[Teszt] Victor Vran

Victor Vran

WarhawkLusztig Zsolt2015.08.04. 12:00

Ha azt mondom, hogy Haemimont Games, akkor... nos, valószínűleg tízből nyolc ember azt fogja hinni, hogy tüsszentettem egyet, de a maradék kettő jó eséllyel azonnal rávágja, hogy Tropico. Bizony, a bolgár csapat az elmúlt években leginkább az újkori trópusi diktátor-menedzser játékoktól lett híres - hírhedt pedig az ezen sorozaton kívüli próbálkozásaiktól (csak két név: Omerta és The First Templar - brr...). Ilyen előélet alapján jogosan aggódhatunk, hiszen a srácok újra a komfortzónájukon kívül próbálnak szerencsét, de oldalra pillantva azonnal jön a megnyugvás: a Victor Vran, ha nem is lett korszakalkotó, egy határozottan jól sikerült játék lett.

Elég egy pillantás a képekre, hogy (nagyon helyesen!) rájöjjünk: a Victor Vran egy izometrikus nézetű hack'n'slash játék, mely nagyjából a Diabloval, de még inkább a Neocore-féle Van Helsing sorozattal egy ligában versenyez. Az egyébként pehelykönnyű történet is az utóbbihoz hasonlít: Victor Vran (akinek hangját egyébként Doug “Geralt” Cockle adja) foglalkozását tekintve szörnyvadász, akinek Zagoravia városát kell megszabadítania egy démoninváziótól. Kapunk egy adagot persze a szokásos Váratlan Fordulatból is, de még ezzel együtt is biztosan nem a történet lesz az, ami miatt emlékezetünkben megőrizzük ezt a játékot. Valószínűleg a fejlesztők is érezhették, hogy ez így önmagában kevés lesz, mert a történet viszonylag komolyan elveszíti komolyságát és elindul a Van Helsingben is felbukkanó kicsit könnyedebb, popkulturális utalásoktól se mentes irányba, ami igazából egészen jót tesz neki - bár mondjuk a gangnam style-ban táncoló zombik előtt én talán megálltam volna.

De tegyük túl gyorsan magunkat ezen, mert igazából a játékmenet az, ahol őszintévé válhat a mosolyunk! Kezdjük rögtön az egészen érdekes irányítással, mely hasonszőrű társaitól eltérően nem pusztán az egérre, hanem leginkább a billentyűzetre lett kialakítva. Akár egy külső nézetű akciójátékban, hősünket a WASD gombokkal lehet irányítani, az egér “mindössze” arra szolgál, hogy megadjuk, melyik irányba akarunk támadni. Elsőre furcsának tűnhet, de jó okkal döntöttek a srácok e mellett a megoldás mellett, ugyanis Victor mozgásrepertoárja lényegesen tartalmasabb kollégáinál: példának okáért gurulva ki tud térni a támadások elől, vagy ami még fontosabb (és egyedibb!), tud ugrani is. Ezek pedig teljesen új ízt adnak a játéknak, szemben azzal, hogy beállunk valahova és a gép számolgatja, hogy egy-egy csapás eltalál-e vagy sem, itt ténylegesen rajtunk múlik, hogy ki tudunk-e térni az ütések, lövedékek útjából. Az ugrás lehetősége pedig még tovább fűszerezi az egészet, egyrészt újabb lehetőséget ad a menekülésre, másrészt a fejlesztők teli tudták nyomni a pályákat olyan titkos helyekkel, melyeket csak ugrással, vagy éppen falról “tovább pattanással” lehet elérni.

Az esetek többségében ez az új irányítási metódus teljesen jól teljesít, a kitérés nagyon gyorsan beleivódik az izommemóriánkba, az ugrálás nagyon jól használható egy-egy látványos betoppanáshoz, vagy éppen meneküléshez. Nekem egyedül az nem tetszett, hogy az izometrikus nézőpont, illetve az operatőr előzékenysége miatt pontos ugrásokra nem igazán kapunk lehetőséget. Egyrészt ez az a nézőpont, ahol az “előre” nem mindig jelenti ugyanazt nekünk és a játéknak, másrészt a játék jótékonyan “lebontja” a tereptárgyakat, hogy mindig tisztán lássuk az akciót, de cserébe sokszor csak a kamera ide-oda tekergetésével jöhetünk rá arra, hogy egy használható kiszögellés mellett állunk.

A különlegességek azonban nem állnak meg az irányításnál, hasonlóan egyedi rendszert kapunk a karakterfejlődés témájában is. Kezdjük ott, hogy a játékban nincsenek különböző karakterosztályok, hősünk mindenféle fegyvert használni tud az első pillanattól kezdve. A szintlépések se biztosítanak új képességeket, mert a speciális mozdulatok nem karakterünkhöz, hanem az általa használt tárgyakhoz kötődnek. Minden fegyvernek van két speciális képessége, illetve hősünket felszerelhetjük egy (később kettő) démoni erőt biztosító tárggyal is, a játék folyamán pedig ezeket tudjuk használni, illetve cserélgetni. Ez két dolgot jelent: egyrészt egy adott pillanatban viszonylag kevés képességet kell csak kezelnünk, másrészt a siker titka az, hogy eszköztárunkat (melyet akár a csata hevében is cserélgethetünk) mindig a helyzethez alakítsuk. Én általában azzal indítok, hogy távolról megszórom az ellenfeleket néhány lövedékkel (van itt minden, shotgun, villámfegyver, vagy akár gránátvető), majd átváltok valami keményebb fegyverre az erősebb szörnyek lecsapásához, végül feltakarítom a maradékok egy gyengébb, de nagyobb területre ható eszközzel. Külön érdekesség, hogy a fegyverekkel ellentétben ruhatárunk viszonylag állandó marad, nincsenek külön páncélzat darabok elrejtve a játékban, az a néhány ruhanemű, amit fel tudunk szedni viszont alapvetően át tudja a játékmenetet alakítani. A ruhák jellemzően a démoni erők használatához szükséges számláló növekedését befolyásolják, az egyik például fix időszakonként növeli azt, a másiknál viszont magától nem nő ez a csík, viszont a bekapott sérülések egésze ennek a növekedésébe megy bele. És akkor ott vannak ezek a speciális képességek, melyekből van többféle támadó vagy védekező fajta is... A Victor Vran fejlesztési rendszere úgy mély, hogy közben teljesen más, mint a többi hasonló játékban.

Kétségkívül nagyon egyedi rendszert talált ki a Haimemont, ami az esetek többségében kitűnően működik. Teljesen a feje tetejére tudja állítani az ARPG stílus loot rendszerét, hogy egy-egy fegyvernek sokkal komolyabb hatása van a játékmenetre, ha egy helyzetben nem a megfelelőt válasszuk, akkor komoly gondokat tudunk okozni magunknak. A rendszert tovább fűszerezik a passzív Destiny cardok, melyek teljesen egyedi képességeket adhatnak a szimpla HP növeléstől kezdve egészen egy-egy látványos támadásig, ha véletlen kritikus csapást viszünk be. A fegyvereknek ráadásul sokszor van elsőre nem feltétlen szembeötlő extra tulajdonságuk is: van olyan például, mely a normál támadásokból erőt gyűjt, amit a speciális képességek aktiválásakor ereszt ki, vagy olyan, ami jobban csökkenti az ezen speciális képességek cooldown idejét, ha a megfelelő ritmusban támadunk. Az egyetlen ehhez a rendszerhez köthető negatívum talán az, hogy a kasztmentesítés valamelyest csökkenti az újrajátszás iránti vágyakozást is, nincs bennünk az, hogy oké, akkor most megnézem, hogyan lehet játszani egy másik karakterosztállyal. Ezt viszont szerencsére egészen jól kivédi azzal a játék, hogy egy egészen hosszú kampányt tol a képünkbe. És bár a történet, ahogy írtam, annyira nem acélos, az egyes pályákhoz kapcsolódó extra kihívások (“ölj meg x szörnyet sérülés nélkül”, “találd meg az összes elrejtett kincset”, stb.) egészen szépen meg tudják tolni a játékidőt. Ha pedig ez nem lenne elég, akkor ott az akár négy főt is támogató coop mód, ami egész jól tud működni, még akár idegenekkel is.

Nyilvánvaló, hogy a fentiek egy egészen sajátos ízt adnak a játék gerincéül szolgáló csatáknak, melyek így teljesen mások, mint amit egy hasonló stílusú játékban megszokhattunk. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ne lennének bitang látványosak: lövedékek záporoznak, speciális támadások villognak, bombák robbannak, néha már-már talán túl sok is az egyszerre a képen lévő effektek száma. Nem csak nekünk, de egyszer-egyszer a játéknak is: többször belefutottam abba, hogy komolyabb vizuális atomvillanások esetén a játék mintha lassabban fogadta volna az általam kiadott parancsokat. Ezt leszámítva azonban a Victor Vran egészen szép látványvilágot mutat be, még ha nem is a legváltozatosabbat: az ellenfelek száma például mélyen a megszokott alatt van.

Szóval az a helyzet, hogy a Haemimont Games most végre fel tudott nőni a feladathoz, túl tudott lépni a Tropico sorozaton és egy teljesen más stílusban is le tudott rakni egy határozottan jó alkotást. Igen, a Victor Vrannak vannak hibái, ráadásul sajnos java részük olyan, amit egy kósza patch nem feltétlen tud megoldani, viszont a játékmenet annyira egyedi, mégis jól működő lett, hogy egyszerűen kihagyhatatlan játék lett az ARPG stílus rajongóinak.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 órája
1

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

1 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

1 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

3 napja
13

Heti megjelenések

4 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

4 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

5 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

6 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

7 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

7 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

7 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

8 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

8 napja
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

8 napja
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

9 napja
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

9 napja
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

Ereban: Shadow Legacy – Árnyakkal sunnyogó

A sunnyogást az árnyakba olvadással keverő koncepciójával az Ereban már korán felhívta magára a figyelmet. A játékot a régi idők nagy lopakodós címei iránt érzett határtalan tisztelet hívta életre. De ebből vajon mennyit sikerült átemelni és jól értelmezni? Teszt!

2024.04.15.

EDGE #397 pontszámok

Dragon's Dogma 2. Rise of the Ronin. Alone in the Dark. Princess Peach: Showtime! Izgalmas címek. Rendkívül vegyes pontozás.

2024.04.15.
21

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==