Jelenleg sajnos aligha mondhatnánk, hogy virágkorát éli az autósport-világ első számú szériája, a Formula-1, így nem meglepő, hogy sokan szívesen menekülnének inkább a virtuális versenypályákra, hogy maguk írják át a bebetonozott erőviszonyokat, nagykanálnyi izgalmat csempészve a futamok forgatókönyvébe. Az újgenerációs platformokon ezidáig még nem volt erre lehetőség, az F1 2015 azonban végre a PS4 és Xbox One-tulajok számára is elhozza azt, amire vágynak - igaz, sokkal inkább egy új kezdet, mintsem a következő szint formájában.
Az éves szinten jelentkező sportszériák esetében bevett szokás, hogy esztendőről esztendőre újabb és újabb feature-ökkel bővülnek a játékok, folyamatosan mélyítve ezáltal nem csak magát a játékmenetet, de az alapul szolgáló sport mímelését is. Ennek tükrében joggal várhattuk volna az F1 2015-től, hogy szépen továbbviszi mindazt, amit a Codemasters az elmúlt évek során apránként felépített, ám végül ennek az ellenkezője történt: az F1 2015 totálisan lecsupaszított tartalommal várja a Forma-1 rajongókat, kigyomlálva mindent, ami esetleg túlmutatna egy versenyjáték alapszolgáltatásain. Karrier mód? Safety car? Kihívások? Kooperatív szezon? Klasszikus autók és pályák? Csupán néhány példa azon újítások közül, melyeket a Codemasters az elmúlt években vezetett be - és amiket az idei kiadásban hiába keresünk, mert csak a hűlt helyüket találjuk. Vagy inkább még azt se.
DUPLA ÉVAD
Miután a tavalyi évben még nem volt F1 játék az új konzolokra, az F1 2015 az idei szezon csapatfelállásai és pályái (köztük a visszatérő mexikói aszfaltcsík) mellett a 2014-es évad felhozatalát is tartalmazza.
A csupaszságot tessék szó szerint értelmezni: a kötelező gyorsversenyen, bajnokságon, illetve az óra (illetve más játékosok köridejei) elleni versenyen túl mindössze a Pro Season játékmód csalogat bennünket a főmenüből. Ez utóbbi sem tartogat azonban különösebb extrákat, hiszen csupán a bajnokság egy extrém variánsáról van szó, ahol teljes versenytávokkal, cockpit nézetből, valamint vezetési segítségek és HUD nélkül kell teljesítenünk egy komplett szezont. Ráadásul még ebbe a kevésbe sem nyúlhatunk bele kényünk-kedvünk szerint: bár a vezetési modell egészen jól skálázható, minden más téren eléggé meg van kötve a kezünk. Új bajnokság indításakor például három előre meghatározott opció közül kell kiválasztanunk, hogy milyen hosszú versenyhétvégéket szeretnénk (külön-külön az edzéseket és a futamot nem módosíthatjuk), az előzetes versenystratégiába is minimális belenyúlási lehetőségünk van csupán, és az autó beállítási lehetőségeit tekintve is találkoztunk már komplexebb lehetőségekkel. Sajnos bárhogyan is nézzük, az F1 2015 valójában olyan, mint egy vadonatúj lakás, tágas terekkel, ami azonban bútorok hiányában egyelőre csak kong az ürességtől.
Óriási szerencse, hogy nagyjából a fenti két bekezdésben le is lehetett rendezni azt, ami miatt nem lehetünk maradéktalanul elégedettek az F1 2015-tel, a helyzet ugyanis az, hogy ha eltekintünk a tartalomtól és a funkcionális elvárásoktól, akkor a látvány és a vezetési modell tekintetében az eddigi legjobb F1 játékról beszélhetünk a Codemasters részéről. A Forza Motorsport, vagy akár a Project Cars grafikai színvonalát persze nem érdemes elvárni, de mégis jó látni a minden eddiginél élethűbb Forma-1-es versenygépeket, nem is beszélve a futamok összképéről, melyek gondosan megalapozzák a hamisítatlan F1-hangulatot. Nem egyszer azon kaptam magam, hogy már percek óta egy AI által irányított pilóta körét figyelem a boxban pihenve, vagy már ötödszörre nézem vissza a rajtot a futam végén, ami nagyban köszönhető a remek prezentációnak, amely jópofa bevágásokkal igyekszik elhozni nekünk a tévéközvetítések hangulatát.
Nézni tehát - a mindenféle grafikai hókuszpókusz hiányában is - egészen kellemes élmény az F1 2015-öt, vezetni azonban - és a nap végén azért mégis csak ez számít - annál is sokkal jobb. Az új turbókorszak a sportág egyik védjegyének számító motorhangokkal csúnyán elbánt ugyan, a tavaly bevezetett, brutális nyomatékkal dolgozó erőforrások azonban a sebesség és a kezelhetőség tekintetében azért a mérleg másik serpenyőjébe is tesznek bőséggel, ez pedig a játékból is kiderül. Többször hallottuk már a pilótáktól, hogy a V6-os egységek sokkal több finomságot igényelnek a kigyorsításokon, és akár még negyedik fokozatban is képesek kipörgetni a Pirelliket, az F1 2015-ben pedig (feltéve, hogy nem élsz a különféle vezetési segítségekkel) te is pontosan ezt fogod tapasztalni. A végeredmény túlzás nélkül kiemelkedő vezetési élmény, amely nem azáltal érdemli ki ezt a jelzőt, hogy a szimulátorok által képviselt mélységekbe ereszkedik (a hétvégi sofőröknek persze bőven meg fog gyűlni vele a baja), sokkal inkább azzal, hogy ügyesen egyensúlyozik azon a határon, ahol még teljesen ura vagy az aszfalton történő dolgoknak, mégis minden egyes féktávon és kigyorsításon figyelned kell, az esetek többségében elfelejtve a padlófék és padlógáz fogalmát.
Külön öröm, hogy az izgalmas versenyekhez a vezetési modell mellett az ellenfelek is partnerek. Meg kell hagyni, az AI képes azért merész dolgokra (csatázás közben érdemes nagyon odafigyelni a gyors tempójú kanyarok kigyorsításánál, hiába miénk a pozíció), összességében azonban jól asszisztálnak a szoros és látványos versenyekhez. Sokat dob a hangulaton - és egyben a dolgunkat is megkönnyíti - az is, hogy versenymérnökünk sok hasznos (és néha kevésbé hasznos) információval lát el bennünket a futam közben, melyeket akár manuálisan is lehívhatunk, így sokkal jobban és hatékonyabban menedzselhetjük versenyünket. Ez utóbbi egyébként tényleg nagy segítség, a HUD kialakítása ugyanis hagy némi kívánnivalót maga után: teljesen alapvető információk, mint például a gumik állapota, az időkülönbségek, vagy éppen az aktuális köridő csak "kényelmetlen" módon (értsd: túlságosan le kell vennünk a szemünket az útról), vagy egyáltalán nem olvashatóak le, ami minimum furcsa, főleg egy, a versenyjátékok tekintetében ennyire rutinosnak számító stúdiótól.
Összességében az F1 2015 nyugodtan nevezhető a kettőségek játékának, ám amíg ez általában inkább negatív töltetű jelző szokott lenni, addig jelen esetben inkább a pozitív benyomások maradnak meg jobban az emberben. Ennek megfelelően a pontszám is csalóka: egy tartalmilag ennyire puritán, feature-öktől és ötletektől mentes epizód az elődök tükrében nem érdemelhet többet, hangulatával és vezetési élményével azonban az F1 2015 bőségesen képes kárpótolni mindezért.
Első újgenerációs F1 játékával a Codemasters tartalmilag és a funkciókat tekintve is teljesen lenullázta azt, amit az évek során felépített, ha azonban egy új alapként tekintünk rá, annak mindenképpen biztató és dícséretes. Ha inkább a virtuális versenypályákra menekülnél a valódi Forma-1 unalmából, az F1 2015-öt tiszta szívből tudjuk ajánlani, olyan F1-élményt tartogat ugyanis, aminek ebben a szűkös időszakban minden cseppje aranyat ér.