá vált a jelenség, hogy egy bejelentésre került játék potenciáljának felmérése a “kasztnija” alatt duruzsoló motor felfedésével kezdődik vagy / és fejeződik be.

A Crytek referenciája a még inkább híres Far Cry maga, mely igazán maradandó megbecsülést az ominózus programozói bravúr végett ért el: PC-s körökben sokan még a mai napig használják benchmark jellegű felmérésekre, teljesen függetlenül a játék nyújtotta szórakozási lehetőségektől. Azóta azonban bő három és fél év telt el, a német illetőségű Crytek pedig maradt a technikai ínyencségek közt köszörült éles machetevel a szilikondzsungel közepén, abban a reményben, hogy a jövőben saját csapásokra terel számos fejlesztőcsapatot. Ez persze költséges vállalkozás, de ez már legyen az ő bajuk.

A megjelenés előtt számtalan trailer és kedvcsináló csigázta a nagyérdeműt: már akkor gyanús volt, hogy a germán hon boszorkánykonyháján valami igazán pikáns, technológiai kuriózum rotyog nagy lángon. Persze a szemfülesek mindezzel párhuzamban azt is gyanították, hogy a PC-n debütáló cím gépigénye a csillagos eget fogja verdesni, de anno ez volt a legkisebb gond, ami foglalkoztatta a publikumot. Ma viszont ez igenis probléma: jelenleg sincs olyan (milliós léptekben számolható) konfiguráció, mely DirectX 10 módban, legmagasabb beállításokkal gondok és megalkuvások nélkül futtatná a Crysis-t. Ez az első, és talán legnyomósabb érv, ami a játék ellen szól, de vegyük szépen sorra, mit is kapunk a pénzünkért.

A történet és az egyjátékos mód koncepciója igen messze áll a forradalmitól: egy nanoruhába bújtatott amerikai osztag tagjaként Korea egyik szigetén landolunk, hogy végére járjunk egy diplomáciai félreértésnek induló konfliktusnak, mely pandora dobozának (elnyűtt), modern kori feldolgozásában gyűrűzik tovább. A ruha, melyben kukoricától, hot dogtól, és egyéb, tipikusan amerikai konzum-közhelyektől terhes testünk, illetve lelkünk feszít, különleges képességeket kölcsönöz hősünknek. Láthatatlanság, emberfeletti erő és gyorsaság, valamint golyóállóság. E négy módozat szabadon váltogatható a játék során, míg második bőrünk bírja szuflával. Ez eddig önmagában nem sok (a láthatatlanság ereje ráadásul egészségtelenül elnyomja a maradékot), mi több, a repertoárt bővíteni hivatott, fegyverekre szerelhető kiegészítők sem hoztak a bőség zavarába: lézerirányzék, lámpa, hangtompító, különböző optikai adottságokkal bíró távcsövek, gránátvető és kábító lövedék. Mindezt persze megfűszerezték a ma már alapkövetelmények közé sorolt négyütemű mókákkal, azonban a rendelkezésre álló járművek felhozatala sem gyönyörködtet a változatossággal.

Mindezt tetézi, vagy talán meg is indokolja (?), hogy a lőporszagú nanotrubadúr mindössze egy hosszú estés (maximum kettő) szórakozást nyújt harcedzett játékosok számára még a legnehezebb, Delta fokozaton is. Ez bizony ha egy beadandó esszéként vizsgázna, az elégtelen tartalom végett hasonlatos érdemjegyet vonna maga után, de ezennel vége is az iskolai analógiának. A pályatervezés dicséretet érdemel: számos küldetés helyszíne részletgazdagon kivitelezett, autentikus, esetenként több megoldást is kínálóak (értsd a szétlövök mindent, illetve a hangtalanul operálok életfilozófia két véglete, vagy köztes kivitelei is életképesek).

A mesterséges intelligencia nem kiemelkedő, de a múltbéli tapasztalatok alapján akár jónak is nevezhető. Veszély esetén ráncba szedik magukat, járőröznek, tartják egymással a kapcsolatot, szinte sosem kezdenek partizán akciókba, és ha már egyértelmű vizuális kontaktust ápolnak szerény személyünkkel, nem restek sortűzzel sakkban tartani, vagy gránáttal kifüstölni minket (a lángra kapott, lobbanékony anyaggal töltött hordó mellett azonban nyugodtan elsétálnak). A sztori sehol sem emelkedik eposzi magasságokba, azonban az idegen fajjal megismerkedve biztosan gazdagodni fogunk pár maradandó emlékkel. Mindent összegezve tehát közepesnek mondható... reméljük, hogy legközelebb többet kapunk, ez a “singleplayer” velő ugyanis édes, de kevés. Igazi cyber-katonáknak fél fogra sem elég.

A multiplayer terén a már korábban fájlalt szegényesség hatványozottan képes kedvet szegni, ez ügyben azonban az az érzésem, hogy még messze nem lezárt témakör: a jelenlegi patch is ezt a játékmódot célozta meg leginkább, továbbá a mellékelt szerkesztőprogramnak hála (amellett, hogy lenyűgöző tech-demonstrációk összekalapálásában is kompetens) modok és pályák soraival a jövőben (remélhetőleg) berendezhetjük a többjátékos mód tárházát.

Netán egy csúfos bukás lenne a Crysis? Jelenleg (az eladási adatok alapján) akár ezt is mondhatnák, mégis, ezt magabiztosan kijelenteni erős túlzás lenne. Itt az ideje, hogy visszatérjünk oda, ahonnan az értekezés indult, ezúttal azonban szigorúan a Crytek büszkeségével a reflektorfényben. Az összhatás, főleg persze grafikai értelemben LENYŰGÖZŐ! Számtalan olyan jelző kívánkozik még ide, melyek a nyomdafestéket már aligha bírnák. A képek és a videók beszédesek, azonban mindezt élőben látni, az interaktivitás, a remek fizika erejével megspékelve, a megteremtett sziget- és alienvilág vizuális kivitelezésével karöltve nemes egyszerűséggel túlterheli a látóidegeket. Apropó fizika: nagy múltra ugyebár nem tekinthetünk vissza, de az ilyen téren origóként is számon tartott Half-Life 2 szintjét megüti. Tökéletességről persze nem beszélhetünk. A pozitívumok bemutatására már számos mozgókép szolgál tárgyi bizonyítékként, úgyhogy az örömódát mellőzném, azonban ha valaki (nanoruha ide, nanoruha oda) pl. képes ököllel ügy megütni egy autó motorháztetőjét, hogy az utána felrobban, akkor bizony nekem vannak téves elképzeléseim mind a fizikáról, mind az autók, illetve az ököl sajátosságairól. Zsánertől függetlenül azonban (technikai szemszögből), egyszerűen nem létezik ma szebb és “élőbb” játék a Crysis-nál.

És minden bizonnyal ez volt a Crytek célja. Egy újabb, előremutató technikai hátterű, letaglózó grafikájú játék, mely hosszú évekre betonbiztos bechmark tétel is egyben. Már most készülőben vannak olyan címek, melyek a szóban forgó motort alkalmazzák, és még csak nem is műfajtársak (instant példák: The Day - MMO, The Dead 6 - RTS). Aki azonban többre vágyik ennél, vagy arra, hogy mindezt a teljes pompájában élvezze (DX9 high / DX 10 very high beállítások, illetve 4x-es AA szűrés), és valami véletlen folytán nem rendelkezik egy autóval, vagy kisebb lakással egyenértékű PC-vel, azoknak a Crysis nem a ma játéka, és még csak nem is a holnapé. Azon ritka példányok egyike, mely a jelent elbukta, jövője azonban fényesen ragyog.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

10 órája
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
6

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

1 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

2 napja
13

Heti megjelenések

3 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

3 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

4 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

5 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

6 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

6 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

7 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

7 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

8 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

9 napja
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

Heti megjelenések

2024.04.15.
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==