A Vanishing of Ethan Carter jött, látott, és sokakat meggyőzött arról, hogy a videojátékok történetmesélési fondorlataiban még rengeteg kiaknázatlan lehetőség rejlik. Emlékeztek? Mi is imádtuk a játékot, jómagam az éves GOTY listámon is előkelő pozícióba tessékeltem a cuccot. Már a megjelenés előtt, a 2014-es Gamescomon tudni lehetett, hogy a programnak később érkezik egy PS4-es verziója, amely végre valahára, 2015 nyarán a konzolos közönséggel is megismerteti a mesés-misztikus kalandot.
A játék lényegi részéről nem nagyon szeretnénk hosszasan értekezni, tessék elolvasni a korábbi tesztünket. Ugyanakkor érdemes pár kört futnunk a PS4 verzió kapcsán, amely kukázza az Unreal 3 motort és vált egyet a „jövőbiztos” Unreal 4 engine felé.
Annak ellenére, hogy a játéktól szintlépős látványt várnánk, a PS4-es Ethan Carter vizualitása nem mutat kategóriával magasabb szinteket, mint a PC-s verzió. Sőt, mondhatni a különbségeket tényleg nagyítóval kell keresni, mert alapvetően továbbra is a csúcs fotogrammetriás textúrák és modellek lesznek azok, amelyek a látkép összhatását meghatározzák. Oké, ha nagyon bele akarunk mélyedni a látottakba, akkor felírhatjuk az apró pozitívumok közé, hogy a PS4-es változat ügyesebben kezeli a godray jellegű napsugarakat, álomszerű vízeffektet produkál, amitől a látvány még inkább festői lesz, sőt, mintha az ambient occlusion hatások is erőteljesebbek lennének. De ezek olyan apró részletek, amelyektől nem lesz kategóriával jobb az összkép - inkább kifinomultabbnak, kiforrottabbnak tűnik a konzolos verzió látványvilága.
Ami viszont szembeötlő: a képfrissítés nem túl acélos a pécés verzióhoz képest. A cikkíró már a korábbi tesztjénél is bevallotta, hogy a PC változatot egy játékra közepes laptopon, 720p/fullos grafikai beállítások mellett játszotta végig, akkor 25-35 FPS között lavírozva. Nos, a PS4-es verzió még ezekhez az értékekhez képest is döcögősebbnek tűnik az intenzívebb helyszíneken. A készítők szerint a dinamikusan hangolt FPS értékeknek köszönhetően sokszor hasítunk a 30-as érték felett - igen ám, de a nyakunkat merjük rátenni, hogy a játék ezt az értéket legalább ennyi helyen alul is múlja, így rombolva a gyönyörű, 1080p-s felbontású, részletgazdag környezet által nyújtott élményt.
Szerencsére azonban más miatt is érdemes lehet a PS4-es verzióra beruházni, ugyanis az alapjáték pár kínosabb pillanatát finomították a lengyel asztronauták. Mondjuk úgy, egy masszívan szivatós, elakadós részen puhítottak egy picit a srácok, de a bányás rész is „közönségbarátabb” lett. A magunk részéről üdvözöltük ezeket az újításokat, azonban az Ethan Carter-élmény továbbra is 99%-ban megegyezik a pécés változat által nyújtott örömökével.
És ez így is van rendjén. A PS4-es Ethan Carter leginkább azoknak ajánlható, akik PC híján kénytelenek voltak bevárni az első konzolos megjelenést. Számukra egy meghatározó élményt nyújt majd a program, amely lovecrafti hangulatával, szomorkás légkörével az ember lelkére telepszik, és úgy funkcionál, mint egy erőteljes könyvélmény, vagy egy érzelmi húrokon mesterien játszó tévés sorozat. A készítők amúgy dolgoznak az ingyenes PC patchen is, amely áthúzza U4 alá a játékot, így leginkább a Playstationös kollégák zsebére próbálunk most hatni. Viszont rájuk teljes gőzzel: döcögőbb képfrissítés ide vagy oda, a Vanishing of Ethan Carter PS4-en is egy kötelező végigjátszmány, amelyből hamarosan tananyag lesz a videojáték-akadémiákon.